
۱۰ انیمه تماشایی که حتی از دراگون بال هم بهترند
انیمه دراگون بال، اثر آکیرا توریاما، در سال ۱۹۸۴ آغاز شد و این فرنچایز برای دههها همچنان محبوبیت خود را حفظ است. پخش Dragon Ball Daima در سال گذشته هم نشان داد که طرفداران این مجموعه همیشه خواهان محتوای بیشتری درباره شخصیتهای نمادینی مانند گوکو، وجیتا، گوهان و حتی شخصیتهای منفی مثل فریزا خواهند بود. دراگون بال و دراگون بال زی به طور گستردهای بهعنوان پیشگامان مهم انیمه شونن مدرن شناخته میشوند و در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به محبوبیتی بیسابقه در سطح جهانی دست یافتند.
با این حال، درخشش دراگون بال در سادگی آن نهفته است. خط داستانی شخصیتها ساده است، قدرتافزاییها قابل پیشبینیاند و داستان به ندرت از قالبهای ابتدایی که تعیین شده بودند، منحرف میشود. متاسفانه، همین ویژگی باعث شده است که این سری افسانهای در برابر برخی از آثار جدیتر، حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد. در واقع، انیمههای زیادی وجود دارند که به مراتب بهتر از دراگون بال ظاهر میشوند و بسیاری از آنها تحسین گستردهای بهدست آوردهاند. با پوزش از طرفداران مجموعه دراگون بال، با مجله بازار همراه باشید تا با ۱۰ انیمهای که حتی از دراگون بال هم بهتر هستند شما را آشنا کنیم.
انیمه Cowboy Bebop
مجموعهای که ثابت کرد که انیمه هم میتواند پیچیده باشد
انیمه لازاروس از شینیچیرو واتانابه، با تحسین منتقدان روبهرو شده است. اما بزرگترین مخلوق این کارگردان باهوش انیمه همیشه Cowboy Bebop خواهد بود. در طول ۲۶ قسمت، بینندهها با ریتمی متنوع و اندیشمندانه از اکشن مواجه شدند؛ از نبردهای پرهیجان فضایی گرفته تا بررسیهای متافیزیکی هویت. Cowboy Bebop جهان نیمهدیستوپیایی خود را برای موضوعاتی مانند گناه، دوستی، تنهایی و جستجوی معنا بررسی میکند و این مفاهیم از طریق شخصیتهای اسپایک اسپیگل، جت بلک، فی والنتاین و رادیکال ادوارد به شکل بینقصی منتقل میشوند.
وزن وجودگرایی در سراسر این انیمه احساس میشود؛ چیزی که بسیار متفاوت از تمرکز مکرر دراگون بال بر قدرتهای بیپایان است. تصاویر Cowboy Bebop شامل برخی از بهترین فیلمبرداریهای انیمه هستند و فضایی ایجاد میکنند که با برجستهترین نقطه انیمه، یعنی موسیقی هیجانانگیز جاز-بلوز، هماهنگی کامل دارد. بر خلاف دراگون بال که روایت آن بیشتر برای بینندههای کمدقت طراحی شده است، Cowboy Bebop نشان میدهد که انیمه میتواند یک هنر پیچیده و بالغ باشد.
انیمه Kill la Kill
کمدی فراتر از شونن
انیمه Kill la Kill شاید آخرین موردی است که در لیست آثار شونن نام برده میشود، اما تقریبا در همه جنبهها به جز نوستالژی، از دراگون بال بهتر عمل میکند. این سری توسط استودیو تریگر ساخته شده و یک کمدی قدرتمند با حال و هوای شونن محسوب میشود. انیمه Kill la Kill درست مانند One-Punch Man، بیش از آن که تلاش کند ژانر شونن را گسترش دهد، به عنوان یک پارودی عمل کرده و با آن شوخی میکند. فرآیند تحول انیمه و افزایشش سرعت آن و به تصویر کشیدن شخصیتهایی مثل سوپر سایان، به شکلی واقعا خندهدار پیش میرود و لحظه به لحظه آن ارزش تماشا را دارد.
هرچند نمایش تحولات شخصیتها بیش از حد طولانی است، اما تمرکز شدید آن روی تک به تک فرایند رشد هر شخصیت، در واقع یک شوخی بامزه با آثار مطرح این سبک بوده که با دقت تمرینات قهرمان خود را نشان میدهند. در واقع، میتوان گفت که قهرمان این مجموعه یعنی رییکو ماتوی، یکی از شوننترین قهرمانان تاریخ است! ریکو همه محبوبیت خود را مدیون بزرگنماییهای انیمه Kill la Kill است. هرچند بدون خشتگذاری اولیه توسط دراگون بال، Kill la Kill نمیتوانست اینقدر اثرگذار باشد، اما این انیمه فراتر از طنز خود یک داستان شگفتانگیز را هم روایت میکند. ترکیب پارودی و قوسهای شخصیتی دوستداشتنی، Kill la Kill را به یک اثر بسیار تمیز، پیچیده و در عین حال به شکل هوشمندانهای اجتماعی تبدیل کرده است.
انیمه Neon Genesis Evangelion
تحلیل دقیق وضعیت انسانها
بسیاری از طرفداران انیمه، عنوان Neon Genesis Evangelion را بیش از یک اثر شونن، عنوانی مکا میدانند. این رویکرد همان چیزی است که در فرنچایزهای محبوبی مانند گاندام و مازینگر هم دیدهایم. با اینکه از نظر فنی این اثر تمام معیارها برای مکا بودن را برآورده میکند درست است، اما Evangelion فراتر از این محدودیتها پیش میرود و حتی با دراگون بال وارد رقابت میشود. دراگون بال معمولا شخصیتهای خود را با قدرتهای فردی و ویژه آنها معرفی میکند. این مورد در حالی است که Evangelion آنها را بر اساس غمها، شکستها و تجربههای روانیشان طبقهبندی میکند. جالب است بدانید که این رویکرد باعث شده تا تعداد بیشماری میم مرتبط درباره این موضوع در فضای مجازی به وجود بیاید. این مسئله نشان میدهد که تا چه حد این دو اثر توسط طرفداران با هم مقایسه میشوند.
انیمه Evangelion به طور عمیق به فلسفه ارتباط میان زندگی و ایمان میپردازد و دین را از طریق فرشتگانی که قصد نابودی زمین را دارند، بازتعریف میکند. دامنه داستان دراگون بال واضحا وسیعتر است، اما تحلیل دقیق Evangelion از انسانیت آن را به تجربهای عمیقتر و باشکوهتر تبدیل میکند. طرفدارانی که از دیدن داستانهایی درباره وضعیت انسانی لذت میبرند، با Evangelion هم تجربهای بینظیر خواهند داشت. لازم به ذکر است که فیلم The End of Evangelion هم به خوبی این داستان را با یک جمعبندی مناسب و درخور مجموعه به پایان میرساند.
انیمه Berserk
مجموعهای که پایههای فانتزی تاریک را بنا نهاد
مانگای Berserk اثر کنتارو میورا تا سالها پس از مرگ او ادامه یافت و دستیاران سابقش کار را بر عهده گرفتند. به همین دلیل انیمه ۱۹۹۷ برزرک تنها بخشهایی از داستان را پوشش میدهد. جالب است بدانید که با وجود این مسئله، هنوز هم برزرک کلاسیک محبوبترین اقتباس این فرنچایز است. انیمه Berserk خشونت را به سطحی تازه رساند و صحنههای تکاندهندهای به تصویر کشید که در آمریکا میتوانست با درجهبندی «فقط بزرگسال» مواجه شود. جالب است که با وجود این مورد، تمام اشکال خشونت، از شکنجه و آزار گرفته تا حتی آدمخواری، با کمترین سانسور در برزرک نمایش داده میشدند و سازندگان آن هیچ ترسی از ارائه این موارد نداشتند. راستی، اگر فکر میکنید این انیمه فقط خشن است، باید گفت که خشونت تنها لایه اول دنیای کابوسوار برزرک است.
با توجه به رویکرد آکیرا توریاما، برخی طرفداران برزرک را برادر تاریک دراگون بال میدانند. تعداد کمی از شخصیتهای انیمه به اندازه کاراکترهای برزرک رنج کشیدهاند. بدتر آن است که بسیاری از شخصیتهای انیمه مذکور هرگز به آن آرامشی که به شدت به دنبال آن هستند نمیرسند. همین موضوع است که برزرک را بالاتر از تجربیات نهچندان سخت گوکو قرار میدهد. شخصیتها در دراگون بال در چشم بر هم زدنی زنده میشوند، در حالی که Berserk شخصیتهای محبوب طرفداران را به عذابی فراتر از مرگ دچار میکند. شاید برزرک برای همه مناسب نباشد، اما همچنان پایه و اساس انیمه فانتزی تاریک است.
انیمه Frieren: Beyond Journey’s End
وقتی شعر به انیمه تبدیل میشود!
این روزها همه از Frieren: Beyond Journey’s End صحبت میکنند. این انیمه سفری دلگرمکننده است که تلاش کرده تا ضعف آثار مدرن را برطرف کند. انیمه Frieren به جای صرف زمان روی همان کلیشههای قدیمی مرتبط با قهرمانهای شونن که حالا به تکراری کلیشهای تبدیل شدهاند، بخشهای ملایمی از زندگی قهرمانها را دقیقا پس از اتمام ماموریتشان به تصویر میکشد. به عبارت دیگر، این انیمه از جایی آغاز میشود که اکثر آثار دیگر به پایان میرسند. از آنجایی که قهرمان اصلی، الفی جاودان است، او کاندیدای ایدهآلی برای نمایش سبک زندگی یک قهرمان پس از اتمام ماجراجوییاش است و چه از طریق روایت اصلی و چه از طریق فلشبکها، با دقت به گذشته این شخصیت پرداخته میشود.
دراگون بال باعث خنده و اشک طرفداران زیادی شده، اما لحظات احساسی آن حتی قابل مقایسه با منظر احساسی ارائه شده Frieren نیست. این انیمه تنها در فصل اول خود، به صدر رتبهبندی MyAnimeList رسیده و Fullmetal Alchemist: Brotherhood را پس از سالها شکست داده است. جلوههای سینمایی Frieren هم به مراتب بالاتر از دراگون بال بوده و روایت آن هم لحن تاملبرانگیزتر ارائه میدهد. اگر قرار باشد انیمهای را به عنوان یک شعر یا سمفونی احساسی توصیف کنیم، آن انیمه قطعا Frieren خواهد بود.
انیمه JoJo’s Bizarre Adventure
انیمه جاویدان
با توجه به شدت اغراق لحظات مختلف در JoJo’s Bizarre Adventure، به راحتی میتوان تصور کرد که این انیمه یک پارودی است. در واقع، JJBA نشاندهنده حداکثر اغراقهایی است که یک شونن یا حتی یک اثر ژاپنی میتواند ارائه دهد. مبارزات و تعاملات بیش از حد بزرگنمایی شده و غیرمتعارف، امضای اصلی این مجموعه است. روایت چندبخشی این انیمه، به داستان و ماجراهای خانواده جستار میپردازد، اما هر قسمت آن، حس و حال کاملا متفاوتی را به تصویر میکشد. انیمه JJBA بدون هیچ تردیدی خود را بارها و بارها بازآفرینی میکند، چیزی که دراگون بال تنها با Daima موفق به انجام آن شده است.
شاید بگویید خطوط داستانی دراگون بال و JJBA عمدتا از همان ریتم کلی پیروی میکنند. با این حال، تماشای دقیق JJBA نشان میدهد که چارچوب کمدی آن بیوقفه و سرشار از عجایب است و این حجم از شگفتی در دراگون بال دیده نمیشود. اتفاقات این انیمه به ندرت منطقیاند، تواناییهای شخصیتها عجیب و غریب هستند و شخصیتها، کاراکترهایی سورئال را به مخاطب معرفی میکنند. پویایی رنگارنگ و متنوع JoJo هم به خوبی با فرمول نسبتاً یکنواخت دراگون بال که بیش از چهل سال رعایت شده، رقابت میکند.
انیمه Fruits Basket
تأثیرگذار، لایهلایه و ظریف
مانگای Fruits Basket که از سال ۱۹۹۸ آغاز شد، یکی از خاصترین، جذابترین و بهیادماندنیترین مانگاهای زمان خود محسوب میشود. این اثر همراه با One Piece و Hunter x Hunter، اقتباس انیمهای خود را آغاز کرد و اقتباس ۲۰۰۶ آن هم تحسین شد. با این حال این بازسازی انیمه در سال ۲۰۱۹ بود که پتانسیل واقعی آن را نشان داد. انیمه Fruits Basket انسانها را از زوایای مختلف نشان میدهد و قهرمان خود را هم در اوج و هم در پایینترین لحظات عمرش به تصویر میکشد.اما ویژگی خاص و آرامشبخش این انیمه و درگیر کردن احساسات مخاطب است که آن را از روایت اغراقآمیز دراگون بال متمایز میکند.
انیمه Fruits Basket به شکل قابل توجهی صمیمی، لایهلایه و ظریف در تصویرسازی است. انیمیشنهای این انیمه بسیار نرم طراحی شدهاند و در کارگردانی آن سعی شده که بار احساسی انیمه در هر قسمت به اوج خودش برسد. ریتم نسبتا کند این اثر هم اجازه میدهد تا داستان کوتاه، اما تفکربرانگیز آن به شکلی باورپذیر روایت شود. این ظرافت دقیقا همان چیزی است که دراگون بال به آن احتیاج دارد!
انیمه One Piece
هنر روایت شونن
دراگون بال ممکن است مسیر شونن را شکل داده باشد، اما انیمه One Piece است که این ژانر را به کمال رساند. وان پیس تنها عضو باقیمانده از «Big 3» است که پخش آن هنوز هم ادامه دارد. این انیمه در حال حضار به یک فرنچایز جهانی تبدیل شده که شامل چندین سری جدید تلویزیونی هم میشود. با این حال، انیمه اصلی One Piece یک مزیت دارد که دراگون بال هرگز نمیتوانست به آن دست یابد و آن ثبات کیفیت است. وان پیس از Romance Dawn تا آرک جاری Egghead، نوآوری و جذابیت خود را حفظ کرده و این نتیجه خیلی نایاب است.
دنیای One Piece میتواند به عنوان یک کلاس کارشناسانه در جهانسازی هم عمل کند. خطوط داستانی چندگانه این انیمه به شکل فوقالعادهای همگرا هستند و جالب آن که تقریبا تا به امروز هیچ پرسش بنیادینی در آن بیپاسخ باقی نمانده است. دراگون بال و وان پیس به طور یکسانی به موضوعات دوستی، وفاداری و آزادی پرداخته و هر دو سری این مفاهیم را در سطح اصلی تثبیت میکنند.
انیمه The Tatami Galaxy
سوررئالیسم هم جذاب است
انیمه The Tatami Galaxy بر اساس رمانی از تومیهیکو موریمی، تنها شامل یک فصل ۱۱ قسمتی است. این انیمه اما با همین فرصت کوتاه خود، ثابت میکند که تماشای یک زندگی آکادمیک از نگاه سوررئالیسم چندجهانی میتواند اثری واقعاً عالی خلق کند. جالب است که تاثیرگذاری این انیمه آنقدر بالا بود که عدهای حتی آن را با اثری مثل دراگون بال با بیش از صدها قسمت مقایسه کردند.
این انیمه بلافاصله پس از پخش محبوب شد و هم نقدهای تحسینآمیز دریافت کرد و هم جوایز متعددی، مثل جایزه بزرگ انیمیشن در جشنواره هنرهای رسانهای ژاپن را از آن خود کرد. این پیروزی تحسینبرانگیز است، چرا که The Tatami Galaxy اولین انیمه است که چنین جایزهای را برنده شده است. این انیمه به عمق احساسات انسانی نفوذ میکند و در نهایت یک داستان زیبا درباره بلوغ و رشد ارائه میدهد. به طور کلی، موفقیت تجربی The Tatami Galaxy باعث میشود که این اثر از تکرارهای فرمولزده دراگون بال متمایز شود.
انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood
رقیب سرسختی که هیچگاه شکست نخورد
حتی اگر رتبه انیمه Fullmetal Alchemist در صدر MyAnimeList کاهش یافته باشد، کمتر کسی میتواند انکار کند که Brotherhood یکی از بزرگترین انیمههای تاریخ است. فول متال آلکمیست ترکیبی بینقص از ژانر شونن و استیمپانک است. این انیمه با استفاده از نبوغ روایی خود، یک اثر هنری درست و حسابی را به تصویر کشید. غنای توسعه شخصیتها در یک روایت تکاملیافت، با سرعتی داستان را پیش میبرد که هیچ بینندهای از داستان تاثیرگذار آن غافل نماند.
انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood به طور طبیعی بر نسخه ۲۰۰۳ خود برتری دارد، اما فراتر از آن با فاصله بسیار زیادی از دراگون بال پیشی میگیرد. حتی مبارزات هم در این انیمه به شکلی عالی طراحی شدهاند، بهویژه آخرین جدال شخصیتها که بهترین پایان ممکن را برای روایتی با این حجم از انتظار رقم میزند. هرچند طرفداران دراگون بال احتمالا شاهد محتوای بسیار بیشتری در آینده خواهند بود، اما طرفداران FMA:B با وجود اتمام این مجموعه، تا مدتها نبوغ بینظیر انیمه مورد علاقه خود را تحسین خواهند کرد.
نظر شما در مورد انیمههای معرفی شده چیست؟ آیا آنها را بهترینهای تاریخ و حتی بهتر از دراگون بال میدانید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: CBR
فینال بازار لجندز لیگ ۵ با بیگزموگ، سام صابری و خفنهای یوتوب + جایزه گوشی گیمینگ برای بینندهها
نظرات