بازیهای جهان باز با بهترین شخصیتهای منفی
شخصیتهای منفی، بخش اصلی روایت داستان در بازیهای جهان باز هستند. اگر به تاریخچه بازیهای داستانی نگاهی بیندازیم، پروتاگونیستهای بهیادماندنی این مدیوم، همیشه یک آنتاگونیست مکمل فوقالعاده در کنار خود داشتهاند که همین موضوع، عمق و کیفیت این داستانها را بهبود داده است.
در بازیهای جهان باز، شخصیتهای منفی، بخش جداییناپذیر روایتها هستند. این شرورها هستند که برای تجربه محتویات دیگر بازی، به شما انگیره میدهند. در واقع، وجود یک هدف نهایی واحد و درگیرکننده میتواند شما را مجاب کند تا ساعتها پای یک بازی جهان باز بنشینید. در این مقاله چند بازی جهان باز را با بهترین شخصیتهای منفی به شما معرفی میکنیم. با مجله بازار و ادامه این مطلب همراه باشید.
Pagan Min (Far Cry 4)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان و PC
- تاریخ انتشار: ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴
- سازندگان: Ubisoft Montreal
در Far Cry 4، بازیکنان در نقش شخصیتی به نام Ajay Ghale بازی میکنند. داستان از جایی شروع میشود که آجی، پسر زنی از منطقه خیالی «کایرات» در هیمالیا، تصمیم میگیرد به وصیت مادرش عمل کند و خاکستر او را به زادگاهش برساند. در بدو ورود به کایرات، او درگیر یک جنگ داخلی بین شورشیان محلی و نیروهای دیکتاتور وحشی کایرات گرفتار میشود. خیلی زود، این شخصیت با چالشهایی روبهرو میشود که او را وادار به انتخابهایی اخلاقی و استراتژیک میکند و باعث میشود به یک قهرمان محلی تبدیل شود. پاگان مین، رهبر بزرگترین گروه تروریستی کایرات، یکی از پیچیدهترین شخصیتهای منفی در دنیای بازیهای جهان باز است. او یک دیکتاتور کاریزماتیک، بیرحم و غیرقابلپیشبینی است که به کایرات حکومت میکند. با وجود طبیعت خشن و مستبدش، جنبههای شخصیتی پاگان مین صرفا به یک دیکتاتور ساده خلاصه نمیشود و ابعاد ظریفتری نیز در خود دارد. او به طرز عجیبی به آجی علاقه نشان میدهد و این علاقه تا جایی پیش میرود که به نظر میرسد میخواهد او را به فرزندخوانده خود تبدیل کند. این رفتارهای عجیب و ظاهر جذاب، پاگان مین را به یکی از شخصیتهای منفی فراموشنشدنی در سری Far Cry تبدیل میکند که حتی به گفته بسیاری از طرفداران، بعد از Vaas بهترین شخصیت منفی این سری به حساب میآید.
Ganondorf (The Legend of Zelda)
- پلتفرمها: نینتندو سوییچ
- تاریخ انتشار: ۱۲ می ۲۰۲۳
- سازندگان: نینتندو
گانوندورف (Ganondorf)، شخصیت منفی اصلی و نمادین سری بازیهای افسانه زلدا است. او به عنوان شاه قبیلهی گرودو (Gerudo) شناخته میشود؛ قومی متشکل از زنان جنگجو که هر صد سال تنها یک مرد در آن متولد میشود و به عنوان رهبر قبیله قدرت میگیرد. گانوندورف تشنه قدرت است و در جستجوی آن، به دنبال به دست آوردن سهگانه افسانهای «تریفورس» (Triforce) است که میتواند قدرت بیپایانی را به صاحبش بدهد. او بارها به سرزمین هایرول (Hyrule) حمله کرد و سعی میکند آن را به سلطه خود درآورد و از نیروی تاریکی برای رسیدن به مقاصدش استفاده کند. ویژگی برجستهی گانوندورف، خشونت و هوشمندی او است. او برخلاف بسیاری از شخصیتهای منفی دیگر، نقشههای پیچیدهای برای به دست آوردن قدرت و شکست دادن قهرمانان بازی طراحی میکند. در عین حال، او دارای جاهطلبی، غرور و عزمی راسخ است و همین ویژگیها او را به یکی از شخصیتهای منفی ماندگار دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل کرده است. گانوندورف نه تنها به دلیل قدرت جادویی و شخصیت جنگجویی که دارد، بلکه به دلیل شخصیت چندلایه و انگیزههایش، یکی از نمادهای فراموشنشدنی افسانه زلدا محسوب میشود.
گانوندورف همچنین به عنوان نماد چرخهای بیپایان از خیر و شر در سری افسانه زلدا عمل میکند. او تجسم یکی از سه تکه اصلی تریفورس، یعنی تکه «قدرت» است، امری که به او قدرتهایی مافوق طبیعی میدهد. این بخش از تریفورس باعث شده که او بارها و بارها پس از شکست خوردن، بازگردد و نبردی ابدی با قهرمانان بازی داشته باشد. هر بار که لینک و زلدا او را شکست میدهند، گانوندورف با نیرویی تازه بازمیگردد و این چرخه را ادامه میدهد. همین حضور پایدار و تاثیرات ماندگار او بر دنیای هایرول، اورا به نمادی از شر ابدی و دشمنی جاودان برای قهرمانان داستانهای مختلف تبدیل میکند.
Vaas Montenegro (Far Cry 3)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان و PC
- تاریخ انتشار: ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹
- سازندگان: Ubisoft Montreal
واس مونتنگرو (Vaas Montenegro) یکی از شخصیتهای منفی برجسته در دنیای بازیهای ویدیویی است و نقش آنتاگونیست اصلی Far Cry 3 را ایفا میکند. او رهبر یکی از گروههای شورشی در جزیرهای استوایی است. واس از نظر روانی پایدار نیست و به شدت غیرقابلپیشبینی و خطرناک است. واس با شخصیتپردازی منحصربهفردش، رگههایی از خشونت، طنز تاریک و بیرحمی مطلق را به رخ میکشد که باعث میشود رفتارهایش به شدت غیرقابلپیشبینی باشد. سادیسم، در تک تک حرکاتش احساس میشود. او از ایجاد رعب و وحشت در قربانیان خود لذت میبرد؛ در عین حال، کاراکتر او با مونولوگهای عجیب و جذابی همراه است که عمق روانی و جنونآمیز او را بیشتر به تصویر میکشد.
یکی از جذابیتهای شخصیت واس، دیدگاه او نسبت به مفهوم جنون است. در یکی از دیالوگهای معروفش، او به این نکته اشاره میکند که «تعریف دیوانگی انجام دادن کاری یکسان برای دفعات زیاد و انتظار داشتن نتیجه متفاوت است». این جمله به نوعی فلسفه زندگی واس و روش او در مواجهه با چالشها را نشان میدهد. واس با جنون، خشونت و فلسفه خاص خود، بیش از یک شخصیت منفی ساده است؛ او نماینده ابعاد تاریک و پوچی است که میتواند درون انسانها وجود داشته باشد. حضور او در Far Cry 3، به خصوص در مقابل شخصیت اصلی بازی، جیسون برودی (Jason Brody)، عمق زیادی به داستان میبخشد و واس را به یکی از بهیادماندنیترین آنتاگونیستهای تاریخ بازیها تبدیل میکند.
واس همچنین در Far Cry 3، نمادی از جنون بیمرز و فقدان انسانیت است؛ بازتابی از تاریکی که ممکن است شخصیت اصلی را در خود گرفتار کند. واس در طول بازی، نه تنها به دشمن اصلی جیسون تبدیل میشود، بلکه در نقش آینهای برای شخصیت او عمل میکند. واس به طرزی هولناک، نمایانگر سرنوشتی است که جیسون با ادامه خشونت و بقا در جزیره، دچار آن خواهد شد. این ارتباط پیچیده بین قهرمان و ضدقهرمان بازی و تمایل واس برای به جنون کشاندن جیسون، داستان Far Cry 3 را به شدت بهیادماندنی و جذاب میکند. به همین دلیل است که واس در تاریخ بازیهای ویدیویی ماندگار شده است.
Elden Ring
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس و PC
- تاریخ انتشار: ۲۵ فوریه ۲۰۲۲
- سازندگان: FromSoftware
Elden Ring دارای شخصیتهای منفی پیچیده و عمیقی است که همگی در دنیای تاریک و افسانهای Lands Between زندگی میکنند. این شخصیتها اغلب دارای انگیزهها و گذشتهای مرموز و تاثیرگذار هستند که هرکدام دلیلی خاص برای شرارت و قدرتطلبی خود دارند. این آنتاگونیستها که اغلب نیمهخدایان، قهرمانان سقوط کرده یا پادشاهان در هم شکستهاند، در تلاش برای به دستآوردن حلقه الدن (Elden Ring) یا نابودی آن هستند. هر کدام از این شخصیتهای منفی، با نماد و فلسفه خاص خود، تعریفی از سقوط انسان، طمع و غرور را به نمایش میگذارند.
از برجستهترین شخصیتهای منفی بازی، ملنیا (Malenia) است که به دلیل جذابیت بصری، طراحی فوقالعاده و چالشبرانگیز بودن، از دیگر شخصیت ها متمایز میشود. ملنیا، جنگجویی شکستناپذیر و ملقب به شمشیر میکلا (Blade of Miquella) است. او حامل یک طلسم نفرین شده به نام Scarlet Rot است که هم او را به یک جنگجوی بینظیر تبدیل میکند و هم او را در وضعیتی از فساد و تباهی قرار میدهد. این فساد نه تنها جسم او، بلکه سرزمینهای اطرافش را نیز آلوده کرده است. ملنیا که نماد قدرت و فداکاری است، با اینکه در ظاهر دشمنی مهیب و کشنده به نظر میرسد، فداکاریهایی برای محافظت از میکلا انجام داده است و همین تضاد، جذابیت و پیچیدگی شخصیت او را بیشتر میکند.
گادریک (Godrick the Grafted) یکی دیگر از دشمنان مهم در بازی است که از طمع و حرص قدرت پر شده است. او یکی از بازماندگان خاندان سلطنتی است که از ترس از دست دادن قدرتش، اعضای بدن جنگجویان شکستخورده را به بدن خود پیوند میزند تا به قدرت بیشتری برسد. گادریک در عین حال که ظاهرا قدرتمند است، در واقع شخصیتی ضعیف و ترسو دارد که با دردی بزرگ از خشم و طمع دست و پنجه نرم میکند. او نماینده این ایده است که در دنیای Elden Ring، طمع بیش از هر چیزی باعث فساد و نابودی میشود و انگیزههای ناامیدانه او برای حفظ قدرت، نه تنها ظاهرش را آشفته کرده است، بلکه روحش را نیز به تباهی کشانده است.
The Hunter (Starfield)
- پلتفرمها: ایکس باکس سری ایکس و اس و PC
- تاریخ انتشار: ۶ سپتامبر ۲۰۲۳
- سازندگان: Bethesda
یکی از مرموزترین و خطرناکترین شخصیتهای منفی در بازیهای جهان باز، شکارچی (The Hunter) است. شکارچی یک دشمن سرسخت و بیرحم است که در کهکشانهای وسیع و پیچیده بازی، فقط به اهداف شخصی خود فکر میکند و به نظر میرسد تنها چیزی که برایش اهمیت دارد، قدرت و کشف اسرار کیهانی است. این شخصیت، برخلاف بسیاری از دشمنان دیگر، نه تنها از تجهیزات و فناوریهای پیشرفته استفاده میکند، بلکه نوعی ارتباط با نیروهای کیهانی و دانش برتری دارد که او را به یک تهدید مهیب و در عین حال مرموز تبدیل میکند. شکارچی دارای تواناییها و ویژگیهایی است که فراتر از تواناییهای انسانی به نظر میرسند و همین موضوع، باعث میشود تا بازیکنان از همان ابتدا، در برابر او احساس خطر کنند.
شکارچی همچنین شخصیتی عمیق و چندلایه است که تنها به دنبال سلطه و قدرت نیست، بلکه انگیزههای شخصی زیادی دارد. او تا اواخر بازی از خود و انگیزههایش پردهبرداری نمیکند و همین حضور کوتاه او در نقاط مختلف بازی، علامت سوال بزرگی در ذهن مخاطب ایجاد میکند. این شخصیت در واقع نماد جاهطلبی و وسوسه انسان برای دستیابی به ناشناختههاست و بدون توجه به پیامدهای اخلاقی یا انسانی، اهدافش را دنبال میکند. او دیگران را صرفا به چشم موانعی در مسیرش میبیند و با لحنی فلسفی و پیچیده، از دیدگاههای خود دفاع میکند. این رویکرد خاص او، باعث میشود که شکارچی به جای یک دشمن کلیشهای، تبدیل به شخصیتی چالشبرانگیز و حتی جذاب شود که بازیکنان را به فکر وا میدارد.
Dutch van der Linde (Red Dead Redemption 2)
- پلتفرمها: ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴، گوگل استیدیا و PC
- تاریخ انتشار: ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸
- سازندگان: Rockstar Games
داچ ون در لیند (Dutch van der Linde)، به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی و پیچیده در سری Red Dead Redemption، رهبری کاریزماتیک و موسس باند ون در لیند است که هدفش، دستیابی به آزادی، عدالت و زندگی به دور از قید و بندهای جوامع مدرن است. در Red Dead Redemption 2، داچ به عنوان فردی هوشمند، جذاب و تاثیرگذار معرفی میشود که به اعضای باند خود باور و امید میدهد. او با سخنرانیهای آتشین و دیدگاههای خاصش، اطرافیان را به فداکاری و دنبالهروی از ایدههایش ترغیب میکند. داچ در ابتدا نمایندهای از یک زندگی آزاد و رهایی از قوانین ظالمانه بود و تلاش میکرد از جامعه محدودکننده فاصله بگیرد؛ اما با گذشت زمان، درگیریهای درونی او با فشارهای بیرونی و عواقب تصمیماتش، از او فردی خودخواه و بیرحم ساخت که تنها به بقا، قدرت و پول اهمیت میداد.
دلیل اینکه داچ به یکی از بهترین شخصیتهای منفی تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل میشود، در تحول تدریجی شخصیت او نهفته است. او در ابتدا شخصیتی آرمانگرا است که در برابر سیستمی فاسد مبارزه میکند، اما با پیشرفت داستان، بخشهایی تاریک از شخصیت او آشکار میشود. داچ در نهایت حاضر میشود برای رسیدن به اهدافش، حتی نزدیکترین افراد به خود را قربانی کند و رویکردهایی که زمانی به آنها باور داشت را زیر پا بگذارد. این تغییر تدریجی، بازیکنان را به چالش میکشد؛ تغییری که او را از یک فرد کاریزماتیک و قهرمان در ظاهر، به یک رهبر فاسد و بیرحم در باطن تبدیل میکند. شخصیتپردازی پیچیده، انگیزههای درونی چندلایه و نابود شدنش به واسطه غرور، داچ را به شخصیتی فراموشنشدنی و یکی از بهترین ضدقهرمانهای تاریخ بازیها تبدیل میکند. کسی چه میداند، شاید همانطور که آرتور گفت، داچ از اول چنین شخصیتی بود.
Alduin (Skyrim)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس، نینتندو سوییچ و PC
- تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱
- سازندگان: Bethesda
الدین (Alduin)، یکی از معروفترین شخصیتهای منفی در بازی The Elder Scrolls V: Skyrim، به عنوان اژدهای باستانی و خدای نابودی شناخته میشود. او در افسانهها و پیشگوییهای نُردها، به عنوان «خورندهی جهان» معرفی شده است؛ اژدهایی که طبق داستانهای اسطورهای، قصد دارد دنیا را در آتش نابودی غرق کند و آن را دوباره از نو بیافریند. در داستان Skyrim، او از دوران باستان بازمیگردد تا فرمانروای دیگر اژدهایان شود و به طور کامل، نابودی جهان را رقم بزند. الدین به عنوان دشمنی قوی و الهامبخش ترس، دارای قدرتهای افسانهای و توانایی کنترل دیگر اژدهایان است و هیچ چیز جز نابودی کل جهان، برای او اهمیت ندارد.
یکی از دلایل بهیادماندنی بودن الدین، جایگاه او به عنوان نیرویی نابودگر است که برخلاف دیگر دشمنان بازی، جلوهای از آخرالزمان غیرقابل اجتناب محسوب میشود. او در برابر شخصیت اصلی بازی، موسوم به دووا کین (Dovahkiin) یا فرزند اژدها قرار میگیرد که ظاهرا تنها کسی است که میتواند او را متوقف کند. نبرد میان دووا کین و الدین، جدالی بین نابودی و امید است و همین امر، جذابیت خاصی به داستان و مبارزه نهایی Skyrim میبخشد. الدین نه فقط بهعنوان یک اژدهای قدرتمند، بلکه به عنوان یک موجود الهی و اسطورهای که نقشی در چرخه کیهانی جهان دارد، به یکی از آنتاگونیستهای برجسته و تاثیرگذار در تاریخ بازیهای نقشآفرینی تبدیل شده است.
The Witcher 3: Wild Hunt
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس، نینتندو سوییچ و PC
- تاریخ انتشار: ۱۹ می ۲۰۱۵
- سازندگان: CD Projekt Red
دشمن اصلی در The Witcher 3 ، گروهی به نام Wild Hunt است که تحت فرماندهی فردی به نام اردین (Eredin) قرار دارد. Wild Hunt گروهی از جنگجویان شبحمانند و وحشی هستند که در جهانهای مختلف سفر میکنند و به دنبال تخریب و تصرف آنها هستند. در داستان، آنها قصد دارند شخصیت سیری (Ciri)، فرزندخوانده و شاگرد گرالت را پیدا کنند. سیری به دلیل قدرتهای ویژهای که دارد، میتواند به عنوان ابزاری برای فتح و نابودی جهانها مورد استفاده قرار گیرد و این مسئله، او را به هدف اصلی Wild Hunt تبدیل میکند. اردین و جنگجویانش در تلاشند تا از سیری برای دستیابی به قدرت مطلق و پیشبرد اهداف شومشان استفاده کنند.
نقش Wild Hunt و اردین در داستان بسیار مهم و تاثیرگذار است، زیرا آنها نه تنها تهدیدی برای جان سیری و گرالت هستند، بلکه تهدیدی برای کل جهان محسوب میشوند. حضور و حملات آنها که با سرمای مرگآور همراه است، همچون کابوسی بر مردم و سرزمینهای مختلف سایه میافکند و هرج و مرج گستردهای ایجاد میکند. مقابله گرالت با Wild Hunt و تلاش برای نجات سیری، به یکی از اصلیترین خطوط داستانی بازی تبدیل میشود و بازیکن را درگیر چالشها و تصمیمات عمیق و پیچیدهای میکند. همین هدف و انگیزههای مرموز Wild Hunt و وحشتآفرینی آنها، باعث شده که این گروه به عنوان یکی از دشمنان قدرتمند و بهیادماندنی در دنیای The Witcher شناخته شود.
کلام آخر
در نهایت، شخصیتهای منفی در بازیهای جهان باز، نقشی حیاتی در جذابیت و عمق داستان ایفا میکنند. این آنتاگونیستها نه تنها به چالشهایی پیچیده برای قهرمانان بازی تبدیل میشوند، بلکه انگیزهها، ویژگیها و تحولات شخصیتی آنها، داستانها را به یک سطح بالاتر از سرگرمی میبرند. شخصیتهایی همچون پاگان مین و واس مونتنگرو با پیچیدگیهای روانی خود، یا گانوندورف و اردین با جاهطلبیهای بیپایانشان، همگی نمونههایی از طراحی شخصیتهای منفیای هستند که قدرت و اهمیت آنها در داستانهای بازیهای جهان باز را نمایان میسازد. در واقع، بدون حضور این شخصیتهای منفی جذاب، بسیاری از این بازیها قادر به ارائه تجربهای غنی و بهیادماندنی نبودند.
منبع: Gamerant
- چه ویژگیهایی باعث میشود شخصیتهای منفی در بازیهای جهان باز بهیادماندنی باشند؟
شخصیتهای منفی در بازیهای جهان باز به دلیل پیچیدگی و انگیزههای متنوع خود، بهیادماندنی میشوند. آنها معمولا دارای تاریخچهای غنی، شخصیتهای چندلایه و تمایلات خاصی هستند که نه تنها بازیکن را به چالش میکشند، بلکه باعث ایجاد انگیزه برای ادامه داستان و مبارزه با آنها میشوند. از طرفی، حضور این شخصیتها معمولا با گرههای داستانی پیچیده و انتخابهای اخلاقی همراه است که داستان بازی را جذابتر میکند.
- چه تفاوتی بین شخصیتهای منفی در بازیهای جهان باز و دیگر بازیها وجود دارد؟
شخصیتهای منفی در بازیهای جهان باز معمولا دارای پیچیدگی و عمق بیشتری هستند. این شخصیتها نه تنها در نقش تهدیدی برای قهرمان داستان عمل میکنند، بلکه انگیزههای متفاوت و گاهی متناقض دارند که باعث میشود در طول بازی، بازیکنان نسبت به آنها احساسات مختلفی مانند همدلی یا نفرت داشته باشند. برخلاف بازیهای خطی، در بازیهای جهان باز، این شخصیتها غالبا در تعامل با محیط و سایر کاراکترها قرار دارند.
- چرا شخصیتهایی مانند Pagan Min و Vaas در دنیای بازیهای ویدیویی و سری Far Cry برجسته و محبوب هستند؟
شخصیتهایی مثل Pagan Min و Vaas، به دلیل شخصیتپردازی عمیق و رفتارهای غیرقابلپیشبینی، محبوب شدهاند. به عنوان مثال، Vaas با ترکیب خشونت و طنز تاریک، فلسفههای منحصربهفردی درباره جنون و خشونت دارد که او را از دیگر شخصیتهای منفی متمایز میکند. همچنین، Pagan Min با داشتن یک طبیعت دیکتاتورانه و در عین حال علاقه خاص به شخصیت اصلی بازی، یک شخصیت پیچیده و جذاب را خلق میکند که برخلاف بسیاری از شخصیتهای منفی ساده، بیننده را به تفکر وا میدارد.
اگر دختر گیمر و پسر استریمر ازدواج کنند چی میشه؟ میزگیم با سایه و حمید
نظرات