پیشنمایش بازی جدید باب اسفنجی | SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide
استودیو Purple Lamp پس از موفقیتهای تجاری چشمگیر خود با بازسازی Battle for Bikini Bottom و ساخت The Cosmic Shake، بار دیگر با همکاری THQ Nordic بازگشته تا ما را به یک ماجراجویی جدید در دنیای رنگارنگ بیکینی باتم ببرد. بازی جدید که SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide نام دارد، قرار است در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۲۵ (۲۷ آبان ۱۴۰۴) عرضه شود. ما این شانس را داشتیم که نسخه دموی این عنوان مورد انتظار را روی استیم دک تجربه کنیم و باید بگوییم که ظاهراً این استودیو مسیر موفقیتآمیز خود را بهخوبی ادامه میدهد و یک پلتفرمر سهبعدی جذاب دیگر در راه است.
داستانی از دل خود سریال
اگر تریلرهای بازی را دیده باشید، میدانید که داستان Titans of the Tide حول یک درگیری حماسی و البته کمدی بین دو شخصیت قدرتمند دنیای زیر آب یعنی داچمن پرنده (The Flying Dutchman) و کینگ نپتون (King Neptune) شکل میگیرد. این دو «تایتان» چنان آشوبی به پا کردهاند که تمام بیکینی باتم در خطر است و حالا این وظیفه باب اسفنجی و بهترین دوستش، پاتریک، است که شهر را از این مخمصه نجات دهند.
نسخه دمو از همان ابتدا نشان میدهد که با یک تجربه کاملاً وفادار به منبع اصلی طرف هستیم. تمام شخصیتهای محبوب از جمله سندی، آقای خرچنگ، پرل و پلانکتون در بازی حضور دارند و مهمتر از آن، صداپیشگی آنها توسط تیم اصلی و افسانهای انیمیشن سریالی انجام شده است. این یعنی صدای تام کنی در نقش باب اسفنجی و بیل فاگرباکی در نقش پاتریک، درست همانطور که انتظار دارید، گوشنواز و خاطرهانگیز است. بازی در دقایق ابتدایی خود با کاتسینهای متعدد، داستان و شخصیتها را بهخوبی معرفی میکند و شما را کاملاً در اتمسفر شاد و پرهرجومرج بیکینی باتم غرق میکند.
گیمپلی آشنا، روان و سرگرمکننده
هسته اصلی گیمپلی، یک پلتفرمر سهبعدی کلاسیک است که طرفداران این ژانر بهسرعت با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. کنترل شخصیتها روان و پاسخگو است، هرچند حرکات در هوا کمی حس «شناور بودن» دارد که البته با توجه به جریان داشتن بازی در زیر آب، چندان هم بیمعنا نیست. در طول مدتی که دمو را تجربه کردیم، هیچگاه به خاطر طراحی مراحل یا کنترلهای بازی دچار چالش آزاردهنده یا کلافگی نشدیم که این خود نشان از یک طراحی حسابشده دارد.
یکی از جذابترین ویژگیهای گیمپلی، تنوع در قابلیتهای دو شخصیت اصلی است. شما میتوانید با استفاده از «حلقه دوستی» یا همان (BFF Ring)، در لحظه بین باب اسفنجی و پاتریک جابهجا شوید. هر کدام از آنها مهارتهای منحصربهفردی دارند که برای پیشروی در مراحل ضروری است. برای مثال، پاتریک میتواند در زمینهای شنی حفاری کند تا آیتمهای مخفی و سکههای بیشتری پیدا کند، در حالی که باب اسفنجی با «ضربه کاراته» معروف خود میتواند از روی شکافهای عمیق بپرد. هر دو شخصیت همچنین به یک «گوستبورد» (ghostboard) دسترسی دارند که گشتوگذار سریع در محیطهای بزرگ را بسیار لذتبخش میکند. این مجموعه حرکات شاید انقلابی نباشد، اما عمق کافی برای سرگرمنگه داشتن بازیکن را فراهم میکند.
در بازی معماهای سادهای نیز گنجانده شده که عمدتاً به پیدا کردن اشیای قابل تعامل و استفاده درست از قابلیتهای هر شخصیت خلاصه میشود. واضح است که Titans of the Tide با در نظر گرفتن مخاطبان جوانتر طراحی شده و نباید انتظار پازلهای پیچیدهای در حد بازیهای بزرگ این ژانر را داشت. هدف اصلی بازی، ارائه یک تجربه مفرح و بدون استرس است.
عملکرد فنی روی استیم دک: یک تجربه بهینهسازیشده
یکی از بزرگترین نقاط قوت دمو، عملکرد فنی آن روی استیم دک بود. بازی از همان ابتدا کنترلر را بهطور کامل شناسایی میکند و با توجه به ماهیت پلتفرمر آن، تجربه بازی با کنترلر حتی روی کامپیوترهای رومیزی نیز قویاً توصیه میشود. پشتیبانی از رزولوشن بومی استیم دک (۱۲۸۰×۸۰۰) در گیمپلی یک مزیت بزرگ است، هرچند برخی منوها و کاتسینها با نسبت تصویر ۱۶:۹ نمایش داده میشوند که البته تأثیر چندانی بر تجربه کلی ندارد.
از نظر نرخ فریم، بازی عملکردی فراتر از انتظار داشت. روی تنظیمات گرافیکی «پایین» (Low)، بازی تقریباً همیشه روی ۶۰ فریم بر ثانیه قفل بود. حتی با قرار دادن تنظیمات روی حالت «متوسط» (Medium)، نرخ فریم در اکثر مواقع روی ۶۰ باقی میماند و تنها در صحنههای بسیار شلوغ و پر از افکت، برای لحظاتی به محدوده ۵۰ فریم افت میکرد.
یک افت فریم قابل توجه زمانی رخ میدهد که تعداد زیادی آیتم جمعکردنی (مانند سکههایی که از شکستن جعبهها بیرون میریزند) بهصورت همزمان روی صفحه ظاهر میشود. در این لحظات، استفاده از پردازنده (CPU) بهشدت بالا میرود و نرخ فریم برای کمتر از یک ثانیه به نزدیکی ۳۰ میرسد. خوشبختانه این اتفاق بسیار نادر است و به تجربه روان بازی لطمهای نمیزند.
از نظر مصرف باتری، دستگاه بین ۱۴ تا ۱۸ وات انرژی مصرف میکرد و گاهی این عدد به ۲۰ وات نیز میرسید. این ارقام به این معنی است که کاربران استیم دک اولد (OLED) میتوانند انتظار حدود ۳ ساعت گیمپلی مداوم را داشته باشند، در حالی که این زمان برای کاربران نسخه السیدی (LCD) حدود ۲ ساعت خواهد بود که برای یک بازی با این کیفیت بصری کاملاً قابل قبول است.
یک ماجراجویی که نباید از دست داد
SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide شاید قصد نداشته باشد چرخ را دوباره اختراع کند، اما تمام نشانهها حاکی از آن است که با یک پلتفرمر سهبعدی بسیار خوشساخت و سرگرمکننده طرف هستیم. استودیو Purple Lamp با تکیه بر فرمول موفق بازیهای قبلی خود، تجربهای خلق کرده که هم برای طرفداران قدیمی باب اسفنجی و هم برای علاقهمندان به ژانر پلتفرمر جذاب خواهد بود.
با گیمپلی روان، شخصیتهای دوستداشتنی، صداپیشگی فوقالعاده و عملکرد فنی بینقص روی استیم دک، Titans of the Tide تمام پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یکی از بهترین بازیهای لایسنسشده سال آینده را دارد. قطعاً این عنوانی است که باید آن را در فهرست بازیهای مورد انتظار خود قرار دهید.
منبع: steamdeckhq
سایلنت هیل اف ترسناکترین بازی ساله؟ میزگیم با امید لنون
نظرات