فیلم سوپرمن حالا بیش از هر زمان دیگری به اسکار نزدیک است
یک فصل جوایز دیگر از راه رسیده و اگرچه اقتباسهای کمیکبوکی معمولا در بخش نامزدیهای اصلی شانسی ندارند (البته با چند استثنای قابل توجه)، استودیوها تلاش میکنند تا فیلمهای ابرقهرمانی خود را در رشتههای مختلف فنی نامزد کنند. آثاری مانند سوپرمن، Captain America: Brave New World، Thunderbolts و The Fantastic Four: First Steps، به عنوان آثار بزرگ و پربودجه، شرایط لازم را برای کسب جوایز در بخشهای جلوههای ویژه، موسیقی متن، طراحی لباس و دیگر زمینهها در اختیار دارند. اکنون تقریبا یک ماه تا اعلام نامزدهای اسکار فاصله داریم و فهرستهای کوتاه اخیر، وضعیت را برای محصولات امسال سینمای کمیکبوکی روشنتر کرده است.
به تازگی، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، فهرست کوتاه نامزدها را برای ۱۲ بخش اعلام کرد. سوپرمن توانست جایگاهی در بخشهای «بهترین صدا» و «بهترین جلوههای ویژه» برای خود دست و پا کند. تنها فیلم مارول که توانست در یکی از فهرستهای کوتاه قرار بگیرد، «Captain America: Brave New World» بود که به جمع مدعیان «بهترین موسیقی متن اورجینال» راه یافت.
فیلمهای سوپرمن یا Captain America: Brave New World میتوانند برنده جایزه اسکار شوند؟
مهم است به خاطر داشته باشیم که هیچ تضمینی برای برنده شدن Superman یا Brave New World در جوایز اسکار وجود ندارد. آنها صرفا در فهرست کوتاه احتمالات برای بررسی توسط رایدهندگان در این مرحله اولیه قرار گرفتهاند. بدون شک هم سوپرمن و هم دنیای شگفتانگیز نو در بخشهای مربوط به خود با رقابت سختی روبرو هستند، زیرا رقبای جدی و سرسختی در رقابت برای «بهترین فیلم» دارند.

اگر سوپرمن بتواند در هر یک از این دو بخش نامزدی نهایی را به دست آورد، کار بسیار دشواری برای برنده شدن خواهد داشت. به نظر میرسد فیلم آواتار: آتش و خاکستر (Avatar: Fire and Ash) با دنبال کردن راه عناوین پیشین خود، برنده قطعی جایزه «بهترین جلوههای ویژه» باشد. سوپرمن بدون شک جلوههای ویژه چشمگیری دارد که کارگردان آن، جیمز گان و تیمش باید به آن بسیار افتخار کنند، اما اگر جدیدترین ساخته جیمز کامرون برنده نشود، یک شگفتی بزرگ رخ خواهد داد.
در بخش صدا، عدم موفقیت سوپرمن در جلب توجه برای «بهترین فیلم» میتواند به ضرر آن تمام شود؛ آخرین باری که فیلمی بدون نامزدی در بخش بهترین فیلم توانست در یکی از بخشهای صدا اسکار ببرد، به سال ۲۰۰۸ بازمیگردد که شوالیه تاریکی جایزه «بهترین تدوین صدا» را کسب کرد. مگر اینکه سوپرمن به طور غافلگیرکنندهای در رایگیری «بهترین فیلم» جهش کند، در غیر این صورت احتمالا با دست خالی به خانه خواهد رفت.
ارتباط زیادی میان بردن جایزه «بهترین موسیقی متن» و نامزدی برای «بهترین فیلم» وجود ندارد، اما موارد اخیر مانند انیمیشن روح (Soul) و هشت نفرتانگیز (The Hateful Eight) استثناهایی هستند که قاعده را اثبات میکنند. در اغلب موارد، برنده بهترین موسیقی متن، عضوی از لیست نامزدهای بهترین فیلم نیز هست و «Brave New World» امسال در میان ۱۰ نامزد بهترین فیلم نخواهد بود.

جای تعجب است که دیگر فیلمهای مارول امسال نتوانستند به یکی از این فهرستهای کوتاه راه پیدا کنند. مایکل جاکینو یک آهنگساز محبوب که یک جایزه و یک نامزدی اسکار در کارنامه دارد، میتوانست به عنوان مثال برای اثر خود در فیلم «Fantastic Four: First Steps» مورد توجه قرار بگیرد.
شاید گامهای نخست یا «تاندربولتز» بتوانند در بخش دیگری نامزد شوند. فیلم اول به لطف خلق یک زیباییشناسی «آیندهنگرانه» با الهام از دهه ۱۹۶۰ که حسی متمایز به آن بخشیده، میتواند در رقابت برای «بهترین طراحی تولید» (Best Production Design) قرار بگیرد. ناامیدکننده است که هیچکدام از این فیلمها شانس واقعبینانهای برای نامزدی در بخشهای اصلی ندارند، اما همچنان میتوانند جوایزی کسب کنند.
در مطالب مرتبط خواندیم که این ۴ شخصیت از دنیای سوپرمن به ریبوت اساسی نیاز دارند و چرا قدرتمندترین دشمن سوپرمن در دنیای سینمایی دی سی نخواهد بود؟

معرفی بهترین بازیهای سال در شب نشینی یلدای بازار استریت + هدست ویآر برای بینندگان

نظرات