اخبار بازی انتخاب سردبیر برترین‌ها بهترین بازی‌‌ها

۱۰ مورد از عجیب‌ترین کنترلرهای تاریخ

کنترلرهای فانتزی یا کنترلرهایی با طراحی‌های منحصربه‌فرد، امروزه بسیار کمتر از گذشته در دنیای بازی‌های ویدیویی دیده می‌شوند. برخی از آن‌ها بیشتر شبیه کاورهایی برای یک کنترلر استاندارد عمل می‌کردند (اشیای بزرگی که تمامی دکمه‌های معمول را داشتند اما در مکان‌های متفاوتی قرار گرفته بودند) در حالی که برخی دیگر تلاش داشتند با معرفی روش‌های کاملاً جدیدی برای بازی، خلاقیت به خرج دهند. بسیاری از این کنترلرها چیزی بیش از آیتم‌های کلکسیونی نبودند و امروزه می‌توانند قیمت بالایی در بین مجموعه‌داران بازی‌های ویدیویی داشته باشند.

ابزارهای جانبی موسیقی، مانند آن‌هایی که در سری Guitar Hero و Rock Band استفاده می‌شدند، در اواسط دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ محبوبیت زیادی پیدا کردند، اما عجیب‌ترین کنترلرهای بازی‌های ویدیویی، بسیار فراتر از این‌ها بودند. از چوب‌های ماهیگیری تقلبی گرفته تا یک اره‌برقی، برخی کنترلرها آن‌قدر غیرمعمول بودند که باید آن‌ها را از نزدیک دید تا باور کرد.

۱۰- اسکیت‌بورد Tony Hawk با یک کیک‌فلیپ وارد خانه‌ها شد

کنترلر اسکیت‌برد برای بازی Tony Hawk: Ride طراحی شده بود

Tony Hawk: Ride یکی از بازی‌های این مجموعه‌ طولانی مدت است که به مشهورترین و برترین اسکیت‌باز حرفه‌ای تاریخ مرتبط می‌شود. این نسخه یک کنترلر اسکیت‌بورد مجهز به حسگر حرکتی معرفی کرد که برای شبیه‌سازی حرکات واقعی اسکیت‌بورد طراحی شده بود. Ride همچنین شامل چندین حالت گیم‌پلی بود و حالت‌های Casual ،Confident و Hardcore که هرکدام حساسیت و دشواری کنترل اسکیت‌بورد را تحت تأثیر قرار می‌دادند.

دسته‌های جوی-کان نینتندو سوییچ ۲ احتمالا می‌توانند حرکت بعدی بازیکن را پیش‌بینی کنند

این بازی با وجود جاه‌طلبی‌اش، هرگز در میان طرفداران جا نیفتاد و بیشتر به یک آیتم تزئینی تبدیل شد، زیرا بازیکنان نسخه‌های دیگر این مجموعه را ترجیح می‌دادند. یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای Ride، فقدان کنترل واقعی برای بازیکنان بود. با این‌که بازی رویکردی همه‌جانبه داشت، اما گیم‌پلی آن عملاً بر روی مسیرهای از پیش تعیین‌شده بود. هیچ راهی برای کنترل حرکت رو به جلو با استفاده از تخته وجود نداشت که اغلب باعث می‌شد بازیکنان در مقابل دیوارها و موانع گیر کنند. Ride دنباله‌ای با نام Tony Hawk: Shred داشت که از همان تخته استفاده می‌کرد، اما نقدهای مشابهی دریافت و این ایده در نهایت به‌زودی کنار گذاشته شد.

۹- چوب ماهیگیری سگا به بازیکنان اجازه می‌داد تا به‌صورت مجازی قلاب بیندازند

کنترلر چوب ماهیگیری Sega برای بازی SEGA Bass Fishing طراحی شده بود

بازی‌های شبیه‌سازی ماهی‌گیری با پیشرفت‌های مدرن در کیفیت تصویری که این تصور را ایجاد می‌کند بازیکنان به کناره آب منتقل شده‌اند تا قلاب بیندازند، می‌توانند یکی از آرامش‌بخش‌ترین تجربیات در دنیای بازی‌ها باشند. شرکت سگا در اواخر دهه ۹۰ میلادی این کار را با بازی Get Bass در ژاپن که در دیگر مناطق با نام SEGA Bass Fishing شناخته می‌شد، انجام داد. این محصول به عنوان یکی از اولین بازی‌های ماهی‌گیری محبوب، شامل یک کنترلر ویژه بود که طراحی آن باعث شده شبیه به یک چوب ماهی‌گیری به نظر برسد و عملکرد مشابهی داشته باشد. بازیکنان برای گرفتن هر موجود آبی که به قلاب افتاده بود، باید از چرخ‌دنده کنار دسته استفاده می‌کردند.

Get Bass یک بازی کلاسیک از شرکت سگا است که در آن بازیکنان در نقش یک ماهی‌گیر حرفه‌ای رقابتی قرار می‌گیرند و وظیفه دارند در محیط‌های مختلف، ماهی‌های بزرگ را شکار کنند. گیم‌پلی این بازی حول انتخاب طعمه مناسب و پرتاب دقیق قلاب می‌چرخد. این بازی به لطف کنترلر ویژه‌اش، به بازیکنان امکان می‌دهد از مکانیک‌های قرقره‌کشی فوق‌العاده واقع‌گرایانه برای جذب و گرفتن ماهی‌ها استفاده کنند. بازیکنان باید تنش نخ ماهی‌گیری را به‌دقت مدیریت کنند تا هنگام مبارزه با ماهی‌های مهاجم از پاره شدن آن جلوگیری کنند.

۸- ماراکاهای Samba De Amigo بازیکنان را به تکان دادن تشویق می‌کردند

یکی از منحصر به فردترین کنترلرهای سازهای موسیقی هستند

کنسول Nintendo Wii یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های تاریخ است که حتی در خانه‌ی افرادی که گیمر نبودند نیز جای خود را باز کرد. جذابیت این کنسول از بازی‌های چندنفره سرگرم‌کننده و خانوادگی ناشی می‌شد که از ترکیب منحصربه‌فرد کنترلر Wii Remote و Nunchuk بهره می‌بردند. بسیاری از این بازی‌ها همچنین گزینه‌ی استفاده از کاورهای ویژه‌ای برای کنترلر داشتند که حرکات داخل بازی را شبیه‌سازی می‌کردند. یکی از عجیب‌ترین نسخه‌های این کاورها همراه با انتشار Samba de Amigo در سال ۲۰۰۷ برای Wii عرضه شد.

Samba de Amigo که در ابتدا در سال ۲۰۰۰ برای Dreamcast منتشر شد، یک بازی ریتمیک است که بازیکنان را وادار می‌کند تا همگام با سبک پرانرژی رقص سامبا، کنترلرها را در جهت‌های مشخص و در زمان‌های دقیق تکان دهند. جالب اینجاست که نسخه Wii برخلاف نسخه Dreamcast قادر به تشخیص ارتفاع‌های مختلف نبود و به‌جای ردیابی موقعیت، بر اساس الگوهای مختلف تکان دادن عمل می‌کرد. با این‌که این بازی به‌وضوح متعلق به دوران خودش بود، همچنان یک تجربه سرگرم‌کننده و مناسب برای مهمانی‌ها روی این کنسول به شمار می‌رفت.

۷- کنترلر Wu-Tang: Shaolin Style واقعاً عجیب و غریب بود

Wu-Tang: Shaolin Style یک بازی مبارزه‌ای برای PS1 بود

در طول سال‌ها، بازی‌های بی‌شماری بر حمایت و تأیید افراد مشهور تکیه کردند که یکی از نمونه‌های آن Wu-Tang: Shaolin Style است، یک بازی مبارزه‌ای برای PS1 که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. این بازی که گروه هیپ‌هاپ Wu-Tang Clan را به‌عنوان شخصیت‌های قابل بازی معرفی می‌کرد، تأثیرات هنرهای رزمی را که در موسیقی آن‌ها دیده می‌شد، منعکس می‌کرد.

در حالی که این بازی را می‌شد با کنترلر استاندارد دوال‌شاک پلی‌استیشن بازی کرد، اکتیویژن یک کنترلر ویژه به شکل حرف “W” نیز برای آن منتشر کرد. کنترلر این بازی بدون شک ظاهر جالبی داشت، اما فاقد آنالوگ استیک‌ها بود و شکل عجیب آن، بازی کردن را تقریباً غیرممکن می‌کرد.

۶- کیبورد کنترلر ASCII کنسول GameCube را به یک رایانه شخصی تبدیل کرد

این کنترلر مخصوص ژاپن برای بازی Phantasy Star Online ساخته شده بود

لوازم جانبی کیبورد برای کنترلرهای بازی نسبتاً رایج هستند، اما کیبورد کنترلر ASCII راهی برای متمایز شدن پیدا کرد. این کیبورد که به‌صورت انحصاری در ژاپن برای GameCube منتشر شد، یک کیبورد تمام‌عیار بود که در طرفین خود دسته‌های کنترلر داشت. این کنترلر که به‌طور ویژه برای بازی Phantasy Star Online Episode I & II طراحی شده بود، مانند یک کنترلر استاندارد GameCube عمل می‌کرد اما در میانه‌ی خود یک کیبورد کامل داشت تا امکان ارتباط بی‌وقفه درون بازی را فراهم کند.

با اینکه این کنترلر از قابلیت Rumble (لرزش) پشتیبانی نمی‌کرد، در سایر جنبه‌ها مانند یک کنترلر معمولی بود. بازی Phantasy Star Online Episode I & II در اروپا و آمریکای شمالی نیز منتشر شد، اما بازیکنان مجبور بودند برای تجربه آن از یک کنترلر استاندارد استفاده کنند که ارتباط با سایر بازیکنان را دشوارتر می‌کرد.

۵- اره برقی رزیدنت اویل بهترین راه برای مبارزه با Los Ganados بود

کنترلر اره‌برقی برای بازی رزیدنت اویل ۴ ساخته شده بود

رزیدنت اویل ۴ یکی از تأثیرگذارترین و نمادین‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ است، بنابراین جای تعجب ندارد که یکی از منحصر به فردترین و به‌یادماندنی‌ترین کنترلرها را داشته باشد. این کنترلر که شبیه به یکی از ترسناک‌ترین سلاح‌های بازی یعنی اره برقی طراحی شده بود، دارای دو نسخه زرد برای GameCube و مدل قرمز برای PlayStation 2 بود.

کنسول نینتندو سوییچ ۲ احتمالا ۴۰۰ دلار قیمت داشته باشد

اگرچه کنترلر اره برقی رزیدنت اویل ظاهر شگفت‌انگیزی دارد، اما صرفاً به‌عنوان یک کالای نوستالژیک ساخته شده و استفاده از آن عموماً دشوار است. چیدمان دکمه‌ها ناخوشایند است و بازیکنان را مجبور می‌کند دست‌های خود را در موقعیت‌های اذیت‌کننده‌ای قرار دهند تا به دکمه‌ها برسند. این کنترلر ویژگی‌های مبتنی بر حرکت مانند روشن کردن اره برقی با تکان دادن آن برای انجام برخی از اقدامات درون بازی را شامل می‌شود، اما هرگز برای گیم‌پلی عملی طراحی نشده بود و بیشتر از یک کنترلر کاربردی، به‌عنوان یک کالای کلکسیونی قابل استفاده است.

۴- کنترلر کاتانای Onimusha 3 به بازیکنان اجازه می‌داد مانند یک سامورایی مبارزه کنند

کنترلر کاتانای Onimusha حتی یک غلاف جداشدنی هم داشت

Onimusha 3: Demon Siege یکی از بهترین عناوین در کل این مجموعه است. در حالی که این بازی بیشتر به دلیل داستان سفر در زمانش به یاد آورده می‌شود، اما یک کنترلر شگفت‌انگیز نیز داشت. این کنترلر که Katana: The Soul Controller نام داشت، تمامی دکمه‌ها و آنالوگ استیک‌های یک کنترلر استاندارد PS2 را داشت اما به شکل یک کاتانا طراحی شده بود، همراه با یک غلاف جداشدنی که یک تیغه پلاستیکی خاکستری را نمایان می‌کرد.

با توجه به شکل غیرمتعارف این کنترلر که استفاده طولانی‌مدت از آن را دشوار می‌کرد و همچنین قیمت اولیه حدود ۱۵۰ دلاری آن، Katana: The Soul Controller بیشتر از این‌که یک وسیله کاربردی برای بازی باشد، یک کالای کلکسیونی بود. اگرچه این کنترلر بدون شک لایه‌ای از غرق شدن در بازی را برای بازیکنان Onimusha 3 اضافه می‌کرد، اما کارایی آن در گیم‌پلی سریع و پرتنش، چندان قابل‌اطمینان نبود. حالا که Capcom در حال احیای مجموعه Onimusha است، آیا ممکن است نسخه مدرن این کنترلر نیز عرضه شود؟

۳- کنترلر Novint Falcon برای PC دارای قابلیت ریکویل بود

این دستگاه به بازیکنان اجازه می‌داد اشیاء را در بازی احساس کنند

Novint Falcon بیشتر شبیه یک ماوس یا حتی یک سلاح بود تا یک کنترلر سنتی، اما برای بازی نیز استفاده می‌شد. این دستگاه یک وسیله وابسته به لمس (Haptic) بود، به این معنی که برای شبیه‌سازی تماس فیزیکی طراحی شده بود. Novint Falcon به‌عنوان جایگزینی برای ماوس کامپیوتر عمل می‌کرد و به گیمرهای PC کنترل دقیق‌تری روی نشانه‌گیری می‌داد، درحالی‌که بازخورد لمسی همه‌جانبه‌ای را فراهم می‌کرد و حتی ریکویل سلاح را شبیه‌سازی می‌کرد.

یکی از افزونه‌های اختیاری این کنترلر، یک دسته تفنگ بود، اما حتی بدون آن، دستگیره این دستگاه می‌توانست مشابه یک ماوس به چپ و راست و جلو و عقب حرکت کند. با این حال برخلاف ماوس، این کنترلر به سمت بالا و پایین نیز حرکت می‌کرد و امکان جابجایی کامل در فضای سه‌بعدی را فراهم می‌ساخت. هنگامی که نشانگر سه‌بعدی به یک شیء برخورد می‌کرد، موتورهای داخلی فعال می‌شدند تا حس برخورد با یک جسم جامد را شبیه‌سازی کنند.

۲- NES Power Glove واقعاً افتضاح بود

Power Glove یک وسیله جانبی جداگانه برای Nintendo Entertainment System بود

Power Glove یکی از لوازم جانبی NES بود که به‌طور معروف در فیلم The Wizard دیده شد، اما در واقع Nintendo آن را نساخته بود. این وسیله که توسط یک شرکت ثالث طراحی شده بود، یک دستکش خاکستری بدون انگشت با کنترل‌های داخلی، دکمه‌های مختلف و یک صفحه کلید روی ساعد بود. رهگیری حرکات از طریق دو حسگر اولتراسونیک انجام می‌شد که باید روی صفحه‌نمایش تلویزیون بازیکن نصب می‌شدند، نمونه‌ای اولیه از فناوری که بعدها با Nintendo Wii محبوب شد. اگرچه Power Glove در ثبت حرکات در بازی‌هایی که برای آن طراحی شده بود چندان پیشرفته عمل نمی‌کرد، اما همچنان به‌عنوان یکی از قطعات نمادین تاریخ بازی‌های ویدیویی باقی مانده است، عمدتاً به این دلیل که بدون شک ظاهر بسیار جذابی داشت.

سونی از رویداد جدید استیت آف پلی رونمایی کرد؛ نمایش جی تی ای ۶؟

این کنترلر که در ابتدا با قیمت معادل ۱۵۰ دلار فروخته می‌شد، برای استفاده در بازی‌های Super Glove Ball و Bad Street Brawler طراحی شده بود. با این حال، به دلیل قیمت بالا و این واقعیت که بازی‌های واقعیت مجازی در آن زمان چندان محبوب نبودند و به‌خوبی توسعه نیافته بودند، Power Glove نتوانست مخاطبان زیادی پیدا کند. این محصول با وجود کمپین تبلیغاتی به‌یادماندنی‌اش، فروش خوبی نداشت و تنها پس از یک سال از بازار خارج شد. امروزه این دستکش آن‌قدر کمیاب است که با قیمت‌های سرسام‌آوری معامله می‌شود و به‌عنوان یکی از گنجینه‌های مقدس در دنیای کلکسیون‌های بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود.

۱- Steel Battalion Control Station بازیکنان را در نقش یک خلبان Mech قرار می‌داد

کنترلر بزرگ Steel Battalion برای یک بازی‌ به همین نام طراحی شده بود

Steel Battalion بیشتر به خاطر کنترلر منحصربه‌فرد و غول‌پیکرش شناخته می‌شود که برای هدایت تانک‌های دوپای بازی ضروری بود. این کنترلر عظیم دارای ۴۴ ورودی مختلف از جمله دو جوی‌استیک، یک دسته پدال گاز، یک صفحه کنترل رادیویی، پنج کلید سوئیچ، سه پدال جداگانه و مجموعه‌ای از دکمه‌های اضافی بود. این کنترل‌های پیچیده بخش اساسی گیم‌پلی بودند، زیرا برای راه‌اندازی تانک قبل از هر مأموریت، بازیکنان باید یک سری از دکمه‌ها را با ترتیب مشخصی فشار می‌دادند.

گیم‌پلی Steel Battalion بر واقع‌گرایی تأکید دارد. هر عملکرد، از تعویض سلاح‌ها تا مدیریت آسیب‌ها، به ورودی‌های دقیق کنترل وابسته است. حرکت‌ها سنگین و حساب‌شده هستند که تجربه هدایت یک ماشین زره‌پوش سنگین را تقویت می‌کند. یکی از ویژگی‌های برجسته این بازی، سیستم مرگ دائمی بود، یعنی اگر بازیکنان زمانی که تانکشان در حال نابودی بود، نمی‌توانستند دکمه پرتاب کپسول را به موقع فشار دهند، شخصیت آن‌ها به طور دائمی می‌مرد و داده‌های ذخیره‌شده‌شان پاک می‌شد.

به نظر شما جذاب‌ترین کنترل کدام مورد است؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

منبع: CBR


سام صابری و فیفا در دل کویر – قسمت سوم

ولاگ کویری گیمینگ فیفا

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها