انتخاب سردبیر سینما نقد و بررسی

نقد روبات وحشی | رقیب بزرگ درون بیرون ۲

نقد روبات وحشی | رقیب بزرگ درون بیرون ۲

اکثر مردم و منتقدان انتظار خاصی از عملکرد روبات وحشی در گیشه و سینما نداشتند و بیشتر آن را فیلمی مشابه وال – ای می‌دانستند. ولی برخلاف تصور روبات وحشی به یکی از بهترین انیمیشن‌های سال کنار ساخته پیکسار یعنی درون بیرون ۲ تبدیل شد. این انیمیشن‌ فقط برای بچه‌ها نیست، بلکه بزرگ‌ترها هم از ‌آن‌ می‌توانند لذت ببرند و به نکات مهمی پی ببرند. علاوه بر این، انیمیشن روبات وحشی پر از درس‌های زندگی است که همه آن‌ها در داستان به یکدیگر ربط پیدا می‌کند. در این مقاله این فیلم را بررسی خواهیم کرد.

راز؛ اندرویدی مادر

انیمیشن داستان روباتی به نام رازوم ۷۱۳۴ با نام مستعار راز را به تصویر می‌کشد. او به دلیل حادثه‌ای به وسط جنگل و حیات وحش سقوط می‌کند و حالا باید خود را برای بقا و زنده‌ماندن آماده کند. نکته جالبی که وجود دارد این است که روبات وحشی مثل سایر انیمیشن‌ها طبیعت را فقط جایی بکر و زیبا همراه با حیوانات دوست‌داشتنی نشان نمی‌دهد. بلکه آن را جایی پر از خطر و حوادث غیر قابل‌پیش‌بینی نیز نشان می‌دهد.

راز به طور تصادفی یک تخم غاز را کشف می‌کند که همان موقع هم از تخمش خارج می‌شود. ولی می‌بیند این بچه ‌غاز  پدر یا مادری ندارد؛ بنابراین راز مسئولیت نگهداری و حفاظت از این بچه را برعهده می‌گیرد. همچنین بر روی او اسم  برایت‌بیل را انتخاب می‌کند.

در راه با یک روباه جذاب و باشخصیتی به نام فینک آشنا می‌شود که پدرو پاسکال صداگذاری این شخصیت را انجام داده است. در واقع او را می‌توان نسخه روباه پاسکال در نظر گرفت. فینک و راز تمام چیزهایی که یک غاز باید بداند مانند غذاخوردن و پرواز را به برایت‌بیل آموزش می‌دهند. البته فینک ابتدا می‌خواست برایت‌بیل را بدزدد، ولی وقتی راز مچ او را گرفت و ماجرا را توضیح داد، فینک دلش به حال بچه ‌غاز سوخت و تصمیم گرفت به راز و برایت‌بیل کمک کند.

درون مایه های روبات وحشی

راز، فینک و برایت‌بیل

راز به‌عنوان یک اندروید برای کمک‌کردن به انسان‌ها ساخته شده است؛ بنابراین، در ابتدای فیلم درک درستی از نگهداری بچه و مادر بودن ندارد. ولی کم‌کم ین احساسات و غرایض را  در کنار دوستانش یعنی روباه، خرس و یک سمور مادر یاد می‌گیرد. علاوه بر این، راز به مفهوم عشق و فداکاری هم پی می‌برد. با‌این‌حال اتفاقات و روزهای خوب دوامی ندارند و در جایی تمام می‌شوند. چون برایت بیل  بزرگ می‌شود و راز نوعی دوگانگی شخصیتی صورت می‌گیرد.

او در موقعیت دشواری قرار می‌گیرد و باید بین روبات ‌بودن یا مادر بودن یکی را انتخاب کند. در فیلم‌ صحنه‌ها و دیالوگ‌های زیادی وجود دارد که بیننده را به فکرکردن درباره جهان هستی و نقش او در این دنیای کوچک دعوت می‌کند. پس با یک فیلم باکیفیت و قابل‌تاملی روبرو هستیم.

ما این جمله را شاید زیاد شنیده‌ایم که می‌گوید: ضعف‌های شخصیتی فرد روزی به نقاط قوت او تبدیل می‌شوند.روبات وحشی این سخن را به‌خوبی اثبات می‌کند. ولی در جاهایی نشان می‌دهد که چگونه نقاط قوت فرد به ضعف او نیز تبدیل می‌شوند.

داروینیسم یا انتخاب طبیعی

به همین دلیل انیمیشن فقط حرف‌ها و شعارهای قشنگ و احساسی را به مخاطب نمی‌زند، بلکه او را با واقعیت زندگی آشنا می‌کند. همچنین به نظریه داروینیسم می‌پردازد؛ داروینیسم یا  انتخاب طبیعی می‌گوید، افراد یا موجوداتی که با محیط پیرامون خود سازگار هستند، شانس بیشتری برای بقا و تولید‌مثل در طبیعت دارند.

اگر موجودات با محیط خود سازگار نشوند، ممکن است به مرور زمان از بین بروند و گونه‌های دیگری جای آن‌ها را در طبیعت بگیرد. انتخاب طبیعی جزو یکی از مهم‌ترین نظریات زیست‌شناسی به شمار می‌رود که برخی آن را قبول دارند و بعضی از دانشمندان، آن را رد می‌کنند.

دنباله انیمیشن موفق The Wild Robot ساخته می‌شود.

تلفیق انیمه های میازاکی با انیمیشن کامپیوتری

جزئیات بصری خارق‌العاده روبات وحشی

در سری فیلم‌های اسپایدرورس با ترکیب انیمیشن‌های دوبعدی و سی‌جی‌آی مواجه شدیم و متوجه شدیم که چقدر این استایل می‌تواند پالت رنگی خارق‌العاده‌ای را در انیمیشن ایجاد ‌کند. در روبات وحشی ما با استایل هنری جدیدی آشنا می‌شویم و آن تلفیق استایل انیمه‌های میازاکی در آثار مشهورش با سی‌جی‌آی غربی است. این سبک جدید، طراحی هنری و جلوه‌های بصری انیمیشن را چند پله بالاتر ارتقا می‌دهد.

کریس سندرز کارگردان روبات وحشی جزو افراد کارکشته صنعت انیمیشن‌سازی محسوب می‌شود. او سابقه کارکردن در انیمیشن‌های کلاسیکی مانند شاهزاده مصر (۱۹۹۸)، مولان (۱۹۹۸) و کارتون‌های مدرن‌تری مانند  قسمت اول چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید و غارنشینان را دارد. به همین دلیل به استایل‌های مدرن و سنتی انیمیشن‌سازی آشنا است.

با‌این‌حال جزئیات بصری فیلم بیشتر حال‌ و هوای انیمیشن‌های دریم‌ورکس را دارد تا انیمه‌های میازاکی. پس روبات وحشی از نظر بصری شما را شگفت‌زده خواهد کرد. همچنین به دلیل نوآوری‌هایش یک اثر یونیک محسوب می‌شود.

در پایان

انیمیشن روبات وحشی یک اثر همه چیز تمام به شمار می‌آید؛ زیرا، از نظر روایت و استایل هنری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به همین خاطر به رقیب بزرگی برای درون بیرون ۲ می‌تواند در اسکار ۲۰۲۵ تبدیل ‌شود، حتی نسبت به درون بیرون ۲ ممکن است شانس بیشتری برای برنده‌شدن در بخش بهترین انیمیشن سال را دارد. چون روبات وحشی یک اثر یونیک و خاص محسوب می‌شود. درون بیرون ۲ اثر بزرگی است، در آن شکی نیست. ولی از نظر طراحی هنری توان مقابله با روبات وحشی را ندارد. چون تکنیک جدیدی از انیمیشن‌سازی را به جهان معرفی می‌کند.

منبع: elle


بهترین بازی ترسناک تاریخ؟

 

 

 

 

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها