استودیو سازنده انیمه اتک آن تایتان رفتار نامناسبی با انیماتورها دارد + ویدیو
استودیو MAPPA به واسطه ساخت آثاری از جمله اتک آن تایتان شهرت زیادی به دست آورده و جزو مهمترین ستونهای صنعت انیمه محسوب میشود. با این حال انیماتورهای این استودیو از شرایط نامناسب خود و مواردی مثل ساعات کاری طولانی، دستمزد پایین و پروژههای بسیار زیاد گفتهاند.
ماه گذشته، شرایط کاری استودیو ماپا به یک موضوع حائز اهمیت در حوزه انیمه تبدیل شد. تعدادی از انیماتورهای این استودیو از وضعیت کار خود ابراز نگرانی کردند. جای تعجب نیست که انیماتورهای آثاری از جمله اتک آن تایتان برای ارائه باکیفیتترین محصولات تلاش زیادی میکنند، اما استودیو MAPPA مشهور است که بیشتر از توان خود پروژه برعهده گرفته و به کارکنان خود فشار زیادی وارد میکند.
۱۰ قسمت برتر انیمه اتک آن تایتان + ویدیو
پس از نمایش تازهترین اپیزود انیمه جوجوتسو کایسن، بسیاری از بینندگان نسبت به کیفیت آن دچار شک و تردید شده و احتمالا دادند که پیش از پخش، روند ساخت آن کامل نشده است. با این که سکانسهای اکشن و داستان همچنان در اوج قرار داشته و بیش از پیش شکوفا میشوند، اما به لحاظ طراحی مشکلات زیادی وجود دارد. با توجه به شایعات پخش شده مبنی بر قراردادهای عدم افشای اطلاعات، شرایط نامناسب کاری و فرسودگی فیزیکی به دلیل فعالیت بیوقفه، به سختی میتوان انیماتورها را در این امر متهم معرفی کرد.
گزارشهای مربوط به وضعیت نامناسب کارکنان
در اواخر سپتامبر شایعاتی در شبکههای اجتماعی منتشر شد مبنی بر این که انیماتورهای استودیو سازنده انیمه اتک آن تایتان و اعضای تیم تولید انیمه Jujutsu Kaisen مجبور به امضای توافقنامه عدم افشای اطلاعات شدهاند. به این واسطه سازندگان نمیتوانند در مورد وضعیت کاری خود صحبت کنند. این شایعه دقیقا زمانی منتشر شد که طرفداران متوجه افت کیفیت آثار مختلف شده و نظرات خود را با دیگر طرفدارن به اشتراک گذاشتند.
مشخص است که تعهد استودیوهای سازنده آثاری از جمله انیمه اتک آن تایتان به نمایش محصولات خود در موعد مقرر، به معنای صرف زمان بیشتر و اضافهکاری سازندگان است. برخی از انیماتورهای استودیو MAPPA ادعا کردهاند که ۶ تا ۷ روز در هفته و به طور متوسط هر روز ۱۲ ساعت کار کردهاند.
۱۰ ماشین برتر در دنیای بازیها
پس از پخش قسمت ۱۴ انیمه جوجوتسو کایسن، کارگردان آن یعنی هوکوتو ساداموتو بیانیهای منتشر کرد که در قالب آن از نارضایتیاش نسبت به محصول نهایی گفت. در ابتدا ساداموتو میخواست که نام او به عنوان کارگردان اپیزود مذکور ثبت نشود، اما نقش او به سرعت فاش و با انتقادات شدیدی مواجه شد.
هوکوتو ساداموتو در این باره گفته است: «من کاری انجام دادهام که هیچکس از آن تقدیر نمیکند. مطمئن هستم که همچنان باید به این کار ادامه دهم. متاسفم که نتوانستم تمامی ۲۵۰ برداشت را در مدت دو هفته تمام کنم». به نظر میرسد ضربالاجل چالشبرانگیز استودیو سازنده انیمه اتک آن تایتان موجب شکست ساداموتو شده است.
یکی از نمونههای شرایط کاری مناسب استودیو MAPPA، انیمه سینمایی Jujutsu Kaisen 0 است. این اثر ۱۰۵ دقیقهای به عنوان پیشدرآمد انیمه جوجوتسو کایسن عمل میکند. اثر مذکور عملکرد بسیار خوبی در گیشه داشته و درآمدی معادل با ۱۳.۷ میلیارد ین در ژاپن و ۱۹۶.۲ میلیون دلار در سایر مناطق به دست آورده است. علیرغم موفقیت مالی، در کمال تعجب اعلام شد که تولید آن تنها چهار ماه طول کشیده است. این در حالی بوده که ساخت چنین آثاری معمولا دو تا سه سال زمان میبرد.
صدای اعتراض کارکنان سازنده اتک آن تایتان
در یک توییت که هم اکنون حذف شده است، کاربری با نام JMulli02 که سابقه کار روی انیمههای Zombie Land Saga R، MagiReco و Priority Egg را در کارنامه داشته، به عنوان مسئول انتشار اطلاعات مربوط به وضعیت کاری استودیو سازنده انیمه اتک آن تایتان معرفی شده است. پس از او چندین انیماتور دیگر تجربیات خود را شهر داده و گفتههای JMulli02 را تایید کردند.
Honehone یکی از انیماتورهایی است که روی فصل آخر انیمه اتک آن تایتان کار کرده است. او اشاره کرده که مدیران استودیو MAPPA تنها به محصول نهایی اهمیت میدهند. او متذکر شده که انیماتورها معمولا با تاریخهایی برای تکمیل محصولات مواجه میشوند که در شرایط عادی رسیدن به آنها غیرممکن است. Honehone چنین ضربالاجلهایی را ناشی از عدم تلاش مدیران برای تغییر رویکرد خود میداند.
مدیرعامل استودیو سازنده انیمه اتک آن تایتان در جهت بهبود وضعیت کارکنان اقدامی نکرده است. در عوض او تلاش کرده که با ابراز علاقه خود به افزایش بهرهروی در جهت رقابت با سایر استودیوهای رده بالا، آتش انتقادات را خاموش کند. مدیرعامل استودیو MAPPA ضمن تایید فشار آوردن به کارکنان، اعلام کرده که همچنان به انتشار انیمههای باکیفیت در کوتاهترین زمان ادامه خواهد داد.
بهترین انیمه های ۲۰۲۳ که حتما باید ببینید؛ ترکیبی از اکشن و درام (آپدیت مهر ۱۴۰۲)
Kyoani و Ufotable از جمله استودیوهایی هستند که مدیرعامل سازنده انیمه اتک آن تایتان به آنها به عنوان رقیب اشاره و MAPPA را با آنها مقایسه کرده است. این گفته وی با انتقادات کاربران شبکههای اجتماعی مواجه شده است. این امر از آن جهت بوده که استودیو Kyoani به آموزش کارکنان خود متعهد بوده و به جای دستمزد ساعتی، به کارکنان خود حقوق ثابت ماهیانه پرداخت میکند.
آرای کازوتو، کارگردان و طراح استوریبرد قسمت سیزدهم انیمه جوجوتسو کایسن، مدتی پیش اعلام کرد که اعضای تیم تولید این اپیزود از کمیته تولید درخواست تاخیر در نمایش کرده بودند که طبیعتا درخواست آنها رد شده است. همچنین گفته شده که روند تولید برخی از قسمتها تنها چند ساعت پیش از پخش از تلویزیون تمام شده است. این امر به خوبی نشان میدهد که شرایط کاری استودیو سازنده انیمه اتک آن تایتان تا چه اندازه بغرنج است. متاسفانه انیماتورهای MAPPA باید سلامتی خود را قربانی کنند تا جیب مدیران این استودیو هر روز بیشتر پر شود.
راهحلهایی برای بهبود وضعیت کارکنان
دلیل اصلی که باعث میشود انیماتورهای استودیو سازنده انیمه اتک آن تایتان تا این اندازه تحت فشار باشند، تعداد زیاد پروژههای در حال انجام است. استودیو ماپا در طول ۱۲ سال گذشته مسئول ساخت انیمههای متعددی از جمله Attack on Titan ،Chainsaw Man ،Jujutsu Kaisen ،Vinland Saga ،Zombie Land Saga Revenge و Hell’s Paradise: Jigokuraku بوده است. هر یک از این انیمهها میتواند تا یک دهه استودیو سازنده را درگیر کند، اما MAPPA تنها در مدت سه سال چنین محصولاتی را تولید کرده است. در صورتی که این استودیو به دنبال بهبود وضعیت کارکنان است، باید از ادامه تعدادی از پروژهها صرفنظر کند.
در مرحله دوم، ماپا باید زمینه آموزش مناسب برای کارکنان و پرداخت حقوق بالاتر را در دستور کار قرار دهد. اگر این استودیو قصد دارد با Kyoani رقابت کند، حداقل باید دستمزدی پرداخت کند که انیماتورها مایل به ادامه کار باشند. همچنین با تربیت افراد خبره، نیروی انسانی خود در چند سال آینده را تضمین کند. هیساشی اگوچی، یک انیماتور باسابقه، از وضعیت حقوق ماپا انتقاد کرده، در حالی که موشیو، کارمند سابق این استودیو، از نبود ظرفیت آموزشی و ساعت کاری طولانی ناراضی است.
آیا انیمه اتک آن تایتان ادامه دارد؟ + ویدیو
در نهایت مدیران استودیو MAPPA بیش از رقابت با دیگران باید به ایجاد فضای مثبت و موفق اهمیت دهند. فشار کاری چند ماهه برای ارائه یک محصول باکیفیت چندان غیرعادی نیست، اما سازنده انیمه اتک آن تایتان با انتظارات بالای خود باعث شده که این فشار همواره وجود داشته باشد. کنار گذاشتن ضربالاجلهای غیرممکن و فراهم کردن زمینه فعالیت انیماتورها در شرایط عاری از فشار به بهبود آثار منجر خواهد شد.
نظر شما در مورد وضعیت انیماتورهای استودیو ماپا چیست؟ آیا با تعداد بالای پروژهها و فشار آوردن به کارکنان موافق هستید؟ آیا متوجه افت کیفیت اپیزودهای اخیر انیمههای MAPPA شدهاید؟ نظرات خود در مورد وضعیت استودیو سازنده انیمه اتک آن تایتان را با ما در میان بگذارید.
ده ماد ماینکرافت که حتما باید امتحان کنی
آره منم متوجه افت کیفیت جوجتسو شدم مخصوصا از قسمت چهارده به بعد چون سیزده عالی بود ماپا نباید با کارمنداش اینکارو بکنه و گرنه خودشو نابود میکنه اینجوری و امیدوارم اینکار.و نکنه و وضعیتشون و درست کنه چون واقعا استودیو انیمیشن سازی عالبی هستش حیفه واقعا نابود بشه و کیفیتش بیاد پایین
منم دیدم کیفیت پایین اومده . واقعا دارن زحمت میکشن براش و از خودشون برای زود تر منتشر شدن قسمت میگذرن
کیه که قدر بدونه🥲
توی قسمت ۱۸ شاهد افت کردن کیفیت بودیم که دلیلش فشار ماپا روی انیماتور هاس
به نظرم کاش یکم تاخیر میدادن چون بعد قسمت های شاهکاری مثل قسمت ۱۷ که تمام تمرکز روی حالت های چهره و احساسات بود حیفه که اپیزود بی کیفیتی داشته باشیم.
ممنون بابت مقاله
حالا جدا از بحث. اون فیلم بالا از ویس اکترای ارن و آرمین میکاسا خیلی جالب بود.ویس اکتر میکاسا زد زیر گریه اونور یوکی کایجی.جالب بود
آقا من حاضرم از انیمه بگذرم ولی ناراحتی انیماتورای گل رو نبینم
ماپا زیادی خودخواه عاشق پول شده
واقعا چرا اینقدر راحت انیمه شون میدن ماپا؟این همه استودیو درجه یک عالی چرا میدن به ماپا که جدیدا داره بد خراب میکنه