ارباب حلقه ها
اخبار سینما و انیمیشن سینما

۷ روایت کلیدی از دنیای ارباب حلقه‌ ها که پس از مرگ تالکین فاش شد

جی.آر.آر. تالکین (خالق جهان ارباب حلقه ها) به عنوان معمار بی‌رقیب فانتزی مدرن شناخته می‌شود و میراث ادبی خلق کرده که برای نزدیک به یک قرن، این ژانر را تعریف نموده است. هرچند هابیت و ارباب حلقه‌ ها در طول زندگی او به موفقیت عظیمی دست یافتند، اما این آثار تنها نماینده بخش کوچکی از اسطوره‌شناسی‌ بودند که او دهه‌ها صرف ساختن آن کرده بود.

این تئوری گندالف بعد ۴۸ سال از بزرگترین راز ارباب حلقه ها پرده برمی‌دارد

تالکین یک کمال‌گرای معروف بود که دائما در حال بازبینی آثارش بود و زبان‌ها، شجره‌نامه‌ها و خطوط زمانی تاریخی کاملی را خلق می‌کرد که هرگز تا پیش از درگذشت او در سال ۱۹۷۳، رنگ روشنایی را به خود ندیدند. این تعهد بی‌نظیر به جزئیات، منجر به خلق یک «لجنداریوم» (Legendarium) شد که بیشتر به یک تاریخ واقعی از دنیایی گمشده شبیه است تا یک داستان تخیلی ساده. در نتیجه، بخش اعظم تاریخ غنی سرزمین میانه در جعبه‌هایی از یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های نامنظم پنهان باقی ماند و تنها برای خود نویسنده و نزدیک‌ترین محرمان اسرارش شناخته شده بود.

این وظیفه به پسر و وصی ادبی او، کریستوفر تالکین، محول شد تا وظیفه خطیر رمزگشایی، ویرایش و انتشار این داستان‌های گمشده را در طول دهه‌های بعدی بر عهده بگیرد. این کتابخانه پس از مرگ، برای مخاطبانی که تشنه محتوای بیشتری بودند به مثابه یک عنصر حیاتی بود؛ به خصوص پس از پدیده جهانی اقتباس‌های سینمایی پیتر جکسون و سریال جدیدتر پرایم ویدیو با عنوان حلقه های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power).

تریلر سالگرد ۲۵ سالگی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

این آثار منتشر شده، بستر و زمینه لازم را برای درک جنگ‌ها و اتحادهایی که روی پرده می‌بینیم فراهم می‌کنند و سرزمین میانه را از یک صحنه برای یک داستان ماجراجویانه به یک جهان زنده با هزاران سال تاریخ و افسانه تبدیل می‌نمایند. بدون این انتشارات پس از مرگ، درک ما از «حلقه یگانه»، «جادوگران» و «الف‌ها» اساسا ناقص بود. در ادامه، هفت مورد از حیاتی‌ترین داستان‌های دنیای ارباب حلقه‌ ها را بررسی خواهیم کرد که تنها به لطف تلاش‌های کریستوفر تالکین، پس از مرگ پدرش از میان یادداشت‌های او استخراج و منتشر شدند؛ داستان‌هایی که درک ما را از سرزمین میانه برای همیشه تغییر دادند.

۷. موسیقی آینور (The Music of the Ainur)

ارباب حلقه ها

اسطوره آفرینش سرزمین میانه به سادگی یکی از انتزاعی‌ترین و زیباترین قطعاتی است که تالکین تا به حال نوشته است. این داستان که با نام آینولینداله (Ainulindalë) شناخته می‌شود، سرانجام به عنوان فصل آغازین سیلماریلیون در سال ۱۹۷۷، چهار سال پس از مرگ نویسنده، منتشر شد. این بخش به تفصیل توضیح می‌دهد که چگونه ارو ایلوواتار، خدای متعال این جهان، «آینور» (موجودات فرشته‌گونه) را آفرید و به آن‌ها دستور داد تا نغمه‌ای بزرگ بخوانند که در نهایت به شکل دنیای فیزیکی متجلی شود.

این روایت، تضاد و کشمکش اصلی کل لجنداریوم را پایه‌ریزی می‌کند، چرا که ملکور ناهماهنگی و آشوب را در این هارمونی می‌تند و عملا «شر» را پیش از آنکه جهان حتی وجود داشته باشد، اختراع می‌کند. اگرچه آینولینداله فاقد شمشیربازی‌ها و نبردهای دوران‌های بعدی است، اما از این جهت حیاتی است که قوانین متافیزیکی واقعیت در آثار تالکین را توضیح می‌دهد. این داستان فاش می‌کند که کشمکش‌های فیزیکی آراگورن و فرودو در واقع بازتابی از یک درگیری الهی است که پیش از خود زمان آغاز شده و ثابت می‌کند که سرنوشت و اراده آزاد، در تار و پود خود «آردا» (جهان) تنیده شده‌اند.

معرفی قویترین جنگجویان زن در ارباب حلقه ها

۶. سقوط نومه‌نور (The Fall of Númenor)

ارباب حلقه ها

برای دهه‌ها، داستان نابودی تراژیک پادشاهی جزیره‌ای «نومه‌نور»، عمدتا از طریق بخش آکالابث در سیلماریلیون و قطعات پراکنده مختلف در قصه‌های ناتمام قابل دسترسی بود. با این حال، در سال ۲۰۲۲، ویراستار برایان سیبلی این متون پراکنده را در یک جلد منسجم با عنوان سقوط نومه‌نور گردآوری کرد و نگاهی جامع از «دوران دوم» را به خوانندگان ارائه داد.

این داستان به عنوان نسخه تالکین از اسطوره آتلانتیس عمل می‌کند و تمدن والای انسان‌هایی را توصیف می‌کند که به آرامی توسط ترسشان از مرگ و دسیسه‌های سائورون فاسد می‌شوند. این روایت برای درک چشم‌انداز سیاسی دوران دوم حیاتی است، چرا که ظهور «آر-فارازون» (Ar-Pharazôn) و تغییر شکل جهان از حالت مسطح به گرد را به تفصیل شرح می‌دهد. انتشار این داستان، ریشه‌های گاندور و آرنور را روشن می‌کند و دقیقا نشان می‌دهد که چرا الندیل و پسرانش مجبور به فرار به سرزمین میانه شدند تا پادشاهی‌هایی را بنیان نهند که در نهایت در ارباب حلقه‌ ها نقشی محوری پیدا کردند.

تماشای رایگان انیمیشن سینمایی ارباب حلقه ها: نبرد روهیریم از کافه بازار

۵. داستان ساخت حلقه‌های قدرت (The Forging of the Rings of Power)

ارباب حلقه ها

اگرچه عنوان آن ممکن است شبیه به یک راهنمای فنی به نظر برسد، اما روایتی که با نام «درباره حلقه‌ های قدرت و دوران سوم» شناخته می‌شود، گزارش قطعی و نهایی از وقایعی است که به «جنگ حلقه» منتهی شد. این داستان مقاله‌مانند که به عنوان بخش پایانی سیلماریلیون منتشر شد، پلی میان کشمکش‌های باستانی الف‌ها و دوران آشناترِ بیلبو و فرودو می‌زند.

این متن به تفصیل شرح می‌دهد که چگونه سائورون ظاهری زیبا به خود گرفت تا آهنگران الفِ «ارگیون» را فریب دهد و هنری را به آن‌ها بیاموزد که به نابودی‌شان منجر شد. این متن، سازوکار دقیق پشت سه حلقه، هفت حلقه و نه حلقه را فراهم می‌کند و دقیقا توضیح می‌دهد که چرا «حلقه یگانه» بر همه آن‌ها سلطه دارد. این نوشته پس از مرگ، پیش‌زمینه داستانی آنتاگونیست اصلی ارباب حلقه‌ها را فاش می‌کند و سائورون را از یک ارباب تاریکی کلیشه‌ای به یک دسیسه‌چین سیاسی حیله‌گر تبدیل می‌نماید که از غرور دیگران برای تضمین قدرت خود استفاده کرد.

۹ شخصیت‌ ارباب حلقه ها که در انیمه سینمایی The War of the Rohirrim زنده هستند

۴. سقوط گوندولین (The Fall of Gondolin)

ارباب حلقه ها

سقوط گوندولین به عنوان اولین داستانی که تالکین از سرزمین میانه نوشت، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ دارد؛ نگارش آن به سال ۱۹۱۷ و در دوران مرخصی پزشکی او از جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. با وجود شروع زودهنگام، روایت کامل آن هرگز در طول حیات او به اتمام نرسید و تنها در نسخه‌های متناقض وجود داشت تا اینکه کریستوفر تالکین آن را به عنوان یک کتاب مستقل در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد.

داستان، قهرمان انسانی «تور» (Tuor) را دنبال می‌کند که توسط والای «اولمو» (Ulmo) به شهر پنهان الفیِ «گوندولین» هدایت می‌شود تا به آن‌ها درباره عذاب قریب‌الوقوع هشدار دهد. این داستان یکی از تماشایی‌ترین نبردهای کل لجنداریوم را به تصویر می‌کشد، از جمله دوئل افسانه‌ای میان «گلورفیندل» و یک «بالروگ» بر روی گذرگاه کوهستانی. این داستان از آن جهت حیاتی است که مقیاس محض قدرت نظامی مورگوت و غرور تراژیک الف‌هایی را که باور داشتند می‌توانند از مشکلات دنیا پنهان شوند، به نمایش می‌گذارد. انتشار نهایی این کتاب، پایانی بر یکی از سه «داستان بزرگ» دوران کهن بود.

۳. برن و لوثین (Beren and Lúthien)

ارباب حلقه ها

محور اصلی کل این اسطوره‌شناسی، داستان عاشقانه میان انسان فانی، «برن»، و دوشیزه الف نامیرا، «لوثین»، است؛ یک داستان فوق شخصی برای تالکین که نام‌هایشان بر روی سنگ قبر او و همسرش حک شده است. اگرچه خلاصه‌ای از آن در ارباب حلقه‌ها آمده، اما ابعاد کامل ماموریت غیرممکن آن‌ها برای دزدیدن یک «سیلماریل» از تاج آهنین مورگوت، تنها از طریق مجموعه‌های پس از مرگ و کتاب مستقل سال ۲۰۱۷ در دسترس قرار گرفت.

این روایت، زمینه‌ساز وصلت‌های پرخطر میان الف‌ها و انسان‌ها می‌شود و مستقیما بازتاب‌دهنده رابطه بعدی میان آراگورن و آرون است. داستان پر از عناصر متمایز ترسناک، از جمله دوران فعالیت سائورون به عنوان یک مرده‌خوان (necromancer) و ارباب گرگینه‌ها در «جزیره گرگینه‌ها» است. برن و لوثین هسته احساسی «دوران اول» است و ثابت می‌کند که عشق در دنیای تالکین، نیرویی آن‌قدر قدرتمند است که می‌تواند «ماندوس» تزلزل‌ناپذیر را تحت تاثیر قرار دهد و سرنوشت مردگان را تغییر دهد.

گیم‌پلی بازی جدید ارباب حلقه‌ها با عنوان Tales of the Shire

۲. فرزندان هورین (The Children of Húrin)

ارباب حلقه ها

فرزندان هورین به عنوان کامل‌ترین اثر پس از مرگ تالکین شناخته می‌شود که سرانجام در سال ۲۰۰۷ به عنوان یک کتاب مستقل منتشر شد. این کتاب داستان ویرانگر «تورین تورامبار» (Túrin Turambar) را روایت می‌کند؛ جنگجویی که زندگی‌اش به طور سیستماتیک توسط کینه‌توزی ارباب تاریکی، مورگوت، نابود می‌شود.

برخلاف خوش‌بینی نهایی «جنگ حلقه»، این روایت یک تراژدی بی‌امان است که بیشتر شبیه به یک درام یونانی یا یک حماسه نورس خوانده می‌شود تا یک ماجراجویی فانتزی معمول. دلیلش این است که تورین یک قهرمان پر از نقص است که تکبر و بدشانسی‌اش به مرگ تقریبا تمام کسانی که دوستشان دارد، از جمله بهترین دوستش «بلگ کمان‌قدرتمند»، منجر می‌شود.

پشت‌صحنه ساخت و سکانس‌های جدید در ویدیو تازه انیمه ارباب حلقه‌ها

انتشار فرزندان هورین به طرفداران اجازه داد تا جنبه تاریک‌تری از سرزمین میانه را ببینند؛ جایی که همیشه آدم‌های خوب برنده نمی‌شوند. این داستان همچنین اژدهای «گلائرونگ» را معرفی می‌کند؛ شروری که فریب روانی‌اش بر روی شخصیت‌های اصلی، نقطه مقابل وحشتناکی برای تهدید فیزیکی اسماگ ارائه می‌دهد.

۱. کوئنتا سیلماریلیون (Quenta Silmarillion)

ارباب حلقه ها

گل سرسبد آثار پس از مرگ تالکین، بدون شک کوئنتا سیلماریلیون است؛ بخش اصلی کتاب سیلماریلیون که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. این روایت عظیم به عنوان «کتاب مقدس» سرزمین میانه عمل می‌کند و تاریخچه «سیلماریل‌ها» و جنگ طولانی میان الف‌های «نولدور» و اولین ارباب تاریکی، مورگوت، را به تفصیل شرح می‌دهد.

این اثر، قهرمانان و شرورهای بنیان‌گذار این دنیا را معرفی می‌کند؛ از روح آتشین «فئانور» (Fëanor) گرفته تا فداکاری حماسی «فینگولفین». بدون این متن، ارجاعات در ارباب حلقه‌ها به «روزگاران کهن» (Elder Days) یا «بلریاند» صرفا جملاتی خوش‌آهنگ و اتمسفریک بدون هیچ محتوایی هستند. کوئنتا سیلماریلیون آن بوم نقاشی تاریخی و باشکوهی را فراهم می‌کند که به هر داستان دیگری در این جهان وزن می‌بخشد و توضیح می‌دهد که چرا الف‌ها در حال محو شدن هستند و چرا دنیا در حال زوال است. این متن، شاه‌کلید کل لجنداریوم است و یک سه‌گانه ماجراجویی محبوب را به اسطوره‌ای تبدیل می‌کند که با اساطیر یونان و روم باستان رقابت می‌کند.

منبع: Comicbook


معرفی بهترین بازی‌های سال در شب نشینی یلدای بازار استریت + هدست وی‌آر برای بینندگان

معرفی بهترین بازی‌های سال در شب نشینی یلدای بازار استریت + هدست وی‌آر برای بینندگان

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها