سریال نفرین (The Curse) که بهتازگی توسط شبکه شو تایم منتشر شده، یکی از جدیدترین و جنجالیترین آثار در ژانر کمدی تاریک و دلهرهآور است. این اثر تلویزیونی که در آن اما استون، نیتن فیلدر و بنی سفدی به ایفای نقش پرداختهاند، از همان ابتدا توانسته است توجه بسیاری از منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. با استفاده از روایتی غیرمتعارف و بهکارگیری طنز تلخ، “نفرین” داستانی را به تصویر میکشد که در آن جنبههای تاریک و پیچیده زندگی زناشویی و چالشهای اجتماعی معاصر مورد بررسی قرار میگیرد.
شبکه شو تایم در اوایل سال ۲۰۲۰ خبر از ساخت این سریال داد. نیتن فیلدر و بنی سفدی که هر دو از چهرههای مطرح در حوزه تلویزیون و سینما به شمار میروند، بهعنوان خالقان اصلی این پروژه معرفی شدند. فیلمنامه این سریال توسط فیلدر، سفدی و کری کمپر به نگارش درآمده است. اگرچه این سریال در ابتدا بهعنوان یک کمدی نیمساعته طراحی شده بود، اما بهتدریج و با پیشرفت ایدهها، به یک کمدی – درام یکساعته تبدیل شد که در آن ترکیبی از طنز، تعلیق و نقد اجتماعی با هنرمندی به نمایش گذاشته میشود.
“The Curse” بهگونهای طراحی شده که بتواند طیف گستردهای از موضوعات پیچیده و چندلایه را بررسی کند. این سریال به نقد و بررسی تلویزیون واقعیت (Reality TV) که به یکی از پدیدههای بحثبرانگیز در عصر حاضر تبدیل شده، میپردازد. این نمایشها که بهصورت نمایشی از واقعیتهای زندگی مردم به تصویر کشیده میشوند، اغلب به دلیل دستکاری در واقعیت و ایجاد تصاویر غیرواقعی از زندگی مورد انتقاد قرار گرفتهاند. “نفرین” با طنزی تیز و بیرحمانه، این جنبه از رسانههای معاصر را به نقد میکشد.
موضوع دیگر که در این سریال به آن پرداخته شده، مسئله اصیلسازی (gentrification) است. این پدیده که به فرآیند تغییروتحول یک محله از وضعیتی نسبتاً پایینتر به شرایطی با درآمد و امکانات بالاتر اشاره دارد، معمولاً با جابهجایی جمعیتهای کمدرآمد و ورود سرمایهگذاران ثروتمند همراه است. سریال “نفرین” با نگاهی دقیق و انتقادی به این موضوع، به بررسی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی اصیلسازی بر جامعه میپردازد.
علاوه بر این، سریال به مسئله تصاحب فرهنگی (cultural appropriation) نیز میپردازد. تصاحب فرهنگی به معنای استفاده از عناصر فرهنگی گروهی خاص توسط گروهی دیگر، بدون احترام به معنای اصلی و یا تاریخچه آن فرهنگ، یکی از موضوعات جنجالی در دنیای امروز است. “نفرین” با اشاره به این مسئله، تأثیرات منفی این پدیده بر هویت فرهنگی و اجتماعی گروههای بومی را به تصویر میکشد.
حقوق بومیان آمریکا نیز بهعنوان یکی از محورهای اصلی داستان سریال مطرح شده است. این مسئله که در طول تاریخ آمریکا همواره موردبحث و جدل بوده است، در سریال “نفرین” به شکلی تازه و متفاوت مطرح میشود. داستان سریال به نقد بیعدالتیها و تبعیضهایی که علیه بومیان آمریکا صورتگرفته و همچنان در برخی جوامع ادامه دارد، پرداخته و مخاطب را با چالشهای این گروههای اجتماعی آشنا میکند.
یکی دیگر از موضوعات موردتوجه در “نفرین”، سرمایهداری پایدار است. در دنیای امروز که بحثهای زیادی در مورد پایداری اقتصادی و محیطزیستی در جریان است، سریال با رویکردی انتقادی به بررسی چگونگی تعامل میان سرمایهداری و حفظ محیطزیست میپردازد. این سریال با نقد نوعدوستی بیمارگونه، به پرسشهایی اساسی در مورد معنای واقعی نوعدوستی و کمک به دیگران میپردازد و نشان میدهد که چگونه گاه اعمالی که در ظاهر خیرخواهانه به نظر میرسند، میتوانند به نتایجی نامطلوب منجر شوند.
نشانههای فضیلتنمایی یا فضیلتگرایی ظاهری نیز یکی از موضوعات مورد بررسی در این سریال است. این مفهوم به رفتاری اشاره دارد که در آن افراد یا گروهها به دنبال نمایش و ابراز فضایل خود بهصورت عمومی هستند، بدون آنکه لزوماً این فضایل در عمل وجود داشته باشد. “نفرین” با طنزی تیز و نقدی عمیق به بررسی این پدیده در جامعه میپردازد.
علاوه بر تمامی این موضوعات اجتماعی و فرهنگی، سریال “نفرین” به مسائل مرتبط با یهودیت، ازدواج و والدین نیز میپردازد. یهودیت بهعنوان یکی از ادیان و فرهنگهای کهن، موضوعات و چالشهای خاص خود را دارد که در این سریال به شکلی هنرمندانه به تصویر کشیده شده است. داستان ازدواج و چالشهای آن نیز در محوریت اصلی سریال قرار دارد. رابطه میان ویتنی و آشر سیگل که دو شخصیت اصلی سریال هستند، به شکلی پیچیده و با جزئیات فراوان به نمایش گذاشته شده است.
بازیگران سریال “نفرین” نیز به نوبه خود نقش مهمی در موفقیت این اثر ایفا کردهاند. اما استون که یکی از بازیگران برجسته و محبوب هالیوود است، در این سریال به نقش ویتنی سیگل ظاهر شده است. او با اجرای نقش زنی که در میان تضادها و چالشهای شخصی و اجتماعی گرفتار آمده، توانسته است یکی از بهترین اجراهای خود را به نمایش بگذارد. استون با تواناییهای بازیگری خود، به شکلی مؤثر و گیرا، احساسات و تحولات درونی شخصیتش را به تصویر کشیده است.
نیتن فیلدر و بنی سفدی نیز بهعنوان بازیگران و همچنین خالقان این سریال، نقشهای مهمی را ایفا کردهاند. فیلدر و سفدی که هر دو به دلیل سبک خاص و نوآورانهشان در خلق آثار هنری شناخته میشوند، با ترکیب طنز و واقعیت، توانستهاند اثری متمایز و بینظیر را به وجود آورند. بازی این دو بازیگر در کنار اما استون، ترکیبی جادویی را به وجود آورده که توانسته است مخاطبان را مجذوب خود کند.
یکی از نقاط قوت سریال “نفرین”، نحوه پرداختن به موضوعات اجتماعی و فرهنگی است. این سریال با استفاده از طنزی تلخ و گاه بیرحمانه، به بررسی مسائل و مشکلاتی میپردازد که در جامعه امروز ما وجود دارند. از تصاحب فرهنگی گرفته تا حقوق بومیان و از اصیلسازی تا سرمایهداری پایدار، همه این موضوعات به شکلی هنرمندانه در داستان سریال گنجانده شدهاند. این رویکرد انتقادی و متفاوت، “نفرین” را به یکی از سریالهای مهم و تأثیرگذار سال ۲۰۲۳ تبدیل کرده است.
منتقدان نیز از “نفرین” استقبال کردهاند و بسیاری از آنها این سریال را بهعنوان یکی از بهترین مجموعههای سال ۲۰۲۳ معرفی کردهاند. مجلات معتبر مانند اینترتینمنت ویکلی، ایندی وایر، تایم، ای. وی. کلاب و نیویورکر، همگی نقدهای مثبتی درباره این سریال منتشر کرده و آن را بهعنوان یکی از آثار برجسته سال معرفی کردهاند. حتی اما استون نیز برای بازی در این سریال توانست نامزد جایزه بهترین بازیگر زن در مراسم گلدنگلوب شود که نشاندهنده کیفیت بالای بازیگری و تولید این اثر است.
داستان سریال “نفرین” بر محوریت زوجی به نام ویتنی و آشر سیگل متمرکز است. این زوج که بهتازگی ازدواج کردهاند، تصمیم دارند یک پروژه ساخت مسکن سازگار با محیطزیست را در شهر کوچک اسپانیولا در نیومکزیکو آغاز کنند. این پروژه که در ظاهر هدفی خیرخواهانه و اجتماعی دارد، بهزودی به یک میدان پر از چالش و تضاد تبدیل میشود. ماجرای اصلی سریال زمانی پیچیدهتر میشود که یک تهیهکننده عجیب و پر از تناقضات به نام دوگی، تصمیم میگیرد تا داستان این زوج را به یک برنامه تلویزیونی واقعیت تبدیل کند.
با پیشروی داستان، ویتنی و آشر خود را درگیر شبکهای از معضلات اخلاقی و فکری میبینند که رابطهشان را به چالش میکشد. این سریال به شکلی دقیق و با جزئیات فراوان، تحولاتی را که این زوج در طی این ماجراها تجربه میکنند، به تصویر میکشد. از سؤالات اخلاقی گرفته تا تعارضات شخصی و اجتماعی، همه این مسائل در قالب داستانی جذاب و دلهرهآور به نمایش گذاشته شدهاند.
اما استون در نقش ویتنی سیگل، یکی از مهمترین و چالشبرانگیزترین نقشهای خود را ایفا میکند. او در این سریال تصویرگر زنی است که در میان تضادهای اخلاقی و احساسی گرفتار آمده و تلاش میکند تا هویت و اهداف خود را در این شرایط پیچیده پیدا کند. بازی استون در این نقش بهگونهای است که مخاطب را وادار به تفکر و بررسی عمیقتر مسائل اجتماعی و اخلاقی میکند.
از سوی دیگر، نیتن فیلدر و بنی سفدی نیز در نقشهای خود بهخوبی ظاهر شدهاند. این دو بازیگر و نویسنده که هر دو تجربههای زیادی در خلق آثار هنری دارند، با ترکیب طنز و واقعیت، توانستهاند نقشی متفاوت و بینظیر را در این سریال ایفا کنند. فیلدر و سفدی که هر دو به دلیل سبک خاص و نوآورانهشان شناخته میشوند، با استفاده از تجربیات شخصی خود، داستانی را خلق کردهاند که نهتنها جذاب و سرگرمکننده است، بلکه به مسائل و موضوعات مهم اجتماعی نیز میپردازد.
یکی از منابع الهام برای خلق سریال “نفرین”، تجربیات شخصی بنی سفدی و نیتن فیلدر بوده است. بنی سفدی که به نمایشهای بازسازی خانه علاقه زیادی داشت، و نیتن فیلدر که از یک برخورد عجیب و غیرمنتظره در زندگی شخصی خود الهام گرفته بود، تصمیم گرفتند تا این تجربیات را به داستانی جذاب و پیچیده تبدیل کنند. این برخورد که در زمانی کوتاه پس از نقلمکان فیلدر به لسآنجلس رخ داد، جرقهای برای شکلگیری ایده اولیه سریال شد.
در یکی از مصاحبههایی که فیلدر با ایندی وایر در دسامبر ۲۰۲۳ داشت، او توضیح داد که این تجربه شخصی چگونه به یکی از عناصر اصلی داستان سریال تبدیل شد. او به یاد میآورد که زنی در خیابان از او درخواست پول کرده بود و وقتی که فیلدر گفت پولی همراه ندارد، زن با کلامی نفرین آمیز به او گفت: “من شما را نفرین میکنم”. این جمله به شکلی در ذهن فیلدر باقی ماند و او را وادار کرد تا مقداری پول از حسابش برداشت کند و به زن برگردد، با این شرط که زن نفرین خود را پس بگیرد. فیلدر در این مصاحبه گفت: «من به نفرین و این چیزها اعتقادی ندارم، اما نمیتوانم تاثیر این کلمات را از ذهنم پاک کنم. گاهی اوقات، حتی یک جمله ساده که در یک مکالمه عادی بیان میشود، میتواند تاثیر عمیقی بر ذهن شما بگذارد و شما را درگیر خود کند. این ایده که چگونه چنین احساسی میتواند در یک سریال منعکس شود، به موضوعی جالب برای ما تبدیل شد.»
از دیگر منابع الهام برای خلق این سریال، علاقه بنی سفدی به نمایشهای بازسازی خانه بود. این علاقه که بهمرورزمان بهنوعی وسواس تبدیل شده بود، به یکی از عناصر اصلی داستان سریال تبدیل شد. “نفرین” با ترکیب این دو منبع الهام، به داستانی پیچیده و جذاب تبدیل شد که توانست توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند.
در یکی دیگر از مصاحبهها که در ژانویه ۲۰۲۴ با بنی سفدی انجام شد، او در پاسخ به این سؤال که آیا فصل دومی برای این سریال در نظر گرفته شده است یا خیر، اشاره کرد که این احتمال وجود دارد. او توضیح داد که ایدههای مختلفی برای ادامه سریال وجود دارد، اما هنوز زمان مناسبی برای اجرای آنها فرانرسیده است. این سخنان سفدی نشان میدهد که “نفرین” ممکن است به یکی از سریالهای بلندمدت و ماندگار شو تایم تبدیل شود که همچنان به بررسی موضوعات پیچیده و چندلایه اجتماعی و فرهنگی میپردازد.
سریال “نفرین” با رویکردی متفاوت به زندگی روزمره و روابط انسانی، از طریق طنزی تاریک و آمیخته با واقعیتهای دلهرهآور، مخاطبان خود را به چالش میکشد. این اثر با ترکیب عناصری از نقد اجتماعی، طنز، و تعلیق، توانسته است جایگاه ویژهای در میان آثار تلویزیونی سال ۲۰۲۳ پیدا کند و مخاطبان را با داستانی غیرمعمول و پر از تضادهای اخلاقی و احساسی مواجه سازد. بازی درخشان اما استون و همکاری نیتن فیلدر و بنی سفدی در خلق این اثر، آن را به یکی از آثار برجسته سال تبدیل کرده است که نهتنها مخاطبان بلکه منتقدان نیز به آن توجه ویژهای داشتهاند. “نفرین” با بررسی عمیق مسائل اجتماعی و فرهنگی، به یکی از آثار ماندگار و تأثیرگذار سال تبدیل شده است که میتواند الهامبخش سایر آثار هنری در آینده باشد.
نظرات