بازی رد دد ردمپشن ۲ (Red Dead Redemption 2) از همان دقایق ابتدایی نشان میدهد که قرار است با یک روایت پرجزئیات، شخصیتمحور و سرشار از لحظات بهیادماندنی روبهرو باشیم. یکی از نخستین ماموریتهای بازی با نام «ورود، در تعقیب یک خاطره» (Enter, Pursued by a Memory) آغازگر بخش داستانی است که بازیکن را به فضای سرد و طاقتفرسای کوهستان میبرد. در این ماموریت، بازیکن در نقش آرتور مورگان به همراه خاویر اسکوئلا راهی میشود تا جان مارستون را که در برفها گم شده، پیدا کند. این بخش نهتنها بازیکن را با مکانیزمهای اولیه بازی همچون حرکت در محیط برفی، استفاده از اسلحه و مدیریت منابع آشنا میکند، بلکه اهمیت روابط میان اعضای گروه را نیز پررنگ میسازد. نگرانی ابیگیل برای جان، تردید اولیه آرتور، و وفاداری خاویر همه در کنار هم قرار میگیرند تا داستانی شکل بگیرد که هم بُعد شخصیتی دارد و هم جنبه آموزشی. این ماموریت با فضای دلهرهآور، نبرد با گرگها و نجات جان، شروعی قدرتمند برای ماجرای طولانی آرتور مورگان محسوب میشود.
قبل از هر چیز، بد نیست که به دلیل انتخاب ام این مرحله نیز اشارهای داشته باشیم. عنوان این ماموریت به نمایشنامه «حکایت زمستانی» شکسپیر اشاره دارد که در آن عبارت Exit, Pursued by a Bear (خروج، در تعقیب یک خرس) بهکار رفته است. سازندگان بازی با تغییر این جمله، بهجای «خرس» واژه «خاطره» را گذاشتهاند تا هم حالوهوای ادبی و استعاری داشته باشد و هم با مضمون مرحله هماهنگ شود. زیرا این ماموریت نهتنها با تهدیدهای بیرونی مثل گرگها سر و کار دارد، بلکه خاطرات، زخمها و آینده جان مارستون را نیز رقم میزند.
خلاصه داستان مرحله Enter, Pursued by a Memory از بازی رد دد ردمپشن ۲
خلاصه ماجرا از این قرار است که جان مارستون به یک ماموریت شناسایی رفته و بازنگشته است. آرتور مورگان و خاویر اسکولا در میان برفها راهی میشوند تا او را پیدا کنند.
در ابتدای داستان، ابیگیل رابرتس نگران جان مارستون است که از دو روز پیش و پس از رفتن به یک ماموریت شناسایی، دیده نشده. او از آرتور و خاویر میخواهد که دنبالش بروند. آرتور در ابتدا تمایلی نشان نمیدهد، اما در نهایت با تشویق هوزیا متیوز موافقت میکند که همراه خاویر برای پیدا کردن جان برود.
آرتور و خاویر با هم راه میافتند و خیلی زود خاویر اردوگاهی را در دوردست میبیند و اسبش را تندتر میراند. بعد از مدتی سواری، آنها به اسب جان میرسند که در سرما یخ زده و به شکل وحشیانهای تکهتکه شده است. خاویر شلیک میکند تا ببیند جان صدای او را میشنود یا نه، و در همان فاصله صدای جان شنیده میشود که از دور کمک میخواهد.
آرتور و خاویر اسبهایشان را جا میگذارند و پیاده ادامه میدهند. آنها از چند لبه صخره بالا میروند و در نهایت جان زخمی و خونین را پیدا میکنند. سپس او را بلند کرده و به سمت اسبها بازمیگردانند. درست وقتی که به اسبها میرسند، سه گرگ به آنها حمله میکنند که آرتور در راه همهشان را میکشد.
وقتی خاویر و آرتور در حال بازگشت هستند، خاویر متوجه گروه دیگری از گرگها میشود و اسبش را به تاخت میبرد. آرتور این گرگها را هم از بین میبرد و دیگر خطری در ادامه مسیر وجود ندارد. وقتی به اردوگاه گروه میرسند، جان به داخل برده میشود، در حالی که ابیگیل با عصبانیت سر او داد میزند.
روش گرفتن مدال طلایی در محله Enter, Pursued by a Memory از بازی رد دد ردمپشن ۲
- کشتن تمام گرگها بدون اینکه هیچ آسیبی ببینید.
- تمام کردن ماموریت با حداقل ۸۰٪ دقت.
نکات جالب مرحله «ورود، در تعقیب یک خاطره»
- پیش از اینکه برای پیدا کردن جان راه بیفتید، خاویر میگوید: «میدونم اگه جای ما عوض میشد، اون دنبال من میگشت.» این جمله میتواند پیشزمینهای باشد برای جستجوی طولانی جان به دنبال خاویر که سالها بعد اتفاق میافتد.
- بعد از پایان این ماموریت، بازیکن میتواند آزادانه در اردوگاه قدم بزند، هرچند هنوز امکان دور شدن زیاد وجود ندارد.
- هنگام بالا رفتن از کوه، نوار استقامت آرتور کم میشود و بازیکن مجبور است به کیف وسایلش سر بزند. اگر بازیکن از هیچ آیتمی استفاده نکند، یک صحنه کوتاه نمایش داده میشود که در آن خاویر جرعهای نوشیدنی به آرتور میدهد.
- ارتفاعات کوههایی که این ماموریت در آن اتفاق میافتد، فقط در همین مرحله قابل دسترسی است. پس از پایان ماموریت، بهمن بخش زیادی از دامنه کوه در شمال دره را میپوشاند و دیگر امکان رفتن به آن سمت چه با اسب و چه پیاده وجود ندارد. تنها راه رسیدن دوباره به این کوهها استفاده از باگها و گلیچهاست.
- زخمهای معروف روی صورت جان نتیجه خراشهایی است که پیش از این ماموریت از گرگها خورده بود.
- همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، عنوان این ماموریت اشارهای است به نمایشنامه «حکایت زمستانی» (The Winter’s Tale) نوشته شکسپیر در سال ۱۶۲۳ میلادی که در آن صحنه معروف «خروج، در تعقیب یک خرس» برای شخصیت آنتیگونوس آمده است. همین ارجاع برای ماموریت دیگری با نام Exit Pursued by a Bruised Ego هم استفاده شده که در آن شخصیت اصلی واقعا توسط یک خرس بزرگ تعقیب میشود.
- از آنجایی که جان توسط گرگها زخمی شده، علاوه بر زخمها، کت و شلوارش هم پاره میشود. در بخش پایانی بازی (Epilogue) میتوان دید که او آنها را بازسازی کرده است.
- در جریان مبارزه با گرگها، میتوان بعضی از آنها را با اسب لگدمال کرد. این کار باعث صرفهجویی در فشنگ شاتگان میشود و همچنان برای «بدون آسیب» ماندن که یکی از اهداف مدال طلایی است، حساب خواهد شد.
- اگر بازیکن از جان و خاویر در برابر گرگها محافظت نکند، یک صحنه مرگ منحصربهفرد نمایش داده خواهد شد.
ماموریت «ورود، در تعقیب یک خاطره» بیش از آنکه تنها یک مرحله آموزشی باشد، نقطهای کلیدی برای شکلگیری روابط میان شخصیتهاست. زخمهای جان مارستون، خستگی آرتور و تلاش خاویر همگی بهنوعی پایهگذار اتفاقاتی هستند که در ادامه داستان بازی شکل میگیرند. این مرحله با فضای سرد و پرخطر خود، به بازیکن نشان میدهد که زندگی در دنیای بیرحم رد دد ردمپشن ۲ چیزی فراتر از تیراندازی است؛ این دنیا سرشار از تعهد، وفاداری، فداکاری و در عین حال بیرحمی طبیعت است. به همین دلیل، این ماموریت همچنان به عنوان یکی از بهیادماندنیترین بخشهای آغازین بازی شناخته میشود.
منبع: Fandom
سیندرلا تا لیمو عسلی؛ میزگیم و دوبله فان با سارا جامعی
نظرات