The Last of Us و Horizon با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شدند
اسناد منتشر شده از سونی نشان میدهند که این شرکت برای تولید دومین اثر سری بازی های The Last of Us و Horizon بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است.
دادگاه مایکروسافت و کمیسیون فدرال تجارت در رابطه با تلاش ردموندیها برای خرید اکتیویژن بلیزارد هنوز در حال پیگیری است. در بخشی از این دادگاه، اسنادی در دسترس قرار گرفته که بودجه صرف شده برای تعدادی از بازیهای مشهور و محبوب پلی استیشن را مشخص میکند.
یکی از اسناد ارائه شده در دادگاه Microsoft و FTC، مربوط به مبالغ هنگفت موردنیاز برای ساخت بازیهای فرست پارتی سونی است. با این حال شرکت ژاپنی آمار و ارقام مربوط به تعداد اعضای تیم سازنده، بودجه و زمان صرفشده را خط زده است.
از آن جایی که پیش از اسکن اسناد، سونی در مخفی کردن اطلاعات دقت کافی را به کار نبرده، همچنان به وضوح میتوانید اعداد را مشاهده کنید. در مدت کوتاهی پس از انتشار اسناد، اطلاعات مختلفی از آنها به دست آمده است.
تفاوت پلی استیشن پلاس هکی، اکانتی و اورجینال؛ کدام برایتان مناسبتر است؟
طبق اسناد شرکت سونی، بازی Horizon Forbidden West که در سال گذشته روی پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ در دسترس قرار گرفت، با بودجه ۲۱۲ میلیون دلاری و توسط ۳۰۰ نفر در مدت پنج سال ساخته شده است.
در مقابل، شرکت سونی و استودیو ناتی داگ برای تولید بازی The Last of Us Part 2 مبلغ ۲۲۰ میلیون دلار هزینه کردهاند. همچنین مشخص شده که تیم تولید حدودا ۲۰۰ نفره این اثر، بیشتر از پنج سال از عمر خود را به ساخت آن اختصاص دادهاند.
قبلا مشخص شده بود که ساخت بازیهای AAA مدرن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دارند. اما این اولین باری است که بودجه دقیق بازیهای شرکت سونی اعلام میشود. لازم به ذکر است که ارقام ارائه شده در قالب اسناد شرکت ژاپنی تنها مربوط به تولید بازی بوده و هزینههای جانبی مثل بازاریابی را شامل نمیشود.
در سال ۲۰۲۰، شان لیدن که به عنوان رئیس سابق پلی استیشن آمریکا روی تولید بازی لست اف اس ۲ نظارت داشت، در مصاحبه خود از هزینههای ناپایدار تولید بازیهای بزرگ گفت. او ضمن اشاره به نظریه دو برابر شدن هزینه تولید بازیها با شروع هر نسل از کنسولهای خانگی، اعلام کرد که بودجه لازم برای ساخت آثار نسل هشتم به ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.
نسخه پلی استیشن ۵ ماینکرافت به دلیل عدم همکاری سونی منتشر نشده است
وی در این باره گفته است: «ناپایداری هزینه تولید بازیها، مشکل این نظریه است. فکر نمیکنم که در نسل نهم بتوانید بودجه قبلی را ضرب در دو کرده و امیدوار باشید که موفق خواهید شد. به نظر من افراد فعال در صنعت بازیها باید به این فکر کنند که چه اثری باید بسازند، مخاطب چه انتظاراتی دارد و بهترین راه برای انتقال داستان و آنچه که در ذهن دارند، کدام روش است.»
این مقام ارشد پلی استیشن که پس از سه دهه فعالیت، در سال ۲۰۱۹ از سمت خود کنارهگیری کرد، به استودیوها و شرکتها پیشنهاد داده که با ساخت بازیهای کوتاهتر، هزینههای لازم برای تولید آثار نسل نهمی را کاهش دهند.
نظر شما در مورد بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری بازی های Horizon Forbidden West و The Last of Us Part 2 چیست؟ آیا این آثار ارزش مبلغ صرفشده را دارند؟ به نظر شما تولید بازی در سالهای آینده تا چه میزان گرانتر خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
نظرات