
با انتشار شایعات بیشتر درباره قدرت سختافزاری کنسولهای نسل بعد، اکنون یک اظهارنظر جدید از سوی یکی از منابع داخلی شرکت AMD با نام KeplerL2 به ما کمک میکند تا عملکرد کنسولهای جدید را در مقایسه با سختافزارهای روز دنیای PC بهتر درک کنیم. در پستی که در انجمن NeoGAF منتشر شده، KeplerL2 اشاره کرده که سختافزار کنسول پلیاستیشن ۶ احتمالا معادل کارت گرافیک Radeon RX 9070 XT از نسل فعلی AMD خواهد بود.
این فرد همچنین در پست خود به برخی از ویژگیهایی اشاره کرده که تراشههای گرافیکی پلیاستیشن ۶ قادر به پشتیبانی از آنها خواهند بود؛ از جمله فرمت Geometry متراکم که به کنسول اجازه میدهد تکنیکهای گرافیکی مشابه Nanite در موتور آنریل انجین ۵ را در سطح سختافزار پیادهسازی کند، قابلیت Streaming Wave Coalescer که اجازه اجرای خارج از ترتیب برنامهها را میدهد، ویژگی Workgroup Self-Launch که گلوگاههای پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی را کاهش میدهد و باعث میشود این دو کمتر یکدیگر را کُند کنند، و همچنین هستههای ریتریسینگ بهبود یافته.
در ادامه، KeplerL2 تراشه گرافیکی کنسول نسل بعدی ایکسباکس با اسم رمز Magnus را با کارت گرافیک GeForce RTX 5080 از انویدیا مقایسه کرده است. او همچنین اشاره کرده که GPU مربوط به ایکسباکس بعدی قادر به اجرای برخی از ویژگیها که GPU پلیاستیشن ۶ میتواند انجام دهد، نخواهد بود. بهطور خلاصه، این تفاوتها به قابلیتهای معماری GPU جدید AMD با نام RDNA 5 بازمیگردد که ظاهرا در مقایسه با معماری فعلی Blackwell از انویدیا عملکردی بهتری دارد.
گزارشی که اوایل این ماه منتشر شد، سرنخهایی از سختافزار مورد استفاده در کنسول نسل بعدی پلیاستیشن و همچنین کنسول دستی شایعهشده این برند ارائه داد. به طور کلی، هر دو کنسول از سختافزاری استفاده میکنند که در مورد پلیاستیشن ۶، قویتر از پلیاستیشن ۵ و PS5 Pro خواهد بود، در عین حال مصرف انرژی کمتری دارد که نشاندهنده جهشی در بهرهوری انرژی است. از سوی دیگر، کنسول دستی پلیاستیشن از نظر قدرت پردازشی معادل یک پلیاستیشن ۵ معمولی خواهد بود، با این تفاوت که مصرف انرژی آن بسیار کمتر است و سونی قصد دارد این دستگاه را با مصرف تنها ۱۵ وات برای اجرای بازیها طراحی کند.
گزارشی که در ماه جولای منتشر شده بود، نشان داد در حالی که مایکروسافت مشغول بهبود APIهای گرافیکی خود در DirectX 12 (موسوم به D3D12) است، یکی از بزرگترین ویژگیهای آن به نام D3D12 Work Graphs در زمان عرضه اولیه کنسولهای پلیاستیشن ۶ و ایکسباکس نسل بعدی توسط هیچکدام پشتیبانی نخواهد شد. این ویژگی برای بهبود کارایی رندرینگ مبتنی بر GPU از طریق زمانبندی بهتر طراحی شده و از تکنولوژیهایی مانند Nanite در آنریل انجین ۵ پشتیبانی میکند، اما به نظر میرسد که استفاده از آن به مراحل بعدی چرخه عمر کنسولهای نسل بعد موکول شده باشد.
با عرضه کنسولهای جدید، انتظار میرود که دورهای موسوم به «دوره گذار میاننسلی» برای پلیاستیشن و ایکسباکس آغاز شود. به همین دلیل، احتمالا تمرکز هر دو شرکت سونی و مایکروسافت بر انتشار بازیهایی برای هر دو نسل کنسول خواهد بود؛ یعنی هم نسل فعلی و هم نسل بعدی.
پیشبینی شما درباره کنسولهای نسل آینده چیست؟ فکر میکنید با جهش سختافزاری بزرگی در پلیاستیشن ۶ و ایکس باکس بعدی مواجه خواهیم شد یا اینکه شاهد ویژگیهای متفاوت و خلاقانه در این کنسولها خواهیم بود؟
منبع: Gamingbolt
سیندرلا تا لیمو عسلی؛ میزگیم و دوبله فان با سارا جامعی
نظرات