مروری بر نقدها و امتیازات فیلم Thunderbolts؛ ضدقهرمانان در خط مقدم
فیلم Thunderbolts، سیوششمین اثر در دنیای سینمایی مارول (MCU)، در حالی بهتازگی اکران خود را آغاز کرده که نگاههای بسیاری را به خود جلب کرده است؛ اثری که برخلاف دیگر فیلمهای گروهی مارول، نه بر پایه قهرمانان محبوب و شناختهشده، بلکه با محوریت ضدقهرمانانی شکل گرفته که پیشتر بیشتر بهعنوان شخصیتهای فرعی در فیلمها و سریالهای مختلف ظاهر شده بودند. این فیلم به کارگردانی جیک شرایر و با فیلمنامهای از اریک پیرسون و جوانا کالو ساخته شده و مجموعهای از بازیگران مطرح از جمله فلورنس پیو، سباستین استن، وایات راسل، دیوید هاربر و جولیا لوئی-درایفوس را در خود جای داده است.
Thunderbolts برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ بهعنوان پروژهای در حال توسعه توسط مارول معرفی شد و پس از پشت سر گذاشتن تأخیرهایی بهواسطه اعتصابات صنفی در هالیوود، سرانجام در مه ۲۰۲۵ بهعنوان آخرین فیلم فاز پنجم دنیای مارول روی پرده رفت. داستان فیلم گروهی از ضدقهرمانان را دنبال میکند که در دام مرگباری گرفتار شدهاند و برای زنده ماندن، باید با یکدیگر همکاری کنند؛ درامی اکشن، تاریک، و در عین حال سرشار از لحظات احساسی و طنزهای دقیق.
فیلم در نخستین بازخوردها با استقبال نسبتاً مثبت منتقدان همراه شده و توانسته امتیاز میانگین ۶۸ از ۱۰۰ را در متاکریتیک کسب کند؛ رقمی که نشان میدهد Thunderbolts گرچه یک شاهکار بینقص نیست، اما در مقایسه با آثار اخیر مارول، قدمی امیدوارکننده و متفاوت محسوب میشود.
فیلم Thunderbolts
- کارگردان: جیک شرایر
- فیلمنامهنویسها: اریک پیرسون، جوانا کالو
- بازیگران: فلورنس پیو، سباستین استن، دیوید هاربر، وایت راسل، اولگا کوریلنکو
- امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰
The Film Verdict – امتیاز: ۸.۵ از ۱۰
اینکه Thunderbolts (و بله، فیلم دلیل آن ستاره را توضیح میدهد) به یکی از موفقترین فیلمهای تیمی دنیای سینمایی مارول تبدیل شده، خودش یک پیروزی است، بهویژه با توجه به اینکه این تیم از شخصیتهای فرعی، عجیبوغریب و بازندهای تشکیل شده که عمدتاً از فیلمها و سریالهای کمتر شناختهشده مارول آمدهاند.
The Playlist – امتیاز: ۸.۳ از ۱۰
Thunderbolts در هیچ زمینهای انقلابی برای دنیای مارول محسوب نمیشود، ولی اصلاً هم قصد چنین کاری را ندارد. آیا این فیلم یک جلسه دو ساعته رواندرمانی درباره شفقت به خود، مهربانی با خویش و رهایی از احساس گناه است، در قالب یک فیلم کمیکبوکی؟ شاید، اما قلب بزرگی دارد، دیدگاهی احساسی قوی ارائه میدهد، در مواقع لازم شوخطبع است و حرفی تاثیرگذار درباره بخشیدن خود و تبدیل درد به چیزی مثبت دارد که از نظر من یک پیروزی کوچک اما ارزشمند است.
Screen Rant – امتیاز: ۸ از ۱۰
Thunderbolts بهخوبی به موضوع سلامت روان میپردازد و در قالب یک فیلم بسیار موفق از دنیای مارول ظاهر میشود، با بازیهای درخشانی از فلورنس پیو و لوئیس پولمن.
BBC – امتیاز: ۸ از ۱۰
فلورنس پیو در هر دو سوی طیف بازیگری، اجرایی ارائه میدهد که اگر در یک فیلم ابرقهرمانی نبود، شایسته دریافت جوایز بود. او با مهارت بالا طنزهایش را اجرا میکند، مخصوصاً در جر و بحثهایش با رد گاردین، و در عین حال احساسات عمیق را منتقل میکند، آنهم با حفظ لهجه روسی و اجرای صحنههای مبارزه آکروباتیک. همین است که Thunderbolts را از بیشتر فیلمهای مارول بعد از Endgame بهتر میکند؛ نه فقط چون یک تریلر جاسوسی خشن و بامزه با ضدقهرمانهای دوستداشتنی است، بلکه چون بازیگری چون پیو را در مرکز خود دارد.
The Independent – امتیاز: ۸ از ۱۰
Thunderbolts متفاوت به نظر میرسد، نه به خاطر اعتبار هنری مستقلاش، بلکه چون برای اولین بار در نوع خود واقعاً خودآگاه به نظر میرسد.
TheWrap – امتیاز: ۸ از ۱۰
با اینکه بهسختی میتوان این احساس را نادیده گرفت که استودیو در عمل دارد تهِ دیگ شخصیتها را میتراشد تا از آنها قهرمانان اصلی بسازد، اما در انجام این کار واقعاً موفق عمل کرده است.
The Times – امتیاز: ۸ از ۱۰
در نهایت، رادیکالترین عنصر این نسخه تازهسازیشده از مارول این است که میگوید مشکلات دنیا را نمیتوان با یک مشت ابرقهرمانی حل کرد، بلکه با یک در آغوش گرفتن صمیمانه جمعی. شاید احساساتی و شیرین باشد، اما احتمالاً همان فیلمی است که در حال حاضر به آن نیاز داریم.
Collider – امتیاز: ۸ از ۱۰
با اینکه فیلم گاهی به نظر میرسد دارد زمینه را برای پروژههای آینده آماده میکند، هرگز از این بابت سنگینی نمیکند، بلکه بیشتر حس یک پیشرفت طبیعی در داستان این شخصیتها را القا میکند. Thunderbolts یک غافلگیری دلپذیر در دنیای مارول است؛ و فقط یک تیم از بعیدترین ابرقهرمانها توانست این موفقیت را رقم بزند.
Looper – امتیاز: ۸ از ۱۰
این فیلم گواهی است بر جذابیت بازیگران و مهارتی که در کار خود دارند، چرا که همه آنها میتوانند در مرکز توجه قرار بگیرند و سپس به دیگران اجازه درخشش دهند.
Slant Magazine – امتیاز: ۷.۵ از ۱۰
در مواجهه با نابودی، شخصیتهای دسته سوم و چهارم دنیای مارول تصمیم به زندگی میگیرند، در حالی که فیلم بارها تأکید میکند که دلیلی ندارد چرا باید چنین کنند.
Entertainment Weekly – امتیاز: ۷.۵ از ۱۰
بخش زیادی از موفقیت فیلم به خاطر استعداد بازیگران آن است. جوکها یا دیالوگهای خندهدار زیادی ندارد، اما لحظات ریز و خاصی دارد که پیو و راسل بهخصوص آنها را مؤثر میکنند. شخصیت پرسر و صدای دیوید هاربر در ابتدا بامزه است، اما متاسفانه خیلی زود تکراری و خستهکننده میشود.
USA Today – امتیاز: ۷.۵ از ۱۰
این ماجراجویی رضایتبخش شخصیتهای فرعی فیلمهایی مثل «بیوه سیاه» و «مرد مورچهای و زنبورک» را به شکلی مستقل به تصویر میکشد و در عین حال با مهارت میان تاریکی تلخ و طنز الهامبخش تعادل برقرار میکند، آن هم در بررسی احساسی و غیرمنتظرهای از سلامت روان.
New York Post – امتیاز: ۷.۵ از ۱۰
اجرای جذاب اما زجرکشیده فلورنس پیو در نقش آدمکش روسی یلنا بلووا، صحنههای مبارزه فیزیکی خشن و ملموس، و نبود پیشزمینه داستانی گیجکننده، این فیلم را به یکی از لذتبخشترین آثار اخیر مارول تبدیل کرده است.
Polygon – امتیاز: ۷.۲ از ۱۰
این ممکن است بامزهترین ترکیب بازیگران باشد که دیزنی تاکنون در دنیای مارول گرد هم آورده. هر شخصیت بهخوبی با دیگری هماهنگ است و این به فیلم حالوهوایی میدهد که از زمان «انتقامجویان» اصلی در فرنچایز دیده نشده بود.
IGN – امتیاز: ۷ از ۱۰
Thunderbolts یکی از منسجمترین تجربههای اخیر در خط داستانی مقدس مارول است و ماجراجوییای درخور شخصیتهای کمتر دیدهشده خود ارائه میدهد. اگرچه فیلم با مهارت به سمت فضایی تاریکتر میرود و به سلامت روان قهرمانان و تبهکاران میپردازد، اما سازندگان در ایجاد تعادل میان این لحن تاریک و انرژی طنزآمیز و تندوتیز دچار مشکل میشوند. در نهایت، با اینکه حس کلی فیلم برایم کمی افسردهکننده بود، دستکم از آن نوع افسردگی خوبی است که پر از شخصیتهایی است که دوست دارم دوباره ببینم.
Rolling Stone – امتیاز: ۷ از ۱۰
هدف اصلی این فیلم معرفی یک تیم جدید از قهرمانان است. هدف دوم، جلوگیری از سقوط ادامهدار اخیر مارول است. حداقل در این زمینه موفق عمل میکند. نباید آن را بازگشت به دوران اوج نامید، بلکه بازگشتی ضروری و خوشایند به یک فرمول موفق است.
The Hollywood Reporter – امتیاز: ۷ از ۱۰
اگرچه برخی از شخصیتها و بازیگران پیشتر در فیلمهای دیگر دیده شدهاند، این گردهمایی نخست حس تازگی دلنشینی دارد، بهعلاوه چیزی غیرمنتظرهتر: احساس. این به لطف گروه بازیگران جذاب و همچنین تیم خلاق جدیدی است که دیدگاه متمایزی نسبت به ژانر دارند.
Slashfilm – امتیاز: ۷ از ۱۰
با شوخیهای بامزه دیوید هاربر فضای فیلم را شیرین میکند و کمک میکند پیام جدی آن راحتتر منتقل شود. این فیلم اکشن-کمدی خودآگاه و جدی است که هرگز داستان را فدای پیامش نمیکند و حتی اگر لازم باشد برای بینندگان عامتر واضحتر حرف بزند، مخاطب را دستکم نمیگیرد.
Total Film – امتیاز: ۷ از ۱۰
Thunderbolts اثری تازهنفس از دنیای مارول است که خطرهای بزرگی میپذیرد و فقط گاهی دچار لغزش میشود. این فیلم بیش از آنکه نگران کل فرنچایز باشد، به شخصیتها و روابطشان اهمیت میدهد، و همین باعث میشود ما هم اهمیت بدهیم.
IndieWire – امتیاز: ۶.۷ از ۱۰
جولیا لوئی-درایفوس در تبلیغات فروشگاه Old Navy بیشتر احساس به نمایش گذاشته تا در نقشی که در این فیلم به او داده شده است.
RogerEbert.com – امتیاز: ۶.۳ از ۱۰
Thunderbolts فیلمی عجیب در دنیای ابرقهرمانی است که انگار آگاهانه در مسیر لغزش MCU حرکت میکند تا شاید آن را اصلاح کند. نتوانسته بهطور کامل از مشکلات تکراری اخیر مارول رهایی یابد (یک چراغ روشن کنید!)، اما با ارائه بازیگری پختهتر و پایانی احساسی بهجای انفجارهای دیجیتالی، تماشاگران را به شکلی غیرمنتظره به چالش میکشد.
Variety – امتیاز: ۶ از ۱۰
مثل فیلمهای «نگهبانان کهکشان»، آنچه در این فیلم جواب میدهد تنش ناپایدار بین اعضای تیم است که نه از علاقه طبیعی، بلکه از ضرورت کنار هم قرار گرفتهاند.
Empire – امتیاز: ۶ از ۱۰
همیشه موفق نیست، اما تلاش میکند متفاوت باشد، از عنوانش گرفته تا ترکیب اعضای تیم. تازه و متفکرانه، به شکلی که در تلاشهای اخیر مارول کمتر دیده شده است.
The Telegraph – امتیاز: ۴ از ۱۰
جدیدترین اثر مارول پر از اندوه و تیرگی است و به ستارگانش هیچ فرصتی نمیدهد تا نشان دهند چه چیز تازهای میتوانند به این فرنچایز اضافه کنند.
منبع: Metacritic
سختترین بازیهای دنیای با چشمهای بسته؛ میزگیم با حمید اسکورپیون
نظرات