معرفی بهترین انیمیشنهای تاریخ: داستان اسباب بازی ۲ + تماشای رایگان
انیمیشن داستان اسباب بازی ۲ (Toy Story 2) که در سال ۱۹۹۹ اکران شد، به عنوان سومین ساخته طولانی پیکسار موفقیت چشمگیری به دست آورد. در این قسمت از مجموعه، وودی توسط یک کلکسیونر حریص و طمعکار ربوده میشود و سایر اسباب بازیها، مأموریت پیدا میکنند به نجات دوست خود بروند. آنها در این میان با کلی چهره جدید آشنا میشوند و درسهای بزرگی از زندگی میگیرند.
پس از اکران اولین قسمت از فرنچایز Toy Story در سال ۱۹۹۵، شرکت پیکسار انقلاب بزرگی در صنعت انیمیشنسازی کامپیوتری به وجود آورد. همین موضوع باعث شد که انتظارات حسابی از آنها بالا برود و ارائه یک اثر متوسط، هیچکس را راضی نمیکرد. انیمیشن زندگی یک حشره (A Bug’s Life) که در سال ۱۹۹۸ روی پرده رفت، با وجود بازخوردهای نسبتا خوب، نتوانست موفقیتهای داستان اسباب بازی را تکرار کند. به همین خاطر، پیکسار به این نتیجه رسید که شاید بهتر باشد به ساخت دنباله آن برود.
در نهایت انیمیشن داستان اسباب بازی ۲ در ۱۹۹۹ و چهار سال پس از اکران قسمت اول، روی پرده رفت. داستان این نسخه از جایی شروع میشود که اندی برای مدتی از خانه دور میگردد. در همین برهه، یک کلکسیونر شرور به اسم ال مکویگین تصمیم میگیرد وودی را بدزدد و آن را به کلکسیون خود اضافه کند. اما باز لایتیر و سایر اسباب بازیها که اصلا نمیتوانند دوری وودی را تحمل کنند، تصمیم میگیرند یک مأموریت غیرممکن را آغاز کرده و به نجات او بپردازند.
علاوه بر شخصیتهای معروفی که در قسمت اول دیده بودیم، شرکت پیکسار چهرههای جدیدی را در Toy Story 2 معرفی کرد که بار جذابی به داستان دادند. از جمله این شخصیتهای میتوانیم به جسی، بولزآی، استینکی پیت، باربی، زورگ و خانم سیبزمینی اشاره کنیم که هر کدام در نوع خود، حسابی دوست داشتنی هستند. شخصیتهای قدیمی مجموعه نظیر وودی، باز، اسلینکی، هام، رکس و آقای سیبزمینی هم حضور جذابی داشتند و جذابیتهای قسمت اول را در داستان اسباب بازی ۲ تکرار کردند.
اما نکته جالبی که در مورد داستان اسباب بازی ۲ وجود دارد، این است که سازندگان در وهله اول نمیخواستند آن را روی پرده ببرند. شرکت دیزنی تصمیم گرفته بود که Toy Story 2 را به صورت Direct-to-Video منتشر کند تا دیگر خبری از اکران سینمایی نباشد. به همین دلیل، اثر مورد بحث در جایی خارج از ساختمان پیکسار و با مقیاسی به مراتب کوچکتر آغاز به کار کرد. در این برهه، اعضای اصلی پیکسار سخت مشغول انیمیشن زندگی یک حشره بودند که از لحاظ فنی، فوقالعاده چالش برانگیز بود.
ولی چه اتفاقی افتاد که آنها تصمیم گرفتند بودجه بیشتری برای داستان اسباب بازی ۲ در نظر بگیرند و آن را روی پرده بفرستند؟ هنگامی که دیزنی به این نتیجه رسید که داستان فوقالعاده جذاب از آب درآمده، تصمیم گرفت مقیاس آن را در حد یک انیمیشن سینمایی افزایش دهد. اما اعضای پیکسار از این تصمیم ناگهانی اصلا راضی نبودند؛ چرا که فکر میکردند Toy Story 2 داستان و فیلمنامه ضعیفی دارد و میراث قسمت اول را خراب میکند. منتها از آنجایی دیزنی برنامهریزیها را انجام داده بود و جایی برای تأخیر وجود نداشت، شرکت پیکسار مجبور شد در طی چند ماه پروژه را متحول کند و آن را به سطح مورد نظر خود برساند.
پس از کلی اضافهکاری و چالشهای متعدد، روند تولید انیمیشن داستان اسباب بازی ۲ با بودجه ۹۰ میلیون دلار به اتمام رسید و روی پرده رفت. خوشبختانه منتقدین و طرفداران نه تنها از Toy Story 2 بد نگفتند، بلکه حسابی عاشق آن شدند. در آن دوره بسیاری از افراد فکر میکردند که نسخه دوم از شماره اول بهتر است و باید آن را در جایگاه بالاتری در نظر بگیریم. همین امروز هم بسیاری از افراد از نام آن در بین بهترین انیمیشنهای سینمایی تاریخ یاد میکنند.
انیمیشن داستان اسباب بازی ۲ میزبان پروتاگونیستها و آنتاگونیستهای جدیدی شد
در انیمیشن داستان اسباب بازی ۲، پیچیدگی ویلنها یکی از ویژگیهای برجسته و متمایز فیلم به شمار میرود و نشاندهندهی بلوغ داستانسرایی پیکسار است. برخلاف بسیاری از انیمیشنهای کلاسیک که ویلنها صرفاً کاراکترهای منفی ساده و یکبعدی هستند، این فیلم با ارائهی دو نوع ویلن (یک ویلن آشکار و طنزگونه و یک ویلن پنهان و چندلایه) توانست بعد روانشناختی و اخلاقی به داستان اضافه کند.
استینکی پیت (Stinky Pete)، بهعنوان ویلن پنهان، نمونه بارزی از این رویکرد است. او که سالها در جعبهی نمایشگاه Woody’s Roundup محبوس بوده، با انگیزهای کاملاً انسانی عمل میکند: ترس از کنار گذاشته شدن و آرزوی نجات خود از فراموشی. این انگیزه، تردیدها و تضادهای درونی او را به تصویر میکشد و او را از یک کاراکتر منفی یکبعدی به شخصیتی پیچیده و قابلتحلیل تبدیل میکند. رفتارهای ظاهراً مهربانانه و در عین حال برنامهریزیشدهی پیت، حس تعلیق و ابهام را در روایت ایجاد میکند و بینندگان را وادار میسازد تا با ظرافت و انگیزههای او درگیر شوند.
در مقابل، ال مکویگین، کلکسیونر اسباببازی، ویلن آشکار فیلم است؛ شخصیت او با ویژگیهای طنز و اغراقآمیز طراحی شده و تضاد احساسی و روانشناختی ندارد. وجود هر دو نوع ویلن، علاوه بر ایجاد تنوع در تهدیدهای داستانی، به فیلم امکان میدهد تا پیامهای اخلاقی و احساسی خود را با لایهبندی بیشتری منتقل کند و مخاطب، چه کودک و چه بزرگسال، با زاویههای مختلفی از داستان ارتباط برقرار کند.
نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاههای خود را با تیم بازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: Disney.fandom
چطوری پارتنر گیمر پیدا کنیم؟ میزگیم ازدواجی با سایه و حمید
نظرات