همکاری مایکل بی و سیدنی سویینی برای ساخت فیلم از بازی محبوب
کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) اعلام کرده که ساخت فیلمی براساس بازی آرکید کلاسیک «آوتران» (OutRun) محصول شرکت سگا (Sega) را به مایکل بی (Michael Bay) سپرده است. به گزارش ددلاین، سیدنی سویینی (Sydney Sweeney)، ستارۀ سریال «یوفوریا»، نیز تهیهکنندگی این پروژه را برعهده خواهد داشت.
این همکاری، کارگردانی که با فیلمهای اکشن عظیم شناخته میشود را با بازیگر و تهیهکنندۀ موفقی که پشت آثاری چون «هرکسی جز تو» و «بیعیب و نقص» بوده، همراه میکند. این خبر در دورانی منتشر میشود که اقتباس از بازیهای ویدیویی رونق چشمگیری گرفته و موفقیتهایی مانند فروش رکوردشکن فیلم «ماینکرفت»، پتانسیل این ژانر را ثابت کرده است.
جزئیات تولید
نگارش فیلمنامه را جیسون راتول (Jayson Rothwell)، نویسندۀ فیلم اکشن «پولار»، برعهده دارد. کمپانی پلاتینیوم دونز متعلق به مایکل بی نیز در چارچوب قراردادش با یونیورسال، در تهیۀ این اثر مشارکت خواهد کرد.
بازیکنان در آوتران، پشت فرمان یک فراری تستاروسا قرمز کروک مینشینند
نکتۀ قابل توجه، مشارکت مستقیم سگا در تولید این فیلم است. تورو ناکاهارا (Toru Nakahara)، تهیهکنندۀ مجموعه فیلمهای موفق «سونیک خارپشت»، تجربۀ تبدیل محصولات سگا به فیلم را با خود به این پروژه میآورد. همچنین شوجی اوتسومی (Shuji Utsumi)، رئیس و مدیر ارشد عملیاتی سگا، شخصاً بر پروژه نظارت خواهد داشت که نشاندهندۀ اهمیت این اقتباس برای این شرکت ژاپنی است.
تصمیم یونیورسال برای ساخت فیلم آوتران در ادامۀ موفقیتهای اخیر این استودیو در زمینۀ اقتباس از بازیهای ویدیویی است. «سوپر ماریو برادرز» که در سال ۲۰۲۳ با همکاری استودیو ایلومینیشن و نینتندو ساخته شد، با فروش بیش از ۱.۳۶ میلیارد دلار به پدیدهای جهانی تبدیل شد. همان سال، فیلم «پنج شب در فردی» با وجود نقدهای متفاوت، با بودجهای اندک به فروش ۲۹۰ میلیون دلاری دست یافت.
آوتران چیست؟
بازی آوتران نخستینبار در سپتامبر ۱۹۸۶ در سالنهای آرکید عرضه شد و بهسرعت به یکی از عناوین تأثیرگذار در ژانر بازیهای رانندگی تبدیل شد. یو سوزوکی و تیم سگا AM2 که با الهام از فیلم «کنونبال ران» این بازی را طراحی کردند، هدفشان ساخت تجربهای غوطهور از رانندگی با خودرویی اسپرت در محیطهای زیبا بود، نه صرفاً یک مسابقۀ رقابتی.
بازیکنان در آوتران، پشت فرمان یک فراری تستاروسا قرمز کروک مینشینند و باید در میان ترافیک، با محدودیت زمانی سخت، مسیرها را طی کنند. ویژگی برجستهای که این بازی را متمایز میکرد، امکان انتخاب مسیر در پایان هر مرحله بود که به پنج مقصد و پایان متفاوت ختم میشد و قابلیت تکرارپذیری بازی را بالا میبرد.
آوتران با استقبال بینظیری روبرو شد و به پردرآمدترین بازی آرکید جهان در سال ۱۹۸۷ و موفقترین دستگاه آرکید سگا در آن دهه تبدیل شد. نسخههای خانگی آن برای کنسولهایی مانند سگا مستر سیستم و کامپیوترهایی چون کومودور ۶۴ نیز میلیونها نسخه فروخت. این بازی به فرنچایزی ماندگار تبدیل شد و دنبالههایی چون توربو آوتران (۱۹۸۹)، آوترانرز (۱۹۹۲) و آوتران ۲ (۲۰۰۳) را به همراه داشت.
تبدیل آوتران به فیلم، فرصتها و چالشهای منحصربهفردی را پیش روی سازندگان میگذارد. برخلاف بسیاری از بازیها که داستان مشخصی دارند، آوتران بیشتر بر فضا، مکانیک و سبک متمرکز است. این آزادی روایی میتواند به فیلمسازان اجازه دهد داستانی جذاب حول عناصر اصلی بازی مانند سرعت، موسیقی، خودروی نمادین فراری و مناظر چشمنواز بسازند.
با توجه به تخصص مایکل بی در ساخت صحنههای اکشن دیدنی و محبوبیت روزافزون سیدنی سویینی، به نظر میرسد این اقتباس سینمایی موردتوجه طرفداران سینما و بازیهای ویدیویی قرار خواهد گرفت. شما درباره این فیلم چه فکر میکنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: comicbook
چرا همه تو یوتیوب فارسی باهم دیگه دعوا دارند؟ میزگیم با لیل شایان و ویبهد
نظرات