نظرات سازنده لست آف آس ۲ در مورد استفاده از هوش مصنوعی حاشیهساز شد
چند روز پیش نیل دراکمن به عنوان کارگردان لست آف آس ۲ و یکی از اعضای کلیدی ناتی داگ، نظری جنجالی در مورد هوش مصنوعی مطرح کرد. اما ظاهرا همکاران او در استودیوهای دیگر زیاد با دراکمن موافق نبودند و در فضای مجازی به انتقاد از او پرداختند.
نیل دراکمن به خاطر کارگردانی بازی The Last of Us Part II و نقش مهمی که در سایر بازیهای ناتی داگ داشته، چهره شناخته شدهای در صنعت ویدیو گیم است. با این حال این موضوع او را به یک قدیس تبدیل نمیکند که دیگران از انتقاد به او هراس داشته باشند. او چند وقت پیش اشاره کرد که هوش مصنوعی به توسعهدهندگان اجازه میدهد که پروژههای ماجراجویانهتری بسازند و مرزهای داستان سرایی در ویدیو گیم را ارتقا دهند.
اما همانطور که میدانید استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی در دنیای امروزی فوقالعاده حاشیهساز است؛ حال این موضوع میتواند به ویدیو گیم مربوط باشد یه به دنیای سینما یا موسیقی. در این روزها هم که هوش مصنوعی پیشرفتی بیسابقه را تجربه میکند، بحثهای زیادی درباره استفاده درست از این فناوری مطرح شده است. هرچند که استفاده از A.I میتواند فوقالعاده سودمند باشد ولی نمیتوان انکار کرد که این موضوع باعث بیکار شدن میلیونها آدم خواهد شد. علاوه بر این و از آنجایی که هوش مصنوعی با توجه به یک سری منابع واقعی تولید محتوا میکند، ممکن است سرقتهای ادبی زیادی شکل بگیرد و قانون کپیرایت را مختل نماید.
با این حال نظر مثبت سازنده لست آف آس ۲ در مورد استفادههای مثبت از هوش مصنوعی در ساخت بازیهای ویدیویی زیاد به مذاق همکاران وی در سایر استودیوها خوش نیامده است. هرچند که نیل دراکمن در مورد محدودیتهای اخلاقی هوش مصنوعی هم نظراتی داد، اما صحبتهای جنجالی او بیشتر به چشم آمد. به گفته او هوش مصنوعی باعث کاهش خرج و مشکلات توسعه میشود و میتواند به بازیسازها کمک کند مرزهای داستان سرایی در ویدیو گیم را ارتقا دهند. دراکمن میگوید استفاده از هوش مصنوعی به ناتی داگ اجازه میدهد دیالوگها و شخصیتهای ظریف و جذابی خلق کنند و مرزهای خلاقیت را گسترش دهند. علاوه بر این هنگامی که او در مورد انیمیشنهای دستی و فرآیند موشن کپچر صحبت کرد، یک سری از ابزار انسانی را منسوخ شده تلقی کرد.
دیوید گیدر که یکی از سازندگان فرنچایز Dragon Age محسوب میشود در مقابل دراکمن جبهه گرفت. طبق گفته این فرد تمامی نویسندگان ناتی داگ در درونشان یک داستاننویس قهار هستند که احساس و ظرافتکاری بیشتری از هوش مصنوعی به خرج میدهند و همین موضوع به آنها برتری میدهند. البته او در برخی از موارد با سازنده لست آف آس ۲ موافقت میکند، ولی به طور کلی اعتقاد دارد هوش مصنوعی نباید جایگیزن انسان شود.
در طرفی دیگر نسا کنون که یک نویسنده و طراح داستان بازیهای ویدیویی محسوب میشود و در حال حاضر روی Star Traucker کار میکند، به شکل سختتری به صحبتهای دراکمن پاسخ میدهد. او اعتقاد دارد که داستانهای نوشته شده توسط هوش مصنوعی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. نسا کنون توضیح میدهد:«من دوست دارم یک ویدیو از او ببینیم که دارد تلاش میکند با استفاده از هوش مصنوعی مرزهای داستانی سرایی را گسترش میدهد.» او با این حرف به نوعی دراکمن را مسخره میکند. به گفته کنون اگر دراکمن بخواهد با چت جیپیتی یک داستان درست کند، نتیجه نهایی یک روایت کلیشهای است که از کارهای درست شده توسط انسان دزدی میکند.
واکنش بامزه دیگری که از سمت بازیسازها نسبت به این حرف مطرح شد یک تصویر از سمت جاش ساویر بود؛ فردی که او را به خاطر ساخت فالاوت: نیو وگاس میشناسیم. او با گذاشتن میم ژوزه مورینیو، مربی بزرگ دنیای فوتبال، با یک تصویر تمام حرفهای خود را زد. همانطور که در تصویر زیر میبینید ژوزه مورینیو با نارضایتی کامل هدفونش را از سرش در میآورد و با چهره در هم کشیده انزجار خود را نشان میدهد.
اما موضوع این است که خود نیل دراکمن به عنوان کارگردان لست آف آس ۲ یکی از بهترین بازیسازهای دوران معاصر تبدیل میشود. خیلی راحت میتوان متوجه شد که بخش بزرگی از جذابیتهای این بازی به خاطر احساسات و ظرافتکاریهایی است که خود او و افرادش به وجود آوردهاند. نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاههای خود را با تیم کافهبازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: GamesRadar
برترین بازیهای ۲۰۲۴ با امید لنون و شایان
نظرات