اخبار سینما و انیمیشن خبر

انیمه وان پیس مشکلی اساسی دارد که کسی درباره‌اش حرف نمی‌زند

با پیوستن دوباره غول‌ها به لوفی، ماجراجویی‌های انیمه وان پیس یک قدم به فینال نفس‌گیر آرک حادثه اِگ‌هِد (Egghead Incident Arc) نزدیک‌تر شده است. به زودی خدمه کلاه حصیری به سرزمین افسانه‌ای غول‌ها، یعنی الباف (Elbaf)، سفر می‌کنند تا جزیره‌ای شگفت‌انگیز و سرشار از قرن‌ها تاریخ را کاوش کنند. حماسه نهایی (The Final Saga) بیش از هر زمان دیگری در حال پرده‌برداری از اسرار داستان است و آرک الباف قرار است با معرفی شخصیت‌های جدید و پیشینه‌های داستانی تکان‌دهنده، همه را شگفت‌زده کند.

طی سال‌های اخیر، انیمه با کیفیت بصری خیره‌کننده خود، مخاطبان را غافلگیر کرده و این کیفیت در آرک اگ‌هد به اوج خود رسیده است. شاید باورکردنی نباشد که با وجود پخش هفتگی، استودیو توئی انیمیشن (Toei Animation) توانسته است برخی از زیباترین و به‌یادماندنی‌ترین سکانس‌های انیمیشنی تاریخ را خلق کند. انیمه وان پیس از سال ۱۹۹۹ به صورت هفتگی روی آنتن رفته و در مقایسه با انیمه‌های طولانی دیگر مانند ناروتو و بلیچ، قسمت‌های فیلر (filler) به مراتب کمتری داشته است.

۱۰ انیمه که حتی از وان پیس هم جذاب تر هستند!

اگرچه انیمه نقشی به‌سزایی در شهرت جهانی این فرنچایز ایفا کرده، اما هرگز بی‌نقص نبوده و این واقعیت پس از ۲۶ سال، بیش از پیش به چشم می‌آید. مدت‌هاست که انیمه به اقتباس تنها یک چپتر از مانگا در هر قسمت روی آورده، سیاستی که ضربه‌ای جدی به ریتم و هیجان داستان زده است. طرفداران اغلب از کندی ریتم داستان گله‌مند هستند، اما به طرز عجیبی از یک مشکل بسیار بزرگ‌تر غافل مانده‌اند: استودیو داستان‌های روی جلد (cover stories) را اقتباس نمی‌کند؛ داستان‌هایی که کاملاً کَنِن (بخشی از خط اصلی داستان) هستند و اغلب حاوی اطلاعاتی حیاتی و کلیدی‌اند.

چرا داستان‌های روی جلد اهمیت دارند؟

داستان‌های روی جلد ارتباطی مستقیم با پیرنگ اصلی مانگا دارند. ائیچیرو اودا (Eiichiro Oda)، خالق این شاهکار، از این داستان‌ها به عنوان ابزاری هوشمندانه برای گسترش جهان وان پیس و پرداختن به سرنوشت شخصیت‌های فرعی استفاده می‌کند. این‌ها داستان‌های جانبی کَنِن هستند که هم‌زمان با خط اصلی روایت می‌شوند و بدون ایجاد انحراف در داستان فعلی، زمینه‌چینی‌های مهمی برای رویدادهای آینده انجام می‌دهند.

از آنجا که دنیای وان پیس ده‌ها شخصیت فرعی دارد، ارائه گزارش از وضعیت تک‌تک آن‌ها در دل آرک‌های اصلی می‌تواند تمرکز را از بین ببرد؛ اینجاست که داستان‌های روی جلد به کمک می‌آیند. در طول این سال‌ها، مانگای وان پیس میزبان داستان‌های روی جلد متعددی با محوریت شخصیت‌هایی چون باگی، اِنل، سزار، یاماتو و بسیاری دیگر بوده که هر یک، اطلاعاتی شگفت‌انگیز را فاش کرده‌اند. برای مثال، داستان اِنل ما را با تمدنی باستانی و پیشرفته آشنا می‌کند که روزگاری بر روی ماه سکونت داشت.

افشای رازی در وان پیس که یک دزد دریایی سال‌ها پیش آن را می‌دانست

اگرچه این تمدن قرن‌هاست که نابود شده، گروهی از ربات‌های کوچک به نام آتوماتا (automata) همچنان از بقایای آن در برابر دزدان دریایی فضایی محافظت می‌کنند. این داستان تأیید می‌کند که حیات در فضا نیز وجود دارد؛ اطلاعاتی که به احتمال قوی در حماسه نهایی نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد.

علاوه بر این، بسیاری از طرفدارانی که تنها انیمه را دنبال می‌کنند، شاید هرگز ندانند که بون کلی (Bon Clay)، یکی از محبوب‌ترین و فداکارترین شخصیت‌های داستان، پس از آن جان‌فشانی حماسی در آرک ایمپل داون (Impel Down Arc) زنده مانده است. این حقیقت در چپتر ۶۶۶ مانگا فاش شد؛ جایی که او را در لباس قوی نمادینش، در حال رقصیدن برای پیروان خود در ایمپل داون می‌بینیم. او اکنون ملکه جدید سرزمین نیوکاما (Newkama Land) در سطح ۵.۵ است؛ پناهگاهی مخفی و بهشتی در دل راهروهای منجمد سطح ۵.

 

در مثالی دیگر، داستان روی جلد یاماتو در چپتر ۱۱۵۸ یک پیچش داستانی غافلگیرکننده را آشکار کرد: یکی از مقبره‌های قهرمانان وانو به شخصی به نام کوزوکی موریا (Kozuki Moria) تعلق دارد که همنام گکو موریا (Gecko Moria) است. آرک تریلر بارک (Thriller Bark) پیش از این به ارتباط میان موریا و وانو اشاره کرده بود و حالا به نظر می‌رسد که این ارتباط، بسیار عمیق‌تر از تصورات ماست. متأسفانه، انیمه این اطلاعات حیاتی را نیز نادیده خواهد گرفت؛ درست مانند انبوهی از نکات داستانی هیجان‌انگیز دیگر که در طول این سال‌ها از دست رفته‌اند.

برای تماشای سریال لایو اکشن One Piece کلیک کنید

یک راه حل ساده: استفاده از داستان‌های روی جلد به جای فیلرهای بی‌هدف

از آنجایی که اکثر طرفداران به جای خواندن مانگا، تماشای انیمه را ترجیح می‌دهند، اقتباس این داستان‌های روی جلد اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. مانگا تا به امروز بیش از ۲۰ مجموعه داستان روی جلد داشته است، اما انیمه تنها اولین مورد آن، یعنی ماجراهای باگی، را به تصویر کشید و پس از آن، این گنجینه ارزشمند را به کلی رها کرد. چند سالی است که انیمه وان پیس دیگر قسمت‌های فیلر تولید نمی‌کند و هرگاه نیاز به زمان دارد، به پخش قسمت‌های خلاصه‌ای (recap) کسل‌کننده روی می‌آورد که تقریباً هیچ‌کس به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد.

 

این قسمت‌های خلاصه‌ای، به ویژه در آرک اگ‌هد، بسیار پرتکرار شده‌اند و اغلب درست پیش از یک اپیزود مهم و حیاتی پخش می‌شوند. توئی برای جبران ریتم کند داستان، مجبور است با افزودن محتوای اورجینال یا کش دادن بیش از حد صحنه‌های مانگا، قسمت‌ها را طولانی‌تر کند؛ روشی که معمولاً با انتقاد طرفداران مواجه می‌شود. خوانندگان مانگا به خوبی می‌دانند که شخصیت سانجی چقدر قربانی این مشکل شده و این تنها یک نمونه کوچک است. با توجه به اینکه توئی برای حفظ برنامه پخش هفتگی، ناچار است به سیاست «یک چپتر برای هر قسمت» پایبند بماند، مشکل کندی ریتم حل‌شدنی به نظر نمی‌رسد؛ اما داستان‌های روی جلد، حکایتی کاملاً متفاوت دارند.

معرفی بهترین انیمیشن‌های سریالی تاریخ: وان پیس

استودیو می‌تواند به جای پخش خلاصه‌های تکراری، از این فرصت برای اقتباس داستان‌های روی جلد استفاده کند؛ محتوایی جذاب و کَنِن که طرفداران مشتاقانه منتظر دیدن آن هستند. انیمه تا چند ماه دیگر وارد آرک الباف می‌شود و این یک فرصت طلایی برای اصلاح این رویه است. با این حال، تا این لحظه هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه استودیو برنامه‌ای برای تولید فیلرهای داستانی جهت پر کردن فاصله میان آرک اگ‌هد و الباف دارد، وجود ندارد.

شما چه فکر می‌کنید؟ نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید و به این گفتگو بپیوندید.

منبع: comicbook


اعترافات جنجالی یوتیوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها