جنجال در راکستار؛ کارمندان از سقوط کامل روحیه و ترس میگویند
گزارشها حاکی از آن است که کارمندان راکستار گیمز در میان جنجالهای بزرگی که پیرامون این توسعهدهنده بازی جی تی ای ۶ شکل گرفته، عمیقاً ناراضی هستند. ساخت یک بازی ویدیویی غولپیکر مانند GTA 6 پروژهای عظیم است که به مقادیر سرسامآوری پول، زمان و استعداد نیاز دارد. صنعت بازی، بهطور ویژه، با چالشهای فراوانی در زمینه دستمزد منصفانه و شرایط کاری مناسب دستوپنجه نرم میکند، بهخصوص نزدیک به پایان پروژه، زمانی که توسعهدهندگان معمولاً مجبورند برای رعایت ضربالاجلها، ساعتهای اضافهکاری طاقتفرسایی را تحمل کنند.
این وضعیت، توسعهدهندگان را بر آن داشته است تا اتحادیههایی تشکیل دهند و برای بهبود شرایط کاری خود تلاش کنند. البته، این اعتراضها و صحبتهای آشکار منجر به تغییراتی نیز شده است و بسیاری از توسعهدهندگان در تلاشاند تا نگرانیها را کاهش دهند و «کرانچ» (crunch) [فشار کاری خردکننده] را به حداقل برسانند. راکستار گیمز یکی از بدنامترین استودیوها در زمینه محیطهای کاری جنجالبرانگیز بوده است.
در سال ۲۰۱۰ (حدود ۱۳۸۸-۱۳۸۹)، همسران کارمندان استودیو راکستار سن دیگو (Rockstar San Diego) نامهای درباره وخامت شرایط کاری در طول توسعه Red Dead Redemption منتشر کردند و به ۱۲ ساعت کار روزانه، حتی در آخر هفتهها، اشاره داشتند. مشکلات مربوط به کرانچ در راکستار در طول ساخت Grand Theft Auto V و Red Dead Redemption 2 نیز به چشم میخورد. پس از انتشار بازی دوم، گزارشها نشان میداد که اوضاع بهتر شده است، اما کارمندان همچنان منتظر بودند تا ببینند در ماههای پایانی توسعه GTA 6 چه سرنوشتی در انتظارشان است.
کارمند راکستار گیمز ادعا میکند روحیه بنا بر گزارشها «در پایینترین حد» است
هفته گذشته، دهها نفر از کارمندان راکستار گیمز اخراج شدند. این شرکت دلیل این اقدام را «سوء رفتار فاحش» اعلام و ادعا کرد که آنها در حال افشای اطلاعات محرمانه بودهاند. اما، گزارشها حاکی از آن است که افراد اخراجشده در تلاش برای تشکیل یک اتحادیه کارگری بودهاند و باور دارند که راکستار سعی در سرکوب این تلاشها داشته است. اکنون، یکی از کارمندان فعلی راکستار گیمز که نخواسته نامش فاش شود، در فرومهای جیتیای حاضر شده تا نارضایتیهای درون استودیو را علنی کند.
این کارمند ناشناس که هویت او توسط مدیران فرومهای جیتیای تأیید شده است، ادعا میکند که راکستار بهسرعت و بسیار غیرمحترمانه کارمندان مذکور را اخراج کرده است؛ افرادی که کاملاً از این خبر غافلگیر شده بودند. ظاهراً، بخش منابع انسانی (HR) هیچ مدرکی برای اثبات سوء رفتار آنها ارائه نکرده و خود این کارمند نیز اظهار داشته که در سرور دیسکورد (Discord) که کانون این حادثه بوده، شاهد هیچگونه افشای اطلاعاتی نبوده است. او نتیجهگیری میکند که تمام این ماجرا صرفاً تلاشی برای سرکوب اتحادیه (union busting) بوده است و اکنون، احساس ترسی شدید بر کارمندان باقیمانده حاکم شده و روحیه را به پایینترین سطح ممکن رسانده است.
این کارمند گفت: «آن دسته از ما که خوششانس بودهایم و فعلاً ماندهایم، در ترس کار میکنیم. ترس از صحبت کردن با یکدیگر در کنار دستگاه چایساز، ترس از اینکه نفر بعدی ما هستیم و بهراحتی کنار گذاشته میشویم، و آنقدر ترسیدهایم که نمیتوانیم از استودیو بیرون برویم و با همکارانمان که بیرون در حال اعتراض هستند صحبت کنیم (یا حتی نگاهشان کنیم)، چون از اقدامات تلافیجویانه میترسیم. روحیه در استودیو در پایینترین حد خود قرار دارد. در حالی که باید برای اتفاقات هیجانانگیز سال آینده مشتاق باشیم، اکنون کاملاً سرخوردهایم و اعتماد و اطمینانمان به دیگران به کلی نابود شده است.»
این اتفاقات دقیقاً پس از اعلام خبر تأخیر GTA 6 تا نوامبر ۲۰۲۶ (آبان/آذر ۱۴۰۵) رخ میدهد؛ تأخیری شش ماهه نسبت به تاریخ انتشار قبلی در می ۲۰۲۶ (اردیبهشت/خرداد ۱۴۰۵). اگرچه برخی گمان میکنند این تأخیر ممکن است برای کاهش فشار کاری (کرانچ) اعمال شده باشد، اما در صنعت بازی اصلاً غیرمعمول نیست که توسعهدهندگان ماههای متمادی را تحت کرانچ شدید سپری کنند. کارمند ناشناس از «وخامت کرانچ» و «دستمزد ناکافی» بهعنوان بخشی از مسائلی نام برد که آنها امیدوارند از طریق اتحادیه به مدیریت راکستار منتقل کنند.
شرکت راکستار گیمز از هزاران کارمند در نزدیک به دوازده استودیو جهانی تشکیل شده است، بنابراین هنوز مشخص نیست که ابعاد این مشکلات تا چه حد گسترده است. با این حال، با توجه به اینکه این حادثه به اعتراضات خیابانی کشیده شده، بعید است که این آخرین باری باشد که در این مورد خبری میشنویم.
منبع: Comicbook
بهترین بازی های ترسناک با امید لنون؛ میزگیم ویژه هالووین
نظرات