اگر یک گیمر حرفهای باشید، نام ماینکرفت را شنیدهاید. اما آیا میدانید که این بازی چگونه آغاز و چرا ساخته شد؟ ماینکرفت یکی از بزرگترین بازیهای جهان است. اما چگونه یک بازی مستقل کوچک با هیچ سرمایهگذاری و تنها با یک توسعهدهنده، به پدیدهای جهانی تبدیل شد؟ بیایید نگاهی به گذشته بیندازیم و تاریخچه ماینکرفت را بررسی کنیم.
ماینکرفت به طور قابل توجهی تأثیرگذارترین بازی در سبک سندباکس است. پلیرها در دنیایی وسیع و تصادفی با زیستبومهایی مانند کوهها، جنگلها، غارها، دشتها و اقیانوسها رها میشوند و هیچ هدف یا مأموریتی ندارند. پیشرفت در بازی از طریق سیستم دستاوردها قابل دستیابی است. جهان ماینکرفت از مکعبها یا بلوکهایی تشکیل شده که میتوانید آنها را ویران کنید، حذف کنید، بسازید یا جایگزین کنید. همچنین بازی یک چرخه شب و روز دارد و بازیکنان بسته به سطح سختی تنظیم شده، نیاز به خوردن غذا و دفاع از خود در برابر دشمنان مهاجم در شب دارند.
با انتخاب حالتهای مختلف بازی در شروع هر بازی جدید، بازیکنان تجربهای متفاوت از ماجراجویی را خواهند داشت. حالت Creative Mode به پلیرها اجازه میدهد تا چیزهای مختلف و خلاقانه بسازند، در حالی که Adventure Mode برای کسانی است که به ماجراجویی علاقه دارند. حالت Survival Mode نیز برای کسانی که میخواهند “واقعیت” را تجربه کنند و برای بقا تلاش کنند، مناسب است. این حالتهای مختلف بازی، تجربه ماینکرفت را حتی بیشتر متنوع و قابل تکرار میکنند.
آغاز داستان بازی ماینکرفت
ماینکرفت محصول خلاقیت برنامهنویس سوئدی، مارکوس پرسون است که پیش از آن در شرکتهای توسعهدهنده بازیهای ویدئویی مانند King و jAlbum کار میکرد. ناچ در اوقات فراغت خود چند پروتوتایپ بازی ایجاد کرده بود که تحت تأثیر بازیهای محبوب آن زمان بودند. برخی از این پروتوتایپها شامل RubyDung، یک بازی ساخت پایگاه و Infiniminer، یک بازی استخراج بلوکی، بودند. ایدههای پشت ماینکرفت به تدریج شکل گرفتند و ناچ آنها را پرورش داد. اولین نسخه ماینکرفت که به Java Edition معروف است، توسط ناچ در یکی از آخر هفتههای اوایل مه ۲۰۰۹ ساخته شد. این بازی برای اولین بار در ۱۷ مه در TIGSource، یک انجمن برای توسعهدهندگان بازیهای مستقل، منتشر شد.
ناچ با دریافت بازخورد از همکارانش، بازی را به نسخهای که امروزه به عنوان Classic Edition شناخته میشود، بهروزرسانی کرد. در ماههای بعد، نسخههای Indev و Infdevs منتشر شدند و اولین بهروزرسانی عمده، یعنی Alpha، در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ عرضه شد. در این دوره بود که ماینکرفت شروع به جلب توجه گستردهتر کرد و محبوبیت آن رو به افزایش گذاشت. ناچ شغل روزانه خود را ترک کرد تا تمام وقت خود را به توسعه ماینکرفت اختصاص دهد.
او با استفاده از درآمد حاصل از بازی، استودیو بازیسازی موجانگ را همراه با همکاران سابق خود، کارل مانه و یاکوب پورسر، بنیانگذاری کرد. در این دوره، ماینکرفت به طور مداوم آپدیت میشد و آیتمها، بلوکها، مپها، منابع و مکانیکهای بازی جدیدی به آن اضافه میشد. همچنین حالت Survival Mode که بسیار محبوب شد، در دسترس قرار گرفت. در ۳۰ دسامبر، ماینکرفت وارد مرحله Beta شد و موجانگ برای آمادهسازی انتشار نسخه کامل بازی، کارکنان جدیدی را استخدام کرد. ماینکرفت به سرعت در حال رشد بود و تعداد بازیکنان آن رو به افزایش بود.
چشمانداز جهانی بازی ماینکرفت
نسخه کامل ماینکرفت در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد و بلافاصله به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد. این موفقیت دور از انتظار نبود، چرا که ماینکرفت از همان ابتدا مسیر رو به رشدی را طی کرد. ناچ، یکی از بنیانگذاران بازی، از نقش خود به عنوان طراح اصلی کنار رفت و جنس برگنستین را به عنوان مدیر خلاق بازی منصوب کرد تا بر جهتگیری بازی و رهبری کلی نظارت داشته باشد. با رشد تعداد پلیرها، استودیو موجانگ نیز توسعه و قراردادهای بیشتری با شرکای تجاری و توسعهدهندگان برای حمایت و ارتقای بازی امضا کرد.
در سالهای بعد، بهروزرسانیها و نسخههای جدیدی از جمله Adventure Update ،Pretty Scary Update و The Update that Changed the World منتشر شد. این بهروزرسانیها طراحی زیباتر، انواع مابها، زیستبومها، اهداف، آیتمها و مکانیکهای بازی جدیدی را به ماینکرفت اضافه کردند. یکی از جذابیتهای اصلی ماینکرفت این بود که همواره در حال تغییر و بهروزرسانی بود و به پلیرهای خود محتوای جدید و تجربههای متنوعی ارائه میکرد. این روند تا به امروز ادامه داشته است.
پس از موفقیتهای چشمگیر و تأثیر عمیق ماینکرفت بر جامعه بازیهای ویدیویی، در سال ۲۰۱۷، استودیو موجانگ و حق امتیاز ماینکرفت توسط مایکروسافت خریداری شد. این پیشنهاد توسط ناچ، یکی از بنیانگذاران موجانگ، در توییتر مطرح شد که به دنبال فروش سهام خود بود. ماینکرفت به توسعه و گسترش خود ادامه داد و ویژگیهای جدیدی مانند مبارزه با باسها، مناطق زیرزمینی بزرگتر، ابعاد و مناطق جدید را معرفی کرد. این بازی روی پلتفرمهای مختلف از جمله ایکسباکس، پلیاستیشن، نینتندو و نسخه Pocket Edition برای دستگاههای موبایل در دسترس قرار گرفت. حتی واقعیت مجازی نیز به تجربه بازی اضافه شد.
مادها و اسپینآفهای ماینکرفت
با توجه به محبوبیت ماینکرفت، مادهای بازی و اسپینآفهای متعددی برای حفظ جذابیت آن ساخته شده و در حال توسعه هستند. پلیرها به دلایل مختلفی سراغ ماینکرفت میروند و هر کدام اهداف و مقاصد متفاوتی دارند. برخی به دنبال ساخت سازههای شگفتانگیز در حالت Creative Mode هستند، در حالی که برخی دیگر ترجیح میدهند در حالت Survival یا Hardcore Mode با بالاترین سطح چالش زنده بمانند.
کشف اسرار و Easter eggها، ماجراجویی در حالت Adventure Mode و شخصیسازی بازی با استفاده از مادها و نقشههای مختلف نیز از دیگر جذابیتهای ماینکرفت است. پلیرها در مادینگ ماینکرفت انواع مختلفی از مادها، نقشهها، مابها و آیتمها را ایجاد کردهاند که باعث میشود بازی همیشه تازه و جذاب باقی بماند. حالت Multiplayer نیز اجازه میدهد که گیمرها در یک جهان مشترک با یکدیگر بازی کنند و با هم به اکتشاف، ساخت و بقا بپردازند. ماینکرفت با ارائه گزینههای بیپایان برای بازی، تجربهای منحصربهفرد و سرگرمکننده را ارائه میدهد.
بازی چندمنظوره ماینکرفت الهامبخش ساخت اسپینآفهای متعددی بوده است که بسیاری از آنها توسط استودیو موجانگ یا با مشارکت آنها توسعه یافتهاند. یکی از شناختهشدهترین اسپینآفهای ماینکرفت، Minecraft: Story Mode است که توسط استودیوهای Telltale Games و موجانگ ساخته شده و داستانی اپیزودی دارد. Minecraft Dungeons نیز یک بازی در سبک Dungeon Crawler است که در آن پلیرها میتوانند به صورت گروهی تا چهار نفر در غارها و سیاهچالههای مختلف به جستجوی گنجها بپردازند. Minecraft Earth نیز نسخهای از بازی است که از فناوری واقعیت افزوده استفاده میکند. موجانگ و مایکروسافت به خوبی میدانند که چگونه با اضافه کردن المانهای جدید، بازی را برای پلیرها تازه و هیجانانگیز نگه دارند.
آینده بازی ماینکرفت
تأثیر فرهنگی ماینکرفت فراتر از انتظارات بود و این بازی به یکی از ماندگارترین و تأثیرگذارترین عناوین در صنعت بازیهای ویدیویی تبدیل شد. بازی اصلی و نسخههای فرعی آن همواره محبوب بودهاند و با بهروزرسانیهای مداوم، همواره تازه و جذاب باقی ماندهاند. ماینکرفت جایزههای زیادی گرفت و منتقدان آن را به عنوان یکی از مهمترین بازیها معرفی کردهاند. منتقدان از گرافیک منحصربهفرد، آزادی عمل پلیر، دنیای گسترده، بهروزرسانیهای منظم، مادها و تغییرات، سیستم ساخت پیچیده، توانایی جذب گیمرها در سنین مختلف و تعادل بینظیر بین سبک ماجراجویی و سندباکس این بازی بسیار راضی هستند. موفقیت ماینکرفت با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه و داشتن بیش از ۱۲۵ میلیون پلیر فعال ماهانه، واقعاً شگفتانگیز است.
ماینکرفت یکی از اولین بازیهای مستقل بود که از یوتیوب و سایر پلتفرمهای مشابه برای بازاریابی استفاده کرد و به لطف مشارکت گیمرها در تأمین مالی اولیه، موفقیت چشمگیری کسب کرد. این بازی تأثیر زیادی بر دنیای بازیها گذاشت و بسیاری از بزرگترین تأثیرگذاران این حوزه از آن برای جذب و حفظ بینندگان کانالهای خود استفاده کردند. تأثیر ماینکرفت بر جامعه و محبوبیت آن باعث شده تا فراتر از یک بازی ویدیویی معمولی باشد. این بازی الهامبخش فیلمها، مستندها، رمانها، کالاها و موسیقی بوده است. همچنین در زمینههای مختلفی از جمله آموزش، برنامهریزی زیرساختها و مطالعات زیستمحیطی کاربرد دارد. ماینکرفت در سراسر جهان تاثیرگذار است و این سؤال را مطرح میکند که آینده این بازی چگونه خواهد بود؟
آیا تاریخچه ماینکرفت را میدانستید؟ نکته دیگری درباره راه تکامل بازی ماینکرفت میدانید؟ نظرات خود را با بقیه پلیرهای حرفهای ماینکرفت در میان بگذارید.
منبع: Redbull
دهتا از بهترین تریلرهای بازی که حتما باید تماشا کنید
بازی خوبی است حعلی
ممنونم بابت کامنتت برسام^_^ بله ماینکرفت فوقالعاده است.
ویرایش کنید بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه فروش داشته است
ممنونم بابت نظر تخصصیت امیرمحمد ^_^ حتما در مقالههای بعدی آپدیت میکنیم.
خوبه ❤️
ممنونم بابت نظرت محمدطاها ^_^
عالی
خیلی ممنونم بابت کامنتت محمدطاها 🙂
ماینکرفت باز فوق العاده ای است
بله درسته 🙂 ممنون از نظرت کامیار ^_^