مایکروسافت میخواهد در عناوین کالاف دیوتی تبلیغات قرار دهد
مایکروسافت اعلام کرده است که در صورت تکمیل موفقیتآمیز خرید اکتیویژن بلیزارد، قصد دارد تبلیغات را به بازیهای رایگان برای بازی در کامپیوتر شخصی و موبایل این شرکت از جمله محصولات محبوب کالاف دیوتی اضافه کند. این خبر در حالی منتشر میشود که بسیاری از بازیکنان و طرفداران کالاف دیوتی از این تصمیم به شدت ناراضی هستند و آن را تهدیدی برای تجربه بازیبازی میدانند.
در سال ۲۰۲۲ مایکروسافت اعلام کرد قصد دارد شرکت اکتیویژن بلیزارد، توسعهدهنده محبوب بازیهای ویدیویی مانند کالاف دیوتی و ورکرفت را به ارزش حدود ۷۰ میلیارد دلار خریداری کند. اما این معامله عظیم با موانع و مخالفتهای زیادی روبرو شد. ابتدا مرجع رقابت و بازار متحد الملل بریتانیا به دلیل نگرانی از انحصاری شدن بازار بازیهای ویدیویی، مانع از پیشرفت معامله شد. سپس کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نیز برای همین دلیل درخواست ممنوعیت این تملک را ثبت کرد.
اما سرانجام کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر معامله را با شرایطی تأیید کرد. همچنین مایکروسافت در تجدیدنظرخواهی خود علیه ک.ت.ف موفق شد پرونده را پیش ببرد. قرارداد ادغام دو شرکت در تاریخ ۱۸ ژوئیه منقضی شده بود، اما طرفین توافق کردند تا مهلت معامله را تا ۱۸ اکتبر تمدید کنند. اکتیویژن بلیزارد میتوانست بدون پرداخت غرامت اگر معامله کامل نشود، ۳ میلیارد دلار دریافت کند. اما به نظر میرسد هر دو طرف علاقهمند به ادامه فرآیند تکمیل معامله هستند.
حال اگر معامله به سرانجام برسد، مایکروسافت برنامههای جسورانهای برای گنجاندن تبلیغات در بازیهای محبوب کالاف دیوتی دارد که به شدت مورد انتقاد بازیکنان و علاقهمندان این مجموعه قرار گرفته است. طبق اطلاعات منتشر شده، مایکروسافت قصد دارد تبلیغات را نه تنها به نسخههای موبایلی کالاف دیوتی موبایل بیاورد، بلکه حتی در نسخه رایانهای محبوب وارزون نیز تبلیغات قرار دهد. البته هنوز مشخص نیست آیا واقعا قرار است تبلیغات به بازی وارزون هم اضافه شود یا خیر، اما طرفداران احتمال این موضوع را بسیار نگرانکننده توصیف میکنند.
آنها معتقدند حضور تبلیغات میتواند به شدت تجربه بازیبازی و حس غرق شدن در دنیای بازی را مختل کند. همچنین با توجه به اینکه کالاف دیوتی یکی از پرطرفدارترین بازیهای تیراندازی اول شخص است، حواسپرتی ناشی از تبلیغات میتواند تجربه بازیبازی آنلاین رقابتی را نیز دچار مشکل کند. البته فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکسباکس، پیشتر اعلام کرده بود کالاف دیوتی پس از تکمیل معامله بلافاصله در سرویس اشتراکی ایکسباکس گیم پس در دسترس قرار نخواهد گرفت. زیرا پلیاستیشن همچنان حق انحصاری بازاریابی این بازی را تا سال ۲۰۲۳ دارد. بنابراین حتی اگر مایکروسافت موفق به تکمیل خرید اکتیویژن شود، احتمالاً نمیتواند بلافاصله تغییرات خود را اعمال کند.
با این حال، اعلام نقشههای تبلیغاتی مایکروسافت، نگرانیهای زیادی را در میان بازیکنان و علاقهمندان برانگیخته است. آنها معتقدند این تغییرات میتواند به کاهش کیفیت تجربه بازیبازی منجر شود و در نهایت طرفداران را از این مجموعه فاصله دهد. بسیاری خواستار لغو این برنامهها هستند و مایکروسافت را به تجدید نظر در تصمیم خود فرا میخوانند. آینده نشان خواهد داد که آیا مایکروسافت به این انتقادات توجه خواهد کرد یا برنامههای خود را بدون تغییر پیش خواهد برد. اما یک چیز مسلم است: طرفداران کالاف دیوتی قصد ندارند به راحتی اجازه دهند تبلیغات به بازی محبوبشان راه پیدا کند. آنها تلاش خواهند کرد با اعتراضهای خود به این تصمیم، مایکروسافت را مجبور به عقبنشینی کنند.
مگه انقدر احمق باشه که این حماقتو انجام بده
با این کار نصف پلیرهاشو از دست میده
تبلیغات اونم واسه کالاف دیوتی!!!!
تو مغز پوک بعضیا چی میگذره واقعا …
واقعا که من خودم وارزون میرم اگر تبلیغات بخواد بزاره خیلی راحت دیگه نمیرم دیگه وارزون نمیشه که مثل این بازی های بیخودی که همش تبلیغ داره هی مایکروسافت
ریدن تو همه بازی ها