چرا شوخطبعی هری پاتر از فیلمها حذف شد؟ اشتباهی که HBO نباید تکرار کند
مخاطبان سینما که فیلمهای Harry Potter را دیدهاند، ممکن است هری را بهعنوان یک پسر سرسخت و قوی بشناسند، اما طرفدارانی که از طریق کتابها با این شخصیت آشنا شدند، میدانند که او پسری بسیار شوخطبع هم بود. طعنهزدن، مزهپرانیهای تند و تیز، و پاسخهای صریح، از ویژگیهای بارز شخصیت هری در کتابهای هری پاتر بودند که متاسفانه هرگز در اقتباس سینمایی به تصویر کشیده نشدند.
در حالی که دنیل ردکلیف ویژگیهایی مثل شجاعت و آسیبپذیری هری را بهطرزی درخشان به تصویر کشید، اما آن روی طناز و جسور این شخصیت هرگز به پرده سینما راه نیافت. در کتابها، هری پاتر صرفا از نیروهای تاریکی جان سالم به در نمیبرد، او آنها را با کلماتش خُرد و نابود میکرد. همین لحظات بودند که باعث میشدند هری پاتر در کتابها به یک شخصیت منحصربهفرد تبدیل شود.
اما بهنوعی، با اینکه طعنهزدن و شوخطبعی جزو خصلتهای اصلی او بودند، نسخه دنیل ردکلیف از هری هرگز فرصتی برای نمایش این جنبه پیدا نکرد. با این حال، اگر سریال هری پاتر HBO واقعا میخواهد به داستان اصلی وفادار بماند، وقت آن رسیده که این روی نیشدار و طعنهزن هری را با تمام قدرتش به نمایش بگذارد.
فیلمهای Harry Potter برجستهترین ویژگی هری در کتابها را نادیده گرفتند
وقتی طرفداران به هری پاتر فکر میکنند، اغلب تصویر قهرمانی شجاع و فداکار به ذهنشان میآید که با ولدمورت جنگید و ارتش دامبلدور را رهبری کرد. اما خوانندگان کتابهای جی.کی. رولینگ میدانند که هری روی دیگری هم دارد؛ رویی طعنهزن، تیززبان، و بهشدت بیرحم نسبت به کسانی که با آنها کنار نمیآید.
این نسخه از هری همیشه آماده پاسخ متقابل است، از طعنه زدن به دشمنانش ابایی ندارد، و اغلب آدم را یاد مکگونگال میاندازد. اما متاسفانه، این بخش از شخصیت او در فیلمها کمرنگ شد (اگر نگوییم کاملا حذف شد)، چراکه فیلمها ترجیح دادند بیشتر بر خلقوخوی عبوس او تمرکز کنند تا بر شوخطبعی تخریبکنندهاش.
برای درک آنچه در اقتباس سینمایی از دست دادهایم، کافی است نگاهی به برخی مثالهای دقیق از کتابها بیندازیم. مثلا در کتاب «هری پاتر و محفل ققنوس»، زمانی که دراکو به یک دانشآموز کامل تبدیل میشود و هرماینی به هری هشدار میدهد که با دراکو درنیفتد چون ممکن است زندگیاش را سختتر کند، پاسخ هری چنین است:
وای، واقعا دلم میخواد بدونم زندگی سخت چه شکلیه!
بعدها، در کتاب «شاهزاده دورگه»، وقتی اسنیپ به هری درباره تمرین وردهای بیکلام آموزش میدهد، یکی دیگر از پاسخهای طعنهآمیز او را میشنویم. در صحنهای نمادین، پس از اینکه هری بدون گفتن «قربان» به اسنیپ پاسخ میدهد، اسنیپ با طعنه میگوید: «بله، قربان!» و هری در جواب میگوید:
«نیازی نیست به من بگی قربان، استاد.»
کتابها پر از همین جملههای نیشدار از هری هستند که نشان میدهند او صرفا یک مهرهی منفعل در دنیای جادوگری نیست؛ او فعالانه در برابر کنترل شدن مقاومت میکند. این ویژگیها همچنین جنبهای بسیار واقعی از او را بازتاب میدهند: هری یک نوجوان در سن بلوغ و تحت فشار است که گاهوبیگاه از همه اطرافیانش کلافه میشود.
اما متاسفانه فیلمهای هری پاتر این بُعد از شخصیت هری را کاملا نادیده گرفتند، در حالی که دنیل ردکلیف میتوانست آنها را با نهایت مهارت اجرا کند. شاید کمپانی برادران وارنر تصور میکرد این جنبه طعنهزن هری میتواند برای برخی بینندگان دافعه ایجاد کند. اما در نهایت، حذف این جنبهی پیچیده و مهم از شخصیت هری، فرصت این را از ما گرفت که یک قهرمان نوجوان واقعیتر و کاملتر را ببینیم.
چرا سریال هری پاتر HBO باید شوخطبعی طعنهآمیز هری را نشان بدهد؟
برای مجموعهای به غنای هری پاتر، پرداخت شخصیتها یعنی همه چیز، و یکی از ویژگیهای ثابت و پررنگ شخصیت هری در تمام هفت کتاب، طعنهزنیهای اوست. شوخطبعی هری فقط برای خنده نیست، بلکه نشان میدهد او کسی نیست که بگذارد دیگران از او سوءاستفاده کنند. به همین دلیل باور داریم که HBO باید این بُعد از شخصیت هری را بازگرداند.
در سریال بازسازی این مجموعه، HBO فرصتی طلایی دارد تا اشتباهات فیلمها را جبران کرده و تمام جنبههای شخصیت هری را به نمایش بگذارد؛ از جمله آن جنبهی گزنده، تند و بیرحمش. مثلا به تعاملات او با دلورس آمبریج در «محفل ققنوس» توجه کنید، جایی که هری عملکرد اولین معلم دفاع در برابر جادوی سیاه، یعنی پروفسور کوییرل، را برای دلورس شرح میدهد:
آره، کوییرل معلم فوقالعادهای بود. فقط یه اشکال کوچیک داشت، اینکه لرد ولدمورت از پشت سرش زده بود بیرون!
سریال دقیقا همین انرژی را نیاز دارد. این فقط یک طعنه معمولی نیست، بلکه هری دارد با شوخطبعی، قدرتهای فاسد را به چالش میکشد. در واقع طعنهزنی او، قدرت اصلی اوست؛ بهویژه در لحظاتی که کنترل اوضاع از او گرفته شده است.
علاوه بر این، طعنهزنیهای هری در لحظات جدیتر نیز به کارش میآیند و نشان میدهند که او چگونه از شوخطبعی برای کنار آمدن با موقعیتهای سخت استفاده میکند. در «یادگاران مرگ»، وقتی رون پس از رها کردن گروه به آنها بازمیگردد، هری با یکی دیگر از طعنههای گزندهاش از او استقبال میکند:
امشب تا حدی جبران کردی. شمشیر رو آوردی. جانپیچ (هورکراکس) رو نابود کردی. جون منو نجات دادی.
طعنهای که در آن، درد و خیانت نهفته است، و نشان میدهد که شوخطبعی او، پوششی برای زخمهای عاطفی عمیقتر است. بنابراین، گنجاندن طعنههای هری در سریال هری پاتر HBO فقط به منظور راضیکردن خوانندگان کتابها نیست، بلکه برای ادای دین به شخصیت اوست. این شوخطبعی، بخشی از ذات هری است و به او اختیار، عمق و واقعگرایی میبخشد.
در دنیایی پر از اربابان تاریکی، دمنتورهای مکنده روح و مرگ بیپایان، شوخطبعی هری سپر اوست. پس اگر HBO واقعا میخواهد هری پاتر را دوباره زنده کند، بهتر است اجازه بدهد او با تمام طعنههایی که در ذاتش نهفتهاند، خودِ خودش باشد.
در بخش نظرات برایمان بنویسید، از بین طعنهها و کنایههای هری، کدام یک را بیشتر از همه دوست دارید؟
منبع: Fandomwire
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا
کاملا موافقم از بین تیکه پرونی هاش خیلی حضور ذهن ندارم اما همین بله قربان و اشکال کوییرل رو خیلی دوست داشتم و تو ذهنم مونده بود که اینجا هم گفتین
♥️👌
من کسی ام که یه بار فیلمو بیشتر ندیده چون از لحاظ شباهت به کتاب فاصله خیلی زیادی داره و باعث شد زیاد از فیلم خوشم نیاد نه فقط بخاطر تغییرات داستان و حذفیات هم داستان هم کارکتر حتی تغییر داستانی که دادن باعث شده شخصیت کارکترا متفاوت نشون داده بشه جوری که تا فردا میتونم کلی کارکتر و تفاوتش مثال بزنم و باید بگم تفاوت شخصیتی اتفاق خوبی رو رقم نزده و کلا همه جهته خود کارکترا رو خراب کرده و مربوط به هنر بازیگری افراد هم نبوده یکی از این تغییرات که بیشتر از هر کارکترای به نظر میرسه مخصوص فرد و جرجه
این دوتا به شدت تو فیلم حذف شده بودن کار هاشور اختراعاتشون مزه پرونی هاشون اینا فقط دو سه تا انگشت شمار نبوده که تو فیلم دیدین خیلییی زیاد تره خیلی کسایی که فقط فیلمو دیدن هیچ وقت نمیفهمن چه چیزای بامزه و جالب تری هست و هیچ وقت هم نمیفهمن این دوتا چیزی فرا تر از باهوش بودن
و بخش خیلی زیادی از این حذفیات مربوط به شورش کلی هاگوراتز که شامل پروفسور ها هم میشد علیه آمبریج بود نه تنها کار های فرد و جرج خلاصه شده(حتی تو فیلم که اومدن یدونه شو نشون بدن زدن ریدن تو همون یدونه اختراعشون فشفشه های اونا انقد ساده و مسخره نبود و خودش کلی داستان ایجاد کرد) حذفیات اون دوتا چیز های ساده دیگه که باعث شد بخشی که پروفسور ها ادای اینکه نمیتونن کمکی کنن و شورش جادواموزا با اختراعات فرد و جرج هم پشتش حذف شد رسما فقط فضای بد موند درحالیکه خودم به شخصه اون سال رو خیلی دوست دارم بخاطر شورش و حقه های ریز و درشتش
این حذفیات حتی شامل فرداکاری فرد و جرج هم میشد تا برای هری زمان بخرن با اون اختراعات جالبشون
کسایی که فقط فیلمو دیدن تقریبا نمیتونن جزو دسته پاترهد حساب بیان انقد داستان رو عوض کردن که یه دسته جدا به حساب میاین
خیلی از اتفاقات شخصیت اصلی کارکترا و گستردگی جادو رو نمیدونین فاصله یک خیلی زیادیه خیلی زیاد
هری پاتر خیلی خیلی هم خوبه
از نظر شما مشکل داره که مشکلاتونم خیلی مسخره هستن هری پاتر عالی عالی
درضمن فاصله خیلی هم نزدیکه خیلی ببخشید ببخشید شما هم عمرتون حروم
شده که هری پاتر ندیدید هری پاتر عالییییییییییییییییییه
من گفتم ندیدم؟ به حرفام دقت نکردی
گفتم فقط به بار دیدم و بهترین کار همینه
و اصلا نگفتم هری پاتر بده میگم فیلمش بده و گفتم که ربطی به بازیگراش نداشته
و من چون میدونم چقدر خوبه که میگم فیلم به شدت مشکل داره
من کتابو به بار خوندم دیگه سمت فیلمش نرفتم از بس متفاوت بود تو بار اول کلا تصورات و خط داستانی تو مغزم بهم ریخته شد اگه فیلم شبیه باشه با خوندن کتاب نباید مشکلی باشه
من بالای بیست دور هم کتابو خوندم
خیلی چیزای جزئی و ریز و درشتی میدونم حتی اونا رو بزاریم کنار همین شماها و تحلیل نادرست شما هاست که این تصور رو ایجاد کرده فیلم با کتاب خیلی فرق نداره پس تا فیلم هست چرا کتاب
و تا جایی که دیدم هیچ کس اندازه من این تفاوت رو متوجه نشده
هر بار با هر پاترهدی راجب سکانس یا تیکه های کوچیک جالبی میام حرف میزنم طرف نمیدونه این یعنی چی؟ و بگم اصلا هم چیزای ریزی نبودن خیلی چیزای بزرگی هم هستن و خیلی جاها شده که باید داستان رو توضیح میدادم که چرا اینجوری شد که بعدش فلان اتفاق افتاد که بعد اون چیزی که من الان تعریف کردم تو داستان اتفاق افتاده
و نشده یک بار بتونم راجب یه سکانس درست درمون حرف بزنم بیشتر مواقع که اصلا تو فیلم نبوده تک توک اگه بوده تو فیلم انقد عوض کردن که نکته های جالب و مهم سکانس از بین رفته
من رو هوا حرف نمیزنم عزیز
من باهات موافقم کتاب های هری پاتر خیلی باحال تر از فیلمش هستش
و اینکه اگه هنوز شروع نکردین اول کتاباش رو بخونید بعد فیلمش رو ببینین
کتاباش صد برابر فیلمش باحال ترههههه
من به شخصه اصلا و ابدا از فیلمهای جادو گری و این حرف ها خوشم نمیاد. بخصوص سه شخصیت اصلی. اصلا این فیلم برای من فقط یه حسن داشت که من با بازیگر فقید شخصیت سوروس اسنیپ آشنا بشم. اصلا نه به شخصیتش کار دارم نه به روند فیلم. طعنه و طنز پردازی اصلا چیزی نیست که باید راجبش حرف زد. باید یه کاری کنید یه title بزنید برای توقف ساخت مجدد فیلم. میدونم شخص مهم قضیه فقط بازیگر من نیست ولی کلی بازیگر دیگه هستن که این فیلم رو درکنار هم ساختن و الان داره به نابودی کشیده میشه سر یه مشت پول و هوس. خواهشا یکاری کنید ساخت این فیلم رو متوقف کنن. نویسنده احمق شده اون بازیگرهای جدید احمق شدن ما که هنوز احمق نشدیم اون فیلم میراث گذشتهست. داریم چیکار میکنیم. طنز پردازی و نیش زدن اصلا مهم نیست. حاشیه رو ول کنید. مشکل اصلی رو حل کنید
مشکل اصلی با ما حل نمیشه
پاپاسیدو که فقط یه بخش کوچیکه رو زورمون نرسید انگ نژادپرستی رو گرفتیم درحالیکه کار خودشون نژادپرستانه بوده
اون وقتی عوض نشده میان این همه هزینه که دارن میکنن رو ول کنن بخاطر نظر ما؟ اینا اصلا به ما اهمیت نمیدادن اگه یه ذره اهمیت میدادن قضیه پاپاسیدو این نمیشد
تنها کاری که میشه کرد اینه وقتی منتشر شد نبینی که ذهن و تصوراتت نابود نشه من حتی ذره ای امید به اینکه اندازه جو نسبت به فیلم قبلی به داستان اهمیت بدن از اول نداشتم
درسته فیلم جالب تره ولی داستانی مثل این برا فیلم به سری محدودیت ها تو جاهای مختلفی ایجاد میکنه و فکر نکنم اینا بخوان تا اون اندازه هزینه کنن
اگه انیمیشن میشد باز بهتر از فیلم بود اونجا حداقل دستشون بازتر بود ولی اینم دلیل بر چیز بهتری نیست