
شهرت سولو لولینگ هشداری برای صنعت انیمه
انیمه سولو لولینگ (Solo Leveling) از روزهای ابتدایی شروع نمایش توانست حجم گستردهای از مخاطبان را جذب کند. اما شهرت و محبوبیت این اثر را باید زنگ خطری برای صنعت انیمه دانست. در ادامه دلایل این ادعا را بررسی خواهیم کرد. با مجله بازار همراه باشید.
انیمه Solo Leveling در کنار استقبال مخاطبان، نظرات منفی را هم جلب کرده است. در حالی که برخی از افراد نسبت به کیفیت انیمه مذکور انتقاداتی دارند، اما تعدادی دیگر سونگ جینوو را پروتاگونیستی کامل و بینظیر میدانند. اگرچه که انیمه سولو لولینگ بینندگان را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم کرده، اما هیچکس نمیتواند تاثیر این اثر روی مدیوم ژاپنی و ژانر ایسکای را نادیده بگیرد. موضوع حائز اهمیت این است که به چالش کشیدن ژانر ایسکای چندان کار سخت و دشواری نیست.
سبک ایسکای هماکنون به واسطه آثار مختلف و متعدد، اشباع شده است. در هر فصل چندین اثر ایسکای نمایش داده میشود که برخی موفق و تعدادی فراموش میشوند. همچنین ژانر ایسکای به فرمولزده و قابل پیشبینی بودن معروف است. در چنین شرایطی، وقتی که انیمهای مثل سولو لولینگ با عدم پیروی از تمام قوانین ژانر ایسکای نمایش داده میشود، شاهد تجربهای متفاوت و تازه خواهیم بود. در قالب انیمه Solo Leveling توانستیم جنبههای لازم برای ژانر ایسکای و موارد اضافه را به خوبی متوجه شویم. به این واسطه اثر اقتباسی از وبتون کرهای توانسته تولیدات ژاپنی را در زمین بازی خودشان شکست داده و مشکلات را به بهترین شکل نمایش دهد.
یک نسیم تازه
انیمه Solo Leveling اثری متفاوت در دوران مدرن
حتی اگر آثار ژانر ایسکای را کنار بگذاریم، انیمه سولو لولینگ اولین اثری نیست که قهرمان آن (سونگ جینوو) به عنوان یک شخصیت ضعیف شروع کرده و در ادامه به کاراکتری به شدت قدرتمند تبدیل میشود. با این حال انیمه Solo Leveling با قدم گذاشتن در مسیری آشنا، باعث وزیدن نسیم تازهای در دوران مدرن صنعت انیمه شده است. این اثر یکی از مشهورترین و محبوبترین روندهای قدرت گرفتن شخصیت اصلی را در بین آثار غیر ایسکای به نمایش گذاشته، به همین دلیل سولو لولینگ به رقیبی سرسخت برای انیمههای ایسکای تبدیل شده است. اگر که مسیر قدرت گرفتن شخصیت اصلی در تمامی آثار ایسکای دیده نمیشود، اما همچنان امری مرسوم در این ژانر بوده است. به همین دلیل زمانی که صحبت از ژانر ایسکای میشود، اولین چیزی که به ذهن مخاطبان میآید روند قدرتمند شدن پروتاگونیست است. به این واسطه میتوان انیمه سولو لولینگ را با آثار ژانر ایسکای مقایسه کرد.
قدرت گرفتن در دنیاهای خیالی ایدهای محبوب است که به موجب آن آثار متعددی با این محوریت در صنعت انیمه ساخته میشود. مشاهده شروع داستان شخصیتی ضعیف از نقطه صفر و تبدیل شدن او به قهرمانی بینظیر با قدرتهای فوقالعاده باعث میشود که مخاطب از مشکلات و سختیهای دنیای واقعی فاصله گرفته و برای دقایقی در دنیای خیال غرق شود. حال این سوال پیش میآید که آیا چنین پروتاگونیستی باید برای قویتر شدن به دنیای خیالی منتقل شود؟ ژانر ایسکای این طور فکر میکند. در این سبک مسیر کسب قدرت با فرار از واقعیت ترکیب شده تا قهرمان بتواند در دنیای آزاد و بدون محدودیت به بالاترین سطح خود برسد. در اکثر آثار ایسکای، داستان در شرایطی روایت میشود که قهرمان میتواند هر کسی باشد و آزاد است به دور از دنیای قبلی خود، دست به هر کاری بزند. این فرمول مطمئنا تاکنون موفق عمل کرده است، اما گرایش بیش از حد به آن باعث میشود ژانر ایسکای تاثیر خود را به مرور از دست بدهد. به همین دلیل است که صنعت انیمه و ژانر ایسکای به آثاری مثل سولو لولینگ نیاز دارند.
Solo Leveling یک چالش واقعی برای ژانر ایسکای و حتی صنعت انیمه محسوب میشود، زیرا ثابت میکند که روند قدرت گرفتن شخصیت ضعیف نیازی به چارچوبهای مرسوم ندارد. البته که انیمه سولو لولینگ اولین اثری نیست که چنین مسیری را در پیش میگیرد، اما تازهترین و در عین حال مشهورترین است که به همین دلیل بحثهای زیادی پیرامون آن شکل گرفته. در حالی که سولو لولینگ یک انیمه ایسکای سنتی نیست، اما همچنان حاوی برخی از عناصر و المانهای اصلی است. یکی از این موارد، شروع سفر سونگ جینوو از یک فرد معمولی و ضعیف و تبدیل شدن به قویترین شخصیت حاضر در انیمه است. در صورتی که طرفداران انیمه بتوانند سفر کسب قدرت شخصیت اصلی را به دور از سایر جنبههای ایسکای تجربه کنند، مطمئنا ژانر مذکور با تهدیدی جدی روبرو است. ژانر ایسکای این غرور کاذب را دارد که فرمول آن هرگز به چالش کشیده نخواهد شد، اما انیمه سولو لولینگ به عنوان یک تهدید ظهور کرده است.
انیمه سولو لولینگ تجربهای متفاوت از ژانر ایسکای
سولو لوینگ ترکیبی عالی از نقاط قوت ایسکای و اکشن
انیمه Solo Leveling به عنوان یک اثر اکشن شونن، نه تنها برای آثار ایسکای، بلکه برای انیمههای شونن معمولی هم چالش و تهدید محسوب میشود. سولو لولینگ ترکیبی از نقاط قوت ایسکای و اکشن است و در اکثر موارد میتواند رقبای خود از هر دو ژانر را از نظر محبوبیت و امتیاز مخاطبان شکست دهد. Solo Leveling در بین انیمههای مدرن از جایگاه بالایی برخوردار بوده و عملا دو نوع تجربه را در یک پکیچ ارائه میدهد. این نقطه قوت توانسته ضعفهای انیمه سولو لولینگ از جمله شخصیتهای کلیشهای، دیالوگهای فراموششدنی و تغییرات اعمال شده نسبت به مانهوا و لایت ناول را جبران کند.
انیمه Solo Leveling را میتوان بهترین تجربه ژانر ایسکای بدون کلیشهها و زوائد توصیف کرد. در توصیف دیگری، اثر مذکور را میتوان یک انیمه اکشن شونن به همراه بهترین جنبههای ایسکای برای سرگرم کردن طرفداران معرفی کرد. یکی از مهمترین بخشهای انیمه سولو لولینگ، جنبههای ویدیو گیمی آن است؛ فرمولی جواب پس داده که در آثار مختلف ژانر ایسکای از جمله The Rising of the Shield Hero و That Time I Got Reincarnated as a Slime دیده شده است. همچنین طرفداران انیمه معمولا از تجربه بازیهای JRPG لذت میبرند، در نتیجه المانهایی مثل EXP، درخت مهارت، Inventory و نوارهای سلامت و مانا که برای نشان دادن قدرت و پیشرفت قهرمان استفاده میشوند، برای بسیاری از مخاطبان جذاب هستند. اگرچه که انیمههای ایسکای الهام گرفته از بازیهای ویدیویی محبوب هستند، اما این الهام تنها به ایسکای محدود نیست. در آثار اکشن محور مثل سولو لولینگ هم این امر دیده میشود.
این در حالی است که انیمههای شونن مرسوم مثل My Hero Academia و Jujutsu Kaisen از جنبههای ژانر ایسکای دوری کرده و از آن جایی که در دنیای واقعی رخ میدهند، مخاطب ارتباط بیشتری با آنها برقرار کرده است. اما این ویژگی باعث شده که طرفداران ایسکای چندان به این آثار علاقه نداشته باشند. در این دست انیمهها به قهرمانان اصلی سرسختی و قدرتهای لازم برای پیروزی در نبردهای سنگین و تاثیرگذار در داستان داده میشود. این رویکرد جواب خود را پس داده، اما بدون المانهای ویدیو گیمی کمی ناقص به نظر رسیده و حس محافظ داستانی را القا میکند. برای مثال در انیمه مدرسه قهرمانانه من، زمانی که داستان ایجاب میکند انواع و اقسام کوسهها فعال میشوند، بدون آن که از طریق EXP یا درخت مهارت آزاد شده باشند. طرفداران انیمه چندان علاقهای به اتفاقات ناگهانی یا موارد ساختگی ندارند.
راه حل انیمه سولو لولینگ برای این امر، استفاده از مکانیکهای JRPG در یک اثر غیر ایسکای است. این انیمه با ترکیب بهترین جنبههای دنیای اکشن و ایسکای، تجربهای ارائه میدهد که رقابت با آن در دوران کنونی سخت و دشوار است. این امر میتواند به عنوان یک زنگ خطر برای انیمههای ایسکای و اکشن شونن مرسوم عمل کند. اما تهدید سولو لولینگ صرفا چالشی برای سایر انیمهها است که خود را بهبود بخشیده و از کلیشههای کهنهای که مدتهاست به آنها متکی هستند، دوری کنند.
انیمه سولو لولینگ یک ایسکای متفاوت بدون کلیشهها
سولو لولینگ با حذف کلیشهها، اضافه بودن آنها را به رخ میکشد
انیمه Solo Leveling تهدیدی برای ژانر ایسکای است؛ نه فقط به دلیل انیمیشن فوقالعاده و تجربه بینظیری که ارائه میکند، بلکه به واسطه اجتناب هوشمندانهاش از کلیشههای رایج ژانر مذکور. در حالی که سولو لولینگ یک انیمه ایسکای واقعی نیست، اما همچنان شرایط کافی برای قرار گرفتن در بین آثار ژانر مذکور را دارد. به همین دلیل Solo Leveling را میتوان با آثار ایسکای مقایسه کرد و نتایج قطعا به نقصد انیمه مذکور خواهد بود. سولو لولینگ به عنوان یک تجربه نیمه ایسکای به راحتی از کلیشهها، فرمولها و قراردادهای فرسوده اجتناب کرده و به این واسطه نشان میدهد که این موارد تا چه حد غیرضروری و قابل حذف هستند. انیمه سولو لولینگ حاوی هسته اصلی ایسکای یعنی روند قدرت گرفتن پروتاگونیست است، اما برای تکمیل خود نیازی به دیگر جنبههای و کلیشههای ژانر مذکور ندارد. سفر شخصیت اصلی برای قویتر شدن در ژانر ایسکای معمولا با مواردی مثل پادشاه اهمرینی همراه است، اما Solo Leveling نشان داده که این بخشها لازم نیستند.
طرفداران انیمه به خوبی نسبت به جنبههای غیر ضروری و اضافه ژانر ایسکای آگاه بودند، اما ترجیح میدهند که اثر موردنظر را تماشا کرده و دیگر بخشها توجهی نکنند. با این حال اثری نیمه ایسکای مثل سولو لولینگ ثابت میکند که این ژانر هنوز پتانسیل ارائه تجربههای نو و تازه را دارد. سونگ جینوو را میتوان نسخهای از ریمورو تمپست دانست که کلیشههای اضافی را کنار گذاشته است. گاهی اوقات میتوان از کلیشههای ایسکای به روشهای معناداری استفاده کرد، اما بیشتر اوقات این موارد تنها عناصر اجباری ژانری مغرور و فرمولزده هستند. ژانر ایسکای زمانی متحول خواهد شد که سازندگان متوجه شوند نیازی به اعمال تمامی کلیشهها و قواعد نیست. اکنون انیمه سولو لولینگ با کنار زدن همین کلیشهها، ژانر ایسکای را به ریشههایش برگرداند، در حالی که نمیتوان آن را یک ایسکای کامل دانست.
نظر شما در مورد انیمه Solo Leveling و تاثیر آن روی ژانر ایسکای و به طور کلی صنعت انیمه چیست؟ آیا باور دارید که سولو لولینگ توانسته صنعت انیمه را تغییر دهد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: CBR
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا @alirexzam
نظرات