تکنیک PSSR در پلیاستیشن ۵ پرو همتراز با انویدیا DLSS و اینتل XeSS است
فارغ از بحث قیمت، بدون شک پلیاستیشن ۵ پرو یک شاهکار فنی است. با برخورداری از بهترین پردازنده گرافیکی و تکنیکهای نرمافزاری جدید، PS5 Pro یک گزینه عالی برای علاقهمندان به بازیهای ویدیویی به شمار میآید. یکی از ویژگیهای تحولآفرین این کنسول از منظر فنی، پشتیبانی از تکنیک PlayStation Spectral Super Resolution یا به اختصار PSSR است. این تکنیک بازسازی تصویر باعث میشود کیفیت بصری در نرخ فریمهای بالاتر حداقل افت را داشته باشد. دو کمپانی انویدیا و اینتل هم راهحلهای مشابهی را در دنیای رایانه ارائه کردهاند که به ترتیب DLSS و XeSS نام دارند. همچنین کمپانی AMD با معرفی تکنیک FSR سعی کرده در این زمینه از رقبا عقب نماند.
اینکه آیا PSSR در پلیاستیشن ۵ پرو از این راهحلها بهتر عمل میکند یا خیر، موضوعی است که در آینده روشن خواهد شد. اما یکی از توسعهدهندگان استودیوی بازیسازی Gaijin Entertainment باور دارد که این تکنیک با DLSS و XeSS همسطح است.
گرگو هوروات، برنامهنویس گرافیک در شرکت Gaijin، در مصاحبهای که اخیرا با یک رسانه داشت، چنین گفت:
ما در حال حاضر از این تکنیک در بازی Enlisted استفاده میکنیم. در طول توسعه و آزمایشها، دریافتیم که PSSR با روشهای فوق پیشرفته دیگر یعنی DLSS انویدیا و XeSS اینتل همسطح است. به نظر من PSSR نسبت به AMD FSR میزان تاری، سایهگذاری ناخواسته و لرزش کمتری ایجاد میکند. این فناوریها مدام در حال بهبود هستند و بهنظرم جالب است که اولین نسخه PSSR بهاندازه روشهای جاافتادهتر توانمند به نظر میرسد.
هوروات همچنین توضیح داد که چگونه از PSSR برای دستیابی به نرخ فریم بالاتر در رزولوشن ۴K استفاده میکنند. دو پروژه فعلی شرکت یعنی Enlisted و War Thunder با استفاده از این تکنیک با رزولوشن ۴K و ۱۲۰ فریم در ثانیه بر روی پلیاستیشن ۵ پرو اجرا میشوند. هوروات افزود:
برای انتشار نسخه پلیاستیشن ۵ پرو بازی Enlisted، ما با استفاده از تکنیکهای افزایش وضوح روی هر دو نسخه معمولی و پرو کنسول پلیاستیشن ۵، از وضوح ثابت به وضوح پویا تغییر وضعیت دادیم تا مطمئن شویم نرخ فریم همیشه ثابت است و وضوح داخلی به صورت خودکار تنظیم میشود. این تغییر، اجرای بازی با وضوح ۴K و نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه را برای کاربران پلیاستیشن ۵ پرو ممکن ساخت.
هوروات همچنین گفت که برای نسخه PS5 Pro بازی War Thunder، از روز اول امکان بازی با وضوح ۴K و ۱۲۰ فریم در ثانیه را فراهم میکنند. بهروزرسانیهای بصری بیشتری نیز همراه با آپدیت آینده در راه است.
پلیاستیشن ۵ پرو پیشرفتهای زیادی را برای بازیهای PS5 به ارمغان آورده است. به عنوان مثال، بازی No Man’s Sky در این کنسول جدید با وضوح ۸K و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه اجرا میشود. بازی Baldur’s Gate 3 نیز در حالت Quality با رزولوشن ۴K و نرخ ۳۰ فریم اجرا میشود، Star Wars: Jedi Survivor به وضوح ۴K میرسد، نسخه بازسازی Until Dawn دارای حالتهای Performance و Fidelity جدید شده و Final Fantasy 7: Rebirth نیز حالا از حالت Versatility جدید بهره میبرد. همه اینها به لطفا قابلیتها و قدرت بیشتر پلیاستیشن ۵ پرو امکانپذیر شدهاند.
مطمئنا جالب خواهد بود که ببینیم بازیهای انحصاری پلیاستیشن ۵ مانند Ghost of Yotei و Death Stranding 2، که هر دو برای عرضه در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شدهاند، چگونه از توان پردازشی کنسول میاننسلی سونی بهرهمند میشوند. نظر شما در این باره چیست؟
منبع: Gamingbolt
اگر دختر گیمر و پسر استریمر ازدواج کنند چی میشه؟ میزگیم با سایه و حمید
نظرات