این پیش دبستانی در آمریکا با انیمیشن سگ های نگهبان دموکراسی آموزش میدهد
در یکی از مدارس پیش دبستانی آمریکا (ایالت ویرجینیا)، کودکان باید میان دو شخصیت از انیمیشن سگ های نگهبان، یعنی «چیس» و «اسکای»، کاراکتر محبوب و مورد علاقه خود را انتخاب و به آن رای میدادند. در حالی که در فاصله تقریبا ۲۰ کیلومتری این مدرسه، قانونگذاران در ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن دیسی درباره تصویب یک بودجه بحث و رایگیری میکردند. نتیجه میگیریم که حتی کودکان نیز میتوانند با روشی مشابه دموکراسی، حق انتخاب و رای دادن داشته باشند.
یکی از کودکان ۴ ساله کلاس به نام Benejas Abeselome به «Chase» رای میدهد، زیرا این شخصیت یک پلیس است و این کودک از پلیس بودن خوشش میآید. اگرچه این کودکان سالها با رایدادن در انتخابات واقعی فاصله دارند، اما در این پیشدبستان مفاهیم اولیهی آموزش مدنی و دموکراسی آغاز شده است. هدف از چنین آموزشهایی در این سن، تربیت «شهروندان خوب» و تقویت دموکراسی در آینده است.
البته آموزشها در این مدرسه حول مفاهیم پیچیدهای مانند «سه قوه» یا فرآیند تصویب قانون جریان ندارد و در عوض تمرکز معلمان بر آموزش مهارتهای پایهای زندگی اجتماعی است. مانند این که چگونه اختلافها را با همکلاسیها حل کنند یا چگونه با خشم یا ناامیدی برخورد کنند بدون اینکه به دیگران آسیب بزنند و چگونه نیازهای دیگران را درک و در تصمیمگیریها در نظر بگیرند.
این مهارتها برخلاف آنچه در فصلهای انتخاباتی پرتنش میان سیاستمداران بزرگسال دیده میشود، اغلب در دنیای واقعی سیاست از بین رفتهاند. بنابراین، آموزش این مفاهیم از سنین پایین، نقش مهمی در ساختن شهروندانی آگاه، همدل و مسئولیتپذیر در آینده دارد. مری فولکس، یکی از معلمان پیش دبستانی بر اهمیت آموزش مهارتهای اجتماعی و احساسی در کودکان تاکید دارد:
ما اینجا سعی میکنیم به رشد کودکان کمک کنیم تا شهروندان بهتری شوند، مشکلات را بهتر حل کنند و از نظر اجتماعی و عاطفی آمادگی بیشتری داشته باشند.
او باور دارد که اگر کودکان از همان ابتدا بتوانند بر این مهارتها مسلط شوند، در آینده تاثیر مثبتتری بر دنیا خواهند داشت. به بیان دیگر، آموزش همدلی، خودکنترلی و مسئولیتپذیری از همان سالهای ابتدایی زندگی، بنیان موفقیتهای آینده و داشتن نقشی سازنده در جامعه را شکل میدهد. دن گارتل، کارشناس آموزش در دوران کودکی میگوید: «مهمترین درسی که پیش دبستانیها میتوانند دراین زمینه به کودکان بیاموزند، «دموکراسی اجتماعی» است.
او در کتاب خود با عنوان «آموزش برای یک جامعه مدنی» که در این پیش دبستانی و سایر مراکز مورد استفاده قرار میگیرد، توضیح میدهد که چگونه میتوان کودکان را از سنین پایین با مفاهیم دموکراسی آشنا کرد؛ نه از طریق درس دادن درباره ساختار حکومت، بلکه از طریق تمرین زندگی جمعی، احترام به دیگران، حل اختلافات، و مشارکت در تصمیمگیریهای گروهی. گارتل توضیح داد:
دموکراسی اجتماعی «با ارزش قائل شدن برای هر عضو گروه آغاز میشود؛ اینکه هر کودک شایسته است و حق دارد افکار و ایدههای خود را بیان کند. از همین نقطه است که کودکان میآموزند با همکلاسیهای خود مهربان باشند، اختلافات را حل کنند و در موقعیتهای دشوار، بدون استفاده از کلمات آزاردهنده، مذاکره و گفتوگو داشته باشند.
ریچل رابرتسون، مدیر ارشد آموزشی در موسسه Bright Horizons که بیش از ۱۰۰۰ مرکز پیشدبستانی در سراسر جهان اداره میکند و در رویکرد آموزشی خود به اصول دموکراتیک پایبند است، در این باره میگوید: «تعامل با کودکان نوپا به شیوهای که به آنها احساس مهم بودن بدهد، یکی از پایههای اساسی آموزش در این سنین است.» بهعبارت دیگر، وقتی کودک از همان ابتدا یاد میگیرد که نظر و انتخابش ارزشمند است، زمینهای برای پرورش احساس مسئولیت، مشارکت و اعتماد بهنفس در او شکل میگیرد که در زندگی اجتماعی آیندهاش نقش مهمی خواهد داشت.
رابرتسون ادامه داد: «در حدود سه یا چهار سالگی، کودک کمکم تبدیل به عضوی واقعی از اجتماع میشود، به کلاس درس کمک میکند و اندکی وسیعتر به جهان اطراف خود فکر میکند.» در مرکز ACCA، مانند بسیاری از پیشدبستانیها، به کودکان آزادی زیادی داده میشود و ساعتهایی به بازی آزاد اختصاص دارد.
بچهها درباره موضوعات درسی و حتی خوراکیها رای میدهند: یک کلاس بهتازگی درباره شن مطالعه کرده بود چون کودکان پس از سفرهای تابستانی و حضور در ساحل به آن علاقهمند شده بودند. همچنین، دانشآموزان انواع سیبها را امتحان میکنند و رای میدهند که مدرسه کدام نوع را سفارش دهد.
تمام این فعالیتها با هدف تایید این نکته به کودکان انجام میشود که افکار و نظرات آنها، به همراه نظرات همکلاسیهایشان، ارزشمند است. برای مثال در روز پنجشنبه، همه بچهها به انیمیشن «گشت پنجهای» فکر میکردند. در کلاس ۱۱، جید ۳ ساله که کفشهای صورتیاش موقع راه رفتن نور میداد، دلیل حمایت خود از «اسکای» را اینطور توضیح داد: «من هلیکوپترش را دوست دارم واین که او همه را نجات میدهد.»
بسیاری از دانشآموزان این مهدکودک، اولین نسل از خانوادههای خود هستند که در ایالات متحده به دنیا آمدهاند. ماریا-ایزابِل بالیویان، مدیر اجرایی مهدکودک، به دنبال راههایی است که به آنها یادآوری کند آمریکایی هستند، حتی اگر خانوادههایشان انگلیسی صحبت نکنند و تازه از کشورهای دیگر به آمریکا آمده باشند.
به همین خاطر، او یک جشن بزرگ چهارم جولای (روز استقلال آمریکا) برگزار میکند تا بچهها با هویت و فرهنگ کشور جدیدشان ارتباط برقرار کنند و حس تعلق پیدا کنند. او بیان کرد: «اگر اکنون حس تعلق را به آنها بدهيم، از این طریق میتوانند هنگام مواجهه با تبعيض، مقاوم باشند.» او افزود بسياری از سياستمداران میتوانند از بازگشت به مهدکودک درس بگيرند؛ این که چگونه با نااميدی کنار بيايند و چگونه به خير و صلاح کسانی که با خودشان متفاوتاند فکر کنند.
بنابراین نتیجه میگیریم که انیمیشن سگ های نگهبان نقش مهمی را در این زمینه ایفا کرده و ابزاری آموزشی برای کودکان پیشدبستانی است که مفاهیمی مانند دموکراسی، همکاری و مسئولیتپذیری را به شیوهای جذاب و قابل فهم آموزش میدهد. در این سریال، شخصیتهای مختلف توله سگها با ویژگیها و وظایف متنوع، به کودکان نشان میدهند چگونه میتوانند در جامعه نقش فعال و مفید داشته باشند. مدارس پیشدبستانی با استفاده از محبوبیت این انیمیشن، کودکان را تشویق میکنند که با مشارکت در انتخابها و تصمیمگیریهای کوچک، مهارتهای اجتماعی و شهروندی خود را تقویت کنند و حس تعلق و مسئولیتپذیری را در آنها پرورش دهند.
منبع: Apnews
بزرگترین یوتیوبر کالاف دیوتی ایران کیه؟ میزگیم با ملیکا دیوتی

نظرات