واکنش شدید هنرمندان به تقلید هوش مصنوعی از سبک استودیو جیبلی
ترند هوش مصنوعی استودیو جیبلی باعث واکنشهای شدید علیه ChatGPT شده، نظرات قدیمی هایائو میازاکی را دوباره مطرح کرده و حتی زلدا ویلیامز نیز در این بحث وارد شده است.
در حال حاضر، شبکههای اجتماعی پر از تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی با الهام از استودیو جیبلی شده است. این روند پس از راهاندازی مولد تصویر جدید OpenAI، یعنی GPT-4o، شکل گرفت و باعث ایجاد بحثهای شدیدی شد که نظرات قدیمی و ضد هوش مصنوعی هایائو میازاکی را دوباره مطرح کرده است.
در یک نمایش دمو از قابلیت تولید تصویر جدید در ChatGPT و Sora، که توسط مدیرعامل OpenAI، سم آلتمن، هدایت میشد، این شرکت یک سلفی را به تصویری در سبک هنری استودیو جیبلی تبدیل کرد.
سم آلتمن در پلتفرم X / توییتر نوشت که OpenAI «برای مثالهای اولیهای که هنگام معرفی فناوری جدید نشان میدهیم، بسیار فکر کرده است»، که نشان میدهد انتخاب سبک جیبلی اقدامی عمدی بوده است. یک روز پس از این دمو، آلتمن در توییتر نوشت:
> من باشم
> یک دهه تلاش کنم تا ابرهوشی بسازم که سرطان یا هر چیز دیگری را درمان کند
> در ۷.۵ سال اول تقریباً کسی اهمیت ندهد، بعد ۲.۵ سال همه از من به خاطر هر چیزی متنفر باشند
> یک روز از خواب بیدار شوم و صدها پیام ببینم: “ببین، تو را به سبک جیبلی تبدیل کردم، هاها”
آلتمن همچنین تصویر پروفایل خود را در X به یک تصویر به سبک جیبلی تغییر داد، که به گسترش این روند کمک کرد. اکنون بسیاری از کاربران از این فناوری برای ایجاد تصاویر به سبک جیبلی یا افزودن یک فیلتر جیبلی به تصاویر موجود استفاده میکنند. حتی کاخ سفید نیز با انتشار توییتی بحثبرانگیز وارد این جریان شد، که با واکنش شدید کاربران مواجه شد.
اکنون، نظراتی که هایائو میازاکی، یکی از بنیانگذاران استودیو جیبلی، پیشتر درباره انیمیشن خودکار بیان کرده بود، بار دیگر مطرح شدهاند و نارضایتی شدید این فیلمساز افسانهای از این فناوری را نشان میدهند.
استودیو جیبلی به دلیل صحنههای انیمیشن دستی و با جزئیات دقیق خود مشهور است و به هنر انیمیشن سنتی متعهد باقی مانده است. بهترین فیلمهای جیبلی، مانند شهر اشباح، همسایه من توتورو، و شاهزاده مونونوکه، نهتنها به دلیل داستان و شخصیتهایشان، بلکه به خاطر کیفیت بالای انیمیشنشان محبوب هستند.
استفاده از هوش مصنوعی مولد برای تقلید از سبک جیبلی باعث شده است که برخی این اقدام را مخالف با اصول هنری میازاکی بدانند. در سال ۲۰۱۶، در کلیپی که بهطور گسترده از مستند NHK Special: Hayao Miyazaki — The One Who Never Ends منتشر شد، میازاکی با یک هیولای تولیدشده توسط هوش مصنوعی مواجه شد که دارای حرکات «ترسناک» بود و میتوانست در یک بازی ویدیویی زامبی استفاده شود. فردی که دمو را ارائه میداد توضیح داد که هوش مصنوعی میتواند «حرکات زشت و غیرعادیای را ارائه دهد که ما انسانها قادر به تصور آن نیستیم.»
در پاسخ، میازاکی گفت: «هر روز صبح، نه اخیراً، دوستی را میبینم که دچار معلولیت است. برای او حتی انجام یک حرکت ساده مانند هایفایو بسیار دشوار است؛ ماهیچههای خشک و سفت دستش نمیتوانند بهراحتی به دست من برسند. حالا، وقتی به او فکر میکنم، نمیتوانم به این چیزها نگاه کنم و از آنها لذت ببرم. کسانی که این چیزها را خلق میکنند، هیچ درکی از درد ندارند.»
او افزود: «من هرگز نمیخواهم این فناوری را در کارم بهکار ببرم. کاملاً احساس میکنم که این کار توهینی به خود زندگی است.»
در پایان این کلیپ، پس از شنیدن این جمله که هدف انیماتورها ایجاد ماشینی است که «مانند انسانها نقاشی بکشد»، میازاکی گفت: «احساس میکنم که به پایان زمانها نزدیک میشویم. ما انسانها در حال از دست دادن ایمان خود به خویش هستیم.»
البته، نظرات میازاکی مدتها پیش از آنکه فناوری هوش مصنوعی مولد امروزی در صدر اخبار قرار بگیرد بیان شده بودند، اما منطقی است که او همچنان همان دیدگاه را نسبت به اتفاقاتی که این هفته در فضای آنلاین رخ داده داشته باشد.
این همان احساسی است که زلدا ویلیامز، بازیگر و کارگردان، نیز آن را به اشتراک گذاشت و در شبکههای اجتماعی به موج واکنشها پیوست. او نوشت:
«مردم با خوشحالی در حال اشتراکگذاری میمها و عکسهای “به سبک استودیو جیبلی” ساختهشده توسط هوش مصنوعی هستند، انگار که خود هایائو میازاکی از این دزدی فناورانه و تأثیرات منفی آن بر محیط زیست متنفر نخواهد بود. به هر حال، امشب بروید و شاهزاده مونونوکه را در سینما تماشا کنید و گور پدر هوش مصنوعی.»
سپس، در پستی دیگر، ویلیامز ادامه داد:
«تعداد نظراتی که در پاسخ به مخالفت با هوش مصنوعی میبینم و شامل عباراتی مثل “عادت کن”، “تفریح است”، “غر نزن” میشوند، حیرتآور است. من نمیتوانم شما را از استفاده از این دستگاههای احمقانه، پرمصرف و بیکیفیت بازدارم، همانطور که شما هم نمیتوانید من را از صحبت درباره این موضوع منع کنید که زندگی چقدر پوچ خواهد شد اگر ما جستوجوی هنر یا دانش را به ماشینها واگذار کنیم، فقط به این دلیل که بعضیها حوصله یادگیری ندارند؛ چه این یادگیری یک مهارت هنری باشد یا تکالیف مدرسه. تنبلی فقط به بدن آسیب نمیزند، بلکه ذهن را هم فاسد میکند.»
راجر کلارک، بازیگر نقش آرتور مورگان در Red Dead Redemption نیز این روند جدید هوش مصنوعی را بهشدت محکوم کرد. او در X / توییتر نوشت:
«این چیزهای به سبک استودیو جیبلی واقعاً افسردهکننده هستند. انگار یک نسل جدید از “هنرمندان” به وجود آمده که هیچ سرمایهگذاریای در فرآیند خلاقانه خود انجام نمیدهند. نمیتوانید چند کلمه در یک کادر تایپ کنید و وانمود کنید که این یک فرآیند هنری است. شما حتی سبک خودتان را خلق نمیکنید. فقط سوار بر زحمات و الهام دیگران شدهاید. شما یک دزد تنبل هستید. شما به هنر اصلی آسیب میزنید، به مخاطبانتان ضربه میزنید و در نهایت، به خودتان لطمه میزنید.»
در پاسخ به این انتقادات، سم آلتمن بعداً در توییتی نوشت: «آشغال یک نفر، گنج دیگری است.»
اکنون پرسشهایی در مورد اینکه آیا مدل هوش مصنوعی OpenAI بر اساس آثار میازاکی یا استودیو جیبلی آموزش دیده است یا نه، و اگر چنین بوده، آیا این شرکت مجوز لازم را برای انجام این کار داشته است یا خیر، مطرح شده است.
OpenAI که در حال حاضر با شکایتهای مربوط به حق نشر درباره ChatGPT مواجه است، گفته که ابزار جدیدش «رویکردی محافظهکارانه» در تقلید از سبک هنرمندان فردی اتخاذ خواهد کرد.
این شرکت توضیح داد: «ما قابلیتی اضافه کردهایم که در صورت تلاش کاربر برای تولید تصویری در سبک یک هنرمند زنده، درخواست را رد میکند.» اما در بیانیهای اضافه کرد که «ما بهطور کلی سبکهای استودیوها را مجاز میدانیم — که کاربران از آن برای تولید و اشتراکگذاری برخی آثار هواداری واقعاً خلاقانه و الهامبخش استفاده کردهاند.»
هوش مصنوعی مولد یکی از داغترین موضوعات در صنایع بازیهای ویدیویی و سرگرمی است، صنایعی که در سالهای اخیر با اخراجهای گسترده مواجه شدهاند. تاکنون، این فناوری به دلیل مسائل اخلاقی، حقوقی و همچنین ناتوانی هوش مصنوعی در تولید محتوایی که مخاطبان واقعاً از آن لذت ببرند، با انتقادات بسیاری از سوی بازیکنان و سازندگان روبهرو شده است.
به عنوان نمونه، شرکت Keywords Studios تلاش کرد تا بهطور آزمایشی یک بازی را با استفاده کامل از هوش مصنوعی بسازد. این پروژه شکست خورد و این شرکت در گزارش خود به سرمایهگذاران اعلام کرد که هوش مصنوعی «نمیتواند جایگزین استعدادهای انسانی شود.»
منبع: IGN
داستان زندگی بزرگترین یوتوبر ماینکرافت | میزگیم با عرفان تاکسیک
نظرات