اخبار بازی خبر

بازگشت شاهکارهای راکستار برای نسل جدید؟

شرکت راکستار گیمز (Rockstar Games) دیوارهایی بلندتر از هر قلعه‌ای به دور اسرار خود کشیده است اما گاهی یک ترک کوچک روی این دیوار، سیلی از هیجان و گمانه‌زنی را به راه می‌اندازد. طی چند روز گذشته، دو ترک مشابه و بسیار معنادار، نه تنها امیدها را برای بازگشت دو تا از بزرگ‌ترین بازی‌های تاریخ زنده کرده، بلکه جامعه‌ی هواداران را متقاعد کرده است که خبری در راه است؛ خبری بزرگ. شواهد غیرمستقیم اما محکمی که به طور سهوی روی وب‌سایت رسمی راکستار ظاهر و به‌سرعت ناپدید شدند، به احتمال قریب‌الوقوع بودن عرضه‌ی نسخه‌ی ریمستر (Remaster) شده‌ی Red Dead Redemption 2 و Grand Theft Auto IV اشاره دارند.

وجود چنین گزینه‌ای برای RDR2، که تاکنون تنها برای یک نسل از کنسول‌ها منتشر شده، فقط یک معنای منطقی می‌تواند داشته باشد

وجود چنین گزینه‌ای برای RDR2، که تاکنون تنها برای یک نسل از کنسول‌ها منتشر شده، فقط یک معنای منطقی می‌تواند داشته باشد

ماجرا از جایی شروع شد که یک کاربر تیزبین در فروم ردیت (Reddit)، متوجه گزینه‌ای عجیب در صفحه‌ی پشتیبانی بازی Red Dead Redemption 2 شد: گزینه‌ی «انتقال آنلاین» (Online Migration).

شاید این گزینه در نگاه اول بی‌اهمیت به نظر برسد، اما برای طرفداران کهنه‌کار راکستار، معنای بسیار عمیقی دارد. این ویژگی، ابزاری است که راکستار پیش از این به طور انحصاری برای Grand Theft Auto V در زمان عرضه بر روی کنسول‌های نسل جدید (PS5 و Xbox Series X/S) فراهم کرده بود. «انتقال آنلاین» به بازیکنان اجازه می‌دهد تمام پیشرفت، دارایی‌ها و شخصیت بخش آنلاین خود را از یک پلتفرم قدیمی به یک پلتفرم جدید منتقل کنند. این قابلیت، یک ویژگی ساده نیست که به اشتباه در منویی کپی و پیست شود؛ بلکه نیازمند زیرساخت فنی و توسعه‌ی بک‌اند (Back-end) است.

وجود چنین گزینه‌ای برای RDR2، که تاکنون تنها برای یک نسل از کنسول‌ها منتشر شده، فقط یک معنای منطقی می‌تواند داشته باشد: راکستار در حال تدارک برای عرضه‌ی بازی بر روی پلتفرم‌های جدیدی است و قصد دارد به بازیکنان اجازه دهد تا حاصل صدها ساعت بازی خود در Red Dead Online را به این نسخه‌ی جدید و بهبودیافته منتقل کنند. این موضوع، شایعات چندین و چند ساله‌ی منابع داخلی معتبر مبنی بر توسعه‌ی نسخه‌ی نسل نهمی RDR2 با قابلیت اجرا در ۶۰ فریم بر ثانیه، بهبودهای گرافیکی و محتوای جدید را وارد فاز بسیار جدی‌تری می‌کند.

البته، راکستار پس از رسانه‌ای شدن موضوع، به‌سرعت این گزینه را حذف کرد. اما این پنهان‌کاری، در دنیای هواداران راکستار، به جای تکذیب، به منزله‌ی تأیید غیرمستقیم تلقی می‌شود.

در حالی که هواداران هنوز در شوک سرنخ اول بودند، اتفاق مشابه دیگری رخ داد. این بار در صفحه‌ی پشتیبانی بازی کلاسیک و محبوب Grand Theft Auto IV، گزینه‌ی پلتفرم «PS4» برای مدت کوتاهی ظاهر شد. این بازی هرگز به طور رسمی برای پلی‌استیشن ۴ عرضه نشده است.

راکستار استاد بازاریابی از طریق سکوت است

راکستار استاد بازاریابی از طریق سکوت است

این سرنخ نیز به سرعت حذف شد، اما الگوی آن بسیار آشنا بود. این اتفاق، یادآور استراتژی راکستار در قبال پورت نسخه‌ی اول Red Dead Redemption است که سال گذشته، علی‌رغم گذشت چند سال از عمر پلی‌استیشن ۵، برای PS4 و نینتندو سوییچ عرضه شد. منطق این کار این بود که نسخه‌ی ایکس‌باکس به لطف قابلیت پشتیبانی از نسل قبل (Backward Compatibility) با کیفیتی بهبودیافته در دسترس بود و نیازی به پورت جداگانه نداشت.

ظاهر شدن گزینه‌ی PS4 برای GTA 4 می‌تواند نشان دهد که راکستار قصد دارد همین استراتژی را برای شاهکار سال ۲۰۰۸ خود نیز پیاده کند: یک پورت مدرن برای کنسول‌های پلی‌استیشن و نینتندو، که امکان تجربه‌ی داستان تراژیک «نیکو بلیک» را برای مخاطبان جدید فراهم می‌کند.

کاسپلی فوق‌العاده طرفدار Red Dead Redemption ۲ از سیدی ادلر

راکستار استاد بازاریابی از طریق سکوت است. این شرکت برخلاف تمام رقبای خود، نیازی به حضور در رویدادهای پرسروصدایی مانند E3 یا Summer Game Fest ندارد. آن‌ها می‌دانند که یک تریلر، یک تصویر یا حتی یک تغییر کوچک در وب‌سایتشان، می‌تواند بیشتر از کل یک کنفرانس خبری، توجه رسانه‌ها و بازیکنان را به خود جلب کند. سال‌ها سکوت و انتظار برای تریلر GTA 6 و انفجار اینترنتی پس از انتشار آن، گواهی بر این مدعاست.

به همین دلیل، وقتی دو «اشتباه» مشابه در کمتر از ۴۸ ساعت رخ می‌دهد، جامعه‌ی هواداران آن را نه یک خطای فنی، بلکه یک افشاگری کنترل‌نشده یا حتی یک بازاریابی هوشمندانه و چراغ سبزی پنهانی برای طرفداران وفادار خود می‌دانند.

با کنار هم قرار دادن پازل‌ها، تصویر نهایی بسیار واضح به نظر می‌رسد: شواهد، قوی‌تر از هر زمان دیگری به این اشاره دارند که راکستار گیمز در حال آماده‌سازی برای بازگرداندن دو تا از تحسین‌شده‌ترین بازی‌های خود به پلتفرم‌های مدرن است. یک Red Dead Redemption 2 با گرافیک بهبودیافته و نرخ فریم روان‌تر، و یک Grand Theft Auto IV که پس از سال‌ها به کنسول‌های امروزی راه پیدا می‌کند.

با این همه، تا زمانی که لوگوی رسمی راکستار زیر یک تریلر یا بیانیه‌ی رسمی قرار نگیرد، همه‌چیز در قلمرو گمانه‌زنی باقی خواهد ماند. اما فعلاً، این گمانه‌زنی‌ها آن‌قدر شیرین و محتمل هستند که به طرفداران اجازه می‌دهند تا بار دیگر رویای گشت‌وگذار در خیابان‌های تاریک لیبرتی سیتی و دشت‌های پهناور غرب وحشی را در سر بپرورانند.

منبع: comicbook


دوست داشتنی‌ترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها