محبوبترین استدیوهای انیمه و برترین آثار آنها
هر کسی که طرفدار انیمه باشد حتماً یک استدیوی ساخت انیمه محبوب دارد. استدیوهای انیمه که بهترین آثارشان از حیث جلوه هنری، مضامین داستان و نوع پرداخت به شخصیتها در جایگاه متفاوتی نسبت به دیگر استدیوهای این صنعت میایستند. این استدیوهای انیمه، همانند کارگردانان آمریکایی فیلمهای هالیوودی، اساساً با هر عنوان خود، اثری به خصوص روی مخاطب خود میگذارند. به طور مثال، کارنامه بازیگری جوردن پیل بیشتر متشکل از فیلمهای کمدی است. در عوض آثار او به عنوان کارگردان کاملاً در جهتی مخالف قرار داشته و فیلمهایی به شدت وحشتناک و دلهره آور هستند. از آثار او میتوان به Nope و Get Out اشاره کرد. به صورت مشابه نیز ما فیلمهای هایائو میازاکی را داریم. آثاری که به شادی و بانشاطی خط داستانی خود معروف هستند و فضاهای تخیلی و رنگارنگشان قلب هر مخاطبی را میرباید. در سوی دیگر نیز ما جونجی ایتو را داریم. مانگاکای مشهوری که آثارش در ژانر وحشت پر از پیچشهای داستانی دلهره آور، لحظات رعب انگیز و اتمسفری سیاه و تیره است.
بسیاری ار افرادی که با دنیای انیمه آشنایی ندارند تصورشان این است که انیمه یک سبک و ژانر بوده و همه آثاری که زیرمجموعه انیمه قرار میگیرند خطوط داستانی مشابه به هم داشته و مضامین آنها در قالبی تقریباً یکسان قرار میگیرد. این تصور کاملاً برخلاف حقیقت است. انیمه یک ژانر نیست؛ بلکه یک مدیوم و ابزار قصه گویی بوده که محتوای آن بسته به نویسنده، کارگردان و استدیوی سازنده پشت آن کاملاً از یکدیگر متمایز هستند.
در ژاپن اکنون، بیش از ۵۰۰ استدیوی انیمه و تولید آن در حال فعالیت هستند. هر کدام تعداد نامشخصی پروژه در این حوزه را زیر دست خود دارند و برخی از استدیوهای معروفتر مثل Studio Ghibli یا Madhouse نه تنها غول رسانهای بزرگی در سرزمینهای شرق کره زمین هستند، بلکه ساختههایشان اثر مستقیم و قابل توجهی روی رسانههای غربی و صنعت فیلم و انیمیشن آنها، مخصوصاً در چندین سال اخیر، داشته.
در مطلب زیر ۱۰ مورد از محبوبترین استدیوهای انیمه و برترین آثارشان معرفی شده. در صورتی که مشخص نیست، لیست زیر ترتیب خاصی نداشته و استدیویی که به عنوان شماره اول معرفی شده لزوماً استدیوی بهتر یا محبوبتری نسبت به استدیوی شماره چهار و پنجم نیست. همه آنها امضای به خصوص خود را روی آثارشان دارند و از این حیث، طرفداران متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته. با مجله بازار همراه باشید تا نگاهی بر محبوبترین استدیوهای انیمه و برترین آثارشان داشته باشیم. آینده صنعت انیمه ژاپن در دستان این استدیوها میچرخد.
Madhouse Inc
آثار برتر | زمان نمایش |
Death Note | ۲۰۰۷ |
Hunter x Hunter | ۲۰۱۱ |
One Punch Man | ۲۰۱۵ |
No Game No Life | ۲۰۱۴ |
Parasite | ۲۰۱۶ |
Overlord | ۲۰۱۵ |
استدیوی Madhouse Inc. یکی از استدیوهای انیمه مطرح است که در سال ۱۹۷۲ و در شهر ناکانو واقع در توکیوی ژاپن تأسیس شد. با وجود این که این استدیو از زمان تشکیل خود همواره موفق بوده، اما اوج محبوبیت و موفقیت آن را میتوان در حوالی سال ۲۰۱۰ یافت. جایی که این استدیو با اقتباس بی نظیر عناوینی همچون Death Note ،Hunter x Hunter (2011) و One Punch Man به گستره عظیم و بیش از پیشی از مخاطبین دست پیدا کند. به غیر از این موارد، استدیوی Madhouse محل پدیدآمدن برخی از شاخصترین و افسانهایترین سریهای انیمهای مانند Death Parade ،No Game no Life ،Overlord و Parrasite است و حتی این اسامی نیز حق مطلب را در وصف کارنامه عظیم Madhouse ادا نمیکند.
استدیوی Madhouse یکی از خاصترین استدیوهای انیمه است و آن هم به خاطر یک نقطه قوت عمده بوده: داستانهایی که آنها اقتباس میکنند! انیمههایی همچون Death Note و Hunter x Hunter حقیقتاً خیلی به خاطر استایل انیمیشن خود یا سکانس مبارزاتشان در میان مردم شناخته نمیشود. این آثار در کنار دیگر عناوینی همچون Parasite و Overlord دارای یک سری از بهترین داستانهای ممکن در دنیای انیمه بوده. Madhouse نیز شاید آن چنان استایل انیمیشن خاص و ویژهای نداشته باشد و کیفیت کارهایش در آن حد استثنایی نباشد؛ در عوض آنها در انتخاب قصههایی که برای تعریف کردن انتخاب میکنند بی نهایت ماهر بوده و در تمامی مراحل ساخت داستان، قالب انیمه و شیوه ساخت خود را متناسب با فضای داستان انتخابی خود عوض میکنند. Madhouse استدیویی است که از کارهای به شدت خشن مثل Black Lagoon تا عناوین سادهتر ولی مهیجی مثل One Punch Man را با همین رویه ساخته است.
A-1 Pictures
آثار برتر | زمان نمایش |
Sword Art Online | ۲۰۱۲ |
Erased | ۲۰۱۶ |
Fairy Tail | ۲۰۰۹ |
Seven Deadly Sins | ۲۰۱۵ |
Darling in the Franxx | ۲۰۱۸ |
Kaguya-Sama: Love is War | ۲۰۱۹ |
استدیوی A-1 Pictures یکی از استدیوهای انیمه است که واقع در منطقه سوگینامی در شهر توکیو بوده و مؤسس آن یکی از تهیه کنندگان سابق استدیوی Sunrise (استدیوی سازنده Code Geass، Mobile Suit Gundam و InuYasha)، میکیهیرو ایواتا است. این استدیو در ابتدا به عنوان یکی از زیرمجموعههای Aniplex آغاز به کار کرد. استدیویی که اساساً وظیفه نظارت روی عناوین بانشاطتر و خانوادهپسندتر این مجموعه را برعهده داشت. با این وجود بعد از گذر زمان و افزایش محبوبیت این استدیو بین طرفداران و تهیهکنندگان صنعت انیمه، این استدیو شروع به ساخت پروژههای عظیم در ژانرهای مختلف و گسترده کرد. رویکردی که تا کنون ادامه داشته و شما هنوز نیز نمیتوانید یک الگوی ثابت بین آثار این استدیو پیدا کنید.
بسیاری از پروژههای A-1 Pictures از یک منظر به هم شباهت دارند. آن هم این موضوع است که وقتی از دور به کاتالوگ آثار و کارنامه کاری استدیو و افراد آن نگاه میکنید؛ به نظر میرسد که تمامی این آثار مختص مخاطبین جوانتر دنیای انیمه هستند، در حالی که با کمی کند و کاو و تماشای این انیمهها متوجه میشوید بسیاری از آنها حاوی مضامین بزرگسالانه خیلی عمیقی هستند. نمونه خیلی خوب همچین پدیدهای را میتوان در Sword Art Online مشاهده کرد. یکی از عناوین پرچمدار ژانر ایسکای که در نگاه اول شبیه اثری است که برای مخاطبان نوجوان و یا حتی بچههای دبستانی در نظر گرفته شده. با این وجود Sword Art Online از حیث سکانسهای فن سرویس به شدت اثری بزرگسالانه است. مشابه همین مورد را میتواند برای دیگر عناوین این استدیو نیز، مانند Seven Deadly Sins و Fairy Tail مثال زد. علی رغم تمامی این موارد، A-1 Pictures یکی از استدیوهای انیمه شناخته شدهای است که ارائه دهنده تعداد زیادی از داستانهای کلاسیک و ماندگار دنیای انیمه مثل Erased ،Darling in the Franxx و Kaguya-Sama Love is War است.
Kyoto Animation
آثار برتر | زمان نمایش |
Violet Evergarden | ۲۰۱۸ |
A Silent Voice | ۲۰۱۷ |
Hyouka | ۲۰۱۲ |
Free! | ۲۰۱۳ |
با وجود این که آثار Kyoto Animation از لحاظ محبوبیت و تعداد به غولهای قدرتمندی مثل Mappa و Bones نمیرسد، اما قصههایی که آنها تعریف میکند مصداق کامل زیبایی است. استدیوی انیمه Kyoto Animation واقع در شهر اوجی در استان کیوتو است. این استدیو توسط خانم یوکا هاتا (Youka Hatta) تاسیس شده. هنرمند ماهری که پیش از تاسیس این استدیو، زیر دست مرد افسانهای این صنعت، اوسامو تزوکا و استدیوی وی، Mushi Animation کار میکرد. خانم هاتا استدیوی Kyoto Animation (به طور خلاصه KyoAni) را همراه شوهر خود، هیدکی هاتا در سال ۱۹۸۱ تاسیس کرد. تا چندین سال ابتدایی کار این استدیو، تمامی فعالیت آنها متمرکز نقشهای کمکی در به انتها رساندن پروژه دیگر استدیوهای مطرح انیمه بود. اما در سال ۱۹۸۶ با باز شدن دپارتمان طراحی و نقاشی این استدیو، مسیر KyoAni و تا حدی کل صنعت انیمه ژاپن شروع به تغییر کرد.
از شاخصترین آثار اخیر استدیوی Kyoto Animation میتوان به Violet Evergarden ،A Silent Voice و Miss Kobayashi’s Dragon Maid اشاره کرد که با محیطهای آرامشبخش و داستانهای به شدت احساسات برانگیز خود، روایتهایی را به مخاطب خود ارائه میکنند که آنها را بی نهایت در زیبایی خود غرق کرده و با تمام لحظات احساسی آن خو میگیرند. البته این تنها مؤلفه آثار Kyoto Animation نیست. آثاری مثل Melancholy of Suzumiya Haruhi در سال ۲۰۰۶ و Clannad در سال ۲۰۰۷ به همگان ثابت کرد که چطور میتوان از لایت ناول و ویژوال ناولهای پیچیده و داستان محور، اقتباسهایی ساخت که تمامی مخاطبان را به وجد بیاورد. همچنین شاخصترین اثر آنها، K-On در سال ۲۰۰۹ دریچه جدیدی را در زمینه طراحیهای Moe برای صنعت انیمه گشود که آثارش تا همین امروز حس میشود. KyoAni به عنوان یک استدیوی انیمه، مهارت خارق العادهایدر خلق دوباره مناظر دیدنی و زیبای ژاپن، چه طبیعی و چه شهری، در چهارچوب این مدیوم داشته و در عین حال با قراردادن خطهای داستانی غم انگیز در آثار خود به یک تضاد بصری روایی ویژه رسیده که در کارنامه کاری کمتر استدیویی دیده میشود.
CloverWorks
آثار برتر | زمان نمایش |
The Promised Neverland | ۲۰۱۹ |
Bunny Girl Senpai | ۲۰۱۸ |
Spy x Family | ۲۰۲۲ |
Horimiya | ۲۰۲۱ |
Wind Breaker | ۲۰۲۴ |
استدیوی انیمه CloverWorks Inc. را شاید بتوان یکی از روبهرشدترین استدیوهای سال ۲۰۲۴ قلمداد کرد. این استدیو که واقع در منطقه سوگینامی استان توکیو است، در ابتدا یک ساختمان کوچک تحت عنوان Kouenji Studio بود که زیرنظر A-1 Pictures کار میکرد و تحت مجموعه قدرتمند Aniplex بود. در اوایل سال ۲۰۱۸ این استدیو به CloverWorks تغییر نام داده و در انتهای همان سال به صورت کامل از A-1 Pictures جدا شده و مسیر خود را به عنوان یک استدیوی تولید انیمه طی میکند. با این وجود CloverWorks کماکان زیرمجموعه Aniplex است و نوع قصههایی که اقتباس میکنند و تنوع مخاطبان و جامعه هدفشان تقریباً با A-1 Pictures یکسان است.
هرچند اکثر عناوین محبوب این استدیو، آثاری است که آنها در دو سه سال اخیر ساختهاند، اما این انیمههایی مانند Bunny Girl Senpai ،The Promised Neverland و Horimiya بود که از سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ توانستند این استدیو را مطرح کرده و جایگاهش را در این صنعت مستحکم کند. CloverWorks هم اکنون در حال تقویت هر چه بیشتر و بهتر کارنامه کاری و نفوذش در صنعت انیمه با آثاری نظیر Spy x Family و Wind Breaker است. آوریل همین امسال نیز این استدیو با انیمه سینمایی Spy x Family: Code White به موفقیتی جدید دست پیدا کرد. اثری که موفق شد در هفته اول اکران خود در آمریکا، ۴.۹ میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد.
David Production
آثار برتر | زمان نمایش |
Fire Force | ۲۰۱۹ |
Jojo’s Bizarre Adventure | ۲۰۱۲ |
Cells at Work | ۲۰۱۸ |
کمپانی David Production یک استدیوی انیمه است که در سپتامبر سال ۲۰۰۷ توسط تهیه کنندگان سابق کمپانی Gonzo K.K، کوجی کاجیتا و تایتو اوکیورا، تأسیس شد. این کمپانی در منطقه نیشیتوکیو در استان توکیو واقع بوده و در ابتدا به عنوان محلی برای جمع آوری انیماتورهایی که به صورت قراردادی با دیگر استدیوها کار میکردند ساخته شده بود. در خلل همین برنامه، این استدیو موفق میشود در سال ۲۰۰۹ اولین انیمه داخلی خود را تحت عنوان Ristorante Paradiso ساخته و در تلویزیون ژاپن پخش کند. اسم این استدیو برگرفته از داستان معروف داوود و جالوت است. داستانی که در آن حضرت داوود در مقابل موانع و چالشهای غیر قابل عبور خود با استفاده از روشهای خلاقانه به راه حلهای جوابگو میرسد.
پرتأثیرترین، محبوبترین و شاخصترین اثر David Production بدون شک انیمه Jojo’s Bizarre Adventure است. این اثر در کنار عناوینی مانند Cells at Work و Fire Force عمده کارنامه کاری این استدیو را تشکیل میدهد. Jojo’s Bizarre Adventure اثری بود که بعد از نمایش خود، به طور کامل نگاه جمالگرایی دیدگاه منتقدانه به این سبک بصری را دچار تغییر و تحول کرد و نحوه خاص داستانگویی خود الهامبخش بسیاری از افراد و استدیوهای دیگر برای امتحان روشهای نامرسوم در زمینه روایت داستانهای خود شد. انیمه Jojo’s Bizarre Adventure اقتباسی از مانگایی به همین نام است که از سال ۱۹۸۷ در حال انتشار بوده و هنوز نیز ادامه دارد. این سری علی رغم جنبههای کمدی و عجیب و غریب خود حسی بی نظیر در زمینه ماجراجویی داشته و استایل خاص طراحی شخصیتهای به شدت منحصر به فرد آن باعث شده تا سالهای سال و قبل از این که David Production روی آن دست ببرد، اقتباسی قابل برای خود نداشته باشد. حال که این استدیو بخش عظیمی از این سری را اقتباس کرده و در آوردن آن به صفحههای تلویزیون تا این حد موفق بوده، میتوان با قاطعیت بیان کرد David Production حتی اگر یکی از بهترین استدیوهای انیمهای تاریخ نباشد، قطعاً یکی از تاثیرگذارترین آن هاست و دستاوردی که با سری Jojo’s Bizarre Adventure داشتهاند، دستاوردی است که کمتر استدیویی توانایی دستیابی به آن را داراست.
Toei Animation
آثار برتر | زمان نمایش |
One Piece | ۱۹۹۹ |
Sailor Moon | ۱۹۹۴ |
Dragon Ball | ۱۹۸۶ |
Digimon | ۱۹۹۹ |
Yu Gi Oh! | ۲۰۰۰ |
Toei Animation را میتوان یکی از قدیمیترین، پرنفوذترین و اثرگذارترین استدیوهای ساخت انیمه و انیمیشن در ژاپن قلمداد کرد. از سال ۱۹۴۸، چیزی حدود ۷۵ سال پیش، Toei Animation نه تنها در خلق برخی از اثرگذارترین آثار چندرسانهای دنیا سهیم بوده، بلکه عامل اصلی خلق انیمههای کلاسیک و تاریخ سازی بوده که محبوبیت این مدیوم را در تمام دنیا چندین برابر کرده است. هایائو میازیاکی، کارگردان اصلی عناوین Studio Ghibli، در سال ۱۹۶۳ و بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه گاکوشوئین، موفق به کسب جواز کار و فعالیت در Toei Animation به عنوان یک نیروی تازه کار در این سال شد. ورود او به این استدیو همانا و ملاقات با تاکاهاتا ایسائو نیز همانا. این دو کارمند Toei Animation بعد از ملاقات با هم رفیق و به همکاران یکدیگر تبدیل میشوند. رفاقتی که سالها بعد هر دوی آنها را در مسیر تأسیس یکی از معروفترین استدیوهای انیمه تاریخ، Ghibli قرار داد. میازاکی در دوران کار خود در Toei Animtion با اوتا آکِمی نیز آشنا شد. زنی که چندی بعد با او ازدواج کرد. این ها گوشهای از اثرات و افراد مهم و مؤثری هستند که از دل Toei Animation بیرون آمدهاند.
One Piece ،Sailor Moon ،Dragon Ball ،Digimon و Yu Gi Oh! شاخصترین آثاری هستند که Toei Animation طی سالهای طولانی فعالیت در این صنعت به دنیا ارائه داده. انیمههایی که نه تنها تاثیر به شدت گسترده از روی فرهنگ ژاپن داشته بلکه دنیا را نیز فرا گرفتهاند. به طور مثال تاثیر ویژه Dragon Ball روی فرهنگ و هنر آمریکای لاتین غیرقابل انکار است و خیلی فراتر از یک فرهنگ انیمهای میرود. در کنار تمامی این موارد، نمیتوان به One Piece اشاره نکرد. اثری که مانگای آن پرفروشترین اثر ادبی نوشته شده به وسیله تنها یک نفر است. اثری که همین الان اقتباسی سریالی آن توسط نتفلیکس یکی از موفقترین اقتباسهای لایو اکشن تاریخ انیمه و مانگاست. One Piece به تنهایی ثابت میکند که Toei Animation علی رغم حضور در این صنعت به مدت بیش از ۷۰ سال، هم اکنون بیش از هر وقت دیگر مطرح و موثر بوده و جایگاه خود را به عنوان غول دنیای انیمه هنوز از دست نداده است.
Bones
آثار برتر | زمان نمایش |
My Hero Academia | ۲۰۱۶ |
Ouran High School Host Club | ۲۰۰۶ |
Fullmetal Alchemist Brotherhood | ۲۰۰۹ |
Mob Psycho 100 | ۲۰۱۶ |
Bungou Stray Dogs | ۲۰۱۶ |
جمعی از محبوبترین انیمههای چندسال اخیر، دستپخت استدیوی Bones است. با وجود این که قدمت این استدیو در مقایسه با افسانههای این صنعت نظیر Toei Animation چندان بالا نیست ولی تجارب آنها در زمینه ساخت انیمه و کارنامه کاریشان به درخشندگی آنها هست. این استدیو در سال ۱۹۹۸ توسط تهیه کنندهها و انیماتورهای قدیمی استدیوی Sunrise (خالق سری Gundam) تأسیس شد. دو سال بعد بود که اولین پروژه این استدیو تحت عنوان Hiwou War Chronicles محصول سال ۲۰۰۰ روی آنتن تلویزیون ژاپن به نمایش درآمد. اثری ۲۶ قسمته در ژانر مکا و ماجراجویی که با وجود مخاطب قرار دادن کودکان و نوجوانان، موفق شد تا این استدیو را داخل رادار قرار داده و موقعیتهای جدیدی را برایشان خلق کند.
از سال ۲۰۰۹ به بعد و با ساخت Fullmetal Alchemist Brotherhood ورق برای Bones شدیدتر از تمام استدیوهای انیمه برگشت. موج عناوینی که از آن زمان از طرف این استدیو پخش شدند با قدرت تمام مخاطبان را درون جریان هیجان انگیز، اکشن خارق العاده و داستانگویی ویژه خود غرق و همه را عاشق خود میکرد. آثاری مانند Mob Psycho 100 ،Bungou Stray Dogs و My Hero Academia عناوینی هستند که کارنامه خارق العاده Bones را ده دهه اخیر به تصویر میکشند. از میان تمامی این انیمهها My Hero Academia و Mob Psycho 100 اهمیت بیشتری را دارا هستند. My Hero به علت نزدیک بودن آن به پایان و قرار داشتن در نقطه اوج آرک نهایی داستان و Mob Psycho 100 نیز به خاطر بی نقصی در روایت کامل یک داستان در سه فصل که باعث شده بسیاری از این سری به عنوان یکی از بهترین انیمههای تاریخ یاد کنند.
Wit Studio
آثار برتر | زمان نمایش |
Attack on Titan (S1-3) | ۲۰۱۳ |
Spy x Family | ۲۰۲۲ |
Ranking of the Kings | ۲۰۲۱ |
Vinland Saga | ۲۰۱۹ |
Wit Studio در یکم ژوئن سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از استدیوهای زیرمجموعهProduction I.G فعالیت خود را آغاز نمود. مانند دیگر استدیوهای انیمه که بعد از دهه ۹۰ بنا شدهاند، این استدیو نیز به دست تهیه کنندگان سابق شرکت مادر خود تأسیس شد. فرد اول در تشکیل این استدیو، جورج وادا بود. یکی از کارمندان ارشد Production I.G که به سرعت جایگاه خود را در Wit Studio واگذار کرده و تتسویا ناکاتاکه را به جای خود نشاند. طولی نکشید که بسیاری از افراد کارکشته و قدیمی Production I.G به Wit Studio پیوستند و این در کنار استخدامیهای جدید باعث شد خیلی سریع این استدیو جای پای خود را در این صنعت محکم کند. اکثر این افراد نقش مؤثری در ساخت Attack on Titan داشتند.
Wit Studio یکی از جوانترین استدیوهای حال حاضر صنعت انیمه است که تنها چیزی بیشتر از یک دهه از تأسیس آن گذشته ولی با این وجود توانسته به صورت کامل رد خود را در تاریخ صنعت انیمه برجای بگذارد. در کنار آثار بعضاً خوب و متوسطی همچون Suicide Squad Isekai که در فصل خود مخاطبان خوبی جذب میکنند این عناوین پرچمدار استدیو هستند که باعث شدهاند طی همچین مدت کوتاهی، آنها موفق به کسب همچین افتخاراتی شوند. عناوینی مانند Vinland Saga ،Ranking of the Kings و علی الخصوص سه فصل ابتدایی Attack on Titan که با نمایش خود موج جدیدی از مخاطبین را به سمت دنیای انیمه سراریز کرد.
Mappa Studios
آثار برتر | زمان نمایش |
Attack on Titan (S4) | ۲۰۲۰ |
Jujutsu Kaisen | ۲۰۲۰ |
Chainsaw Man | ۲۰۲۲ |
Kakegurui | ۲۰۱۷ |
Banana Fish | ۲۰۱۸ |
Yuri!! On Ice | ۲۰۱۶ |
یکی از بهترین، محبوبترین و بهترین استدیوهای انیمه حال حاضر ژاپن، به طرز طعنه آمیزی، یکی از پرحاشیهترین آنها نیز هست. در سرتاسر حلقههای اینترنتی، بحثهای زیادی در مورد رفتار Mappa و مدیریت آن در قبال کارمندان، مخصوصاً انیماتورهای خود، در جریان است. گزارشات مختلف از رسانهها نشان میدهند که انیماتورها در Mappa چیزی حدود ۶ الی ۷ روز در هفته و هر روز ۱۲ ساعت کار میکنند. اعداد وحشتناکی که هیچ نتیجه درخشندهای، این میزان کار را برای یک آدم توجیه نمیکند. در کنار این موارد برخی از هنرمندان این استدیو نیز قبلاً در مورد وضعیت نابسمان محیط کاری خود در این استدیو صحبت کردهاند.
با این وجود، این استایل انیمیشن Mappa است که آنها را در چنین مدت کوتاهی میان بهترین استدیوهای صنعت انیمه قرار داده است. برخی از محبوبترین آثار این استدیو شامل فصل چهارم Attack on Titan به بعد، Jujutsu Kaisen ،Chainsaw Man ،Kakegurui ،Banana Fish و Yuri!! On Ice میشود. هر چند این موضوع شامل تمام آثار این استدیو نمیشود، ولی پالت رنگی متنوع و به شدت چشم گیر Mappa یکی از امضاهایی است که آنها روی آثار مطرح خود دارند و این نظر، انیمههای این استدیو کارهای به شدت چشم نواز و گیرایی هستند. انیمیشنهای نرم و روان، به خصوص در سکانسهای اکشن و مبارزات و علاقه به اقتباس از داستانهایی که مضامین تیره و تارتر دارند نیز از امضاهای شاخص کارهای Mappa به حساب میآیند. با وجود موفقیتهای دست نیافتنی Mappa آن هم به این تعداد و در این مدت کم، طرفداران این استدیو و اهالی صنعت انیمه امیدوارند که شرایط کاری هنرمندان و کارمندان این استدیو بهبود یافته و مقبولیت این استدیو خارج از نتیجه خروجی شان نیز بالا برود.
Studio Ghibli
آثار برتر | زمان نمایش |
Spirited Away | ۲۰۰۱ |
The Boy and the Heron | ۲۰۲۳ |
My Neighbor Totoro | ۱۹۸۸ |
The Grave of the Fireflies | ۱۹۸۹ |
Castle in the Sky | ۱۹۸۶ |
با وجود این که بسیاری، اولین اثر استدیوی Ghibli را انیمه Horus: Prince of Sun میدانند، اما اولین انیمه رسمی این استدیو، Nausicaa of the Valley on the Wind است. اثری که از مانگایی به همین به نوشته و طراحی هایائو میازاکی ساخته شده. میازاکی خود یکی از موسسهای Ghibli بوده و پس از موفقیت مانگایش دست به اقتباس نسبتاً متفاوتی از اثرش زده. اقتباسی که به اولین فیلم یکی از بهترین استدیوهای انیمه و تاریخ آن منتهی میشود. بعد از انتشار این انیمه در سال ۱۹۸۴ است که هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تصمیم به همکاری و ساخت استدیویی با طرح و ایده خود میگیرند و این گونه در ۱۵ ژوئن سال ۱۹۸۵، استدیوی Ghibli تأسیس میشود.
استدیوی Ghibli در نظر بسیاری به خاطر کارهای پاک، معصومانه که قوه تصور و تخیل مخاطبانش را آزمایش میکند شناخته میشود. آثاری مثل Spirited Away و My Neighbor Totoro مصداق کامل همچین هسته و مضمونی هستند. اما این همه آن چیزی نیست که Ghibli توانایی خلقش را دارد. بهترین نمونه برای اثبات این قضیه، انیمه سینمایی Grave of the Firelflies است. اثری که این استدیو در سال ۱۹۸۸ به کارگردانی ایسائو تاکاهاتا تولید کرد. این فیلم به روایت دردناک دو کودک یتیم در دوران جنگ جهانی دوم میپردازد. اثری که با سینماتوگرافی بینقص، تصویرپردازیهای دلخراش و باورنکردنی، جلوهای به شدت تیره و تاریک از این برهه از تاریخ به مخاطب خود ارائه میدهد. Ghibli تنها یک استدیو مختص ساختن انیمههای خانوادگی نیست و دامنه آثارش بسیار متنوع و تحسین برانگیز است. از The Castle in the Sky تا آخرین ساخته استدیو و هایائو میازاکی، The Boy and the Heron که جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال ۲۰۲۳ را از آن خود کرد؛ تک تک آثار این استدیو فضایی خاص و داستانی جالب برای تعریف کردن دارند و دیدن آنها را ما به همه پیشنهاد میکنیم.
نظر شما چیست؟ آیا استدیوهای انیمه دیگری هستند که حس میکنید جای خالی شان در این لیست حس میشود؟ آیا با موردی از استدیوهای فوق موافق نیستید؟ پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: ScreenRant
سام صابری و اولین کمپ کویری گیمینگ جهان | ولاگ کویری گیمینگ@samsaberi
نظرات