سازندگان ماینکرافت NFT را وارد این بازی نخواهند کرد
موجنگ (Mojang)، سازنده عنوان شبیه ساز ماینکرافت، میگوید دوست ندارد توکنهای غی رقابل تعویض یا NFT را وارد بازی خود کند. این کمپانی امروز اعلام کرد که از این توکنها در بازی محبوب خود پشتیبانی نخواهد کرد چرا که دوست ندارد ماینکرافت به قشر خاصی از جامعه بازیکنان محدود شود و برخی کاربران از امکاناتی بهرهمند باشند که دیگران آنها را ندارند.
توکن غیر قابل تعویض، ژتونهایی مربوط به تکنولوژی بلاک چین (Blockchain) هستند که هدف از ساخت آنها، اثبات مالکیت بر یک آیتم دیجیتال است. این ساخته هنری میتواند یک نقاشی دیجیتال، بازی ویدیویی یا حتی یک آواتار باشد. NFT در سال گذشته بسیاری از صاحبان آثار را به خود جذب کرد و برخی حتی میلیونها دلار از این طریق روی ساختههای خود قیمت گذاشتند.
این توکنها به دلیل ماهیت سودگرایانه افرادی که آنها را به امید کسب سودهای یک شبه و سریع میخرند و همچنین نگرانیهای محیط زیستی تکنولوژی بلاک چین، از طرف عموم مردم و قانونگذاران زیر ذره بین هستند و بسیاری از افراد دیدگاه خوبی نسبت به آنها ندارند.
استودیوی موجنگ نیز در پست وبلاگ رسمی خود گفته که این توکنها با ارزشهای ماینکرافت سازگار نیستند و به همین دلیل در این عنوان استفاده نخواهند شد. در این پست نوشته شده: «ذهنیت سودگرایانه و تفکر پولی پیرامون توکنهای غیر قابل تعویض، تمرکز بازیکنان در بازی کردن را از آنان میگیرد و تنها باعث سودجویی آنان خواهد شد. این موضوع با سیاست ما که کسب لذت بلند مدت از مانیکافت و موفقیت کاربرانمان است، سازگار نخواهد بود.»
در ادامه نوشته شده: «برای اطمینان از این که بازیکنان ماینکرافت تجربهای ایمن و فراگیر دارند، فناوریهای مربوط به بلاک چین در این بازی مجاز نیستند و در برنامههای سرویس دهی ما جایی ندارند. همچنین، نمیتوان از این توکنها برای خرید و فروش محتوای درون بازی استفاده کرد.»
NFT به موضوعی بحث برانگیز میان گیمرها تبدیل شده و بسیاری از آنان، ابتکارات یوبیسافت و دیگر ناشران در گنجاندن این فناوری در بازیها را به باد انتقاد گرفتهاند. مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ و چند سال پس از عرضه بازی، ماینکرافت را با رقم فوقالعاده دو و نیم میلیارد دلار خرید. این عنوان محبوب تا به حال ۲۳۸ واحد در سراسر جهان فروش داشته. موفقیت ماینکرافت بیشتر به تمرکز سازندگان روی دسترسی و کاربرپسند بودن آن نسبت داده میشود.
ماه گذشته، بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، به شدت NFT را مورد انتقال قرار داد و گفت این فناوری «به طور کامل و صددرصد بر نظریه احمقتر از من یا احمق بزرگتر (The Greater Fool) بنا شده.» در این نظریه گفته شده که یک دارایی یا کالا میتواند بیشتر از ارزش خود قیمت گذاری شود، و اگر احمق بزرگتری وجود داشته باشد که بخواهد برای پول زیادتری بپردازد، قیمت آن بیشتر هم میشود.
نظر شما درباره سیاست استودیوی موجنگ در ارتباط با توکنهای غیر قابل تعویض چیست؟ آیا از روندی که آنان در پیش گرفتهاند راضی هستید؟ شما هم مانند بیل گیتش فکر میکنید NFT ار اساس نظریه احمق بزرگتر شکل گرفته است؟ آینده این توکنها در صنعت بازیهای ویدیویی را چطور ارزیابی میکنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
نظرات