با نزدیک شدن به تاریخ انتشار رسمی بازی Mafia: The Old Country در ۸ آگوست (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)، حالا برای نخستینبار میتوانیم نگاهی دقیق و کامل به بخشی از گیمپلی این عنوان مورد انتظار داشته باشیم. وبسایت IGN حدود ۹ دقیقه از گیمپلی مرحله «ویلا» در فصل پنجم داستان بازی را بهصورت انحصاری منتشر کرده است؛ بخشی که برای بسیاری از طرفداران سری Mafia، حکم نگاه اولیه به دنیای تیره، سینمایی و داستانمحور این نسخهی پیشدرآمد را دارد.
اگرچه این ویدیو با هدف جلوگیری از افشای داستان و برخی جزئیات مهم شخصیتها، بهصورت گزیده ویرایش شده، اما آنچه در همین چند دقیقه میبینیم، بهروشنی نشاندهنده رویکرد تازه استودیوی Hangar 13 در بازگشت به ریشههای سری است.
بازگشت به روایتمحوری؛ فاصله گرفتن از جهانباز
بازی Mafia: The Old Country بهعنوان یک پیشدرآمد مستقیم برای نسخه اول، داستان مردی به نام انزو فاوارا (Enzo Favara) را دنبال میکند؛ پسری که از دل سختیهای زندگی در معادن گوگرد سیسیل در اوایل قرن بیستم، وارد ساختار تاریک و پیچیده خانواده مافیایی توریسی میشود.
در ویدیوی منتشر شده، محیط San Celeste (شهر خیالی برگرفته از سیسیل) با طراحی چشمنواز، نورپردازی درخشان و جزییاتی فوقالعاده به نمایش درمیآید؛ این طراحی بهخوبی فضای سینمایی و تاریخی بازی را القا میکند. این فضا، یادآور نسخه اول و دوم بازی است و بهوضوح نشان میدهد که Hangar 13 تصمیم گرفته از رویکرد جهانبازتر و اکشنتر Mafia III فاصله بگیرد و دوباره تمرکز را بر روایتمحوری و ساختار خطی بگذارد.
روایت، خشونت و فضاهای سینمایی در بازی Mafia: The Old Country
بازی در ژانر اکشن-ماجرایی سومشخص قرار میگیرد اما در هسته خود، یک درام تاریخی تاریک با مضامین اجتماعی و خانوادگی است. در گیمپلی منتشر شده، شاهد ترکیبی از صحنههای مخفیکاری، مکالمات داستانی، و مبارزات مسلحانه هستیم که همگی در فضایی سینمایی روایت میشوند. موسیقی بازی نیز با حالوهوای تلخ و غمانگیزش، تم کلی روایت را تقویت میکند.
سازندگان با استفاده از موشن کپچر و صداگذاری باکیفیت، شخصیتهایی ملموس و قابلباور خلق کردهاند؛ شخصیتهایی که بهجای قهرمانان کلیشهای، انسانهایی با انگیزههای پیچیده، تصمیمات سخت و گذشتههای تاریک هستند.
یکی از نکات جالبی که در مصاحبه IGN با رئیس استودیوی Hangar 13 و رئیس 2K مورد بحث قرار گرفته، قیمتگذاری ۵۰ دلاری بازی است؛ قیمتی پایینتر از استاندارد ۷۰ دلاری بازیهای نسل نهم. بهگفتهی سازندگان، این تصمیم بهمنظور احترام به روایت خطی و تمرکز روی تجربهای جمعوجورتر و داستانمحور گرفته شده است. آنها میخواهند بازیکنان بدون احساس فشار یا توقع یک عنوان جهانباز عظیم، وارد دنیای مافیایی سیسیل شوند.
رسانه IGN اعلام کرده که در دوشنبه آینده، یک پیشنمایش اختصاصی دیگر از بازی منتشر خواهد شد که بر اساس تجربه سه ساعته از کمپین داستانی خواهد بود. این پیشنمایش میتواند دید روشنتری از ریتم روایی، مبارزات و کیفیت طراحی مراحل بازی ارائه دهد.
آیا مجموعه Mafia به مسیر درست برگشته است؟
اگرچه هنوز تا انتشار نهایی بازی نزدیک به یک ماه باقی مانده، اما همین ۹ دقیقه گیمپلی، برای بسیاری از طرفداران کافی است تا دوباره به سری Mafia امیدوار شوند. استفاده از فضاسازی تاریخی، تمرکز بر داستانسرایی، کنار گذاشتن ساختار جهانباز و پرداختن به ریشههای شکلگیری مافیا در سیسیل، همه و همه نشان میدهند که بازی Mafia: The Old Country میخواهد نهتنها یک عنوان سرگرمکننده، بلکه یک درام جنایی تاثیرگذار و سینمایی باشد.
برای کسانی که به دنبال تجربهای داستانی، شخصیتمحور و عمیق هستند، این بازی میتواند یکی از برجستهترین آثار امسال باشد. با توجه به بازخورد اولیه و رویکرد سازندگان، بهنظر میرسد Mafia قرار است دوباره به تاجوتخت بازیهای مافیایی و جنایی بازگردد. نظر شما در این رابطه چیست؟
منبع: IGN
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا
نظرات