شبکه پلی‌استیشن
اخبار بازی خبر

پلی‌استیشن دلیل قطعی PSN را اعلام کرد؛ تمدید ۵ روزه اشتراک کاربران سرویس پلاس

سونی دلیل قطعی شبکه پلی‌استیشن (PSN) را که باعث شد این سرویس تقریباً ۲۰ ساعت در روزهای جمعه و شنبه از دسترس خارج شود، اعلام کرد.

در پستی که اواخر شنبه‌شب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، این شرکت علت این قطعی را یک «مشکل عملیاتی» عنوان کرد. اما جزئیات خاصی درباره این مشکل ارائه نشد و همچنین توضیحی درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع مجدد آن داده نشد. بااین‌حال، پلی‌استیشن بار دیگر بابت این اتفاق عذرخواهی کرد.

در این پیام آمده است: «خدمات شبکه پلی‌استیشن پس از یک مشکل عملیاتی، به‌طور کامل بازیابی شده‌اند. ما بابت ناراحتی به‌وجود آمده عذرخواهی می‌کنیم و از جامعه کاربران بابت شکیبایی‌شان سپاسگزاریم.»

برای جبران قطعی شبکه که تقریبا یک روز کامل طول کشید، سونی پنج روز اضافی به همه اعضای سرویس پلی‌استیشن پلاس اختصاص می‌دهد. این تمدید به‌صورت خودکار به تمام اشتراک‌ها اضافه خواهد شد.

شبکه پلی‌استیشن

شبکه PSN ابتدا در روز جمعه ۷ فوریه از دسترس خارج شد. این قطعی کاربران سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد و امکان ورود به حساب کاربری، بازی آنلاین و حتی دسترسی به فروشگاه پلی‌استیشن را مختل کرد. این سرویس از روز شنبه ۸ فوریه، به‌تدریج شروع به بازیابی کرد.

در طول این مدت که شبکه پلی‌استیشن قطع بود، به‌جز اعلامیه تایید آفلاین بودن PSN که چند ساعت پس از آغاز قطعی منتشر شد، هیچ به‌روزرسانی دیگری در اختیار بازیکنان قرار نگرفت. پیام بعدی که از سوی سونی منتشر شد نیز فقط اعلام کرد که سرویس دوباره فعال شده است.

این اطلاع‌رسانی ضعیف و عدم پاسخگویی با نارضایتی عموم کاربران و واکنش‌های منفی آنها در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. فقط یک نگاه سطحی به کامنت‌های کاربران در بخش نظرات اعلامیه سونی نشان می‌دهد که بسیاری از گیمرها ناراضی هستند. مضمون بیشتر کامنت‌ها شبیه هم است و خیلی از آنها به نحوه جبران خسارت سونی نیز انتقاد کرده‌اند. مثلا برخی کاربران گفته‌اند که ۵ روز تمدید اشتراک سرویس پلاس اصلا راضی‌کننده نیست و باید حداقل یک ماه به مدت اشتراک بازیکن‌ها اضافه شود.

شبکه پلی‌استیشن (PSN) برای ساعت‌ها از دسترس خارج شد

حتی بعضی از کاربران گفته‌اند که سونی می‌توانست برای جبران این اختلال طولانی و آزاردهنده، یک بازی رایگان به گیمرها هدیه بدهد. شاید این خواسته زیادی به نظر برسد، اما تمدید ۵ روزه اشتراک پلاس هم چندان سخاوتمندانه نیست.

سونی می‌توانست بهتر از این عمل کند و احساس ناخوشایندی را که این قطعی برای جامعه گسترده کاربران پلی‌استیشن به وجود آمده، بهتر مدیریت نماید. بسیاری از بازیکنان آخر هفته خود را به دلیل این مشکل از دست دادند و چنین جبرانی احتمالاً برای آن‌ها کافی نیست. نکته دیگری که باعث به‌وجود آمدن حاشیه شده این است که هنوز همه کاربران این پنج روز اضافه را دریافت نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که روند اضافه شدن آن همچنان در جریان است.

شبکه پلی‌استیشن

اما آزاردهنده‌ترین جنبه قطعی شبکه پلی‌استیشن، نبود هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی از سوی سونی در مورد علت این مشکل بود. با اینکه همه‌چیز از کار افتاده بود و تمام خدمات پلی‌استیشن در داشبورد وضعیت، فقط چراغ‌های قرمز نشان می‌دادند، هیچ خبری از سوی کانال‌های رسمی درباره علت این مشکل (یا حتی حدس و گمان‌هایی در این مورد) منتشر نشد. همچنین هیچ بازه زمانی برای رفع مشکل اعلام نکردند.

از یک جنبه، شاید دلیل این سکوت این بوده که سونی نمی‌خواست وعده‌ای بدهد که بعداً نتواند به آن عمل کند؛ مثلاً بگوید «به‌زودی همه چیز درست می‌شود»، اما این اتفاق نیفتد که در این صورت باعث خشم بیشتر کاربران می‌شد. اما در هر حال، وضعیت پیش آمده اصلا خوب نبود.

در نهایت، اینکه فقط بگویند یک «مشکل عملیاتی» بوده، چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد. این عبارت بسیار مبهم است. به نظر می‌آید که مشکل بزرگی در زیرساخت شبکه رخ داده است، اما دقیقاً چه عاملی باعث این اختلال شد؟ یک توضیح شفاف‌تر درباره اینکه این مشکل چگونه به وجود آمد و سونی چگونه می‌خواهد از وقوع مجدد آن جلوگیری کند، می‌توانست بسیار مفیدتر باشد.

نظر شما درباره مشکل پیش آمده در شبکه پلی‌استیشن چیست؟ آیا اقدام جبرانی سونی را کافی می‌دانید؟

منبع: Insider-Gaming


سام صابری و فیفا در دل کویر – قسمت سوم

سام صابری و فیفا در دل کویر - قسمت سوم ‪@samsaberi‬

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
SomePostalDude
پاسخ

خوشحالم که به درازا نکشید.
اما به هرحال خوب بود که یکم به دنیا ی واقعی نزدیک شدیم.