سانتا مونیکا (Santa Monica Studio) که با خلق دوباره حماسه کریتوس در God of War (۲۰۱۸) و دنباله بینظیر آن، Ragnarok، صنعت بازی را متحول کرد، چندین سال است که طرفداران را در سکوت و انتظار برای پروژه بزرگ بعدی خود نگه داشتهاست. تا به امروز، تقریباً تمام گمانهزنیها حول یک محور میچرخید: یک IP (مجموعه) کاملاً جدید در ژانر علمی-تخیلی. اما اکنون، در یک چرخش داستانی غیرمنتظره، معتبرترین خبرنگار حوزه گیم، این رؤیای چندساله را در هم شکسته است.
جیسون شرایر، خبرنگار سرشناس بلومبرگ که به داشتن منابع دستاول و گزارشهای بینهایت دقیق شهرت دارد، به تمامی شایعات پایان داد. او در انجمن گفتگوی Resetera فاش کرد که پروژه بعدی استودیوی سانتا مونیکا، که سکان هدایت آن در دستان کارگردان نابغه، کوری بارلوگ، قرار دارد، برخلاف تصور همگان، یک IP کاملاً جدید نیست.
این خبر به معنای پایان کار کریتوس و آترئوس نیست
شرایر با دقت کلماتش را انتخاب کرد تا هم اطلاعات کلیدی را منتقل کند و هم به رمزآلود بودن پروژه بیفزاید: «بگذارید اینطور بگویم: این یک IP جدید نیست، اما ممکن است حس یک IP جدید را القا کند. شاید به همین دلیل است که مردم سردرگم شدهاند.»
این جمله کوتاه اما پرمحتوا، دریایی از احتمالات را به روی ما باز میکند. او همچنین قاطعانه تمام تئوریهای مربوط به علمی-تخیلی بودن بازی را «بیاساس» خواند و تأیید کرد که این پروژه هماکنون برای کنسول PS5 در حال توسعه است و مراحل ساخت خود را «بهخوبی» طی میکند.
این افشاگری، جامعه طرفداران را که سالها با ایدهی یک حماسه فضایی از سوی سانتا مونیکا زندگی میکردند، شگفتزده کردهاست. از تصاویر هنری مرموزی که در گذشته لیک شده بود تا اشارات جزئی در استودیو، همه چیز به یک جهان جدید و علمی-تخیلی اشاره داشت. اکنون مشخص شده است که این مسیر، حداقل برای پروژه فعلی، مسیر انتخابی کوری بارلوگ و تیمش نیست.
با حذف شدن گزینه IP جدید، دو احتمال اصلی قوت میگیرد که هر یک به اندازه خود هیجانانگیز است:
۱. یک بازی اقتباسی بزرگ (Licensed Game): سونی ممکن است یک برند بسیار بزرگ و محبوب را برای سانتا مونیکا لایسنس کرده باشد. تصور کنید استودیویی که در داستانسرایی، شخصیتپردازی و خلق مبارزات سنگین و سینمایی استاد است، به سراغ دنیایی مثل دنیای کتابهای «ارباب حلقهها»، یک شخصیت کمیکبوکی کمتر دیدهشده یا حتی یک مجموعه فانتزی دیگر برود. موفقیت چشمگیر استودیوی اینسامنیاک با Marvel′s Spider−Man و استودیوی راکاستدی با سری Batman: Arkham نشان میدهد که این مدل تا چه حد میتواند موفقیتآمیز باشد. سپردن یک برند جهانی به دستهای توانمند سانتا مونیکا میتواند یک ترکیب برنده باشد.
۲. احیای یک گنجینه فراموششده از پلیاستیشن: این گزینه برای طرفداران قدیمی پلیاستیشن بسیار جذابتر است. سونی گنجینهای از مجموعههای قدیمی و محبوب دارد که سالهاست در غبار فراموشی فرو رفتهاند. مجموعههایی مانند Syphon Filter، Resistance، Jak and Daxter یا حتی Twisted Metal پتانسیل بالایی برای یک بازآفرینی مدرن دارند. تصور کنید سانتا مونیکا با رویکرد داستانمحور و گیمپلی عمیق خود، یک نسخه تاریک و بزرگسالانه از Jak and Daxter بسازد یا جاسوسبازیهای سری Syphon Filter را با مکانیکهای امروزی احیا کند. این کار نهتنها طرفداران قدیمی را به وجد میآورد، بلکه نسل جدیدی از مخاطبان را با این نامهای کلاسیک آشنا میکند.
این خبر به معنای پایان کار کریتوس و آترئوس نیست. سانتا مونیکا استودیوی بزرگی است و احتمالاً تیمهای مختلفی در آن مشغول به کار هستند. شایعات درباره آینده گاد آف وار همچنان داغ است؛ از یک بسته الحاقی بزرگ یا یک بازی کوچکتر با محوریت آترئوس گرفته تا شروع یک حماسه کاملاً جدید در یک اساطیر دیگر (شاید مصر یا ژاپن). بسته الحاقی رایگان Valhalla نشان داد که این استودیو هنوز داستانهای زیادی برای روایت در این دنیا دارد.
در نهایت، اگرچه پروژه بعدی سانتا مونیکا آن چیزی نیست که انتظارش را داشتیم، اما همین رمزآلود بودن و اعتبار بیچونوچرای سازندگانش، سطح هیجان را بیش از پیش بالا بردهاست. اکنون تنها کاری که از دست ما برمیآید، صبر کردن برای رونمایی رسمی از این بازی بزرگ است؛ رونماییای که بدون شک یکی از مهمترین رویدادهای آینده پلیاستیشن خواهد بود.
منبع: comicbook
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا

نظرات