چرا دیگر هرگز شاهد پدیدهای مانند شیطانکش نخواهیم بود؟
موفقیت خیرهکننده فیلم سینمایی شیطانکش: قلعه بینهایت (Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Infinity Castle) در گیشهها، این حقیقت را آشکار میکند که طرفداران انیمه احتمالاً تا مدتها با چنین پدیدهای روبهرو نخواهند شد. مانگای شیطانکش، اثر کویوهارو گوتوگه (Koyoharu Gotoge)، از همان دوران انتشار در مجله هفتگی شونن جامپ شوئیشا (Shuiesha’s Weekly Shonen Jump) اثری پرطرفدار بود، اما این اقتباس انیمهای آن بود که مرزها را درنوردید و به یک موفقیت جهانی بیسابقه دست پیدا کرد. این موفقیت، مرهون هنر استودیوی سازنده انیمههای Fate/stay night است که توانست با کیفیتی بینظیر، نسلی کاملاً جدید از مخاطبان را با این جهان آشنا کند.
قلعه بینهایت در حال حاضر با سرعتی باورنکردنی به سوی جایگاه پنجمین فیلم پرفروش سال در جهان حرکت میکند. این دستاورد زمانی شگفتانگیزتر میشود که به یاد بیاوریم امسال سال اکران غولهای سینمایی مانند سوپرمن (Superman) و چهار شگفتانگیز: قدمهای نخست (The Fantastic Four: First Steps) بوده است. این اتفاق یک پیروزی بزرگ برای کل صنعت انیمه در سینما به شمار میرود، اما بیش از آن، یک پیروزی تاریخی برای خود برند شیطانکش است. این فرنچایز اکنون به نماد اصلی انیمه برای نسل جدید تبدیل شده و به نظر نمیرسد هیچ اثری بتواند به این زودیها این جایگاه را از آن خود کند.
نسل جدید، مسحور شمشیر شیطانکش
سال ۲۰۲۰ یک نقطه عطف اساسی در فرهنگ تماشای انیمه بود. همهگیری کووید-۱۹ و خانهنشینی ناشی از آن، فرصتی طلایی برای مخاطبان فراهم کرد تا بیش از همیشه به دنیای انیمه پناه ببرند. در همین حین، موج جدیدی از تماشاگران جوان نیز به این حوزه علاقهمند شدند. نظرسنجیها از نسل زد (Gen Z) و نسل آلفا (Alpha) بهوضوح نشان میدهد که تمایل آنها به تماشای انیمه از هر سرگرمی دیگری بیشتر است. این تحول بزرگ، تا حد زیادی مدیون موفقیتهای ویروسی آثاری چون شیطانکش بود که کنجکاوی میلیونها نفر را در سراسر جهان برانگیخت.
نشانههای این پدیده در تمام فضای مجازی آشکار است. وقتی یک انیمه به شهرت وایرال دست پیدا میکند، معمولاً کلیپ کوتاهی از یک مبارزه نفسگیر یا یک ادیت جذاب از شخصیتهاست که در شبکههای اجتماعی دستبهدست میشود. این کلیپها، نسل جوان را ترغیب میکند تا به دنبال منبع اصلی این صحنههای هیجانانگیز بگردند و هیچ نمونهای برجستهتر از قسمت نوزدهم فصل اول شیطانکش برای این موضوع وجود ندارد. فصل اول تا پیش از آن قسمت، عملکرد خوبی داشت، اما بیشک لحظهای که تانجیرو برای اولین بار از تکنیک «هینوکامی کاگورا» (Hinokami Kagura) استفاده کرد، لحظه انفجار محبوبیت این مجموعه بود. آن کلیپ بهقدری در اینترنت پخش شد که کل فرنچایز را به اوج شهرت رساند.
در واقع، به نظر میرسد تمام ستارهها برای موفقیت شیطانکش در یک راستا قرار گرفتند. نقطه اوج داستانی فصل اول، نگاههای تازهای را به انیمه معطوف کرد. همزمان، مانگا در حال به پایان رساندن آرک داستانی حساس «قلعه بینهایت» بود که طرفداران را برای خرید نسخههای فیزیکی به کتابفروشیها کشاند. درست در همین زمان، فیلم سینمایی قطار موگن (Mugen Train) اکران شد. این فیلم با بهرهگیری هوشمندانه از اوج محبوبیت فصل اول، در بهترین زمان ممکن روی پرده رفت و به پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ژاپن تبدیل شد. این یک زمانبندی بینقص و تکرارنشدنی به نظر میرسید، تا اینکه قلعه بینهایت از راه رسید.
میراثی که برای همیشه باقی میماند
به نظر میرسید قلعه بینهایت آمده تا غیرممکن را ممکن کند. این فیلم که بخش اول از یک سهگانه سینمایی است، نه تنها یکی از موفقترین فیلمهای سال در سطح جهان است، بلکه توانسته رکورد خودش را بشکند و پس از قطار موگن، به دومین فیلم پرفروش تاریخ ژاپن تبدیل شود. این نشان میدهد که موفقیت شیطانکش اتفاقی نبوده و این مجموعه سالهاست که محبوبیت خود را پیوسته افزایش داده است. اما یک دلیل عمیقتر برای این ماندگاری وجود دارد: شیطانکش به انیمه نمادین نسل حاضر تبدیل شده است.
در تاریخ فرهنگ عامه، هر دورهای آثار شاخص خود را دارد که حتی افراد خارج از آن حوزه نیز آنها را میشناسند؛ آثاری چون دراگون بال (Dragon Ball)، سیلور مون (Sailor Moon) و موبایل سوت گاندام (Mobile Suit Gundam) که به جریان اصلی راه یافتند. شیطانکش امروز دقیقاً همان جایگاه را برای جوانان دارد. این فرنچایز آنقدر فراگیر شده که تیشرتهای تانجیرو در فروشگاههای بزرگ پیدا میشود و صدای صحبت دانشآموزان درباره جدیدترین قسمتهای آن در مدارس به گوش میرسد. این اثر، بخشی جداییناپذیر از فرهنگ دهه ۲۰۲۰ شده است.
بدون شک، موفقیت تجاری شیطانکش راه را برای حضور پررنگتر دیگر انیمهها در سینماهای جهان هموارتر خواهد کرد، اما بعید است هیچ فرنچایز دیگری بتواند به چنین قلهای دست پیدا کند. شاید غولهای بزرگی مانند دراگون بال و وان پیس (One Piece) برای تصاحب این تاج و تخت تلاش کنند، اما هویت شیطانکش آنچنان با نسل جوان امروز پیوند خورده که بهتنهایی بر فراز دیگران ایستاده است.
شاید دیگر هرگز انیمهای مانند شیطانکش را نبینیم. این فرنچایز به شکلی از قدرت وایرال شدن در عصر دیجیتال بهره برد که دیگران تنها میتوانند رویای آن را در سر بپرورانند. شیطانکش، فرنچایز دهه ۲۰۲۰ است و به نظر میرسد تنها یک نسل جدید از طرفداران انیمه خواهند توانست پدیده بزرگ بعدی را انتخاب کرده و آن را از اریکه قدرت به زیر بکشند.
منبع: comicbook
فینال بازار لجندز لیگ ۵ با حضور کلی مهمون خفن و جایزه برای بینندهها
این همه موفقیت حقشه
شاهکاره واقعا