ساخت دنیاهای جدید در ماینکرافت برای آگاهی بخشی نسبت به مسائل محیط زیستی
شرکت مایکروسافت و سازمان املاک سلطنتی بریتانیا، اعلام کردند که به منظور آگاهیبخشی و آموزش دانشآموزان در زمینه مسائل تغییرات آب و هوایی و محیط زیست، دو دنیای جدید در بازی ماینکرافت ایجاد کردهاند. ماینکرافت با بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر ماهانه در سراسر جهان، محبوبترین بازی ویدئویی در میان کودکان و نوجوانان است. نسخه آموزشی این بازی نیز ابزاری فوقالعاده قدرتمند برای یادگیری مفاهیم مختلف از طریق بازی محسوب میشود. این دو دنیای جدید که برای نسخه آموزشی ماینکرافت طراحی شدهاند، شامل چالش طراحی و ساخت یک مزرعه بادی در دریا و مدیریت یک پارک ملی بزرگ هستند.
هدف از ایجاد این محیطهای شبیهسازی شده، آشنا کردن دانشآموزان با چالشهای عملی موجود در زمینههای محیط زیست، مهندسی و انرژیهای تجدیدپذیر است. همچنین قرار است این دنیاهای شبیهسازیشده، دانشآموزان را ترغیب کند تا درباره شغلهای آینده مرتبط با این حوزهها بیشتر بیندیشند. دنیای اول با نام “چالش نیروگاه بادی دریایی” دانشآموزان را با چالش طراحی و ساخت یک مزرعه بادی در دریا مواجه میکند. آنها باید نیاز به تولید انرژی تجدیدپذیر را مدنظر قرار دهند و در عین حال به تعادل بخشیدن به نیازهای سایر کاربران دریا مثل حیات وحش توجه کنند.
دنیای دوم مبتنی بر پارک ملی ویندسور است که به دانشآموزان اجازه میدهد در نقش دستیاران حفاظت از محیط زیست فعالیت کنند. آنها با انجام ماموریتهای مختلف، درباره چرخه آب، زنجیره غذایی آبزیان، حفاظت از محیط زیست و مدیریت زیستمحیطی بیشتر میآموزند. طراحان بازی سعی کردهاند این دو دنیا را به گونهای خلق کنند که کاملاً با برنامههای درسی مدارس در سراسر بریتانیا همخوانی داشته باشد تا از این ابزار آموزشی به شکل بهینه بهرهبرداری شود. امیدواری میرود این محیطهای شبیهسازی شده در ماینکرافت بتوانند ابزار موثری برای آموزش و الهامبخشی نسل آینده متخصصان حوزههای محیط زیست، مهندسی پایدار و انرژیهای تجدیدپذیر باشند.
شرکت مایکروسافت و سازمان املاک سلطنتی امیدوارند از این طریق بتوانند انگیزه و علاقه دانشآموزان را نسبت به مسائل زیستمحیطی افزایش دهند و آنها را برای پیگیری تحصیلات و شغلهای مرتبط با این حوزهها ترغیب کنند. همچنین پیشبینی میشود این دنیاهای آموزشی بزودی در نسخه بدراک ماینکرافت نیز عرضه شوند تا دانشآموزان بتوانند خارج از محیط مدرسه نیز به صورت شخصی از آنها استفاده کنند. بنابراین این همکاری مشترک میتواند فرصتی مناسب برای ترویج آموزش تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست در بین نسل آینده باشد. استفاده از بازیهای ویدئویی برای اهداف آموزشی همواره با چالشها و نگرانیهایی همراه بوده است. برخی معلمان و والدین نسبت به اثربخشی این روشهای نوین آموزشی تردید دارند. آنها معتقدند که بازیها تنها باعث سرگرمی کودکان میشوند و نمیتوانند جایگزین مناسبی برای روشهای سنتی باشند.
البته طراحان آموزشی ماینکرفت معتقدند که این بازی میتواند به شکلی نوآورانه و جذاب، مفاهیم پیچیده را به کودکان آموزش دهد. آنها سعی کردهاند دنیاهای آموزشی را بر مبنای برنامههای درسی رسمی طراحی کنند تا اثربخشی آموزشی آنها افزایش یابد. هنوز مطالعات زیادی برای سنجش دقیق کارایی این روشهای جدید آموزشی ضروری است. آیا واقعاً میزان یادگیری و درک مفاهیم در کودکان از طریق بازیها به اندازه روشهای سنتی است یا خیر؟ پاسخ این پرسش نیازمند پژوهشهای آکادمیک گستردهتری است. علاوه بر این، بحث اعتیاد به بازیهای ویدئویی در کودکان و نوجوانان، همواره یک چالش والدین و دستاندرکاران آموزشی بوده است. آیا استفاده گسترده از بازیها در محیط آموزشی میتواند به این معضل دامن بزند؟ پاسخ به این پرسش نیازمند بررسیهای بیشتری است.
اااا