دیوید دپیپ، مردی که به خانه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در سانفرانسیسکو یورش برده و همسر او را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، در جریان دادگاه خود ادعا کرد که از یوتوبرهای گیمینگ و نظریههای توطئهگرایانه متعددی الهام گرفته است.
این حمله در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ و اندکی پیش از انتخابات میاندورهای آمریکا رخ داد. دپیپ در دادگاه اعتراف کرده است که پلوسی را هدف قرار داده بود، زیرا بر این باور بود که او بخشی از توطئهای بزرگ علیه کشور است. گزارشها حاکی از آن است که دپیپ تحت تاثیر جنبش گیمرگیت بوده و بر اساس اظهارات و نوشتههای گذشتهاش، ترکیبی از نظریههای توطئه مانند پیتزاگیت، کیوآنون، انکار هولوکاست و ایدههای عجیب و تندروانه را باور داشته است. حالا به نظر میرسد یوتوب گیمینگ نیز به این مجموعه اضافه شده باشد.
به گزارش خبرگزاری کیوایدی، دپیپ در دادگاه گفته است که اولین بار از طریق ویدیوهای مرتبط با جنبش گیمرگیت به سیاست علاقهمند شده بود. پس از آن به تماشای ویدیوهای یوتوبرهای سیاسی راستگرا پرداخته و در نهایت به نظریههای توطئهگرایانهای کشیده شده است که منجر به تطرف او شدهاند. او همچنین توضیح داده است که ساعتها وقت خود را صرف بازیهای ویدئویی و گوش دادن به پادکستهای راستگرا میکرده است.
متاسفانه یوتوب و دیگر شبکههای اجتماعی به محیطی برای انتشار نظریههای توطئه و رشد افراد خطرناک تبدیل شدهاند. چند سال پیش، یوتوب اقداماتی برای مقابله با نظریههای توطئه درباره ۵G انجام داد. اما همچنان کم نیستند کسانی که از تئوریهای تختزمین و ضد واکسن گرفته تا انواع دیگر نظریههای غیرعلمی، در این پلتفرم فعالیت میکنند. برای افرادی که به سمت تطرف کشیده میشوند، یافتن ویدیوها و مطالبی که ذهنیت آنها را تقویت کند بسیار آسان است. معمولا چنین افرادی از منابع متعددی الهام میگیرند و همزمان به نظریههای گاه متناقض متعددی اعتقاد دارند. به نظر میرسد دپیپ نیز در این دام افتاده باشد. زیرا در توضیحاتش به نظریههای توطئهای درباره طیف گستردهای از سیاستمداران، دانشگاهیان و سلبریتیها اشاره میکند.
با این حال، احتمالا گیمرها از اینکه سرگرمیشان با جرمی خشونتآمیز مرتبط دانسته شود، ناراحت خواهند بود. انجمن روانشناسی آمریکا هیچ ارتباط معناداری میان بازیهای ویدئویی و خشونت پیدا نکرده است. اما با این حال، ماجراهایی نظیر حمله دپیپ میتواند جامعه گیمینگ را در معرض انتقادات افراطی قرار دهد. البته برخی استدلال میکنند که یوتوب و جامعه گیمینگ در سالهای اخیر سیاسیتر شدهاند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۲ یوتوبر محبوبی به نام دریم مجبور شد با انتقاداتی در مورد نظرات سیاسیاش دست و پنجه نرم کند. بسیاری از یوتوبرها و گیمرهای مطرح انتظار دارند که در بسیاری از مسائل جنجالی اجتماعی و سیاسی موضع بگیرند. بدون شک بسیاری از آنها خواهان تمایز خود از باورها و اقدامات دپیپ هستند.
اما در مجموع، به نظر میرسد رادیکالیزه شدن افرادی چون دپیپ نتیجه ترکیبی از عوامل متعددی باشد. تاثیرپذیری از نظریههای توطئه در فضای مجازی، تنها یکی از این عوامل است. نمیتوان تنها یک عامل را مقصر دانست. در عین حال، شاید بتوان از این فرصت استفاده کرد و خواستار نظارت بیشتر بر محتوای پلتفرمهایی چون یوتوب شد تا از گسترش و ترویج نظریههای خطرناک و تحریکآمیز جلوگیری شود. همچنین لازم است کاربران نیز نسبت به محتوایی که مصرف میکنند، هوشیارتر باشند. زیرا قرار گرفتن در معرض طولانیمدت پیامهای تندروانه و غیرمنطقی، میتواند به تدریج ذهن را آلوده کند. بنابراین خود کاربران نیز باید نقش فعالی در پاکسازی فضای مجازی ایفا کنند.
نظرات