شاهکار انیمیشنی نتفلیکس؛ KPop Demon Hunters پدیده سال مجله تایم شد!
انیمیشن شکارچیان شیطان کیپاپ (KPop Demon Hunters) اوایل امسال (۱۴۰۴) خیلی ناگهانی و بیسروصدا وارد میدان شد، اما طولی نکشید که توجه کاربران سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) را چنان به خود جلب کرد که این اثر به موفقیتی خیرهکننده دست یافت. داستان فیلم حول محور سه عضو گروه دخترانه کیپاپ به نام هانتر/ایکس (Huntr/x) میچرخد. چنین اثری با وجود تحسین منتقدان، پتانسیل این را داشت که به دست فراموشی سپرده شود و نهایتاً به عنوان یک فیلم کالت در میان قشری محدود باقی بماند؛ اما شکارچیان شیطان کیپاپ با تکیه بر نقدهای درخشان، ترانههای شنیدنی و داستانی احساسی که قلب هواداران را لمس کرد، تمام پیشبینیها را برهم زد تا جایگاه شایسته خود را در اوج پیدا کند.
مجله معتبر تایم (TIME) با درک درست از اینکه چگونه این محصول سونی پیکچرز انیمیشن (Sony Pictures Animation) توانسته روح حاکم بر فضای فرهنگی سال ۲۰۲۵ را تسخیر کند، شکارچیان شیطان کیپاپ را به عنوان پدیده سال (Breakthrough of the Year) معرفی کرده است. عنوانی کاملاً برازنده برای قدردانی از فیلمی که توانست عموم مخاطبان نتفلیکس را پای خود بنشاند و ثابت کند که ایدههای جسورانه، اگر درست اجرا شوند، محکوم به موفقیتاند. فارغ از آمار بازدید شگفتانگیز که باعث شد این انیمیشن با کنار زدن فیلم وضعیت قرمز (Red Notice) به پربینندهترین فیلم اورجینال تاریخ نتفلیکس تبدیل شود، موفقیتهای این اثر در سایر رسانهها نیز دلیل دیگری برای شایستگی این عنوان است.
موسیقی متن فیلم شامل قطعاتی از گروه هانتر/ایکس (گروه داخل فیلم) و گروه پسرانه رقیب یعنی پسران ساجا (Saja Boys) است که به عنوان نیروی مقابل وارد ماجرا میشوند. قطعاتی همچون طلایی (Golden)، چه صدایی میده (What It Sounds Like) و سودا پاپ (Soda Pop) حتی پیش از اکران گسترده به محبوبیت عجیبی میان هواداران دست یافتند؛ بهطوری که آلبوم موسیقی شکارچیان شیطان کیپاپ به صدر جداول موسیقی بیلبورد (Billboard) تکیه زد و هفتهها بر پلتفرمهای استریم موسیقی حکمرانی کرد. نتفلیکس حتی در اقدامی کمسابقه، نسخه همخوانی (Sing-along) این فیلم را به صورت محدود در سینماها اکران کرد که تمام بلیتهایش به فروش رفت و توانست در همین مدت کوتاه ۲۴.۶ میلیون دلار فروش داشته باشد.
چگونه «شکارچیان شیطان کیپاپ» نتفلیکس مخاطبان انبوه را جذب کرد
مسیر موفقیت برای شکارچیان شیطان کیپاپ از همان ابتدا سربالایی و دشوار بود، چرا که کمپانی سونی در ابتدا چندان به این پروژه انیمیشنی باور نداشت. سونی این فیلم موزیکال را با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری ساخت، اما هنگام واگذاری حقوق آن به نتفلیکس تنها ۲۰ میلیون دلار سود کرد؛ غافل از اینکه اکنون نتفلیکس صاحب یک پدیده فرهنگی شده است که پتانسیل میلیاردها دلار درآمدزایی دارد. البته باید اعتراف کرد که حتی خود نتفلیکس هم برای این حجم از استقبال در پلتفرم خود آماده نبود، اما همین موضوع گواهی بر نفوذ گستردهای است که این اثر در نهایت پیدا کرد.
شاید در نگاه اول، ساخت انیمیشنی درباره ستارههای موسیقی کیپاپ ایدهای نباشد که بتواند طیف وسیعی از مخاطبان را جذب کند و همین مسئله تردیدهای اولیه استودیو سازنده را توجیه میکند. اما شکارچیان شیطان کیپاپ برگهای برنده زیادی داشت. این اثر موفق نتفلیکس توانست امتیاز ۹۶٪ منتقدان را در راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes) کسب کند و از آن مهمتر، امتیاز ۹۹٪ مخاطبان را به دست آورد که نشان میدهد تقریباً تمام بینندگان شیفته آن شدهاند. این کیفیت بالا موجی از تبلیغات دهانبهدهان مثبت را به راه انداخت؛ موجی که باعث شد فیلم مدام به دیگران پیشنهاد شود و حتی کسانی که معمولاً مخاطب این ژانر نیستند، کنجکاو شده و به تماشای آن بنشینند.
علاوه بر این، جذابیت آهنگها به حدی بود که مخاطبان با فیلم همخوانی میکردند و موسیقیها را مدام گوش میدادند. این استقبال نشان میدهد که فرآیند تولید و ترانهسرايي با وسواس و عشق به محتوا انجام شده است. فیلم سرشار از لحظات احساسی بود که بینندگان عمیقاً با آنها ارتباط گرفتند و موسیقی نیز تأثیر این صحنهها را دوچندان کرد، تا جایی که بسیاری از تماشاگران در سکانسهای اوج داستان اشک ریختند. شکارچیان شیطان کیپاپ به لطف نبوغ سازندگانش و البته هوادارانی که بارها و بارها آن را تماشا میکنند، فراتر از مرزها رفت و حقیقتاً شایسته نام «پدیده سال» است.
منبع: movieweb
نظرات