بازی Expedition ۳۳
اخبار بازی خبر

ایندی گیم آواردز جوایز بازی Expedition 33 را پس گرفت!

بازی کلیر آبسکیور: اکسپدیشن ۳۳ (Clair Obscur: Expedition 33) به دلیل استفاده از هوش مصنوعی مولد از مراسم جوایز بازی‌های مستقل یا ایندی گیم آواردز (Indie Game Awards 2025) حذف شد. این بازی نقش‌آفرینی (RPG) در ابتدا با پس‌زمینه‌هایی که با هوش مصنوعی تولید شده بودند، منتشر شد؛ اما بعداً با انتشار یک به‌روزرسانی این موارد از بازی حذف شدند.

بازی اکسپدیشن ۳۳ در مراسم Indie Game Awards که در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۷ آذر ۱۴۰۴) برگزار شد، توانست دو جایزه مهم بازی سال (Game of the Year) و بهترین بازی نخست (Debut Game) را از آن خود کند؛ اما این موفقیت برای تیم‌های سازنده یعنی Sandfall Interactive (توسعه‌دهنده) و Kepler Interactive (ناشر) چندان دوام نداشت.

تنها دو روز بعد، برگزارکنندگان مراسم جوایز بازی‌های مستقل اعلام کردند که این افتخارات را پس می‌گیرند. دلیل این تصمیم، استفاده از دارایی‌هایی که با هوش مصنوعی مولد ساخته شده بودند در نسخه اولیه زمان عرضه بازی بود؛ هرچند این عناصر خیلی زود با یک به‌روزرسانی از بازی حذف شدند.

بازی Expedition ۳۳

طبق توضیحاتی که در صفحه سوالات متداول (FAQ) جوایز Indie Game Awards منتشر شده، برگزارکنندگان اعلام کرده‌اند که هنگام ارسال بازی برای بررسی و نامزدی جوایز، نمایندگان استودیوی Sandfall Interactive تأیید کرده بودند که در روند توسعه بازی اکسپدیشن ۳۳ هیچ‌گونه هوش مصنوعی مولدی (Gen AI) استفاده نشده است.

اما در ادامه این بیانیه آمده است: «با توجه به این‌که استودیوی Sandfall Interactive در روز برگزاری مراسم ایندی گیم آواردز ۲۰۲۵ تأیید کرد که در مرحله تولید بازی از آثار هنری تولیدشده با هوش مصنوعی مولد استفاده شده، این موضوع باعث می‌شود که Clair Obscur: Expedition 33 از شرایط نامزدی خارج شود.»

بازی Clair Obscur: Expedition ۳۳ با رکوردشکنی در گیم اواردز تاریخ‌ساز شد

همچنین برگزارکنندگان تأکید کرده‌اند که اگرچه این دارایی‌های تولیدشده با هوش مصنوعی بعداً از طریق یک به‌روزرسانی از بازی حذف شدند، اما صرف حضور آن‌ها در نسخه اولیه بازی برای سلب صلاحیت کافی بوده است. به همین دلیل، برگزارکنندگان مراسم Indie Game Awards تصمیم گرفتند که این بازی را فاقد شرایط لازم بدانند و تمامی جوایز اعطا‌شده به آن را پس بگیرند. در نهایت، وب‌سایت Polygon اعلام کرده که برای دریافت توضیح و واکنش رسمی، با نمایندگان استودیوی Sandfall Interactive تماس گرفته، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

نقل‌قول‌هایی از فرانسوا موریس (François Meurisse)، از اعضای استودیوی Sandfall Interactive، که مربوط به اوایل سال جاری بودند، هفته گذشته دوباره در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شدند. این موضوع همزمان شد با موج خبری گسترده‌ای درباره استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازی‌های ویدیویی؛ موجی که پس از اظهارات سوِن وینکه (Swen Vincke)، مدیر استودیوی Larian Studios، شکل گرفت. وینکه گفته بود که لارین در حال استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای توسعه نسخه جدید مجموعه دیوینیتی (Divinity) است.

بازی Expedition ۳۳

در این فضا، توجه‌ها دوباره به Sandfall Interactive جلب شد؛ چرا که این استودیو پیش‌تر استفاده از هوش مصنوعی مولد در روند ساخت بازی Expedition 33 را پذیرفته بود. در ماه ژوئن، رسانه اسپانیایی El País گزارشی منتشر کرد که شامل گفتگویی با فرانسوا موریس و همزمان با عرضه بازی بود. موریس در آن مصاحبه تأیید کرده بود که استودیوی سازنده در جریان توسعه بازی، هرچند به صورت بسیار محدود، از نوعی هوش مصنوعی مولد استفاده کرده است.

او گفت: «ما از هوش مصنوعی استفاده کردیم، اما نه خیلی زیاد. نکته اصلی این است که کاملاً می‌دانستیم چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و انرژی و تلاشمان را در کجا سرمایه‌گذاری کنیم و البته، فناوری به ما این امکان را داده که کارهایی را انجام دهیم که تا همین چند وقت پیش اصلاً قابل تصور نبودند.»

مقایسه مراسم‌های گیم اواردز و اسکار سینما؛ کدام بهتر است؟

بازی کلیر آبسکیور: اکسپدیشن ۳۳ در زمان عرضه اولیه شامل بافت‌ها و تکسچرهایی بود که برخی از کاربران گمان می‌کردند که با هوش مصنوعی تولید شده‌اند. خود استودیو بعدها در توضیحی به روزنامه El País اعلام کرد که این موارد، تنها مدت کوتاهی در بازی وجود داشتند و پنج روز پس از عرضه، با انتشار یک به‌روزرسانی سریع، با دارایی‌های دست‌ساز و اختصاصی جایگزین شدند.

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند X و Reddit متوجه این دارایی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی شدند؛ اما آگاهی عمومی نسبت به این موضوع چندان گسترده نبود. به همین دلیل، استودیوی Sandfall Interactive و خود بازی Clair Obscur با موج انتقادات شدیدی روبه‌رو نشدند؛ دست‌کم نه در حد واکنش‌های تندی که مثلاً 11Bit Studios به خاطر بازی The Alters تجربه کرد؛ بازی‌ای که آن هم شامل پس‌زمینه‌هایی تولیدشده با هوش مصنوعی بود.

بازی Expedition ۳۳

در حال حاضر، برگزارکنندگان مراسم Indie Game Awards تصمیم گرفته‌اند که در هر دو بخشی که Expedition 33 برنده شده بود، از دو بازی دیگر تقدیر کنند. طبق توضیحی که در وب‌سایت رسمی جوایز منتشر شده، این جوایز به بازی‌هایی تعلق می‌گیرند که در هر بخش، پس از Clair Obscur، بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند.

بر این اساس، جایزه بهترین بازی نخست به بازی Sorry We’re Closed اهدا خواهد شد و جایزه بازی سال در Indie Game Awards به بازی Blue Prince می‌رسد؛ عنوانی که از نظر بعضی از وب‌سایت‌ها مثل Polygon نیز بهترین بازی سال ۲۰۲۵ محسوب می‌شود. همچنین انتظار می‌رود که سخنرانی‌های پذیرش جایزه از سوی سازندگان هر دو بازی، در اوایل سال ۲۰۲۶ منتشر شوند.

پرفروش‌ترین بازی‌های PS۵ در ۲۰۲۵

نظر شما درمورد اتفاقات مربوط به جوایز بازی Expedition 33 چیست؟ آیا شما موافق استفاده از هوش مصنوعی در ساخت بازی‌ها هستید؟ آینده صنعت گیم را با وجود پیشرفت هوش مصنوعی چطور می‌بینید؟ می‌توانید در قسمت کامنت‌ها با ما و دیگر کاربران بازار به بحث و گفتگو بپردازید.

منبع: Polygon 


رازهای یوتوب فارسی؛ میزگیم با سک‌شات – قسمت اول

رازهای یوتوب فارسی؛ میزگیم با سک‌شات - قسمت اول

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها