 
        تغییر بزرگ در پخش انیمه وان پیس؛ چرا مشکل اصلی همچنان پابرجاست؟
انیمه وان پیس از همان ابتدای راهش در سال ۱۹۹۹، مسیری مشابه مانگا را در پیش گرفت و بهصورت هفتگی مهمان خانهها شد. این ساختار برای یک مجموعه طولانیمدت چالشهای خاص خود را دارد؛ یک چپتر مانگا معمولاً محتوای کافی برای ساخت یک قسمت کامل انیمه را فراهم نمیکند. با این حال، در مقایسه با غولهای کلاسیک شونن مانند بلیچ و ناروتو، وان پیس همواره از قسمتهای فیلر یا داستانهای فرعی دوری کرده است.
 
استراتژی این انیمه در عوض، کاهش سرعت روایت و تزریق هوشمندانه صحنههای اورجینال در دل داستان اصلی بوده است. رویکردی که هرچند گاهی به دلیل تفاوت با منبع اصلی، به شکلگیری جنجالها و بحثهای داغی دامن زده، اما استودیو سازنده با ثباتی تحسینبرانگیز طی این سالها، به محبوبیت این شاهکار ائیچیرو اودا افزوده است. اما داستان به همینجا ختم نمیشود. از آرک کشور وانو به بعد، وان پیس اپیزودهایی را به نمایش گذاشت که از نظر کیفیت انیمیشن، در تاریخ این صنعت کمنظیر بودند.
این جهش کیفی در آرک حادثه اِگهِد حتی خیرهکنندهتر هم شد. این پیشرفتها باعث شد فاصله انیمه با مانگا به کمترین حد خود برسد و همین موضوع، تیم تولید را ناگزیر به یک وقفه ششماهه در میانه آرک اِگهِد کرد. با این حال، حتی این زمان هم برای حل چالشهای تولید کافی نبود. سرانجام استودیو توئی انیمیشن رسماً اعلام کرد که از این پس، انیمه وان پیس تنها ۲۶ قسمت در سال منتشر خواهد کرد. اما خبر تکاندهنده این است: با وجود این تغییر بنیادین، مشکل اصلی، یعنی سرعت کند روایت داستان، همچنان پابرجا خواهد ماند.
یک چپتر برای یک قسمت؛ فرمولی که تغییر نمیکند
برنامه جدید، پخش انیمه را به دو بخش در طول سال تقسیم میکند و مجموعاً ۲۶ قسمت را به طرفداران تحویل میدهد. این خبر جامعه هواداران را با واکنشهای متفاوتی روبهرو کرد، چرا که تماشای هفتگی وان پیس به بخشی از روتین زندگی آنها تبدیل شده بود. دوران انیمههای بلند و بیپایان مدتهاست جای خود را به انیمههای فصلی داده است؛ آثاری که در هر قسمت بین دو تا چهار چپتر از مانگا را پوشش میدهند و فصلهای جدیدشان سالانه یا هر چند سال یکبار از راه میرسند. وان پیس یکی از آخرین بازماندگان نسل قدیم بود که نه تنها به پخش هفتگی وفادار ماند، بلکه کیفیتی را ارائه داد که بسیاری از انیمههای فصلی در حسرت آن بودند.
 
با این حال، حفظ چنین سطحی از کیفیت در یک برنامه هفتگی، مرزهای غیرممکن را جابهجا میکند و مشخص بود که حتی استودیوی باتجربهای مانند توئی انیمیشن نیز برای ادامه این مسیر به دردسر افتاده است. وقفههای مکرر و پخش قسمتهای خلاصه برای پر کردن جای خالی در جدول پخش، گواهی بر این فشار بود. انتشار ۲۶ قسمت در سال با توجه به استانداردهای امروزی کاملاً منطقی است، اما مشکل اینجاست که فرمول «یک چپتر برای هر قسمت» دستنخورده باقی خواهد ماند و این یعنی سرعت روایت داستان، تفاوت چشمگیری نخواهد داشت.
به احتمال زیاد، انیمه همچنان برای پر کردن زمان هر قسمت، مبارزات را کش میدهد یا صحنههای اورجینال به آن اضافه میکند. تنها تفاوت برای مخاطب این خواهد بود که اکنون باید برای دیدن قسمتهای جدید، صبوری بیشتری به خرج دهد. طبق اعلام رسمی، انیمه در ژانویه ۲۰۲۶ (دی/بهمن ۱۴۰۴) پس از به سرانجام رساندن آرک حادثه اِگهِد، وارد یک وقفه سهماهه میشود و در آوریل ۲۰۲۶ (فروردین/اردیبهشت ۱۴۰۵) با آرک فوقالعاده مورد انتظار الباف باز خواهد گشت.
چرا برنامه جدید یک گام رو به جلو است؟
گرچه سرعت روایت داستان تغییری نخواهد کرد، اما این تغییر برنامه مزایای قابلتوجهی برای استودیو و کیفیت نهایی اثر به همراه دارد. با وجود انیمیشنهای چشمنواز، ناهماهنگیهای کیفی در قسمتهای مختلف قابلانکار نبود. استودیو مجبور بود منابع خود را اولویتبندی کند؛ قسمتهای مهم و پرهیجان با بالاترین کیفیت ساخته میشدند و قسمتهای آرامتر با انیمیشنی معمولیتر به تصویر کشیده میشدند. این رویکرد همواره موجب نارضایتی بخشی از طرفداران میشد، بهویژه زمانی که شخصیت محبوبی مانند سانجی در مقایسه با لوفی و زورو، آنطور که باید مورد توجه قرار نمیگرفت.
 
حتی قسمتهای اخیر نیز نتوانست انتظارات طرفداران را در مورد صحنههای او برآورده کند. برنامه پخش جدید این فرصت را فراهم میکند تا این ناهماهنگیها از بین برود و در عین حال، انیماتورها در شرایط کاری سالمتر و با فشار کمتری به فعالیت بپردازند. از سوی دیگر، اقتباس تنها ۲۶ چپتر در سال به این معناست که فاصله انیمه با مانگا همیشه حفظ خواهد شد و استودیو دیگر با کابوس رسیدن به منبع اصلی و کمبود محتوا برای اقتباس روبهرو نخواهد بود.
آرک الباف یکی از حماسیترین و کلیدیترین بخشهای داستان وان پیس است. تقریباً هر چپتر آن شامل مبارزات تکاندهنده یا افشاگریهای بزرگی است که مخاطب را روی صندلی خود نیمخیز نگه میدارد. تنها با نگاهی به صفحات دوتایی باشکوه مانگا در این آرک، میتوان تصور کرد که انیماتورها برای جان بخشیدن به این صحنهها به چه میزان زمان و تمرکز نیاز دارند. این تغییر، فضا را برای درخشش بینظیر این آرک در دنیای انیمه فراهم میکند.
منبع: Comicbook
بهترین بازی های ترسناک با امید لنون؛ میزگیم ویژه هالووین
 
 
 
				 
                    
 
     
     
     
     
     
     
     
     
     
             
		
نظرات