بیایید اعتراف کنیم. همه ما حداقل یک بار با این تلهها در بازیهای مختلف مواجه شدهایم. شاید حتی اگر همین حالا هم بخواهیم بازی کنیم ممکن است دوباره این اشتباهات را تکرار کنیم. اگر خوب فکر کنید احتمالا چند تا از اشتباهات خودتان را وقتی که نوب بودید به یاد میآورید. ما هم قصد داریم مهمترین تلهها و اشتباهاتی که نوبها در آن گیر میافتند را در اینجا بررسی کنیم.
این اشتباهات خیلی وقتها باعث میشوند مجبور شویم بازی را دوباره از اول شروع کنیم و یا آنقدر اشتباهاتمان را تکرار میکنیم که گیج و سردرگم میشویم و نمیدانیم دقیقا چطور باید از این تلهها خلاص شویم. این تلهها بعضی مواقع به خاطر گیمپلی یا مکانیکهای ناقص بازی سر راهمان ظاهر میشوند، خیلی وقتها هم توسعهدهندگان بازی سر به سر گیمرها میگذارند و دوست دارند حرصشان را دربیاورند. شما هم به احتمال زیاد در این تلهها گیر کردهاید. حالا سراغ مهمترین تلههایی که نوبها در آن گرفتار میشوند میرویم.
اولین Goomba در سوپر ماریو
خیلی احمقانه به نظر میرسد ولی در لحظات شروع Super Mario Bros با یکی از عجیبترین تلهها مواجه میشویم و میمیریم. به همین سادگی. در لحظات اولیه بازی ناگهان یک گومبا که اصلا قیافهاش به دشمنها نمیخورد سر راه ماریو ظاهر میشود و تقریبا همه بدون توجه به آن به راهشان ادامه میدهند و گیم اور میشوند.
اما این یک اشتباه در مکانیک یا گیمپلی بازی نیست و داستان به گذشتهها برمیگردد. در سال ۱۹۸۵ که دنیای گیمینگ خیلی جدید به حساب میآمد و تقریبا چیز زیادی از آن نمیدانستیم و تازه کنترلرهای بازی را دستمان گرفته بودیم درک چندانی از بازیها نداشتیم. توسعهدهندگان Super Mario Bros با این گومبا قصد داشتند که به ما یاد بدهند چطور از روی موانع بپریم و ظاهر شدن ناگهانی گومبا ایدهای بود که برای آن پیاده کرده بودند. به نظر میرسد ایده بدی هم نبوده و حداقل به همه ما خوب یاد داده که چطور بپریم. هر چند همیشه در این تله آموزشی گیر میافتیم.
جورجی بدون هیچ مدرک شناسایی در Papers Please
بر خلاف ظاهر سادهای که بازی Papers Please دارد اتفاقا سخت و استرسزاست و شما تسکهای مختلفی دارید و باید به عنوان مامور کنترل مرز همیشه گوشبهزنگ باشید. روز سوم شخصی به اسم Georgie بدون مدارک شناسایی وارد بازی میشود و شما باید طبق قوانین از ورود او جلوگیری کنید. چون تمام افراد برای ورود به کشور به پاسپورت نیاز دارند اما باز کردن کتاب قوانین کمکی به شما نمیکند چون عملا هیچ ایدهای ندارید که چطور باید از ورودش جلوگیری کنید. یادتان هست چطور باید این مرحله را پشت سر بگذارید؟ در کامنتها برای ما بنویسید.
تله Spike در اسکایریم
اسکایریم برای تازهکارها سخت است. پیچیدگیهای بازی حتی در شروع آن هم به شدت زیادند و تعداد چیزهایی که باید یاد بگیرید هر بار بیشتر و بیشتر میشوند. یکی از مهمترین چیزهایی که باید یاد بگیرید این است که هر قدمی که برمیدارید ممکن است یک تله باشد.
شما در اسکایریم منتظر هیولاها و دانجنها هستید اما نمیدانید که ممکن است تلههای خیلی کوچکی کف زمین وجود داشته باشند که جانتان را میگیرند. صفحاتی که روی زمین قرار دارند و وقتی روی آنها پا میگذارید مرگ ناگهانی و بدون دردی را تجربه میکنید. پس مراقب کف زمین و قدمهایی که برمیدارید باشید.
بیشتر بخوانید: حقایقی که نوبها در نهایت به آنها پی میبرند
تنها ماندن و تنها سفر کردن در Divinity: Original Sin
این که روی پای خودتان بایستید کمی سخت است، مخصوصا اوایل کار کمی اذیت میشوید. البته خیلی هم نه، فقط ممکن است اشتباهاتی داشته باشید بعدا نتوانید جبران کنید و مجبور شوید دوباره از اول بازی کنید. این بازی نقشآفرینی شامل شخصیسازیهای اولیه است. میتوانید تواناییهای خودتان را تقویت کنید، ایکسپی یا تجربه بازی کسب کنید و مهمتر اینکه یک تیم یا گروه بسازید که بتوانید با آنها سفر کنید. کاری که معمولا سراغش نمیرویم ساختن همین گروه است.
دوست داریم خیلی زود این مراحل حوصلهسربر را تمام کنیم و وارد جریان اصلی بازی شویم ولی وقتی با دشمنان مواجه میشویم تازه میفهمیم که اشتباه کردهایم. اگر همتیمی نداشته باشید مقابله با این دشمنان خیلی سخت خواهد بود. در ضمن ساختن این گروه کافی نیست و باید روشی برای مدیریت آنها و روشهای ارتباطی هم بسازید. اشتباهی که تقریبا همه نوبها در نهایت متوجه میشوند، ولی خیلی دیر متوجه میشوند.
دیمن Vanguard در Demon’s Souls
به طور کلی سری Souls یک مشکل دارند، خوشدست نیستند و یاد گرفتن مکانیکهای بازی کمی سخت است. حالا این عملا مشکل به حساب نمیآید و در اکثر بازیها کمی طول میکشد تا با مدل بازی و کنترلرها آشنا شویم. تله اصلی جایی است که شما همان لحظات اولیه با Vanguard که یکی از دیمنهای بازی است روبرو میشوید. هنوز درک درستی از بازی ندارید. حتی محیط هم برای شما ناآشناست و تجهیزات کافی برای مبارزه با این دیمن را هم ندارید. بله، درست حدس زدید. شما در تله ونگارد گیر افتادهاید.
این دنیای سولز است و چارهای هم ندارید. همان اول بازی متوجه میشوید که باید باهوش و موثر عمل کنید. تصمیمات درست بگیرید و کم کم با قواعد بازی آشنا میشوید. مهمترین قاعده این بازی این است که این دنیا وحشی است و وحشیگری آن از همان لحظات اول گریبانتان را میگیرد، پس آماده و مجهز باشید.
استفاده نکردن از Stealth در Deus Ex
ژانر شوتر اول شخص در سال ۲۰۰۰ هنوز آنقدرها رشد نکرده بود و تریلر و عکسهای این بازی توجهها را به خودش جلب کرده بود. اما چیزی که همه در ابتدای کار متوجه شدند این بود که این بازی یک قاعده دارد و آن هم دقت، صبر و تصمیمگیری است. وقتی یک دشمن را از دور میدیدیم خیلی سریع شلیک میکردیم و وارد مبارزه میشدیم اما این کاملا اشتباه بود و باید کمین میکردیم. ویژگی Stealth یا پنهان شدن و کمین کردن در این بازی جزو مهمترین اکتهای گیمرها بود که اکثرا رعایت نمیکردند.
در این بازی قبل از هر کاری باید فکر میکردید و بعد عمل میکردید. دشمنانتان باهوش بودند و خیلی زود متوجه میشدید که وارد شدن در مبارزه با اسلحه کار درستی نیست و باید صبر کنید و صبر کنید و صبر کنید تا در موقعیت مناسب دشمنانتان را گیر بیندازید. این بازی از این نظر جزو متفاوتترینهای ژانر شوتر شخص اول است و تقریبا همه این اشتباه را تکرار میکنند.
پیشنهاد ما: اشتباهات رایج در کالاف دیوتی توسط نوبها
گرفتن گواهینامه رانندگی در Driver 1999
این یک تله یا اشتباه نیست و بیشتر یک داستان غمانگیز است. بازی Driver حتی قبل از اینکه GTA 3 چیزی به اسم جهان باز یا Open-World را به ما معرفی کند یک بازی کاملا جهانباز بود. هر جایی میتوانستید بروید و هر مدلی که دوست داشتید میتوانستید رانندگی کنید. اما در ابتدای بازی از شما میخواست که گواهینامه رانندگیتان را بگیرید. در حقیقت آموزش یا Tutorial بازی محسوب میشد و امکان Skip هم داشت ولی خیلیها هیچوقت دکمه Skip را ندیدند (البته تقصیر توسعهدهندههای بازی بود) و تا ابد فکر کردند که باید در یک گاراژ کوچک گواهینامهشان را بگیرند. آنها هیچوقت آن جهان باز و آن هیجان بیرون از گاراژ را تجربه نکردند. غمانگیز نیست؟
جنگل گمشده در The Legend of Zelda
در ابتدای بازی به شما هشدار داده میشود که ممکن است گم شوید و هیچ راهی به بیرون نداشته باشید. امکان گم شدن در این جنگل هم زیاد است و باید با نهایت دقت جلو بروید که مسیر را گم نکنید. اما نوبها در اینجا کمی کنجکاوی به خرج میدهند، به هشدارها توجه نمیکنند و منحرف میشوند. البته جنگل گمشده هم واقعا جای سخت و خطرناکی است و امکان اشتباه هم دارد. اما اگر یک اشتباه کوچک کنید باید بازی را دوباره از اول شروع کنید. در حقیقت گم شدن در این جنگل به معنای شروع دوباره بازی است. اما نگران نباشید. وقتی گم میشوید یک موزیک خیلی هیجانانگیز پلی میشود و حداقل میتوانید از آن لذت ببرید.
۳ خوک کوچک در Dark Souls 2
یک تله خیلی کیوت و بامزه که تقریبا اکثر گیمرها و مخصوصا نوبها در آن گرفتار میشوند. اسم دارک سولز یادآور روحها و هیولاها و شیاطین است و هیچکس فکرش را نمیکند که ۳ خوک کوچک و بامزه یک تله بزرگ برای گرفتن جانشان باشد. در حقیقت در همان لحظات اولیه بازی متوجه میشوید که به هیچ چیز نباید اعتماد کنید. این خوکهای بامزه به شما یادآوری میکنند که این دنیا چقدر بیرحم است و قرار است در آینده چقدر بیرحمی ببینید.
اولین نردبان در Super Pitfall
ما در سوپرماریو با گومبا مواجه شدیم و در سری سولز هم ونگارد ناگهان ظاهر میشود و تمام باورهای ما را به هم میریزند. در دارک سولز هم سه خوک بامزه تلهای مرگآور هستند اما در نهایت متوجه این اشتباهات میشوید و از پسشان هم برمیآیید. تلهای که در سوپر پیتفال میبینید با تمام تلهها فرق دارد. احتمالا ۹۵ درصد از گیمرهای این بازی این اشتباه را داشتهاند. با اینکه آمار دقیقی وجود ندارد اما ما بدون هیچ شکنجهای از تمام گیمرهای این بازی اعتراف گرفتهایم.
در ۵ ثانیه اول بازی یک نردبان سر راه شما ظاهر میشود. منطق و محاسبات و قدرت تفکر و تصمیمگیری و تمام حواس پنجگانه به شما میگویند که باید از این نردبان بالا بروید. اما این نردبان کاملا فیک است و همانجا میمیرید. مطمئنا توسعهدهندههای این بازی حین قرار دادن این نردبان در ابتدای بازی یک لبخند شرورانه روی لبشان داشتهاند.
شما کدام اشتباهات نوبها را تکرار کردهاید؟
حالا وقت اعتراف گرفتن است. شما در کدام از این تلهها افتادهاید و چند بار این اشتباهات را تکرار کردهاید. کدام تلهها بیشتر شما را حرص دادهاند؟ کدام تلههای رایج دیگر وجود دارند که در لیست ما نیستند. حتما در کامنتها برای ما بنویسید. همه ما از این اشتباهات داشتهایم پس اعترافات کوچکتان را در کامنتها بنویسید.
تله اسپایک یا صفحات روی زمین ممکن است خیلی زود شما را به کشتن بدهند.
آنها باید در مراحل اولیه بازی یک گروه یا تیم جمع کنند ولی این کار را نمیکنند و به مشکل میخورند.
اولین نردبان در Super Pifall تقریبا تمام گیمرها را فریب داده است.
تو ماینکرافت وقتی از ارتفاع میپری و سطل آب دستت هست در حالی که زمین بلاک های صاف نداره (برای مثال یک بلاک بالاتر و یکی دیگه پاین تر در کنار هم) یا بلاک های صاف داره و نمیتونی آب رو روی زمین بریزی و شاید که بمیری اکثر وقت ها…
موافقم
خوابیدن در ندر هم هست
تو اند هم همینطور
یکی از بدترین اشتباهات دنیا که خوشبختانه من تو کریتیو انجام دادن 🤣
من برای پیدا کردن ندرایت استفاده میکنم تو سروایول یا هاردکور البته خیلی با احتیاط مخصوصاً تو هاردکور
ندر که شب نداره که بخوای بخوابی
من فقط مجذوب عکس سانجی شدم🗿
داخل تمام سولز بورن ها (فارغ از دارک سولز ۳) همیشه اول بازی یه باس قوی وجود داره که شما رو میکشه و معمولا با مردن شما داستان بازی جلو میره
من تو سوپر ماریو با اونا مواجه شدم
نمی دونم،مردم یا نه ولی یه سری مواقع می خواستم ازشون بپرم ولی خوردم بهشون و مردم.خلاصه اگر هر قدرم بتونی ازشون رد بشی باز یه پرش زود یا دیر یا هر چی دیگه بهشون می خوری
تو درایور ۱۹۹۹ هم به نظر من هم اشکال از بازیکن ها بوده هم سازنده ها
تو سوپر پیتفال هم به نظر من هم می خواستن اذیت کنن،هم می خواستم به ما یاد بدن که به هر چیزی اعتماد نکنیم
کلا میگم تله ها تو بازی ها خیلی به آدم کمک می کنند(به جز درایور)
و تو بازی بعدی یا حتی تو زندگی به ما کمک می کنند و اونا رو فقط یک جوک در حالی در نظر نگیریم و زیادی هم بهش باور نداشته باشیم
چون هر دوتاش بده
می خواستن
“‘>
من هم همینطور
یا وقتی تو ماینکرافت روز شده و یادت میره کریپر تو روز نمی سوزه
ای وای، حق گفتی
چرا حق ها همیشه گریه دارن ؟!😭😭😭
بازی رزیدنت اویل ۲ وقتی مستر ایکس میوفته دنبالت ،و تمام تیر ها تو استفاده میکنی،غافل از اینکه این شخصیت نا میرا هست،و نابود نمیشه
من تو رزیدنت اویل همرو با نایف میزدم تا برا باس خشاب جمع کنم بعدا فکر کردم اگر ارپی جی بخری میمونه واست کللی پول دادم خریدم زدن باس نزد ولی ارپی جیو انداخ اونور :/
من که بعد از بیست سال فهمیدم درایور اسکیپ داشته و ما چقدر تو دیکشنری دنبال معنی اون کاغذه میگشتیم 🥲🙂
یک گیمر نوب و تازه کار تو ماینکرافت که برای اولین بار رفته تو ندر و میگه الان تخت میزارم میخوابم و بوووووووم میترکه میره هوا هههههههه
من با تخت اسپید ران میکنم او ندر
من زمانی که نوب بودم تخت تو ندر یا اند نمیزاشتم چون فکر میکردم تخت فقط برای خوابه…
من وقتی نوب بودم اصلا نمیدونستم تخت برای خوابه خخخ
وقتی روز اول تو ماینکرفت الاسترا میگیری و با سر میری داخل کوه …🤕
وقتی میری ندر و از ترس اینکه زامبی اسپون شه تخت میزاری و روش میخوابی …😡
وقتی فکر می کنی دیگه قلق تخت ت ماینکرفت دستت اومده ولی نمیدونی که این اتفاق تو اند هم می افته … 😭
وقتی میفهمی که تو سوروایول از چیت کد استفاده می کنی و میفهمی که اچیومنت هاتو از دست دادی …🥶
وقتی میفهمی که لاما ها میتونن تو حالت پیسفول بکشنت …🗿
وقتی صبح زود از خانه ات بیرون میای و می فهمی کریپر ها با نور خورشید نمی سوزن …😬
وقتی که می فهمی که زامبی و کریپر هم میتونن برن روی دکمه وایستا و در خونه ات را باز کنن …😨
وقتی به خودت میای و میبینی که وقتی توی سرور بودی اینترنتی را تموم کردی و صورت حساب آزاد برات اومده …🤬
وقتی فندک نداری و یک گست پورتال را خاموش می کنه … 😔
وقتی می فهمی اگه تختت را خراب کنی دیگه اونجا اسپون نمیشی …😑
وقتی می فهمی خرس قطبی موقع مرگ فقط ماهی دراپ می کنه 🤮
وقتی …
بازم بگم ؟! تا اینجا گریه تون در نیومده ؟!
نه
وقتی میفهمی زامبی هایی که تو بیابون هستن تو روز نمیمیرن
وقتی اولین بار میری انشنت سیتی و سر و صدا میکنی…
وقتی میری ندر نبرد با بلیز و میفهمی آب تو ندر کار نمیکنه (البته یه راه هست که آب بزاری)
وقتی دایموند یا گولد پیدا میکنی و با کلنگ سنگی میکنی…
و …
برای من همین کافی بود
منظورت از همین دقیقا چیه؟
مال من یا مال تو
منظورم اینه که تو هم اصلی هاش را نوشتی ، برای در آوردن گریه من کافی بود 🤣
اگه خواستی ادامش رو بگم خییییییییییللللللللللیییییییی دیگه هم هست😅
بگو منم سدگر وقت بقیه اش رو میگم 🤣
پن به خاطر تصحیح خودکار کیبورد غلط املایی داشتم الان هم که بازار نمک میریزه رو زخمم : دیدگاه هایتان را خیلی سریع می نویسید ، آرام تر .
باشه تو خوبی بازار 🗿
دقیقا مال منم مینویسه دیدگاهتان را خیلی سریع مینویسید آرام تر بابا با سرعت مورچه دارم مینویسم مشکلت چیه…
بازار تنها مزیتش این بود که میتونستی کامنتت را بینهایت ویرایش کنی ، از وقتی این قابلیت را برداشتن واقعا دلیلی نبینیم که تو بازار بمونم
گل گفتی به قرآن
قبلا اشتباه مینوشتی با ویرایش درست میشد الان باید در جواب به کامنت خودت اصلاح شدش رو بنویسی سیصد تا کامنت میشه اونوقت XD
وقتی هاردکور میری و آرمور نداری و میری آیرون گالم بکشی و خیلی نزدیکش میری و وقتی دمیج میدی بهش و نمیتونی فرار کنی و با یه زربه تو رو میکشه…
وقتی زیر پات دایمونده و داری میکنی و زیر بلوک نیست و پرت میشی پایین☠️
وقتی داری رو لبه ی غار راه میری و یه اسکلت تیر میزنه و شوت میشی پایین…
و…
بازم هست بگم
وقتی تازه کنترلر عوض کردی و به جای اینکه بشینی میدونی میری تو دره .
وقتی همون هول بازی دیاموند پیدا می کنی ولی با کلنگ چوبی می کنی اش .
وقتی ۱۲۸ تا امرالد را به ویلیجر میدی که بهت کاغذ بده .
وقتی میری ماد پر از باگ هیروبراین را روی سوروایولت میریزی (😅)
وقتی میفهمی تمام مدت اکانت مشکل داشته و داشتی با اسکین استیو بتو سرور بازی می کردی و خودو رو پرو میدونستی
وقتی میخوای دای بازی رو بشنوی و صدای گوشیتو تا آخر زیاد می کنی و صدای غار پخش می شه ، در حالی که همه خوابیدن ☠️
وقتی میفهمی همه دوستات ای ماینکرفت متنفرن ولی اتفاقی تو سرور میبینی شون 🤣
وقتی میریبدوارز د پشت سر هم رو بد کلیک میکنی تا روش بخوابی 🤦
وقتی میفهمی مدیر مدرسه ات ماینکرفت بازی می کنه 😳🤯
وقتی میری اسپانیایی و آهنگ های پس زمینه ماینکرفت برات میاره 🥹
وقتی ۹ سالته و با حذف کردن ورلد ماینکرفتت میفهمی delete یعنی حذف 😬
وقتی ماینکرفت بدراک را stop می کنی و گوشیتو میزاری و میری ولی نمیدونی که باز همچنان کار می کنه (و با شانسی که من دارم [فقط] سه تا کریپر جلوی روم هستن و میمیرم)😭
و…
وای وای مدیر مدرسه و اون Stop ماینکرافت تو ماینکرافت کامپیوتر stop درست کار میکنه ولی اگه چیت رو فعال کنی دیگه استوپ نمیشه مگه اینکه بیای بیرون
اون قسمت نه ساله خیلی حق بود وقتی که انگلیسی بلد نبودی…
از ته دل می گم هر سه تا بد بود . البته مدیر مدرسه بیشتر عجیب بود ، چن روز قبل تو سرور دیده بودمش و اعصابم خورد لود و خیلی بد بازی کردم . اون هم از فرصتی استفاده می کرد منو دست بندازه 😑
همه اینایی که گفتی برای من پیش اومده ولی یاذت رفت بگی وقتی کلی دایموند ماین کردی و یه هو یه کریپر میاد پشتت میترکه و با کله میری ت گدازه
ای وای نگو تجربش رو داشتم
🗿
👔💪🏻
👖
😭😭😭😭😭