بازی های جهان باز بزرگتر از رد دد
انتخاب سردبیر برترین‌ها بهترین بازی‌‌ها

بهترین بازی‌های جهان باز که از رد دد ۲ هم بزرگتر هستند

بازی رد دد ۲ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین بازی‌های جهان ‌باز تراز اول در بازار شناخته می‌شود. راکستار گیمز حدود شش سال را صرف خلق نقشه‌ بسیار پرجزئیات آن کرد. مساحت نهایی این نقشه در مجموع تقریبا ۳۰ مایل مربع شد که آن را کمی بزرگ‌تر از بازی قبلی این استودیو، یعنی جی تی ای وی می‌کند.

بسیاری از گیمرها با گذشت هفت سال از عرضه اولیه، هنوز هم  از Red Dead Redemption 2 لذت می‌برند، اما برخی ممکن است به دنبال تجربه‌ای جدید باشند. خوشبختانه، بازی‌های جهان ‌باز عالی دیگری با نقشه‌هایی عظیم وجود دارند که حتی از این بازی هم بزرگ‌تر هستند و مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند، برجسته‌ترین نمونه‌ها در این ژانر به شمار می‌روند.

The Witcher 3: Wild Hunt

نقطه قوت بازی The Witcher 3 نه تنها در جهان بزرگ خود، بلکه در غنی بودن این دنیای فانتزی و زیبا است

نقطه قوت بازی The Witcher 3 نه تنها در جهان بزرگ خود، بلکه در غنی بودن این دنیای فانتزی و زیبا است

  • مساحت: ۵۲ مایل مربع
  • تاریخ انتشار: ۱۹ می ۲۰۱۵

بازی The Witcher 3: Wild Hunt عنوان تحسین‌شده‌ای است که هم استودیوی سی‌دی پراجکت رد و هم مجموعه Witcher را به شهرت جهانی رساند و اکنون به عنوان یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی جهان ‌باز تاریخ شناخته می‌شود. اگرچه این بازی ویژگی‌های باکیفیت بسیاری مانند داستان غنی، شخصیت‌های جذاب و چرخه گیم‌پلی اعتیادآور دارد؛ اما نقشه عظیم آن یکی از چشم‌گیرترین بخش‌هایش به شمار می‌رود. مساحت نقشه The Witcher 3 به ۵۲ مایل مربع می‌رسد؛ دستاوردی که خارق‌العاده است. به‌ ویژه وقتی این نکته را در نظر بگیریم که این بازی سه سال پیش از Red Dead Redemption 2 منتشر شد. نیازی به گفتن نیست که این دنیای فانتزی مملو از مکان‌های جالب، شخصیت‌های به‌یادماندنی و بی‌شمار ماموریت فرعی برای انجام دادن است.

رتبه‌بندی شخصی ۸ فیلم هری پاتر؛ از بهترین تا خیلی معمولی!

The Legend of Zelda: Tears of The Kingdom

نسخه جدید زلدا به مراتب از بازی اول بزرگ‌تر بود و همین موضوع آن را به انتخابی بهتر تبدیل کرده است

نسخه جدید زلدا به مراتب از بازی اول بزرگ‌تر بود و همین موضوع آن را به انتخابی بهتر تبدیل کرده است

  • مساحت: ۵۴ مایل مربع
  • تاریخ انتشار: ۱۲ می ۲۰۲۳

در سال ۲۰۱۷، بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild با ارائه نسخه‌ای عظیم از سرزمین «هایرول» (Hyrule) که بازیکنان می‌توانستند (به لطف گیم‌پلی نوآورانه و آزادی آن) هر زمان و هر طور که می‌خواستند به گوشه‌وکنارش سر بزنند، انقلابی در ژانر جهان ‌باز ایجاد کرد. مساحت نقشه Breath of the Wild حدود ۳۰ مایل مربع تخمین زده می‌شود؛ بنابراین طبیعی بود که نینتندو برای دنباله مستقیم آن، یعنی Tears of the Kingdom، باید استانداردها را بالاتر می‌برد. نقشه این بازی حدود ۵۴ مایل مربع وسعت دارد که تقریبا دو برابر اندازه نسخه قبلی است. این امر با گسترش هایرول نه تنها به صورت افقی، بلکه به صورت عمودی محقق شد. بازیکنان می‌توانند سه نقشه عظیم و به هم پیوسته را کاوش کنند؛ هایرول، جزایر آسمانی و اعماق (Depths) که همگی مملو از آیتم‌ها، دشمنان و شراین‌های جذاب هستند.

Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077 با نقص‌ها و اشکالات زیادی عرضه شد، اما در نهایت سازندگانش توانستند کامبک بزنند و هواداران را راضی کنند

بازی Cyberpunk 2077 با نقص‌ها و اشکالات زیادی عرضه شد، اما در نهایت سازندگانش توانستند کامبک بزنند و هواداران را راضی کنند

  • مساحت: ۸۵ مایل مربع
  • تاریخ انتشار: ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰

پس از موفقیت عظیم The Witcher 3: Wild Hunt، انتظارات از پروژه بعدی سی‌دی پروجکت رد، یعنی Cyberpunk 2077، بسیار بالا بود؛ به خصوص با در نظر گرفتن اینکه بازی در اصل همان سال ۲۰۱۲ معرفی شده بود. پس از یک دوره توسعه طولانی (و یک عرضه نه ‌چندان موفق روی کنسول‌ها)، Cyberpunk 2077 در نهایت به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی جهان ‌باز بازار تبدیل شد. هر کسی که این بازی را تجربه کرده می‌داند که شخصیت اصلی آن وی یا «جانی سیلورهند» (Johnny Silverhand) نیست، بلکه خود «نایت سیتی» (Night City) است. نقشه غول‌پیکر آن حدود ۸۵ مایل مربع وسعت دارد که به مراتب بزرگتر از The Witcher 3 و رد دد ۲ است. علاوه بر این و برخلاف سایر عناوین جهان‌ باز، Cyberpunk 2077 یک تجربه نقش‌آفرینی غرق‌کننده و قابل شخصی‌سازی است که در آن، داستان و شخصیت‌ها با تصمیمات منحصربه‌فرد بازیکن شکل می‌گیرند.

Final Fantasy 15

بازی Final Fantasy 1 حتی از رد دد 2 و خیلی از بازی‌های جهان باز دیگر بزرگتر است، اما سازندگان نتوانستند از پتانسیل‌های آن استفاده کنند

بازی Final Fantasy 1 حتی از رد دد ۲ و خیلی از بازی‌های جهان باز دیگر بزرگتر است، اما سازندگان نتوانستند از پتانسیل‌های آن استفاده کنند

  • مساحت: ۷۰۰ مایل مربع
  • تاریخ انتشار: ۹ نوامبر ۲۰۱۶

مجموعه Final Fantasy از دهه ۹۰ میلادی به بازیکنان اجازه گشت و گذار در دنیاهای فانتزی عظیم را داده است، بنابراین اجتناب‌ناپذیر بود که یکی از عناوین تراز اول (AAA) مدرن آن، در نهایت به سراغ ژانر جهان ‌باز برود. Final Fantasy 15 گام رو به جلوی بزرگی برای این مجموعه بود، زیرا گیم‌پلی اکشن همزمان (که یادآور Kingdom Hearts بود) را با یک دنیای جهان ‌باز جاه‌طلبانه برای گشت و گذار تبدیل می‌کرد. اندازه نقشه Final Fantasy 15 حدود ۷۰۰ مایل مربع تخمین زده می‌شود. این رقم برای یک بازی که بیشتر بر داستان‌سرایی و مبارزات تمرکز دارد، بسیار چشم‌گیر است. دنیای Eos نفس‌گیر است و سفر در آن به همراه «ناکتیس» و دوستانش لذت‌بخش است. با این حال، نیمه دوم بازی به دلیل دور کردن بازیکن از این نقشه و مجبور کردن او به تجربه مراحلی عمدتا خطی، مورد انتقاد قرار گرفت.

The Elder Scrolls 2: Daggerfall

هیچکس تصور نمی‌کرد بزرگترین بازی جهان باز تاریخ بتسدا، بازی The Elder Scrolls 2 باشد

هیچکس تصور نمی‌کرد بزرگترین بازی جهان باز تاریخ بتسدا، بازی The Elder Scrolls 2 باشد

  • مساحت: ۶۳ هزار  مایل مربع
  • تاریخ انتشار: ۲۰ سپتامبر ۱۹۹۶

مجموعه The Elder Scrolls مترادف با بازی‌های جهان باز عظیم و مملو از محتوا است. اما جالب اینجاست که جدیدترین نسخه آن، The Elder Scrolls 5: Skyrim، بزرگ‌ترین نسخه مجموعه نیست. این افتخار در عوض به بازی دوم این سری، یعنی The Elder Scrolls 2: Daggerfall، محصول سال ۱۹۹۶ می‌رسد. درحالی که Skyrim نقشه‌ای به وسعت حدود ۱۵ مایل مربع دارد، نقشه Daggerfall حدود ۶۳۰۰۰ مایل مربع تخمین زده می‌شود. چطور چنین چیزی ممکن است؟ در واقع بسیار ساده است: همه چیز در Daggerfall (از جمله مناطق، ماموریت‌ها و حتی سیاه‌چال‌ها) به صورت الگوریتمی (Procedurally Generated) ساخته شده است. با این حال، مجموعه The Elder Scrolls در نهایت این نوع جهان‌سازی را در نسخه سوم خود کنار گذاشت؛ بازی‌ای که دارای یک نقشه جهان باز دست‌ساز بود.

معرفی بهترین کارکترهای انیمیشن تاریخ: میرابل مدریگال

Starfield

شاید همین عظمت، بزرگترین نقطه ضعف بازی Starfield بود و سازندگان باید روی چیزهای کوچک‌تر تمرکز می‌کردند

شاید همین عظمت، بزرگترین نقطه ضعف بازی Starfield بود و سازندگان باید روی چیزهای کوچک‌تر تمرکز می‌کردند

  • مساحت: یک میلیون مایل مربع
  • تاریخ انتشار: ۶ سپتامبر ۲۰۲۳

اگرچه بتسدا از زمان عرضه Skyrim در سال ۲۰۱۱، بازی جدیدی از مجموعه The Elder Scrolls منتشر نکرده است، اما این استودیو با انتشار Starfield در سال ۲۰۲۳، باری دیگر به دنیای بازی‌های جهان ‌باز، نقش‌آفرینی و عظیم قدم گذاشت. نقشه این بازی حدود ۱,۰۰۰,۰۰۰ مایل مربع تخمین زده می‌شود که آن را به بزرگ‌ترین نقشه در تاریخ عناوین این استودیو تبدیل می‌کند. بتسدا برای رسیدن به چنین ارقام چشمگیری، به ریشه‌های خود بازگشت و از «ساخت الگوریتمی» (procedural generation) برای خلق و گسترش محیط‌های سیاره‌ای خود استفاده کرد. Starfield به جای یک نقشه غول‌پیکر و به هم پیوسته، بیش از هزار سیاره مختلف دارد که بازیکن می‌تواند آزادانه تا جایی که دلش می‌خواهد، در آن‌ها به گشت و گذار بپردازد.

Minecraft

بازی ماینکرفت یک زمین بازی تمام نشدنی برای بازیکنان خلاق است

بازی ماینکرفت یک زمین بازی تمام نشدنی برای بازیکنان خلاق است

  • مساحت: ۱.۵ میلیارد مایل مربع
  • تاریخ انتشار: ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱

اگر ماینکرفت دنیای نوآورانه و جذاب خود را نداشت، هرگز به پدیده جهانی عظیمی که امروزه هست، تبدیل نمی‌شد. بازی‌های جهان باز دیگر مانند رد دد ۲ و جی تی ای ۵ محتوای زیادی در خود دارند، اما چرخه گیم‌پلی Minecraft به معنای واقعی کلمه بی‌پایان است. مشخص کردن اینکه دنیای ماینکرفت دقیقا چقدر بزرگ است، کار دشواری است، اما در حال حاضر وسعت آن حدود ۱.۵ میلیارد مایل مربع تخمین زده می‌شود. این موضوع نه تنها برای بازی‌ای که بیش از شانزده سال پیش منتشر شد، بسیار چشم‌گیر است، بلکه آن را به یک زمین بازی سندباکس بی‌نقص برای بازیکنان خلاق تبدیل می‌کند؛ افرادی که می‌خواهند هر چیزی که دلشان می‌خواهد را با هر منابعی که می‌توانند پیدا کنند، بسازند.

No Man’s Sky

بازی No Man’s Sky تمام کارهای Starfield را سال‌ها زودتر انجام داده بود

بازی No Man’s Sky تمام کارهای Starfield را سال‌ها زودتر انجام داده بود

  • مساحت: میلیاردها سیاره
  • تاریخ انتشار: ۹ آگوست ۲۰۱۶

سال‌ها قبل از عرضه Starfield، استودیوی Hello Games یک بازی نقش‌آفرینی علمی-تخیلی جهان ‌باز با سیارات ساخته شده به صورت الگوریتمی منتشر کرده بود که عنوان آن، No Man’s Sky است. این بازی به خاطر عرضه اولیه‌اش که البته ناامیدکننده بود، بدنام شد؛ اما استودیو توانست با بهبود بازی از طریق به‌روزرسانی‌های مداوم و بسته‌های الحاقی رایگان، دوباره نظر مثبت مخاطبان را جلب کند. امروزه، No Man’s Sky یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ است که بیش از ۱۸.۶ کوئینتیلیون سیاره برای کاوش دارد؛ سیاراتی که همگی نقشه‌های جهان ‌باز، پوشش گیاهی، حیات وحش و ساکنان فرازمینی منحصربه‌فرد خود را دارند. اگرچه این می‌تواند یک تجربه گیم‌پلی بی‌نهایت اعتیادآور باشد، اما ماهیت تصادفی آن ممکن است به دل طرفداران بازی‌هایی مانند رد دد ۲ ننشیند؛ کسانی که شاید یک تجربه منسجم‌تر و پرجزئیات‌تر را ترجیح دهند.

سال ۲۰۲۶ منتظر این انیمه های جذاب باشید!

کلام آخر

همانطور که این فهرست نشان می‌دهد، «بزرگی» در دنیای بازی‌های جهان باز معنای یکسانی ندارد. در حالی که شاهکاری مانند رد دد ۲ یک دنیای ۳۰ مایل مربعی پرجزئیات و دست‌ساز را ارائه می‌دهد، عناوینی چون No Man’s Sky و Minecraft این مقیاس را با استفاده از الگوریتم به مرزهای بی‌نهایت و میلیاردها مایل رسانده‌اند. این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که چه در حال گشت و گذار در دنیای ۵۲ مایلی The Witcher 3 باشید یا در حال کاوش در کهکشان‌های Starfield، در نهایت این کیفیت و حس ماجراجویی است که اهمیت دارد، نه فقط مساحت نقشه.

  • چرا بازی رد دد ۲ هنوز هم پس از چند سال محبوب است؟

زیرا این بازی ترکیبی از داستان‌سرایی عمیق، گرافیک فوق‌العاده، گیم‌پلی واقع‌گرایانه و دنیایی پرجزئیات را ارائه می‌دهد. بازیکنان می‌توانند ساعت‌ها در محیط آن گشت و گذار کنند، ماموریت‌های جانبی انجام دهند و از تعاملات طبیعی با شخصیت‌ها و محیط لذت ببرند. همین جزئیات باعث شده است که حتی سال‌ها بعد از انتشار، رد دد ۲ همچنان تازه و جذاب به نظر برسد.

  • بزرگ‌ترین نقشه در بین بازی‌های جهان ‌باز کدام است؟

از نظر وسعت، بازی Minecraft با نقشه‌ای با مساحت ۱.۵ میلیارد مایل مربع، بزرگ‌ترین دنیای قابل کاوش را در اختیار دارد. البته بازی No Man’s Sky که بی‌نهایت سیاره دارد، از نظر تئوری، حتی از ماینکرفت هم بزرگ‌تر است؛ اما ماینکرفت دنیایی یکپارچه و قابل اندازه‌گیری دارد.

  • آیا نقشه بزرگ‌تر همیشه به معنی بازی بهتر است؟

خیر. بزرگی نقشه لزوما کیفیت بازی را تضمین نمی‌کند. برخی از بازی‌ها مانند رد دد ۲ یا The Witcher 3 نشان داده‌اند که تمرکز بر جزئیات، روایت قوی و طراحی منسجم، تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش‌تر از دنیای صرفا وسیع و خالی ایجاد می‌کند. در واقع، کیفیت و عمق محتوا مهم‌تر از اندازه نقشه است.

منبع: Gamerant


امسال بازی خوب چی داریم؟ میزگیم با نیما نوترون

امسال بازی خوب چی داریم؟ میزگیم با نیما نوترون

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها