خالق بازی ماینکرفت کیست؟
آخرین اخبار ماینکرافت انتخاب سردبیر ترفندهای بازی‌‌ها

خالق بازی ماینکرفت کیست؟

خالق بازی ماینکرفت مردی به نام مارکوس الکسی پرسون (Markus Alexej Persson) است که بیشتر با نام Notch شناخته می‌شود. او علاقه‌اش به بازی‌های ویدیویی را با امکانات بی‌پایان لگو و مهارت‌های برنامه‌نویسی ترکیب کرد و موفق به خلق یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های جهان شد. او این بازی را با کمک شرکتش در استکهلم سوئد، توسعه داد. در ادامه شما را با خالق این بازی و روند توسعه آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

واقعیت‌هایی درباره خالق ماینکرفت

مارکوس الکسی پرسون، خالق بازی ماینکرفت، در سال ۱۹۷۹ در استکهلم متولد شد. او یک برنامه‌نویس خودآموخته است که علاقه‌اش به Lego در دوران کودکی را با مهارت‌های برنامه‌نویسی ترکیب کرد و در سال ۲۰۰۹ بازی Minecraft (که در ابتدا با نام «Cave Game» شناخته می‌شد) را خلق کرد و به موفقیت جهانی رسید. در سال ۲۰۱۴، او شرکت Mojang Studios که مسئول توسعه Minecraft بود، را به مایکروسافت فروخت و بازنشسته شد. پرسون در خانواده‌ای کارگر در شهر کوچک Edsbyn، نزدیک استکهلم، بزرگ شد. او در کودکی عاشق بازی در جنگل‌ها و ساخت با Lego بود. اولین مواجهه‌اش با دنیای دیجیتال از طریق یک کامپیوتر Commodore 128 بود که پدرش برایش خرید. هرچند این کامپیوتر به اندازه مدل قبلی‌اش، Commodore 64، پیشرفته نبود، اما برای پرسون دریچه‌ای به دنیای برنامه‌نویسی شد.

پرسون بخش زیادی از وقت آزاد خود را به برنامه‌نویسی با ابزارهای موجود اختصاص می‌داد. در هشت سالگی، او اولین برنامه کامپیوتری خود را که یک بازی ماجراجوی بود با خواهر کوچکترش ساخت. این موفقیت نقطه شروعی برای دستاوردهای بعدی او بود. از آن زمان، پرسون می‌دانست که می‌خواهد به عنوان یک توسعه‌دهنده بازی فعالیت کند. اما در آن زمان، صنعت بازی‌های ویدیویی هنوز در مراحل اولیه بود و تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده ریسک بزرگی به حساب می‌آمد.

دنیاهایی که در ماینکرفت هیچگاه پیدا نشدند!

مسیر شغلی مارکوس پرسون به سمت توسعه‌دهنده بازی‌

مسیر شغلی مارکوس پرسون به سمت توسعه‌دهنده بازی‌

مارکوس پرسون مسیر شغلی خود را به سمت یک توسعه‌دهنده بازی ادامه داد

پرسون از سن ۱۵ تا ۱۸ سالگی، به تحصیل در زمینه طراحی گرافیک پرداخت. با وجود اینکه دانش‌آموز خوبی بود، هرگز تحصیلات دبیرستان را به پایان نرساند و در اوایل دهه ۲۰۰۰ به عنوان طراح وب شروع به کار کرد. در آن زمان، یک برنامه‌نویس خودآموخته بدون مدرک رسمی، گزینه‌های محدودی داشت. با این حال، مهارت‌های او نادیده گرفته نشد. در سال ۲۰۰۵، به عنوان توسعه‌دهنده بازی به شرکت Midasplayer پیوست.

در آن زمان، این شرکت نسبتاً ناشناخته بود، اما اکنون با نام King و بازی معروف Candy Crush شناخته می‌شود. مشخص نیست که آیا پرسون در این پروژه نقش داشته است یا خیر، اما او بیشتر روی بازی‌های فلش کار می‌کرد که حتی در زمان پشتیبانی فلش هم سخت پیدا می‌شدند. در سال ۲۰۰۹، او به عنوان برنامه‌نویس به شرکت jAlbum پیوست. jAlbum یک وب‌سایت مستقل برای ایجاد و به اشتراک‌گذاری گالری‌های عکس است. به نظر می‌رسد پرسون از این شغل نیز رضایت نداشت و در سال ۲۰۱۰ برای تمرکز تمام‌وقت روی ماینکرفت، از این شرکت استعفا داد.

ماینکرفت بازی محبوب تمام نسل‌ها

در طول دهه ۲۰۰۰، پرسون روی چندین ایده بازی کار کرد. RubyDung یکی از این بازی‌ها بوده و احتمالاً قدیمی‌ترین نمونه اولیه بازی ماینکرفت است که امروزه می‌شناسیم. این بازی از بازی‌هایی مانند Dwarf Fortress، الهام گرفت و تنها با ۵ تصویر منتشر شد. سپس، پرسون با بازی دیگری به نام Infiniminer آشنا شد که یک بازی سندباکس با گرافیک بلوکی بود. پرسون ایده‌ بازی RubyDung را با Infiniminer ترکیب کرد و Cave Game را توسعه داد که بعدها به ماینکرفت معروف شد.

این بازی نماینده یک بازی Open World یا جهان باز بود که بی‌پایان به نظر می‌رسید. دنیای ماینکرفت از بلوک‌ها تشکیل شده بود و هیچ هدف، سطح یا دستورالعمل خاصی نداشت. اگرچه این ویژگی‌ها امروزه عادی به نظر می‌رسند، اما در آن زمان بسیار خاص بودند. ماینکرفت اولین بازی سندباکس یا بقا نبود، اما اولین بازی بود که این ژانرها را به این شکل ترکیب کرد. ماینکرفت به علت سبک گرافیکی نوآورانه خود، بلافاصله پس از انتشار به محبوبیت زیادی دست یافت.

توسعه ماینکرفت در سال ۲۰۱۰

توسعه ماینکرفت در سال 2010

نسخه پیشرفته‌تر بازی ماینکرفت در سال ۲۰۱۰ منتشر شد

طبق گفته پرسون، ماینکرفت تنها در یک هفته ساخته و به عنوان یک بازی Early-Access منتشر شد. این کار به پلیرها فرصت داد تا نسخه آلفا را تست کرده و بازخوردهای خود را با توسعه‌دهنده به اشتراک بگذارند. این تاکتیک هنوز هم توسط توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار مؤثر بوده است. پرسون با حضور فعال در فضای آنلاین، جامعه‌ای در حال رشد را برای بازی خود شکل داد که بازخوردها و ایده‌های جدیدی را با او به اشتراک گذاشتند.

به این ترتیب، نسخه بتا (نسخه پیشرفته‌تر بازی) در سال ۲۰۱۰ و نسخه نهایی بازی در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. ماینکرفت روزبه‌روز محبوب‌تر شد و توانست نسل‌های مختلف را تحت تأثیر قرار دهد. این بازی مورد توجه والدین و فرزندان آن‌ها قرار گرفت و همچنین به طور یکسان مورد علاقه دختران و پسران بود که در آن زمان غیرمعمول بود. تا آن زمان، پرسون، با نام مستعار ناچ، به یک شخصیت برجسته و سوپراستار در دنیای بازی‌های ویدئویی تبدیل شده بود.

سرورهای آنارشی ماینکرفت | محفل بازیکنان هیجان طلب یا تبهکار؟

نقطه اوج بازی ماینکرفت در سال ۲۰۱۴

پرسون سه سال بعد را صرف توسعه و بازاریابی ماینکرفت و شرکت Mojang کرد. اما در سال ۲۰۱۴، او به اوج خود رسید. او پیش‌تر در سال ۲۰۱۱ از نقش رهبری خلاقانه ماینکرفت کناره‌گیری کرده و آن را به Jens Bergensten سپرده بود. اما با توجه روزافزون رسانه‌ها و چندین تراژدی شخصی، ناچ تصمیم گرفت شرکت را ترک کند. اما در سال ۲۰۱۴، ماینکرفت به یک بازی بسیار سودآور تبدیل شده بود. در سال ۲۰۱۲، ماینکرفت برای ایکس‌باکس منتشر شد و تنها در هفته اول بیش از یک میلیون واحد فروش داشت. بنابراین وقتی ناچ اعلام کرد که آماده فروش شرکت و حقوق بازی است، برخی از شرکت‌های بزرگ به سراغ او رفتند. شرکت‌هایی مانند Activision Blizzard و EA پیشنهاداتی ارائه دادند اما بی‌نتیجه بود. سرانجام در سال ۲۰۱۴، پرسون استودیوهای Mojang را به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار به مایکروسافت  فروخت.

امروزه ناچ در شبکه‌های اجتماعی فعالیت چندانی ندارد. او از زمان ترک شرکت Mojang، پروژه‌های جدید بزرگی منتشر نکرده است، اگرچه در سال ۲۰۱۵ یک استودیوی بازی جدید به نام Rubberbrain تأسیس کرد. به‌طور کلی، ناچ تا حد زیادی از توجه عمومی فاصله گرفته است، هرچند میراث او به‌عنوان خالق ماینکرفت قطعاً از شهرت شخصی‌اش فراتر خواهد رفت. اما برای کسی که به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهد، شاید این اتفاق بدی نباشد.

آیا به عنوان یک پلیر ماینکرفت مارکوس الکسی پرسون را می‌شناختید؟ نظر شما درباره شخصیت خالق بازی ماینکرفت چیست؟ نظرات خود را با پلیرهای حرفه‌ای ماینکرفت به اشتراک بگذارید. 

منبع: G-portal


انیمه چی ببینیم؟ | میزگیم انیمه‌ای با @WeebHead

انیمه چی ببینیم؟ | میزگیم انیمه‌ای با @WeebHead

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hirad doai
پاسخ

😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄

آرش
پاسخ

پشمماممم ناچ کارت حرف نداره

علی اکبر بهرامی
پاسخ

واااااتتتتتت ناچ کارت ادم خیلیییی باحالیهههه😁

Milad
پاسخ

برادر همه اینو میدونن (البته بجز یه کسایی که اشکال نداره)