راکاستار امروزه به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان بازیهای ویدیویی در دنیا شناخته میشود. این کمپانی با مجموعههایی مثل Grand Theft Auto و Red Dead Redemption نشان داده که در ساخت بازیهای اکشن ماجراجویی جهان باز، چه تبحری دارد. اکثر بازیهای ساخته شده توسط این کمپانی از دنیای واقعی الهام گرفتهاند، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید راکاستار زمانی میخواست یک بازی زامبیمحور بسازد. اگر میخواهید با حال و هوای این بازی آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.
راکاستار در گذشته قصد داشت یک بازی زامبیمحور بسازد که تنها با نام Z شناخته میشد. این کمپانی به خاطر پروسه طولانی توسعه بازیهایش شهرت دارد، اما بازی Z در اواسط کار به طور کامل لغو شد. موضوع از این قرار است که پس از بازی Vice City راکاستار میخواست از مجموعه GTA فاصله بگیرد و یک بازی اکشن ماجراجویی جهان باز دیگر، با حال و هوای متفاوت بسازد. برنامه این بود که تیم توسعه از کدهای بازی Vice City استفاده کنند اما یک دنیای کاملاً منحصر به فرد را خلق نمایند.
به این ترتیب پروسه ساخت بازی Z در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی آغاز شد، اما در اواسط کار، سازندهها تصمیم گرفتند این پروژه را لغو کنند که این موضوع یک دلیل جالب داشت.
دلیل اصلی که باعث شد راکاستار تصمیم بگیرد ساخت بازی Z را متوقف کند، استفاده بیش از حد از مضامین و داستان افسردهکننده در این بازی بود. قرار بود Z در یک دنیای پساآخرالزمانی اتفاق بیفتد که بازیکنها را موظف میکرد تا با جمعآوری سوخت و آیتمهای دیگر، برای زنده ماندن تلاش کنند و از خودشان در برابر زامبیها محافظت نمایند.
اکنون به لطف بازیهایی مثل The Last of Us و Days Gone قرار گرفتن در یک دنیای تاریک پر از زامبی، کاملا عادی به نظر میرسد، اما در زمان توسعه بازی Z عناوین زیادی وجود نداشتند که چنین کانسپتی را دربر بگیرند. به همین دلیل سازندهها با خودشان فکر کردند که این ایده ممکن است بازخورد جالبی از سوی مخاطبان نداشته باشد.
به نظر میرسد که بازی Z از زمان خودش بسیار جلوتر بوده و لغو شدن پروژه ساخت این بازی، موضوعی ناراحت کننده است. اما لغو شدن این بازی چندان هم برای طرفداران بازیهای راک استار بد نشد؛ چون همین تیم سازنده بلافاصله مشغول ساخت بازی San Andreas شدند که بعداً به یکی از محبوبترین عناوین سری جی تی ای تبدیل شد.
در حالی که اکثر داستانهای زامبیمحور در امریکا رخ میدهند، بازی Z قرار بود در یک جزیره مهآلود در کشور اسکاتلند جریان داشته باشد. مسلماً چنین فضای زیبا و در عین حال وهمآلودی میتوانست یک اتمسفر سنگین را برای این بازی رقم بزند و منجر به ساخت یک بازی ترسناک متفاوت شود.
البته راکاستار ساخت بازیهای زامبیمحور را رها نکرد و بعدها با انتشار محتوای دانلودی Undead Nightmare برای بازی Red Dead Redemption نشان داد که همچنان ارادت خاصی به زامبیها دارد.
منبع: Gamerant
ده بازی نوستالژی پلی استیشن ۱ که همه گیمرها باید تجربه کنند
نظرات