به تازگی جزئیات بیشتری از کنسول پلی استیشن ۵ پرو فاش شده است
جدیدا جزئیات بیشتری در مورد پردازش گرافیکی (GPU) کنسول پلی استیشن ۵ پرو آینده فاش شده است. مشخصات فنی کنسول میان نسلی پلی استیشن ۵ که قبلا فاش شده بود، مدتی است که بر سر زبانها افتاده، اما گزارش جدیدی جزئیات پیچیدهتر از قسمت GPU کنسول جدید را بر همگان روشن میکند. نسخه قویتر پلی استیشن ۵ از نیمهی آخر سال ۲۰۲۳ به طور گسترده حدس زده میشد که واقعیت داشته باشد، اما اسناد فاش شده از پورتال رسمی سونی بطور غیررسمی کنسول پلی استیشن ۵ پرو (PS5 Pro) را در مارس ۲۰۲۴ با نام رمز ترینیتی (Trinity) تأیید کرد.
مشخصات فاش شده پردازنده گرافیکی بسیار بهتری را نسبت به PS5 فعلی نشان میدهد و در عین حال از معماری جدیدتر AMD یعنی RDNA 3 استفاده میکند. اگرچه سی پی یو (CPU) کنسول جدید شاهد ارتقای سرعت ۱۰ درصدی در همان معماری Zen 2 است، اما جزئیات هیجان انگیزی در مورد راه حل جدید سونی برای ارتقاء، بسیار توانسته نسبت به این موضوع کمک کند. حال به لطف دریافت برخی اطلاعات از دیجیتال فاندری (Digital Foundry)، جزئیات جدیدی در مورد پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو بدست آمده است. البته افشای اطلاعات قبلی نشان داده بود که پلی استیشن ۵ پرو دارای ۳۰ WGP است که ۳۳.۵ ترافلاپس توان دارد که به معنای جهش بزرگ نسبت به ۱۰.۲۳ ترافلاپس پلی استیشن ۵ استاندارد است.
با این حال، اطلاعات فاش شده سونی در اسناد ادعا میکند که نسه پرو ۴۵ درصد نسبت به نسخه استاندارد بهبودی داشته است. حال باید گفت که آخرین اطلاعات دریافت شده با در نظر گرفتن معماری جدیدتر پردازنده گرافیکی PS5 Pro، نشان میدهد که اختلاف در آمار ترافلاپسها به خوبی بتواند تفاوت دو نسخه از کنسول را نشان بدهد.
ری تریسینگ تمرکز بزرگ سونی برای کنسول پلی استیشن ۵ پرو است
پردازنده گرافیکی PS5 Pro همچنین دارای سرعت کلاک پایه ۲.۱۸ گیگاهرتز است که میتواند تا ۲.۳۵ گیگاهرتز تقویت شود که ۸ درصد نسبت به PS5 استاندارد بهبود یافته است. GPU همچنین دارای مقدار کش بهبود یافته است، با کش L1 از ۱۲۸ کیلوبایت به ۲۵۶ کیلوبایت و حافظه کش L0 از ۱۶ کیلوبایت به ۳۲ کیلوبایت دو برابر شده است. ظاهراً این بهینهسازیها برای به حداکثر رساندن عملکرد ری تریسینگ هستند که ظاهراً فشار بزرگی روی کنسول PS5 Pro خواهد گذاشت. در نهایت ویژگیهای DirectX 12 Ultimate مانند mesh shaders, hybrid MSAA و پشتیبانی سختافزاری برای variable rate shading، که همگی در PS5 استاندارد وجود ندارند، در PS5 Pro در دسترس خواهند بود.
با این افشاگری قابل توجه، تنها میتوان تعجب کرد که چرا سونی همچنان در مورد PS5 Pro آن چنان باید صحبت نمیکند، در حالی که شایعهشده شوکیس پلی استیشن در این ماه ممکن است سکوتها را بشکند. با این وجود، بیش از ارتقای سختافزاری قابل توجه نسبت به PS5 استاندارد، تکنیکهای بر پایه ماشین لرنینگ نسخه پرو یعنی PSSR، یک فناوری بسیار قابل توجه است که میتواند به خوبی در نسلهای آینده کنسول پلیاستیشن نیز عرضه شود، بیش از هر چیز قابل توجه است و باید منتظر ماند تا دید چه خواهد شد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما درباره این موضوع به اشتراک بگذارید.
منبع: gamerant.com
بهترین بازیهای تکنفره که باید با دوستاتون بازی کنید
نظرات