اخبار سینما و انیمیشن خبر دسته‌بندی نشده

مقایسه فروش گیشه فیلم‌های سفید برفی و کروئلا

عملکرد فیلم سفید برفی در گیشه داخلی شاید در نگاه اول شبیه به فیلم لایو اکشن موفق کروئلا به نظر برسد؛ اما یک تفاوت کلیدی وجود دارد که نباید از آن غافل شد. شرکت دیزنی طی دهه گذشته تمرکز زیادی روی بازسازی‌های لایو اکشن از انیمیشن‌های کلاسیک خود داشته، اما موفقیت این پروژه‌ها هرگز تضمین‌شده نبوده است. برخی از آن‌ها به موفقیت رسیدند، اما گذر زمان نشان داده که دیزنی با هر بار تبدیل یک انیمیشن کلاسیک به نسخه لایو اکشن، دست به یک ریسک بزرگ می‌زند. در مورد فیلم سفید برفی، این ریسک چندان نتیجه‌بخش نبوده است.

سفید برفی از جمع پنج فیلم پرفروش هفته خارج شد

انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» محصول سال ۱۹۳۷، یکی از آثار نمادین دیزنی است؛ بنابراین عجیب نبود که این عنوان نیز نسخه لایو اکشن دریافت کند. اما متأسفانه نسخه سال ۲۰۲۵ سفید برفی عملکرد بسیار ضعیفی داشته و تا اینجا تنها حدود ۸۳ میلیون دلار در گیشه داخلی فروش داشته است. این موضوع زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بودجه سنگین حدودا ۲۷۰ میلیون دلاری فیلم را در نظر بگیریم. به‌نظر می‌رسد که سفید برفی حتی به نقطه سربه‌سر هم نخواهد رسید و می‌توان آن را یک شکست تجاری نامید. با این حال، چرا فروش آن تا این حد به یکی از آثار موفق قبلی دیزنی شباهت دارد؟

فروش داخلی سفید برفی شباهت زیادی به فیلم کروئلا دارد

یکی شکست محسوب می‌شود و دیگری موفقیت؛ اما آمار فروش آن‌ها مشابه است

فیلم کروئلا (Cruella) محصول سال ۲۰۲۱،  از نظر مالی یک پیروزی برای دیزنی محسوب می‌شد؛ اما جالب است بدانید که فروش آن در آخر هفته افتتاحیه، با تنها ۲۱.۵ میلیون دلار در مقابل ۴۲ میلیون دلاری که فیلم سفید برفی به دست آورد، حتی پایین‌تر از محصول جدید شرکت دیزنی بود. در مجموع، کروئلا توانست ۸۶ میلیون دلار در گیشه داخلی بفروشد و سفید برفی نیز با ۸۳ میلیون دلار فاصله چندانی با آن ندارد. این آمار ممکن است نشان دهد که هر دو فیلم لایو اکشن دیزنی باید در یک دسته‌بندی موفقیت قرار بگیرند؛ اما موضوع به این سادگی‌ها نیست.

انتخاب نام سفیدبرفی برای یک دختر بچه باعث تعجب مردم شده است

عوامل متعددی را باید هنگام تحلیل موفقیت یک فیلم در گیشه در نظر گرفت. بودجه یکی از مهم‌ترین آن‌هاست؛ چرا که فیلم‌هایی با هزینه تولید پایین‌تر، زودتر به نقطه سربه‌سر می‌رسند. علاوه بر این، باید به راه‌های دیگر کسب درآمد توسط شرکت‌های تولیدکننده نیز توجه کرد. برخی از فیلم‌ها پتانسیل بالایی برای فروش محصولات جانبی دارند و در دوران استریم، شرکت‌هایی مثل دیزنی می‌توانند بخشی از هزینه‌ها را از طریق جذب مشترکان جدید و بازدیدهای بالا جبران کنند. با در نظر گرفتن تمام این عوامل، فیلم کروئلا به‌عنوان یک برنده واضح ظاهر شد؛ در حالی که به نظر نمی‌رسد سفید برفی بتواند موفقیت مشابهی را تجربه کند.

چگونه بودجه‌ سفید برفی با کروئلا مقایسه می‌شود؟

ساخت سفید برفی هزینه بسیار بیشتری داشت

بودجه حدوداً ۲۷۰ میلیون دلاری فیلم سفید برفی با در نظر گرفتن همه عوامل، بسیار بالاست. برای این‌که این فیلم به نقطه سربه‌سر برسد، دیزنی باید تقریباً دو برابر این مبلغ را به دست آورد؛ که در حال حاضر چنین هدفی به‌نظر دست نیافتنی می‌آید. از طرف دیگر، هزینه ساخت کروئلا برای دیزنی بسیار کمتر بود. بودجه تخمینی این فیلم، تنها حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود. کروئلا تنها با فروش داخلی‌اش به‌نزدیکی این مبلغ رسید و درآمد جهانی آن که ۲۳۴ میلیون دلار بود، فاصله را حتی بیشتر کاهش داد.

فیلم مالفیسنت ۳ با حضور آنجلینا جولی در دست ساخت است

یکی از عوامل اساسی که باید به یاد داشت این است که دیزنی در واقع با کروئلا روی گیشه حساب نکرده بود. این فیلم تنها دو سال پس از راه‌اندازی سرویس دیزنی+، در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و به‌عنوان یک انگیزه بزرگ برای جذب مشترکان جدید استفاده شده بود. مواد تبلیغاتی کروئلا به‌شدت بر این موضوع تأکید داشت که مخاطبان می‌توانند از تماشای فیلم در خانه لذت ببرند و نیازی به رفتن به سینما ندارند.

کاربران می‌توانستند هزینه پرمیوم را در سرویس دیزنی+ پرداخت کرده و فیلم را همان روز که در سینماها اکران می‌شد، تماشا کنند و تنها چند ماه بعد، این فیلم به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت. از سوی دیگر، فیلم سفید برفی به‌طور خاص برای تبدیل شدن به یک رویداد بزرگ سینمایی طراحی شده بود.

پتانسیل گیشه‌ای کروئلا تحت تأثیر پاندمی مداوم در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت

دیزنی انتظار فروش بالای سینمایی از کروئلا نداشت

برنامه استریمینگ دیزنی برای فیلم کروئلا تصمیم هوشمندانه‌ای بود؛ نه تنها به‌دلیل راه‌اندازی نسبتاً جدید سرویس دیزنی+، بلکه به این دلیل که جهان هنوز آماده بازگشت به سینماها نبود. پاندمی کووید ۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز شد و تا زمان اکران فیلم کروئلا در تاریخ ۲۸ می ۲۰۲۱ (۷ خرداد ۱۴۰۰) همچنان ادامه داشت. فاصله‌گذاری اجتماعی، باعث سخت شدن رفتن به سینماها شده بود و مردم معمولاً راحت‌تر در خانه می‌ماندند. حالا در سال ۲۰۲۵، گیشه‌ها بالاخره در حال بازگشت به شرایط نسبی عادی هستند؛ اما به‌نظر می‌رسید که شرکت دیزنی امیدوار بود سفید برفی هم مسیر فیلم کروئلا را طی کند.

فیلم‌های سفید برفی و کروئلا نمونه‌های خوبی از این موضوع هستند که جذب درآمد مشابه، لزوماً نشان‌دهنده سطح یکسانی از موفقیت نیست.

در نهایت، موفقیت کروئلا باعث شد تا دیزنی به سرمایه‌گذاری بیشتر در فیلم‌های لایو اکشن الهام‌گرفته از انیمیشن‌های کلاسیک روی آورد و ساخت دنباله‌ای برای آن نیز تأیید شد؛ هرچند این پروژه همچنان با تأخیر مواجه است. از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن هستند که فیلم سفید برفی باعث شده تا دیزنی پروژه‌های مشابه را موقتاً متوقف کند. در مجموع، سفید برفی و کروئلا نمونه‌های خوبی از این واقعیت هستند که جذب درآمد مشابه، لزوماً به معنای دستیابی به سطح یکسانی از موفقیت نیست.

نظر شما درمورد این مطلب چیست؟ دیدگاه خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: Screenrant 


اساسینز کرید شدو بهترین نسخه سریه؟ میزگیم با لیل شایان و امید لنون

اساسینز کرید شدو بهترین نسخه سریه؟ میزگیم با لیل شایان و امید لنون

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمدیان (منتقد اصولگرا)
پاسخ

تعداد فروش سینمایی خودمان یعنی ببعی قهرمان از این مغز شویی غربیان بیشتر دارد می شود!