خبر ناامیدکننده از فیلم جدید مرد عنکبوتی (و مقصر کریستوفر نولان است!)
سال آینده شاهد اکران چند فیلم غولپیکر استودیویی خواهیم بود و طبیعتاً، این به معنای شکلگیری یک تابستان داغ و رقابتی برای فروش بلیت در گیشه است. در این میان، ماه ژوئیه از همه شلوغتر به نظر میرسد، چرا که دو فیلم مورد انتظار یعنی ادیسه (The Odyssey) به کارگردانی کریستوفر نولان و مرد عنکبوتی: روزی کاملاً نو (Spider-Man: Brand New Day) از دنیای مارول، با فاصله تنها چند هفته روی پرده میروند. این همزمانی در اکران، برای طرفداران تام هالند یک پدیده باربنهایمر (Barbenheimer) شخصی خلق میکند، اما در عین حال، سایه سنگینی بر استراتژی اکران روزی کاملاً نو انداخته است. ظاهراً جدیدترین ماجراجویی مرد عنکبوتی از پردههای سینمای پریمیوم، بهویژه آیمکس، باز خواهد ماند.
بر اساس جدیدترین اسلاید ارائهشده به سرمایهگذاران شرکت آیمکس (IMAX)، فهرستی از فیلمهایی که در سال ۲۰۲۶ اکران آیمکس خواهند داشت، منتشر شده است. شاید بزرگترین غایب این فهرست، مرد عنکبوتی: روزی کاملاً نو باشد. طبق این برنامه، ادیسه که در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۶ (۲۶ تیر ۱۴۰۵) اکران میشود، پردههای آیمکس را در اختیار خواهد گرفت و فیلم بعدی در این فهرست، خیابان فلاورویل (Flowervale Street)، یک اثر علمی-تخیلی با بازی یوان مکگرگور و ان هتوی است که در ماه اوت روی پرده میرود. تمام شواهد نشان میدهد که دلیل اصلی غیبت روزی کاملاً نو، سلطه فیلم جدید نولان بر این فرمت سینمایی است.
ادیسه، یکی از بزرگترین رویدادهای آیمکس در سال ۲۰۲۶
هرچند ممکن است تا تابستان آینده شرایط تغییر کند، اما در حال حاضر همه چیز حاکی از آن است که ادیسه اکرانی طولانیمدت و انحصاری بر پردههای آیمکس خواهد داشت. به طور معمول، فیلمها برای یک یا دو هفته در سالنهای آیمکس باقی میمانند تا جای خود را به اکران بزرگ بعدی بدهند. برای مثال، در ماه نوامبر امسال (آبان/آذر ۱۴۰۴)، فیلم غارتگر: بدلندز (Predator: Badlands) پیش از اکران مرد فراری (The Running Man) تنها یک هفته فرصت نمایش در آیمکس را خواهد داشت.
جالب است بدانید که بلیتهای اکران آیمکس ادیسه یک سال زودتر از موعد به فروش گذاشته شد و در مدتی کوتاه به طور کامل به فروش رسید. با توجه به کارنامه درخشان نولان و مقیاس حماسی ادیسه، تقاضا برای تماشای این فیلم در فرمت آیمکس سر به فلک میکشد و به نظر میرسد آیمکس نیز برنامههای خود را متناسب با همین تقاضا تنظیم کرده است. کمتر فیلمی پیدا میشود که بتواند یک اثر ابرقهرمانی پر از صحنههای اکشن نفسگیر را از پردههای پریمیوم کنار بزند، اما یک بلاکباستر جدید از کریستوفر نولان بدون شک یکی از آنها است.
شکستن یک سنت در دنیای سینمایی مارول
با فرض اینکه برنامه آیمکس دستخوش تغییر نشود، این اتفاق یک سنتشکنی برای دنیای سینمایی مارول (MCU) محسوب میشود. سه فیلم انفرادی پیشین مرد عنکبوتی همگی در فرمت آیمکس به نمایش درآمدند. البته، هیچکدام از آن فیلمها با چنین رقیب قدرتمندی برای تصاحب پردههای آیمکس روبرو نبودند. درحالیکه روزی کاملاً نو از این رقابت بازمانده، آیمکس همچنان قصد دارد فیلم انتقامجویان: روز قیامت (Avengers: Doomsday) را که برای اکران در دسامبر ۲۰۲۶ (آذر/دی ۱۴۰۵) برنامهریزی شده است، روی پرده ببرد.
با این حال، همه چیز از دست نرفته است. حتی اگر مرد عنکبوتی: روزی کاملاً نو در اکران اولیه خود به آیمکس نرسد، همیشه شانس اکران مجدد در آینده وجود دارد. صنعت سینما همیشه در تقویم اکران خود فضاهای خالی پیدا میکند و نمایش مجدد فیلمهای محبوب، راهی هوشمندانه برای کسب درآمد سینماداران است.
منبع: comicbook
اعترافات جنجالی یوتیوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ
نظرات