استیم توقفپذیر نیست؛ رکورد تعداد کاربران همزمان به ۴۰ میلیون رسید!
پلتفرم محبوب استیم طی یک سال گذشته مدام در حال شکستن رکوردهای خود بوده و اکنون نیز به یک نقطه عطف مهم و شگفتانگیز رسیده است: بیش از ۴۰ میلیون کاربر همزمان. از میان این ۴۰ میلیون کاربر در زمان ثبت رکورد، چیزی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر مشغول تجربه بازی بودند.
اگر میخواهید بهتر به شگفتی این آمار پی ببرید، باید در نظر بگیرید که به عنوان مثال مایکروسافت از سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۳۰ میلیون کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس به فروش رسانده است. این یعنی اگر تمام دارندگان کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس هم به صورت همزمان وارد سیستم میشدند، همچنان به ۱۰ میلیون نفر بیشتر احتیاج داشتند تا به رکورد تازه استیم برسند.
استیم، توقفناپذیر و خارقالعاده
استیم پلتفرم بسیار قدرتمند و عظیمی است و پیسی گیمینگ هم ظاهرا در اوج قرار دارد. اخیرا یک پژوهش نشان داده درآمدزایی حوزه پیسی گیمینگ از کنسولهای خانگی فراتر رفته و این روند از سال ۲۰۱۱ به بعد ادامه داشته است. طی یک دهه گذشته بازار پیسی ۲۲۵ درصد بیشتر از «مجموع کنسولها» درآمدزایی داشته است. این موضوع شاید در نگاه اول باورنکردنی باشد، چراکه نگاه رایج در دنیای ویدیوگیم آن است که کنسولها از محبوبیت بیشتری بین مخاطبان عام برخوردار بوده و پیسی اولویت به حساب نمیآید.
با تمام این اوصاف پلتفرم استیم به عنوان مشعلدار پیسی گیمینگ همچنان مشغول رکوردشکنی و فتح قلههای جدید است. طی ساعات اولیه امروز تعداد کاربران همزمان استیم از مرز ۴۰ میلیون گذشت؛ به عبارتی، بیش از جمعیت کشور کانادا و تقریبا معادل مجموع جمعیت کشورهای یونان، پرتغال، مجارستان و سوییس!
همانطور که اشاره کردیم اخیرا تخمین زده شده مایکروسافت از ابتدای نسل نهم تاکنون چیزی حدود ۳۰ میلیون دستگاه کنسول ایکس باکس فروخته و البته فاصله قابل توجهی با سونی (با فروش ۷۰ میلیونی پلی استیشن ۵) دارد. این بدان معناست که اکنون تعداد افرادی که از استیم استفاده میکنند حدود ۱۰ میلیون بیشتر از تمام افرادی است که طی پنج سال کنسول ایکس باکس خریداری کردهاند.
صدالبته استیم یک شبه به چنین آمار خیرهکننده و عملکرد فوقالعادهای نرسیده است. شرکت ولو این پلتفرم را از سال ۲۰۰۳ میلادی راهاندازی کرده و طی ۲۲ سال اخیر با تلاش بیوقفه در حال بهبود و گسترش آن بوده است. پیسی گیمینگ در شرایطی اینقدر رشد کرده که شرکتهای تولید کارت گرافیک مثل انویدیا سیاستگذاریهای بهشدت نامطلوب و ضدمصرفکنندهای در پیش گرفتهاند. انویدیا در نسل ۵۰ از کارتهای گرافیک خود نهتنها از لحاظ عملکرد، بلکه در زمینه قیمتگذاری و موجودی کافی هم فاجعهبار بوده و انگار تمایل خاصی به جلب رضایت کاربران پیسی ندارد.
اگرچه چند روز پیش شرکت AMD از کارتهای میانرده خود (RX 9070 و RX 9070XT) رونمایی کرد که خیلی از رسانهها و مخاطبان را امیدوار کرده است. در صورتی که کارتهای جدید ایامدی با عملکرد مناسب و موجودی کافی روانه بازار شوند، میتوانند به محبوبیت زیادی برسند. AMD در این نقطه به خصوص فرصت دارد تا از بیتوجهی و غرور بیش از حد انویدیا استفاده کند و سهم قابل توجهی از بازار کارت گرافیک را به دست بگیرد.
منبع: Insider Gaming
داستان زندگی بزرگترین یوتوبر ماینکرافت | میزگیم با عرفان تاکسیک

نظرات