استودیوهای بازیسازی بزرگ و موفقی مثل راکستار گیمز، ضمن اینکه همیشه باید خودشان را دوشادوش با دیگر بازیسازان مطرح این صنعت به تکامل برسانند و با آنها رقابت کنند، باید بتوانند روی دست ساختههای قبلی خودشان بلند شوند تا دستاوردهای اخیرشان از زیر سایهی موفقیتهای قبلیشان بیرون بیایند و برای خودشان خوش بدرخشند.
فرقی نمیکند که از سری پرطرفدار Grand Theft Auto که حالا بزرگترین اسم در دنیای سرگرمی به شمار میرود و اسم بزرگی مثل بازی GTA 6 به عنوان موردانتظارترین بازی تاریخ در زیرمجموعهی آن قرار میگیرد صحبت کنیم، یا صحبت از سری محبوب Red Dead Redemption و عناوین مستقلی مثل Bully و L.A. Noir باشد؛ تیم راکستار همیشه یک راه جدید پیدا میکند تا قدمهای جدیدش را فرسنگها آنطرفتر از حد و حدودهای رایج زمان خود بردارد. در طول کارنامهی بسیار درخشان راکستار گیمز، این تیم بازیسازی همیشه توانسته بهتر از قبل ظاهر شود و حد و حدود جدیدی را برای ژانر غالب بر بازیهایش تعریف کند.
راکستار گیمز اما هرچقدر هم که با هر بازی جدیدش انقلابیتر و متفاوتتر از بازیهای قبلیاش ظاهر شود، مثل هر تیم بازیسازی موفق دیگری نیاز دارد تا از نقطه قوتهای موجود در ساختههای قبلیاش درس بگیرد و در بستر بازیهای جدید، همان نقطه قوتها را ارتقا دهد و به تکامل برساند. از نحوهی روایت داستان در طول این دو دههی اخیر در بازیهای راکستار گیمز گرفته تا آزادی عمل بازیکنان در خیلی از بازیهای جهان باز این استودیو. بازیسازان این استودیو به همان اندازه که به ایدههای جدید نیاز دارند، باید تلاش کنند تا به بهترین شکل ممکن از میراث به جا مانده از ستارههای قبلی این استودیو نگهداری کنند.
اینطور که از شواهد پیداست، در بازی GTA 6 که جدیدترین بازی معرفی شده از سوی راکستار گیمز است و در طول سال آینده منتشر خواهد شد، بیشتر از آنچه تصورش را داریم، قرار است شاهد میراث به جا مانده از ساختههای قبلی این استودیو باشیم. در بین بازیها اما به جرات میتوان گفت دو بازی Red Dead Redemption 2 و GTA: San Andreas بیشترین سهم را در بین ایدههای به کار رفته در بازی GTA 6 دارند. از آزادی عمل مثالزدنی و جهان خطرناک بازی RDR 2 گرفته تا المانهای نقشآفرینی و بسیاری از مکانیزمهای جانبی در گیمپلی بازی GTA: San Andreas که بازی GTA 6 میتواند به عنوان بهترین و مناسبترین الگو، از آنها الهام بگیرد تا جهان خودش را پروبال ببخشد و سرگرمی بیشتری برای طرفداران به ارمغان بیاورد.
در این مطلب قصد داریم به مرور تعدادی از ویژگیهای مهم گیمپلی و ویژگیهای جهانساز موجود در بازی GTA 6 بپردازیم که سازوکار بسیار آشنایی برایمان دارند. چرا که پیش از این نسخهی ابتداییترشان را در بازی GTA: San Andreas و ماجراجویی افسانهایمان با کارل جانسون تجربه کردهایم.
پس با این حساب همین مکانیزمها و المانهای آشنا که از حضورشان در بازی GTA 6 اطمینان داریم، به نوعی میراث به جا مانده از بازی GTA: San Andreas به شمار میروند و در این مطلب قصد داریم تعدادی از آنها را که از گوشه و کنار اطلاعات لو رفته از بازی Grand Theft Auto 6 و همچنین نخستین تریلر رسمی این بازی به دست آوردهایم، با شما به اشتراک بگذاریم. این شما و این میراث به جا مانده از بازی GTA: San Andreas در بازی GTA 6.
سالنهای ورزشی و باشگاه پرورش اندام
اگر بازی بازی GTA: San Andreas را به خاطر داشته باشید، میدانید که این بازی تنها نسخه در سری Grand Theft Auto است که برای اولین و آخرین بار تا به امروز، باشگاههای بدنسازی را وارد بازی کرد و همچنین سیستم تناسب اندام و تغییر شکل ظاهری بدن شخصیت اصلی را مرتبط با همین باشگاهها، به بازی اضافه کرد.
به لطف این قابلیت جدید، بازیکنان میتوانستند کنترل شکل ظاهری بدن کارل جانسون، شخصیت اصلی بازی را به دست بگیرند. به طور کلی در این بازی فاکتورهای متعددی وجود داشتند که به طرق گوناگون روی وزن و تناسب اندام شخصیت اصلی بازی تاثیر میگذاشتند. برای مثال بیش از اندازه غذا خوردن موجب چاق شدن کارل میشد و سرعت او را کم میکرد. بازیکنان برای حل این مشکل باید کارل را به باشگاه بدنسازی میبردند تا با استفاده از تردمیل و دوچرخه و مقداری تمرین هوازی، وزن خودش را کاهش دهد.
بازیکن همچنین میتوانست با استفاده از دمبل و هالتر، حجم ماهیچههای کارل را افزایش دهد و شخصیت اصلی موردعلاقهی خود را به یک تناسب اندام ایدهآل برساند. وجود چنین مکانیزمی در بازی GTA 6 نه تنها لایههای جدیدی به امکانات شخصیسازی پروتاگونیستهای بازی کمک میکند، بلکه جزئیات بیشتری هم به گیمپلی بازی و به طور کلی تجربهی بازیکن از دنیای این بازی میبخشد. حتی در سال ۲۰۰۴ هم این مکانیزم صرفا یک ابزار برای تغییر شکل ظاهری شخصیت اصلی نبود و تاثیرات زیادی بر روی گیمپلی بازی داشت؛ حالا که بازی GTA 6 قرار است در سال ۲۰۲۵ به عنوان پرچمدار صنعت بازیسازی منتشر شود، قطعا مکانیزم پرورش اندام آن نیز لایههای بسیار عمیقتری به خود خواهد گرفت و واقعگرایانه بودن تجربهی بازی GTA 6 را دوچندان خواهد کرد.
یادگیری و استفاده از هنرهای رزمی
علاوه بر پرورش اندام، یکی دیگر از امکانات موجود در باشگاههای ورزشی، قابلیت فرا گرفتن هنرهای رزمی و سپس به کار گرفتن آنها در درگیریهای تن به تن بود. شما با مراجعه به مربی حاضر در باشگاه میتوانستید حرکات رزمی جدیدی را یاد بگیرید که پیش از این کارل قادر به انجام آنها نبود اما با پشت سر گذاشتن این بخش آموزشی در کنار مربی، میتوانستید یک بار برای همیشه گیمپلی مبارزات تن به تن را در بازی GTA: San Andreas تغییر دهید.
در سال ۲۰۲۲ زمانی که حجم زیادی از اطلاعات رسمی بازی GTA 6 به همراه ۹۰ ویدئوی لو رفته از مراحل توسعهی آن در فضای مجازی پخش شد، با مرور اطلاعات لیک شده متوجه شدیم که احتمالا راکستار قصد دارد امکان یاد گرفتن هنرهای رزمی مختلف را به دنیای بازی GTA 6 اضافه کند. همچنین در بخشی از این اطلاعات به نام رشتههایی مثل کونگفو و کاراته نیز اشاره شده بود و اینطور که از شواهد پیداست، ظاهرا شخصیتهای اصلی بازی یعنی لوسیا و جیسون، میتوانند با مراجعه به برخی از سالنهای ورزشی و تمرین کردن با مربیها، هنرهای رزمی مختلفی را فرا بگیرند و از امکانات آنها در درگیریهای تن به تن خود استفاده کنند.
فکرش را کنید که تنها همین قابلیت نسبتا کوچک که فقط چند انیمیشن جدید به مبارزات تن به تن بازی اضافه میکند، در بازی بزرگ و پرجزئیاتی مثل GTA 6 تا چه اندازه میتواند تجربهی شما از گیمپلی بازی را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال میتوان انتظار داشت با فرا گرفتن هنرهای رزمی، سرعت ضربه زدن به افراد دیگر افزایش پیدا کند یا همچنین شاهد قدرتمندتر شدن جیسون و لوسیا و تاثیر بیشتر ضربات آنها بر روی دشمنان باشیم.
رستوران و کافه
یکی دیگر از مکانیزمهای بسیار محبوب و آکونیک در برخی از نسخههای سری بازی GTA، رستورانها و اغذیه فروشیها هستند که از طریق آنها میتوانید به شخصیت اصلی خود غذا بدهید و سپس با نتایج متنوع این وعدههای غذایی همراه شوید. برای مثال در بازی GTA IV میتوانستید با مراجعه به یک چرخ هاتداگ فروشی در کنار خیابان و خوردن یک عدد هات داگ، نوار سلامتی شخصیت اصلی خود را پر کنید.
اما سالها قبل از بازی GTA IV و آن چرخهای هات داگ فروشی در خیابانهای لیبرتی سیتی، بازی GTA: San Andreas را داشتیم که سطح جدیدی از فعالیتهای فرعی در قالب یک Grand Theft Auto فان و سرگرمکننده ارائه میداد. راکستار گیمز در این بازی صرفا برای اینکه یک مکانیزم ساده برای سیستم چاق و لاغر شدن سیجی (شخصیت اصلی بازی) در بازی تعبیه کند، مجبور شده بود چندین مکانیزم موازی را در بازی قرار دهد که همگی دست به دست هم میدادند و وضعیت جسمانی، استقامتی، عاطفی و زناشویی شخصیت اصلی را مورد ارزیابی قرار میدادند.
در بازی GTA: San Andreas غذا خوردن فقط به پر شدن نوار سلامتی سیجی معطوف نمیشد و به طور کلی تاثیر مستقیم روی وضعیت جسمانی شخصیت اصلی داشت. برای مثال اگر مدت زمان طولانی هیچ غذایی نمیخوردید و در مقابل مدام ورزش میکردید و چربی میسوزاندید، سیجی حسابی لاغر میشد و این لاغر بودن بیش از اندازهاش کاملا به چشم میآید.
در نقطهی مقابل همین سناریو، اگر بیش از اندازه به سیجی غذا بدهید و هیچ کاری هم برای سوزاندن چربیهای بدنش انجام ندهید، سیجی حسابی چاق میشود به طوری که حتی دیگر نمیتواند با حداکثر سرعت همیشگیاش بدود.
از آنجایی که در بازی GTA 6 قرار است تجهیزات ورزشی و سالنهای بدنسازی و حتی دورههای آموزشی هنرهای رزمی داشته باشیم، زیاد دور از ذهن نیست که فکر کنیم قطعا سیستم تغذیهی دو شخصیت اصلی در این بازی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
در سال ۲۰۰۴ راکستار توانسته بود با وجود تمام محدودیتهای فنی و همچنین مدلهای گرافیکی انعطافناپذیر و خشک بازی، یک سیستم تغذیهی کامل با دورههای لاغری، چاقی و عضلهسازی را به طور کامل به تصویر بکشد. حالا تصورش را بکنید که با وجود تمام قدرت پردازشی کنسولهای نسل جاری یعنی PS5 و Xbox Series X/S راکستار تا چه اندازه میتواند به این مکانیزمها وسعت ببخشد و جزئیات شگفتانگیز به آنها اضافه کند.
اگر نگاهی به ظاهر جیسون داشته باشید، متوجه میشوید که ظاهرا راکستار سعی داشته بیسیکترین (Basic) شخصیت مذکر ممکن را در اختیار بازیکن قرار دهد تا ما بتوانیم با طیف وسیعی از امکانات شخصیسازی، جیسون موردعلاقهی خودمان را از دل آن بیرون بکشیم. از مدل موهای سر و صورت گرفته تا لباسها و حتی وضعیت فیزیکی. بازیکنان میتوانند صفر تا صد هردو شخصیت لوسیا و جیسون را به طور کامل مورد شخصیسازی قرار بدهند و سپس از نتایج کاراکتر موردعلاقهی خود لذت ببرند.
رابطهی عاطفی و قرارهای رمانتیک
قرارهای عاشقانه و رمانتیک، در کنار رستورانها، تاکسیرانیها، شهربازیها، استندآپ کمدیها، بارها، کافینتها و خیلی دیگر از فعالیتهای فرعی دیگر، از جمله محتواهایی بودند که متاسفانه هیچوقت راه خود را به بازی GTA V باز نکردند. در بیانی واضحتر باید به این اشاره کنیم که امکان مراجعه به کفشفروشی و بهرهبرداری از امکانات آن همچنان در بازی وجود دارد. اما منظور از این روابط عاطفی و قرارهای عاشقانه این است که شخصیت اصلی واقعا عاشق یک دختر بشود و سعی کند با او قرار بگذارد.
برای مثال میتوان به میشل در بازی GTA IV اشاره کرد که متاسفانه پایان مطلوبی نداشت و احتمالا باعث شد نیکو بلیک تا آخر عمرش دیگر هیچوقت به برقراری رابطه با یک دختر آمریکایی فکر نکند. یا مثلا دنیس رابینسون، دوستدختر کارل جانسون که در یکی از ماموریتهای نفسگیر بازی GTA: San Andreas او را از میان شعلههای آتش نجات میدادیم و یکبار برای همیشه کاری میکردیم که دلباختهی سیجی شود.
با اینکه در بازی GTA V خبری از این روابط عاشقانه نبود، به نظر میرسد بازی GTA VI قرار است کلیت داستان خود را بر مبنای همین رابطهی عاشقانهی جنونآمیز روایت کند. لوسیا و جیسون یا به بیانی دیگر بانی و کلاید. دو تبهکار مشهور آمریکایی که در سطح شهر وایس سیتی خرابکاری میکنند و تمام آشوبهای ایالت بزرگ Leonida روی انگشت دستشان به گردش در میآیند.
به نظر میرسد در کنار تمام فراز و فرودهای زندگی جنایی در شهر وایس سیتی، جیسون و لوسیا قرار است وقت زیادی را نیز به رابطهی عاشقانهی بین خودشان اختصاص بدهند. در واقع همین عشق جنونآمیز و عمیق بین لوسیا و جیسون است که به قوه محرک اصلی داستان بازی GTA VI تبدیل میشود. فقط امیدواریم کم کم آتش آشوبهایی که در سطح شهر وایس سیتی به راه میاندازند، یک روز دامن خودشان را نسوزاند!
گنگهای مختلف و نبردهای محلهمحور
نبردهای بین محلهای با هدف تشکیل یک امپراطوری گنگستری در شهر لوس سانتوس، یکی دیگر از سرگرمکنندهترین مکانیزمهای موجود در دنیای بازی GTA: San Andreas که ساعتهای طولانی گیمرها را با خودش سرگرم میکرد. سیستم مبارزات میان محلهای با هدف کنترل پیدا کردن گروههای گنگستری بر روی محلههای مختلف شهر لوس سانتوس بود.
همانطور که میدانید، دو گروه Groove Street و Ballas از جمله شناخته شدهترین گنگسترهای موجود در این بازی هستند اما در کنار آنها گروههای گنگستری دیگری هم وجود دارند که اغلب با پیشینهی خانوادگیشان از هم جدا میشوند.
برای مثال در قسمتی از شهر لوس سانتوس، مکزیکیها که با لباسها و بانداناهای زردرنگ شناخته میشوند، به چشم میخورند و در قسمت دیگری از شهر، گروهی با بانداناهای آبیرنگ را مشاهده میکنیم که اتفاقا خیلی هم صلحطلب هستند و تخصص اصلیشان در برگذاری مسابقات لورایدرسواری (Low Rider) است و از همین طریق حسابی پول در میآورند و خوش میگذرانند.
با توجه به اطلاعات لیک شده در سال گذشته و همچنین تریلر رسمی بازی GTA VI که تعدادی از گروههای خیابانی موجود در شهر وایس سیتی را نشان میداد، قرار است مجددا در این بازی وارد بازی قدرتهای خیابانی شویم. امپراطورهای زیرزمینی و خیابانی که سیستمشان بر اساس قوانین جنگل کار میکند و برای اینکه بخواهید در بینشان از احترام خاصی برخوردار شوید، باید در ابتدا خودتان را به این گروههای خیابانی ثابت کنید.
با توجه به اطلاعات لیک شده، در بازی GTA VI شخصیتهای اصلی بازی میتوانند از طریق خرید و پخش مواد مخدر، سرقت مسلحانه، ماشیندزدی و … شهرت خیابانی کسب کنند و از این طریق رنک خود را در خیابانهای شهر وایس سیتی افزایش دهند.
از طرفی دیگر این شایعهی کوچک به چشم میخورد که ادعا میکند جیسون در واقع یک پلیس مخفی است که برای نفوذ در باند بزرگ تبهکاران شهر وایس سیتی، به اعتماد شخصی مثل لوسیا نیاز دارد تا بتواند با کمک او، به هدفش برسد. اگر این شایعه واقعیت داشته باشد، از همین حالا باید انتظار پیچیدگیهای سرسامآوری را در مراحل داستانی بازی و کشمکشهای بین دو شخصیت لوسیا و جیسون داشته باشیم.
چرا که همانطور که در تریلر بازی نیز تاکید شد، رابطهی این دو بر مبنای اعتماد شکل گرفته. از همین رو منطقی نیست که جیسون یک پلیس مخفی باشد و هویت خودش را از لوسیا پنهان کند و عملا طی مدت زمان طولانی به سو استفاده کردن از او بپردازد و مدام به او دروغ بگوید. از طرفی دیگر اگر با یکدیگر هماهنگ باشند نیز باید انتظار یک روایت سرتاسر اضطراب و پر از فراز و نشیب را داشته باشیم که نمونهاش را تا به حال در هیچ اثر دیگری تجربه نکردهایم.
محدودیت نقشه در مراحل ابتدایی بازی
این مکانیزم محدودیت نقشه در مراحل ابتدایی بازی، معمولا گریبانگیر نسخههای مختلف سری بازی Grand Theft Auto بوده است و در عناوینی مثل GTA: San Andreas یا GTA IV شاهد هستیم که از همان ابتدای بازی به تمام نقشهی بازی دسترسی نداریم و به محض خروج از محدودهی از پیش تعیین شده، همهی پلیسهای آن ایالت به سمت شما گسیل میشوند و تا شما را متوقف نکنند دست بردار نیستند!
تا پیش از این همین پروسهی رد شدن از مرز و پر شدن همهی ستارهها و گسیل شدن ماموران پلیس به سمت شخصیت اصلی، از همه جهت دور از دنیای واقعی و منطقهای عاقلانهاش بود. اما از طرفی دیگر روند پیشروی داستان بازی به گونهای رقم میخورد که برای تاثیرگذاری هرچه بهتر آن، ترجیح سازندگان این بوده است که فعلا به برخی از مناطق دسترسی نداشته باشید. اما تقریبا میتوان گفت هیچوقت یک ایدهی منطقی برای درست از آب درآوردن این باگ روایی پیدا نشد.
تا اینکه سر و کلهی بازی GTA VI پیدا شد و دریافتیم که یک راه بسیار خلاقانه و جالب برای محدود کردن نقشه در طول مراحل ابتدایی بازی وجود دارد! پیش از این در لیکهای قدیمی بازی ذکر شده بود که طی ماموریتهای ابتدایی بازی، شخصیت لوسیا را مشاهده میکنیم که از زندان آزاد میشود اما به نظر میرسد همچنان تحت نظر است و نباید دسته گل جدیدی به آب بدهد.
در اینجور مواقع، پلیس یک پابند الکتریکی به شخص مضنون متصل میکند تا به صورت شبانهروزی تمام جابجاییهای آن شخص را زیر نظر داشته باشند و همچنین اطمینان حاصل کنند که از شهر خارج نشده است.
اگر به تنها تصویر هنری رسمی منتشر شده از بازی GTA 6 توجه کنید، روی مچ پای لوسیا یک پابند الکتریکی مشاهده میکنیم که ظاهرا اشاره به محدودیتهای نقشه در طول مراحل ابتدایی بخش داستانی بازی دارد.
راستش را بخواهید خود من به شخصه اصلا از این بابت که از همان ابتدا به تمام نقشه دسترسی ندارم، دلخور نیستم. چرا که به راکستار گیمز و تیم بازیسازیاش اطمینان کامل دارم و میدانم که وقتی یک تصمیمی را در رابطه با بازی خودشان اتخاذ میکنند، بهتر است ما نیز مطمئن باشیم که آن تصمیم بهترین تصمیم ممکن برای گرفتن است.
فقط آن یک ماموریت نفسگیری را که قرار است بالاخره بعد از دهها ساعت ماجراجویی در Vice City Beach ما را به بخش اصلی شهر ببرد و بعد از آن سر وقت مناسب ما را دعوت به ملاقات کردن از دیگر شهرهای اطراف در سطح ایالت لئونیدا کند. پس به هیچ عنوان نگران آن پابند الکتریکی نباشید و به راکستار گیمز خودمان اعتماد کنید.
مسافرکشی و باربری ترانزیت
شاید مسافرکشی کردن و رانندگی کردن با کامیون در مسیرهای ترانزیت بین شهری آنقدرها درآمد چشمگیری نداشته باشد. اما هرکدام جذابیتهای خاص خودشان را دارند که حالا در نسل جدید بازیهای ویدئویی و با توجه به پتانسیل بسیار زیاد بازی GTA 6 به نظر میرسد راکستار میتواند استفادهی بسیار هوشمندانهای از این فرصت طلایی داشته باشد.
تصور کنید یک بار دیگر پس از سالها امکان مسافرکشی کردن به بازی GTA VI برگردد. در دنیای این بازی قطعا هرکدام از NPCها ویژگیهای شخصیتی خاص خودشان را دارند و حرف زدن با آنها به نوبهی خود یک ماجراجویی بسیار جذاب است. تنها کافی است که راکستار گیمز یک سری دیالوگ برای سرنشینان مسافر ضبط کند و سپس به ما اجازه بدهد که حین مسافرکشی با مسافرها حرف بزنید. حتی فکر کردن به آن نیز بسیار هیجانانگیز است چرا که قطعا در دنیای خیالی بازی Grand Theft Auto هیچ شخصیتی حوصلهسربر نیست و همهی مردم جذابیتهای خاص خودشان را دارند و به نوبهی خود میتوانند ما را سرگرم کنند.
یا از طرفی دیگر برای افراد منزوی که علاقهای به همصحبت شدن با غریبهها ندارند، میتوان سری ماموریتهای باربری ترانزیت را از بازی GTA: San Andreas احیا کرد تا بازیکنان در یک مسیر کانتری در بیرون از شهر، موزیک موردعلاقهی خودشان را از رادیوی ماشین پخش کنند و سپس غرق در تماشای طبیعت مدهوش کنندهی بازی، نوبت به نوبت بارهای خود را به مقصد برسانند.
توجه داشته باشید که تمامی این موارد صرفا مکانیزمها و ایدههایی هستند که پیش از این نیز در سری بازی Grand Theft Auto یا به طور دقیقتر در بازی GTA: San Andreas مورد استفاده قرار گرفتهاند. راکستار در اولین توصیفات رسمیاش از بازی GTA VI اذعان داشته که این بازی پرجزئیاتترین و کاملترین نسخه در تمام سری Grand Theft Auto به شمار میرود. پس زیاد دور از ذهن نیست که حداقل شاهد بازگشت تعدادی از فعالیتهای جانبی خاطرهانگیز و البته سرگرمکنندهی این سری باشیم.
حالا تصور کنید که علاوه بر این فعالیتهای جانبی که قرار است مجددا در قالب یک ورژن ارتقا یافته مورد استفاده قرار بگیرند، چه تعداد ایدهی جدید و اورجینال وجود دارد که صرفا به خاطر بستر قدرتمند پلتفرمهای نسل نهمی، فرصت پیادهسازی آنها برای راکستار فراهم شده است!
نظر شما در رابطه با این فعالیتهای نوستالژیک و قدیمی از بازی GTA: San Andreas چیست؟ شما چه موارد دیگری را از نسخههای قبلی سری بازی GTA سراغ دارید که میخواهید راکستار در قالب بازی GTA 6 یک نسخهی مدرن و ارتقا یافته از آنها را مجددا ارائه دهد؟
واقعاً چقدر خوب توضیح دادید 👍🏻 (حال کردم)
گنگ ها رو بیارن داخل بازی فوق العاده میشه
دنس ماشین ها تو پایین شهر رو یادتون رفت