چگونه بازی Life is Strange: Double Exposure تکتک تصمیمات را پراهمیت جلوه میدهد؟
بازی Life is Strange: Double Exposure که مدت زیادی از معرفی رسمی آن نمیگذرد، بار دیگر ما را با شخصیت مکس کالفیلد همراه میکند و ظاهرا در این ماجراجویی جدید تصمیمات بازیکن وزن بیشتر و پیامدهای جدیتر خواهد داشت. توسعهدهندگان بازی در دک ناین (Deck Nine) یکی از نمادینترین عناصر گیمپلی را از Double Exposure حذف کردهاند: قدرت بازگرداندن زمان. این تغییر مهم و اساسی باعث میشود تا بازیکنان بیش از گذشته به تصمیمات خود فکر کنند و به شکلی واضحتر با نتایج هر یک مواجه شوند. اکنون ریسک از هر زمان دیگری بالاتر رفته و شما باید در نقش یک کارآگاه دقیق و ریزبین، به اقدامات و تصمیمات خود بیشتر از همیشه توجه کنید.
خداحافظی با مکانیزم بازگرداندن زمان همه چیز را دگرگون خواهد کرد
مکانیزم بازگرداندن زمان در بازی نخست لایف ایز استرنج حکم یک چتر حمایتی را داشت و شما میتوانستید در صورت گرفتن یک تصمیم اشتباه، سریعا زمان را کمی به عقب برگردانید و گزینه درست دیالوگ یا انجام یک حرکت را انتخاب نمایید. حال در بازی Life Is Strange: Double Exposure این مکانیزم دیگر به یاری شما نخواهد شتافت. بازیکنان اکنون مجبور هستند با عواقب تصمیمات خود که در لحظات سخت گرفتهاند، کنار بیایند و اینگونه سیستم انتخاب و تصمیمگیری در بازی جذابتر و دشوارتر خواهد بود. طبق گفته توسعهدهندگان، این تصمیم در جهت افزایش بار عاطفی بازی اتخاذ شده و بازیکنان را به سوی تفکر بیشتر پیش از انجام هر کار سوق میدهد.
جدیدترین پیشنمایشهای بازی نشان دادهاند که زندگی مکس کالفیلد بدون قابلیت بازگرداندن زمان به عقب چگونه بهنظر میرسد. بازی جدید لایف ایز استرنج در واقع میتواند با کنار گذاشتن آن مکانیزم محوری که در بازی اول نقشی حیاتی ایفا میکرد، خود را به عنوان اثری مستقلتر به معرض نمایش بگذارد و نسخهای بالغتر و متفاوت از مکس را به مخاطبان معرفی نماید. Life is Strange در عمیقترین لایههای خود قصد داشت این پیام را به مخاطب برساند که تکتک تصمیمات ما در زندگی روی جهان اطرافمان تاثیرگذار است و نهایتا آن پایانبندی فوقالعاده و تاریک بازی یک پیام مهمتر نیز داشت: اینکه شما نمیتوانید همه را نجات دهید.
خطوط زمانی موازی در Life is Strange: Double Exposure قدرتها و چالشهای جدیدی وارد عرصه میکند
در حالی که این بار مکس دیگر قابلیت عقب بردن زمان را ندارد، در بازی Life is Strange: Double Exposure یک قدرت جذاب دیگر به دست آورده است. وی حالا میتواند به شکل همزمان دو خط زمانی موازی را تجربه کند. در یک خط زمانی، دوست جدید مکس یعنی سفی به قتل میرسد و در خط زمانی دیگر او هنوز زنده است اما خب در خطر قرار دارد. این تغییرات البته ورای سفی هستند و شخصیتهای بقیه کاراکترها در خطوط زمانی مختلف به واسطه اتفاقات متفاوتی که برایشان رخ میدهد، دستخوش تغییر میشود. این عنصر باعث میشود تا بازیکنان به صداقت و یا درست و غلط بودن صحبتهای شخصیتها شک کند. در اینجا شما باید با دقت چند برابری به بررسی شواهد و سرنخها بپردازید و به حقیقت برسید.
تاثیر عاطفی تصمیمات غیرقابل بازگشت در Life is Strange: Double Exposure
تصمیم اعضای دک ناین برای حذف قابلیت بازگرداندن زمان در Life is Strange: Double Exposure اصلا ساده نبوده است. طبق صحبتهای کارگردان روایی بازی، فلیس کوان، هدف سازندگان خلق بازی بود که به طور حقیقی به تصمیمات و خواستههای بازیکنان احترام بگذارد. با از بین بردن قابلیت بازگشت زمان و انجام دوباره یک سری افعال، Double Exposure کاری میکند تا بازیکنان مسئولیت تک تک انتخابها و تصمیمگیریهایشان را کاملا برعهده بگیرند و اینگونه بار عاطفی وقایع داستان نیز چند برابر خواهد شد.
در یکی از جدیدترین تریلرهای بازی، ما شاهد دست و پنجه نرم کردن مکس با قابلیتها و قدرتهای جدیدش هستیم. عدم وجود قابلیت بازگراندن زمان به عقب بدان معناست که هر تصمیم کاملا نهایی است و نمیتوان به هیچ وجه آن را تغییر داد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که حتی تصمیمات مکس در گذشته مبنی بر بازگرداندن زمان به عقب یا عدم دخالت در قوانین طبیعت باعث شده تا این شخصیت ضربات روحی بسیاری ببیند و حال با از دست دادن این قدرت خاص، او مجبور است تا به روشهای تازهای با وزن تصمیمات خود کنار بیاید.
احترام به گذشته Life Is Strange
بدون شک یکی از چالشبرانگیزترین کارها هنگام ادامه روایت یک بازی نقشآفرینی و انتخابمحور، توضیح وقایع گذشته محسوب میشود. به عنوان مثال همگی به یاد داریم که بازی اول لایف ایز استرنج چند پایان متفاوت داشت و اعضای دک ناین برای حل این مشکل، چالش فوقالعادهای پیش روی خود میدیدند. سازندگان پیش از این تاکید کردهاند که Life is Strange: Double Exposure به دو پایانبندی اصلی لایف ایز استرنج احترام خواهد گذاشت و هیچ یک را به عنوان پایان اصلی در نظر نمیگیرد. این موضوع مباحثههای جالب توجهی میان طرفداران فرنچایز به وجود آورده است. برخی احساس میکنند احترام به هردو پایانبندی به نوعی ارزش ماجراجوییهای بازی اول را از میان میبرد و برخی هم آن را تصمیمی درست و منطقی میدانند. ورای همه این موارد، سازندگان اعلام کردهاند که افکار، ژورنال، اساماسها و حتی تعاملهای مکس با دیگر شخصیتها کاملا انتخاب بازیکنان در بازی اول را منعکس خواهند کرد.
مرحلهای تازه برای مکس، چالشی تازه برای بازیکنان
بازی Life is Strange: Double Exposure فرصتی عالی برای حرکت رو به جلوی فرنچایز محسوب میشود. هم شخصیت مکس و هم طرفداران او طی این سالها رشد کردهاند و اکنون زمان مواجهه سرسختانهتر با تصمیمات فرا رسیده است. نسخههای قبلی لایف ایز استرنج مثل True Colors یا پیشدرآمد Before the Storm آنچنان که باید و شاید ظاهر نشدند و نتوانستند جادوی قسمت اول را زنده کنند. حال Double Exposure این پتانسیل را دارد تا با بهرهگیری از ظرفیت فوقالعاده شخصیت اورجینال و اصلی فرنچایز، بار دیگر به قلههای موفقیت و محبوبیت برسد.
بازی جدید لایف ایز استرنج برای عرضه در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۴ (۸ آبان ۱۴۰۳) برنامهریزی شده و در اختیار کاربران پیسی، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس قرار خواهد گرفت.
منبع: Game Rant
بهترین دیالسیهای تاریخ با امید لنون و شایان
نظرات