Red Dead Redemption 2 (رد دد ۲) بیش از یک بازی، یک مرثیه است؛ مرثیهای برای پایان دوران غرب وحشی و برای مردی به نام آرتور مورگان. راکستار دنیایی خلق کرده که به همان اندازه که واقعگرایانه و بیرحم است، از نظر احساسی نیز سفری پرآشوب و فراموشنشدنی را برای بازیکن رقم میزند.
هشدار: این مطلب بخش بسیار مهمی از داستان بازی را فاش میکند. اگر هنوز این شاهکار را تجربه نکردهاید، بهتر است از خواندن ادامه متن صرفنظر کنید.
دوران مرگ غرب وحشی، برهه زمانی دشواری برای زندگی بود و همین مسئله انسانهای سرسختتری را به وجود آورد، شخصیتهایی که بسیاری از آنها را در دومین قسمت از حماسه Red Dead Redemption ملاقات میکنیم.
آرتور مورگان شاید سرسختترین تمام آنها باشد و ما این لذت (و البته رنج) را داریم که بازی را در نقش او تجربه نماییم؛ داستانی که به ما اجازه میدهد به عمیقترین لایههای شخصیتی این کاراکتر نفوذ کنیم. به همین دلیل وقتی در میانه بازی متوجه میشویم که او در یکی از ماموریتها به بیماری سل مبتلا شده (که در آن دوران حکم مرگ را داشت)، این تراژدی ضربهای سنگین به ما وارد میکند. اما راکستار برای به تصویر کشیدن چنین سقوطی جزئیات تکاندهندهای را در بازی پنهان کرده که شاید به راحتی از آن عبور کرده باشید، اما وقتی متوجهش شوید قلبتان را به درد خواهد آورد.
دستخط و نقاشیهای آرتور، آینهای از بیماری او
یکی از کاربران در ردیت از بقیه خواست تا جزئیات و دانستیهای جالبی که درباره فرنچایز Red Dead میدانند را به اشتراک بگذارند. در میان پاسخها، به نکتهای تکاندهنده و غمانگیز اشاره شد که به دستنوشتهها و نقاشیهای آرتور در دفترچهاش مربوط میشود. یک کاربر اشاره کرد: «همزمان با پیشرفت بیماری سل، دستخط و نقاشیهای آرتور هم به تدریج بدتر و ناخواناتر میشود.»
کاربر دیگری این نکته را کاملتر کرد و توضیح داد که این تغییرات فقط به بیماری مربوط نیست: «نقاشیهای دفترچه آرتور بر اساس گیمپلی شما هم تغییر میکند. اگر سطح شرافت (Honor) شما بالا باشد، طرحهای او تمیزتر و پرجزئیاتتر هستند. اما اگر شرافت پایینی داشته باشید، نقاشیهایش آشفتهتر، تیرهتر و با خطوطی خشنتر کشیده میشوند؛ انگار که حتی از نقاشی کشیدن هم متنفر است.»
اما این هم پایان کار نیست و لایه دیگری از جزئیات در این سیستم نقاشی پنهان شده است. کاربر سومی توضیح میدهد: «اگر حیوانات را قبل از شکار با دوربین مطالعه و بررسی کرده باشید، نقاشیهای آرتور از آنها بسیار پرجزئیاتتر و دقیقتر از زمانی خواهد بود که صرفا به آنها شلیک کرده و پوستشان را میکنید.»
با توجه به هیجان دیوانهواری که پیرامون GTA 6 وجود دارد، جالب است ببینیم آیا راکستار توانسته همین سطح از جزئیات را در بازی جدید و مورد انتظار خود تکرار کند یا خیر. صدالبته جهانسازی و رویکرد راکستار برای یک بازی مثل جی تی ای بسیار متفاوت خواهد بود، چراکه هم از نظر ژانر و هم زمان و مکان وقوع داستان و یا حتی سیستم گیمپلی اوضاع کاملا با دوران وسترن فرق دارد.
در هر صورت بازیکنان میتوانند تا تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۶ (۲۹ آبان ۱۴۰۵) که جی تی ای ۶ روانه بازار میشود، همچنان به لذت بردن از ماجراجوییهای آرتور در رد دد ۲ ادامه دهند و یا اینکه سراغ تجربه فوقالعاده GTA V یا GTA Online بروند.
منبع: GamingBible
رازهای یوتوب فارسی؛ میزگیم با سکشات – قسمت اول
نظرات