شامگاه ۴ خرداد ۱۴۰۴، دوستداران انیمه در سراسر جهان شاهد برگزاری مراسم جوایز انیمه کرانچیرول (Crunchyroll Anime Awards) بودند؛ رویدادی سالانه که هدفش تجلیل از بهترینهای صنعت انیمه در بازه زمانی اکتبر ۲۰۲۳ (مهر/آبان ۱۴۰۲) تا دسامبر ۲۰۲۴ (آذر/دی ۱۴۰۳) است. امسال اما، در میان شور و هیجان همیشگی، اعلام نام انیمه محبوب سولو لولینگ (Solo Leveling) به عنوان برنده جایزه معتبر انیمه سال، موجی از بحث، شگفتی و حتی انتقاد را در میان طرفداران و تحلیلگران برانگیخت. در حالی که این اثر کرهای طرفداران پرشماری دارد و به یک پدیده جهانی تبدیل شده است، بسیاری معتقدند دلیل اصلی این پیروزی، نه لزوماً برتری بیچونوچرای فصل اول آن در دوره مورد ارزیابی، بلکه عاملی دیگر بوده که ترازوی رقابت را به نفع آن سنگین کرده است.
یکی از ویژگیهای متمایز جوایز کرانچیرول، اتکای آن به رأی مستقیم طرفداران برای انتخاب برندگان است. این رویکرد، برخلاف بسیاری از مراسمهای مشابه که بر نظر هیئت داوران متخصص استوارند، گرچه در نگاه اول مشارکتی و دموکراتیک به نظر میرسد، اما همواره این پتانسیل را دارد که رقابت را به یک مسابقه محبوبیت صرف تبدیل کند. در چنین فضایی، آثاری که دارای پایگاه طرفداران بزرگتر و فعالتری هستند یا در بازه زمانی نزدیک به رأیگیری، موجی از هیجان را تجربه کردهاند، شانس بیشتری برای پیروزی خواهند داشت، حتی اگر از منظر کیفی یا نوآوری، گزینههای شایستهتری نیز وجود داشته باشند.
فصل اول سولو لولینگ، با وجود ارائه داستانی جذاب و شروعی قدرتمند، در دوران پخش خود رکوردهای خارقالعادهای را جابجا نکرد. اما فصل دوم این انیمه، که پخش آن درست چند روز پیش از آغاز رأیگیری جوایز کرانچیرول در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۴ (۳ آوریل ۲۰۲۵) به پایان رسید، با استقبالی طوفانی و شکستن رکوردهای متعدد همراه بود. به باور روهیت جیسوار (Rohit Jaiswar)، نویسنده مقالهای تحلیلی در این باره، همین همزمانی و تب و تاب ناشی از فصل دوم، ذهنیت رأیدهندگان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. گویی طرفداران، نه صرفاً برای فصل اول که واجد شرایط ارزیابی بود، بلکه برای کل برند سولو لولینگ و هیجان وصفناپذیر فصل اخیر آن رأی دادهاند.
بسیاری از ناظران و علاقهمندان انیمه بر این باورند که اگر زمانبندی پخش فصل دوم سولو لولینگ متفاوت بود، یا اگر هیجان آن کمی فروکش میکرد، سرنوشت جایزه انیمه سال نیز میتوانست به گونهای دیگر رقم بخورد. آثاری چون دَندادان (Dandadan) که با نوآوری و اجرای بینقص خود در تمام جنبهها درخشان ظاهر شد و به عقیده بسیاری، به حق میتوانست مدعی اصلی این عنوان باشد، عملاً در سایه این هیجان عظیم قرار گرفت.
نباید از دیگر غولهای انیمه در سال گذشته نیز غافل شد؛ فریرن: فراتر از پایان سفر (Frieren: Beyond Journey’s End)، شاهکاری که صدرنشین بلامنازع جدول امتیازات وبسایت معتبر مایانیمهلیست (MyAnimeList) است و با داستانسرایی عمیق و احساسی خود تحسین همگان را برانگیخت، و همچنین خوراک سیاهچال (Delicious in Dungeon)، پدیده موفق و خلاقانه نتفلیکس (Netflix)، هر دو آثاری بودند که با ارائه کیفیتی مثالزدنی، شایستگی خود را برای کسب عنوان بهترین انیمه سال به اثبات رسانده بودند اما در نهایت نتوانستند با موج سولو لولینگ رقابت کنند.
در نهایت، گرچه سولو لولینگ بدون شک یک پدیده فرهنگی مهم و تأثیرگذار در دنیای انیمه به شمار میرود، اما پیروزیاش به عنوان انیمه سال ۲۰۲۵ در جوایز کرانچیرول، بیش از آنکه حاصل ارزیابی دقیق و منصفانه فصل اول آن در رقابت با دیگر آثار برجسته سال باشد، مدیون زمانبندی هوشمندانه (یا کاملاً تصادفی) پخش فصل دوم و عشق و اشتیاق بیحدوحصر طرفداران پرشورش بود. این اتفاق، بحث در مورد چگونگی ارزیابی، ارزشگذاری و تقدیر از آثار هنری در عصر محبوبیتهای آنی و زودگذر را داغتر از همیشه میکند.
نظرات