اعتراف کارگردان Saints Row: دیگر هیچکس حریف جی تی ای نمیشود
کارگردان بازی سینتز رو (Saints Row) به تازگی پرده از واقعیت تلخی درباره وضعیت صنعت بازیسازی برداشته است؛ واقعیتی که نشان میدهد وقتی غولی به نام گرند تفت اتو ۶ (Grand Theft Auto VI) در میان باشد، معادلات چگونه تغییر میکند. اکثر ما قبول داریم که رقابت پدیدهای مثبت است و باعث میشود همه تلاش کنند محصولات باکیفیتتری ارائه دهند. رقابت امسال میان کال آو دیوتی (Call of Duty) و بتلفیلد (Battlefield) نمونه بارز همین ماجراست.
بتلفیلد مجبور بود تمام توان خود را به کار بگیرد تا بهترین بازی ممکن را بسازد و در مقابل کال آو دیوتی قد علم کند؛ اتفاقی که در نهایت باعث شد بلک آپس ۷ (Black Ops 7) هم برای عقب نماندن از بتلفیلد، تن به تغییرات جدی و بنیادین بدهد. با این حال، گاهی اوقات در میدان نبرد یک پیروز مطلق وجود دارد؛ چنان قدرتمند که تمام رقبا را تار و مار میکند و کار به جایی میرسد که دیگر هیچ حریف دندانگیری در صحنه باقی نمیماند.

مجموعه جی تی ای تقریباً تا زمان عرضه نسخه پنجم در سال ۲۰۱۳، تمامی رقبای خود را از میدان به در کرده بود. ابعاد این فرنچایز به شکل وحشتناکی عظیم است و شرکت راکاستار گیمز (Rockstar Games) از نظر منابع مالی، زمان و امکانات چنان فاصلهای با بقیه دارد که غلبه بر جی تی ای برای هر استودیویی دشوار است؛ چه برسد به اینکه بخواهند حتی به استانداردهای آن نزدیک شوند. ریبوت بازی سینتز رو با اینکه حدود یک دهه بعد از GTA 5 منتشر شد، حتی نتوانست به استانداردهای آن بازی قدیمی برسد. البته برای تمام این اتفاقات دلیل موجهی وجود دارد.
چرا کارگردان سینتز رو باور دارد رقابت با GTA غیرممکن است؟
کریس استاکمن (Chris Stockman)، کارگردان بازی سینتز رو، طی مصاحبهای با رسانه افآرویآر (FRVR) آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که دیگر هیچ راه عملی برای رقابت با جی تی ای وجود ندارد. به عقیده او این بازی بیشازاندازه بزرگ شده است، بهویژه با وجود بخشی مانند جیتیای آنلاین (GTA Online). استاکمن اشاره میکند کسانی که بخواهند عنوانی مشابه بسازند، باید راهی پیدا کنند تا اثری کاملاً متمایز ارائه دهند. حتی ساخت یک بازی وسترن هم گزینه مناسبی نیست، چرا که رد دد ردمپشن (Red Dead Redemption) زیر سایه راکاستار، آن قلمرو را هم تسخیر کرده است.
در نتیجه، گیمرها نباید انتظار داشته باشند که مثل دوران ۱۵ تا ۲۰ سال پیش، شاهد سیل عظیمی از بازیهای کپیبرداری شده از GTA (اصطلاحاً GTA Clone) باشند. استاکمن در ادامه صحبتهایش پیشبینی کرد که GTA 6 بزرگترین بازی تمام تاریخ خواهد بود و تنها راهی که یک رقیب بتواند تاج و تخت را از راکاستار بگیرد، این است که خودِ راکاستار مرتکب اشتباهی بزرگ شود. البته او هشدار داد که چنین شکستی عواقب سنگینی برای کل صنعت گیم خواهد داشت.
استاکمن در این باره گفت: «این قرار است بزرگترین بازی شود، احتمالاً بزرگترین بازی تمام دوران، و من فقط یک چیز میگویم: تنها راهی که کسی بتواند واقعاً آنها را به چالش بکشد این است که خودشان دچار لغزشی عظیم شوند. اگر بازی بیاید و کیفیتش افتضاح باشد… خدا آن روز را برای صنعت نیاورد! وای خدای من، تصور کنید چه میشود؟ این اتفاق مثل ماجرای بازی ای.تی (E.T.) خواهد بود، اما بسیار بدتر، چون بودجههای امروزی سرسامآور است. این یک فاجعه تمامعیار میشود. البته من انتظار ندارم چنین اتفاقی رخ دهد، اما اگر بشود، پناه بر خدا.»
خود استاکمن پس از تعطیلی استودیو ولیشن (Volition)، هماکنون در حال آمادهسازی طرحی برای ساخت یک پیشدرآمد (Prequel) جدید از سینتز رو است تا آن را به مالکان حقوقی این سری ارائه دهد. به نظر میرسد او کاملاً آگاه است که بازی جدید نمیتواند صرفاً یک کپی دیگر از جی تی ای باشد و باید مسیری کاملاً متفاوت را طی کند؛ موضوعی که شاید به معنای یک برداشت رادیکال و کاملاً نو از دنیای سینتز رو باشد.
اینکه آیا اصلاً این پروژه چراغ سبز میگیرد یا خیر، هنوز مشخص نیست. با تمام این اوصاف، این اخبار در شرایطی منتشر میشود که GTA 6 بار دیگر تأخیر خورده است؛ اتفاقی که ثابت میکند راکاستار همه چیز، حتی زمان را هم در اختیار خود دارد. نظر شما چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات بنویسید و به بحث بپیوندید.
منبع: comicbook

نظرات